Kat vermagerd, wel gezond.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dimphyl

Kat vermagerd, wel gezond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 20:41

Hallo.

Wij hebben thuis 3 katten, 1 ex kater die perfect op gewicht is (zelfs iets te dik)

En 2 gecastreerde poezen.
Poes 1 is Noah. Zij is inmiddels 15 jaar oud, altijd veel te dik geweest, maar begint nu flink af te vallen. Noah wil soms ook wel eens binnen haar behoefte doen, ook als de kattenbak schoon is.
Diertje is gezond bevonden door de DA, maar ivm leeftijd gewoon wat 'dement'

Poes 2 is Sinti. Zij is nu 8/9 jaar oud, altijd al een smal poesje geweest maar nu echt de heupjes zichtbaar. Sinti is altijd heel actief, constant aan het spelen.

Alle 3 de katten komen buiten wanneer zij dit willen, Noah blijft tijdens niet te koude nachten (lees minimaal 10 graden) in de tuin(waar zij meerdere plekken hebben om te schuilen) ivm haar 'ongelukjes'.

De katten krijgen sinds ongeveer 4 jaar nu, het kattenvoer van de lidl. Dit komt omdat mijn vader niks met de katten heeft en daarom er ook geen geld aan wil spenderen.

Daarnaast kregen zij 1x per week 1 zakje (100 gram per kat) natvoer van felix (purina, dit zijn de zakjes met gelei).
Dit heb ik sinds een week of 3 opgeschroeft naar 1 zakje per 2 dagen.

Toch blijven de poezen mager en zie ik niks veranderen.

Aangezien ik de zakjes voer ook al betaal, de dierenarts ook, heb ik nu besloten opzoek te gaan naar goed voer voor alle 3 de katten. Ik wil iets waarvan ze nu aankomen, en dan eventueel later weer overschakelen naar iets anders (maar wel met meer dierlijke ingrediënten dan het voer dat ze nu krijgen; dat bestaat voornamelijk uit granen).

Aangezien ik door de bomen het bos niet meer zie; wie kan me vertellen welk voer góed is voor mijn dotjes?
Waarvan kan ik ze nu op een gezonde manier laten aankomen, en kunnen ze daarop door, of moet ik daarna weer overschakelen?

*edit; alle 3 de katten krijgen 1x per half jaar een wormen behandeling (tabletjes) en worden ontvlooid wanneer nodig.

Alvast bedankt,
Groetjes van Noah, Kio & Sinti (en Dimphy)
Afbeelding

malih

Re: Kat vermagerd, wel gezond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:48

Felix is kwalitatief rotzooi. Kijk eens naar applaws. Laag in koolhydraten en hoog in eiwitte

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 20:50

malih schreef:
Felix is kwalitatief rotzooi. Kijk eens naar applaws. Laag in koolhydraten en hoog in eiwitte

Kijk daar ga ik dus al de mist in -O-
Ik ben pas sinds een maand ofzo wat bezig met de voeding, omdat het opeens opviel dat ze zo vermagerd waren en DA geen reden zag behalve voeding.

De zakjes felix dus beter schrappen, tenminste, als ik iets anders gevonden heb?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:54

Ookal zijn ze volledig gezond, op oudere leeftijd is het bijna altijd moeilijk om ze op gewicht te houden. Misschien dat je haar wat apart kan bijvoeren? Verder zou ik even goed zoeken naar wat voor voer (veel eiwitten) en als het kan niet bij de supermarkt kopen maar bij de dierenwinkel! Ze horen trouwens 4 keer per jaar ontwormt te worden, dus misschien zou je dit een keer kunnen doen? Door wormen kunnen ze ook afvallen en met meerdere katten in een tuin zou het nog wel eens raak kunnen zijn.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 20:57

Ontworming kan zeker opgevoerd worden naar 4x per jaar, ik hield het schema aan dat mijn moeder deed (dus 1x per half jaar)

Ze zijn vorige maand ontwormd, dus lijkt me nu niet meteen het probleem, weet niet of t zo snel achter elkaar kan ook?

Apart bijvoeren is lastig maar zeker wel te realiseren. Ze hebben nu gewoon een bak droogvoer staan waar ze heel de dag kunnen eten, en doen dit ook gretig. De zakjes natvoer krijgen ze meestal in de avond.

