Poept mijn hond teveel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dooortje

Poept mijn hond teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 15:44

Ik lees de laatste dagen dat 4/5 keer poepen teveel is voor een hond en dat voer wat de hond krijgt dan niet goed zou zijn. Ik wandel 4 tot 5 keer per dag en elke ronde moet hij wel poepen. Wel zijn het kleine harde keutels. Geen hele grote hopen dus!
Hij krijgt 2x per dag lotgering en zondags krijgt hij ter afwisseling brok van Orijen (vis variant)
Moet ik dan toch ander voer proberen? Belangrijk om te melden is dat hij allergisch is voor rund, kip en lamsvlees.
Hij is verder heel erg opgeknapt door dit eten. Hij zit goed in zijn vel, geen jeuk en kale plekken meer. Heeft een glanzende vacht en is energiek.
Laatst bijgewerkt door Dooortje op 28-06-16 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Re: Poept mijn hond teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:47

Dacht juist dat ze van diet "goed" voer geen 4 à 5 keer moeten poepen aangezien dat betekend dat het eten wat er in gaat, er dan ook gewoon terug uit gaat.
Dat zeggen ze toch als een hond "slecht" voer krijgt en zoveel moet poepen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:48

Wat voor hond heb je en hoe oud is die?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:50

chanel1985 schreef:
Dacht juist dat ze van diet "goed" voer geen 4 à 5 keer moeten poepen aangezien dat betekend dat het eten wat er in gaat, er dan ook gewoon terug uit gaat.

Het gaat om de totale hoeveelheid, niet om de frequentie. En dan is het nog maar relatief wat "veel" is. Twee keer per dag een flinke hoop kan veel meer zijn dan vier keer per dag een keuteltje bij dezelfde hond.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 15:51

Het is een 2,5 jarige Amerikaanse stafford
Het gaat om deze hond
Afbeelding

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:54

Die van mij poept 3x per dag op Orijen en is volgens de DA gezond. Op vers vlees poepte hij ook 3x en ook op andere soorten brok is dit nooit minder geweest. Dier is nooit ziek en is super op gewicht. :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:57

annepaardoes schreef:
chanel1985 schreef:

Het gaat om de totale hoeveelheid, niet om de frequentie. En dan is het nog maar relatief wat "veel" is. Twee keer per dag een flinke hoop kan veel meer zijn dan vier keer per dag een keuteltje bij dezelfde hond.

Dat vind ik ook, mijn hond poept op Hills ( "slecht" voer) de ene dag 2 keer, de andere dag kan het 4 keer zijn maar minder per keer.

Daarom is het niet correct te zeggen dat als een hond 4 of 5 keer poept, het aan het voer ligt, welk voer de hond ook eet.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:58

Als hij goed gezond is en het er verder goed op het voer doet, zou ik het zo lekker laten.
Ik hoor ook overal dat ze van vlees minder kakken.Nu de mijne staan op vlees en kakken niks minder als toen ze brokken kregen hoor.Soms zelfs 2x per wandeling,alleen geen grote hopen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:59

Twee van mijn honden poepen eens per dag en één slechts om de dag. Ze zijn in goede conditie en één hond staat op brokken, die poept wel grotere hopen. De andere twee slechts een harde mini drol.

Ik vind 4/5 keer wel veel maar wellicht kampt hij met wat constipatie? Je zou een scheut zalmolie over zijn eten kunnen doen of schapenvet geven zodat het wat gemakkelijker gaat en hij het in één of twee keer kwijt kan.

Carolina87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:01

Mijn hond gaat juist meer poepen van brok. Ik geef hem Smuldier met een beetje paté(lastige eter nu en op leeftijd)
Elk ronde wel een keer. Soms ook niet
Hij wordt 4xper dag uitgelaten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:07

Mijn hond krijgt bijna hetzelfde als die van jou ts. 'Morgens vlees en in de avond orijen vis brokjes. En die poept als hij de kans krijgt ook een Kerr of 4 een beetje. Gaan we minder uit dan doet hij minder. Het is meer een gewoonte kakker denk ik. }:0

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:08

Ik zou mij er niet heel druk om maken TS. Als het mooie kleine keuteltjes zijn en je hind is verder in prima conditie dat zou ik het zo laten. Zolang hij maar wel goed kan poepen en er geen moeite mee heeft (zoals het verhaal waar lisitano naar toe wil)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:12

Ik denk dat je naar de daagelijkse hoeveelheid moet kijken. Voor hetzelfde geldt heeft de hond zichzelf gewoon aangeleerd om elke gelegenheid aan te nemen om te poepen. Wandelen = Poepen (of het nu dringend is of niet)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:25

Wij zijn drie maanden geleden naar Canada verhuisd, waardoor we logischerwijs op ander voer over moesten. Hierop poept hij wel duidelijk meer, met uitschieters naar 3 flinke hopen in 1 wandeling. Maar zoalng hij niet aankomt of afvalt, heerlijk actief is zoals hij altijd al was en goed in zijn vacht zit, maak ik me daar geen zorgen om!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:39

