Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Belle2000 schreef:Wat voor hond hebben jullie? Onze honden zijn beide heel lief en rustig. Eentje is iets drukker en moet af en toe eventjes gecorrigeerd worden. Maar het voordurende corrigeren waar jij het over hebt ken ik totaal niet. Bij ons hebben de honden zich aan ons schema aangepast, scheelt wel dat ze bij ons naar buiten kunnen. Als we een keertje wandelen overslaan maakt het dus ook niet uit.
Kan het zijn dat de hond voor jullie te energiek is? Misschien kunnen jullie betere een rustigere (oudere, dan hoef je waarschijnlijk minder te corrigeren) hond nemen.
Wesco schreef:Ik vind dat niet kunnen wachten tot 13.00 uur met het eerste rondje. Ja hij zal het kunnen ophouden maar of het diervriendelijk is? Voor de afwisseling kan je ook eens gaan fietsen of een balletje meenemen. Of eens met de auto na het bos. Het klinkt als een fijne hond.
Tweetyj schreef:Sinds ik mijn hond heb (toegegeven we zijn met een gezin, maar ik ben de eigenaar en dus de eindverantwoordelijke) is er een hoop veranderd, maar na de puppytijd is de hond zich aan gaan passen, niet wij. De puppytijd (die jij dus niet meer hebt) was veel rekening houden met de hond, wakker plassen, eten plassen etc etc. Nu doen we hem in de ochtend érgens tussen 8 en 10, soms vroeger, soms later, deels afhankelijk van de laatste ronde de dag ervoor, deels van degene die hem doet en deels van de activiteiten voor de rest van de dag. Tussen de middag is een ronde die we lopen érgens tussen 12 en 2 en eind v.d. middag varieert van tussen half 5 en 6. Deze rondes zijn allemaal een klein half uur of langer. Middag of eind v.d. middag gaat hij eruit met de bal of met de fiets, extra beweging geven. In de "late" avond gaat het tussen 10 uur en 2 uur 's nachts zegmaar. En hoe onregelmatiger het is geworden, hoe makkelijker de hond erin is geworden. Af en toe komt meneer even om aandacht vragen in huis, spelen of een hersenwerkspelletje is dan vaak de uitkomst en verder is het een heerlijke hond die gewoon graag knuffelt, maar weet wanneer het genoeg is. Als er bezoek is begroet hij iedereen vrolijk, soms met een blaf wanneer de mensen onbekend zijn, maar wanneer het huis vol is ligt hij rustig op z'n plek te wachten tot hij aan de beurt is. Zijn plek verschilt dan wel, als hij maar bij de mensen is want dat vindt hij heerlijk.
Ik denk dat het sowieso goed is, zowel voor de band tussen jullie, als voor het terughalen van de commando's om iets van training te doen, hetzij op een vereniging, hetzij thuis zelf of wat ook. Daarbij moet je kijken naar het energieniveau van de hond, dat verschilt écht per hond. Maar álle honden zijn te vormen naar jouw ritme. Het is JOUW huis, het zijn JOUW tijden en het is JOUW hond, jij bent niet van hem, JIJ hebt het voor het zeggen. Tuurlijk is er een bepaald niveau van rekening houden met, maar hoe sneller je hem leert dat hij krijgt wat hij wil, maar wel pas wanneer jij dat wil, dan heb je er vast en zeker een heerlijke hond aan!
Dus ja, het is gewoon even wennen, voor beide kanten, maar het is wel belangrijk dat je daarbij bij jezelf blijft, de hond is een aanvulling op het "gezin" niet de baas van..
Heel veel succes ermee, gewoon lekker ermee aan de gang, inderdaad ook loslaten en evt afspraken maken met de buren, komt vast goed! En probeer stiekem ook gewoon een beetje te genieten, juist van de rare fratsen, juist van zijn enthousiaste gekwispel waardoor hij bijna een glas van tafel stoot etc.
Citaat:En ik kan ook niet zeggen dat het me energie geeft. Het is niet alleen het vroege opstaan, het is dat EN het constant moeten corrigeren, de constante aandacht die de hond vraagt, het steeds leven naar zijn ritme en zijn wandelingen en etenstijden etc. We hebben aan elkaar toegegeven dat we er beide niet echt gelukkig van worden. Ik ben een aantal dagen in de week bij mijn moeder thuis, en merk dat ik zo blij ben dat ik weg ben van de hond en dat ik me schuldig voel naar mijn vriend dat hij er wel mee zit terwijl hij al zo moe is.
RoosvanBlue schreef:4 keer per dag ook poepen? Kijk dan eens naar zijn voer. Dat is echt veel namelijk. 2 keer zou de max. moeten zijn. Plassen kunnen reutjes altijd. Die van mij blijft aan de gang
elenaMM77 schreef:RoosvanBlue schreef:4 keer per dag ook poepen? Kijk dan eens naar zijn voer. Dat is echt veel namelijk. 2 keer zou de max. moeten zijn. Plassen kunnen reutjes altijd. Die van mij blijft aan de gang
die van mij perste er altijd wel wat uit hoor
al moest ze er een half uur voor drentelen en draaien en er slechts een knikker uitgooien.
soms poepte ze meerdere malen op 1 wandeling zelfs. De totale hoeveelheid was volkomen normaal, uitgebreid de tijd nemen om haar blijde boodschap te verspreiden was haar hobby.