Dierenwinkel voer is ook niet mijn keuze geweest.. daarom dat ik nu zelf actie onderneem en de hogere kosten dan maar zelf ga dragen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:06

Als ze een opgezwollen buik hebben of jij ergens wormen hebt gezien, bv in de staart of in de poep moet je het na 4 weken nog een keer herhalen, dan is zeker alles dood. Anders is 4x per jaar genoeg! Zelf haal ik altijd ontworming en ontvlooiing in 1 pipet omdat vlooien en wormen vaak samen gaan, maar deze zijn wel vrij prijzig. (35- 45 euro voor 4 pipetten)

Klinkt niet alsof ze eten te kort komt, dus ik zou even informeren bij de dierenwinkel wat zij aanraden. Snap dat je niet vol voer gaat halen voor alle 3 de katten, dus misschien dat er natvoer is wat veel voedingsstoffen bevat wat je dan alleen aan haar kan geven? Tevens hoor ik wel eens dat groene, verse groentes wonderen kunnen doen!

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:06

Onze kat die ook buiten komt is in de winter altijd wat dikker en zomers best wel dun. Deze vangt ook wel eens een kikker en ze zeggen dat als ze dat regelmatig eten dunner van worden. In de winter is ze mooi op gewicht, eigenlijk een beetje te dik.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 22:12

Beestjes vangen doen ze hier ook graag, jammergenoeg. (ik had zondag nog een topic over een eendje dat het gelukkig overleefd heeft.)

Ze krijgen hier pipetjes tegen vlooien/teken en voor de wormen krijgen ze tabletjes. Is dit er ook in een gecombineerde pipet vorm dan? %)
Gaat een wereld voor me open hier haha.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:20

Als ze beestjes vangen krijgen ze ook vrijwel zeker wormen binnen. Afhankelijk van je ontwormingsmiddel kan je dan zelfs op elke 2 maanden ontwormen moeten overstappen om dat onder controle te houden.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 22:25

Zou best mogelijk zijn dan, jammer dat de DA dit niet heeft geopperd..

Kater, die dus goed op gewicht is, is inderdaad het doetje dat lekker in de tuin ligt en zelfs schrikt als er een vogel langskomt, de 2 magere poezen zijn inderdaad jagers, muisjes, duiven, eendjes nu.. alles wordt gevangen en (deels) opgegeten.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:04

Weet je waarmee je altijd ontwormt / ontvlooit? Sommige zijn 1 maand goed, andere 2 of 3..
De advocate pipetten zijn de alles in 1 (wormen vlooien teken vliegen) en zijn 1 maand goed. Moet zeggen dat ik het ook niet elke maand doe, maar in het voorjaar, zomer en najaar eenn keer. Als denk dat ze echt wormen hebben doe ik het 4weken later nog een keer en dat werkt altijd prima!

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 09:16

Ik durf het zo niet te zeggen, bestelde normaal de pillen/pipetten via zooplus, maar die hebben nu helemaal geen ongediertebestrijding meer :\

Ik zal eens kijken naar die van advocate. +:)+

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 09:22

Toch wel bij zooplus, ik keek verkeerd.

Pipetten zijn dus van frontline (combo)
En de pilletjes van Mansonil (is de enige die ze daar nog hebben)

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:05

Even ontworming bij de DA halen want Advocate/Stronghold werkt niet tegen de lintworm!
Bijna alle middelen die bij een dierenspeciaalzaak gekocht kunnen worden tegen vlooien en wormen werken niet of nauwelijks meer.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:16

De zakjes natvoer van de Lidl zijn prima, zitten geen suikers en granen in en zijn goedkoop. Droogvoer van de Lidl is ook niet eens zo slecht hoor in vergelijking met ander supermarktvoer. Ik zou meer natvoer gaan geven als ik jou was. Kijk anders ook een s op Kattenplaza op het forum, daar zitten een aantal mensen die zich enorm verdiept hebben in kattenvoer, ik heb er veel geleerd in ieder geval.
De kat die ineens zo vermagert heeft geen nierproblemen? Dat was hier nl zo met een poesje van 10 jaar oud. Die was zo schuw dat ik die niet altijd in zicht had en toen ik zag dat ze vermagerd was was het al te laat helaas.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:56

gaby12 schreef:
Even ontworming bij de DA halen want Advocate/Stronghold werkt niet tegen de lintworm!
Bijna alle middelen die bij een dierenspeciaalzaak gekocht kunnen worden tegen vlooien en wormen werken niet of nauwelijks meer.

Praat niet zo'n onzin.
Elk anti-paracitair middel dat op de markt komt ligt eerst 5 jaar enkel bij de dierenarts als "proefperiode". Is het daarna goed bevonden dan mogen ook winkels zoals dierenspeciaalzaken het verkopen. Hier worden genoeg middellen verkocht die prima werken zoals onder andere milbemax, advantage en seresto. Ook heb ik diverse klanten waarbij de Fipronil middelen nog prima werken bij hun dieren.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:58

annepaardoes schreef:
gaby12 schreef:

Praat niet zo'n onzin.
Elk anti-paracitair middel dat op de markt komt ligt eerst 5 jaar enkel bij de dierenarts als "proefperiode". Is het daarna goed bevonden dan mogen ook winkels zoals dierenspeciaalzaken het verkopen. Hier worden genoeg middel vocht die prima werken zoals onder andere milbemax, advantage en seresto. Ook heb ik diverse klanten waarbij de Fipronil middelen nog prima werken bij hun dieren.