Met lotgering poepte al onze koningspoedels 1 hooguit 2 keer per dag, ook droge keutels. Zo vaak poepen vind ik wel apart op vers vlees moet ik zegge.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:39

Zolang je hond er goed uitziet niet. Vermagerd of rare ontlasting heeft niet druk maken. Mijn auss poept 1 tot 2 keer per dag. Mijn sheltie 4 tot 5 keer. Op brok. Als ik de sheltie vlees Geef poept ie wel minder maar mijn auss wee meer.
Zolang ze glanzen Happy zijn en energie hebben vind ik het. Best

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 17:01

Riddershow schreef:
Ik denk dat je naar de daagelijkse hoeveelheid moet kijken. Voor hetzelfde geldt heeft de hond zichzelf gewoon aangeleerd om elke gelegenheid aan te nemen om te poepen. Wandelen = Poepen (of het nu dringend is of niet)

Dat zou ook heel goed kunnen inderdaad! Als ik een keer minder wandel dan poept hij ook een keer minder en geeft hij ook niet aan dat hij moet.
Ik heb niet het idee dat hij er moeite mee heeft, was ik vergeten erbij te zeggen zalmolie krijgt hij al.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:09

Dan moet je eens kijken wat hij voor vlees krijgt.De mijne kakken anders als ze geit krijgen dan als ze paard krijgen of zalm.In geit zit meer bot verwerkt dan kakken ze geler en harder.Bij paard kakken ze zwarter van kleur en is hun ontlasting dunner.
Ik zou me eerder zorgen maken als ze om de dag zouden kakken of zo.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 13:31

beatje schreef:
Dan moet je eens kijken wat hij voor vlees krijgt.De mijne kakken anders als ze geit krijgen dan als ze paard krijgen of zalm.In geit zit meer bot verwerkt dan kakken ze geler en harder.Bij paard kakken ze zwarter van kleur en is hun ontlasting dunner.

Ik hoef me er dus niet heel veel zorgen om te maken. Ik wist niet dat daar ook nog verschil in zat, hij krijgt paard/eend. Koekjes zijn ook van paard

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:57

Jannickee schreef:
beatje schreef:

Ik hoef me er dus niet heel veel zorgen om te maken. Ik wist niet dat daar ook nog verschil in zat, hij krijgt paard/eend. Koekjes zijn ook van paard

Voer je alleen maar paard en eend? Ik denk niet dat het gerelateerd is aan de poep verder maar als je echt goed vers vlees wil voeren moet je ik geloof 4 verschillende diersoorten voeren. Anders krijgen ze mogelijk niet alles binnen wat ze nodig hebben.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 14:59

Nee dat weet ik, helaas door zijn allergie kan ik niet alles voeren. Dit is het enige waar hij geen jeuk van krijgt tot nu toe. Wel krijgt hij nog 1 dag brokken. Maar mochten mensen alternatieven hebben dan is dat altijd welkom natuurlijk :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:01

Jannickee schreef:
Nee dat weet ik, helaas door zijn allergie kan ik niet alles voeren. Dit is het enige waar hij geen jeuk van krijgt tot nu toe. Wel krijgt hij nog 1 dag brokken. Maar mochten mensen alternatieven hebben dan is dat altijd welkom natuurlijk :)

Begrijpelijk dan, niet ideaal maar wel haalbaar :j
Die ene dag brokken is ook niet super gezond overigens, haalt de zuurgraad van de maag omhoog waardoor de botten (zitten die in die specifieke rol?) minder goed verteerd worden.

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:07

Ik zou me er niet teveel zorgen over maken, TS.
Zoals al eerder gezegd werd; als hij er verder goed uitziet, zal het geen probleem zijn.

Mijn hond is ook allergisch voor rund/kip (en nog een aantal andere dingen). Toen ik hem vers vlees ging voeren, poepte hij ook zo'n vijf keer per dag. Helaas vermagerde de mijne ook heel erg van het vlees en kreeg hij ook last van zijn buik. Nu staat hij weer op brokken en poept hij maar één of twee keer per dag, en de allergie is gelukkig weggebleven.
Zolang jouw hond het verder goed doet met vers vlees, zou ik me er niet druk om maken.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:39

Jannickee schreef:

Ik heb ook een erge allergieër.Vreselijk krabben.Wij zijn begonnen met enkel paard dan de geit er bij en nu de zalm.Tot nu toe gaat het goed.

Azmay dat zijn achterhaalde theorien het niet kunnen voeren van brok en vlees.het blijkt in de praktijk goed te gaan.Op de allergie hond na,voer ik de rest ook wel eens brok.Zeker mee op wedstrijd is brok mee handiger als vlees.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:29

Jannickee schreef:

Je kunt er dan voor kiezen om in ieder geval een vitamine/mineralenpreperaat bij te voeren om de voeding compleet te maken. Bijvoorbeeld http://www.medpets.nl/trovet+balance/
Carnibest heeft trouwens een eend/rijst variant met premix.