Ik zeg toch "Bijna alle middelen"

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:04

gaby12 schreef:
annepaardoes schreef:

Praat niet zo'n onzin.
Elk anti-paracitair middel dat op de markt komt ligt eerst 5 jaar enkel bij de dierenarts als "proefperiode". Is het daarna goed bevonden dan mogen ook winkels zoals dierenspeciaalzaken het verkopen. Hier worden genoeg middel vocht die prima werken zoals onder andere milbemax, advantage en seresto. Ook heb ik diverse klanten waarbij de Fipronil middelen nog prima werken bij hun dieren.

Ik zeg toch "Bijna alle middelen"

Leuk ingedekt maar ook deze vlieg gaat niet op. Met "bijna alle middelen" impliceer je dus dat het overgrote deel van de middelen niet/nauwelijks werkt en dat is gewoon niet waar.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:16

Goh, gezellig weer hier, kan toch ook op een andere toon?

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 16:47

gaby12 schreef:

Ik heb voor de ontworming dus mansonil, en daar staat bij dat het werkt tegen rondworm en lintworm..
De pipetten van frontline zijn dezelfde als die mijn da verkoopt..

Vala schreef:
De zakjes natvoer van de Lidl zijn prima, zitten geen suikers en granen in en zijn goedkoop. Droogvoer van de Lidl is ook niet eens zo slecht hoor in vergelijking met ander supermarktvoer. Ik zou meer natvoer gaan geven als ik jou was. Kijk anders ook een s op Kattenplaza op het forum, daar zitten een aantal mensen die zich enorm verdiept hebben in kattenvoer, ik heb er veel geleerd in ieder geval.
De kat die ineens zo vermagert heeft geen nierproblemen? Dat was hier nl zo met een poesje van 10 jaar oud. Die was zo schuw dat ik die niet altijd in zicht had en toen ik zag dat ze vermagerd was was het al te laat helaas.

Natvoer krijgen ze dus niet van de lidl maar van Felix (zakjes vlees/vis in gelei.)
Ik heb t idee dat ze, nu ze om de dag een zakje krijgen, veel dunnere poep hebben die ook meer stinkt.. dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Beide poezen zijn flink vermagerd maar drinken niet meer/minder dan normaal (ik doe altijd bij het natvoer nog wat water dus ze krijgen sowieso al extra binnen)
DA kon niks verontrustend ontdekken; ze zitten beide ook gewoon super in de vacht en zijn gewoon actief zoals normaal gesproken.

Daarom het advies om anders/meer te gaan voeren.
Ze krijgen het lidl voer nu zo'n 4 á 5 jaar, en ik denk dat het vermageren toen ook al begonnen is, maar ivm scheiding van mijn ouders (dus verhuizingen) op dat moment, hebben we het op stress gegooid.

Ik heb inmiddels natvoer en droogvoer van applaws besteld, ben benieuwd of ze het willen hebben en hoe ze het daar op gaan doen.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 18:07

Vala schreef:
Goh, gezellig weer hier, kan toch ook op een andere toon?

_/-\o_ inderdaad :o

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 18:23

Ik hoop dat ze het willen eten ts, ik wilde ook beter voer en heb van alles geprobeerd wb Applaws, Granatapet etc en ze vraten het hier echt niet de verwende nesten. Nu Royale Canin sensible en Norwegian Forestcat en dit eten ze wel.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 18:26

Ik hoop t ook, heb meteen 2x 7.5 kg besteld ivm aanbieding :')
Mengen in het begin.. Eten zullen ze 't ~~}>

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 18:27

Succes, dat dacht ik ook :D

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:15

annepaardoes schreef:
gaby12 schreef:

Praat niet zo'n onzin.
Elk anti-paracitair middel dat op de markt komt ligt eerst 5 jaar enkel bij de dierenarts als "proefperiode". Is het daarna goed bevonden dan mogen ook winkels zoals dierenspeciaalzaken het verkopen. Hier worden genoeg middellen verkocht die prima werken zoals onder andere milbemax, advantage en seresto. Ook heb ik diverse klanten waarbij de Fipronil middelen nog prima werken bij hun dieren.

Er is steeds meer resistentie tegen een aantal ontworm / ontvlooi producten. Ik kan geen namen noemen omdat ik niet meer zeker weet welke het waren.

Hierboven al gezegt, maar misschien kun je een urine of bloedonderzoek laten doen, mocht het ontwormen en bijvormen niet werken? Veel oudere katten krijgen inderdaad last van een verminderde nierfunctie. Vaak met een speciale voeding is het al ver genoeg verholpen