Bokkers met een Schotse Collie korthaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Bokkers met een Schotse Collie korthaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 11:57

Hey,

Ik vind een Schotse Collie echt een leuke hond. Maar omdat ik geen hond met lang haar zou willen wil ik graag een Schotse Collie korthaar. Ik vraag me af of mensen hier misschien een Schotse Collie korthaar hebben of hebben gehad. Of dat er èèn in je omgeving leeft. Ik wil gewoon meer over deze honden weten en of het eventueel bij me zou passen. Het is niet dat ik nu een hond zoek maar voor wellicht in de toekomst. En wat is nou echt het verschil in karakter tussen een langhaar en korthaar. Wij hebben zelf vroeger 2 langharigen gehad. Het waren erg lieve en trouwe honden. Soms hoor ik dat de korthaar wat anders is.

mystica11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 12:07

Weet je dat een kortharige hond soms meer verhaart dan een langharige? Ik heb al jaren langharige Schotse Collies, naast een x halflangharige Duitse Herder en Mechelaars. Als je de collie wekelijks goed blijft borstelen, dan verhaart hij stukken minder dan (half)kortharige honden. Daarbij verliest hij plukken en geen losse haren. Verder kan ik je niets over de korthaar vertellen, denk echter dat het karakter niet ver uiteen loopt.

Mizora

Re: Bokkers met een Schotse Collie korthaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:49

De kortharigen zijn pittiger, dat zijn nog veel meer werkhonden in plaats van vloerkleden (zeker vergeleken met de engelse schotse collie, de amerikaanse schotse collies zijn al actiever en minder dom. De bollen wol zijn engelse schotse collies, de amerikanen hebben meer het lassie-uiterlijk).

mystica11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:15

Klopt. Ik heb 2 x een Engelse gehad en nu de 2e 'Amerikaanse' (overigens uit Spanje...). Deze zijn minder introvert qua karakter maar allemaal waren ze even lief. Wel veel onderhoud qua vachtverzorging maar (misschien wel hierdoor) niet extreem veel haarverlies, in ieder geval veel minder dan de herders bij mij in huis.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 16:32

Wat word er nou bedoeld met pittig?

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:45

Ik heb veel op een kortharig collie gepast. Wat vooral op viel: overal haar. Het hele jaar door vreselijk verharen. Verder een erg kalme hond, heel rustig, gehoorzaamheid was eerst even een puntje. Als haar instinct het over nam deden haar oren het helemaal niet meer. In huis heel erg rustig. De hele dag bankhangen.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:29

Ik zit al 22 jaar in de kortharen. Wat wil je weten?

Afbeelding

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 20:16

Cryssie schreef:
Ik zit al 22 jaar in de kortharen. Wat wil je weten?

[ Afbeelding ]

Aller eerst wauw wat een prachtige hond <3

Wat is het karakter? verschillen ze heel erg van de langhaar? Wat word bedoeld met pittig? Moet je veel met ze aan het werk om verveling te voorkomen of passen ze zich ook wel aan jou aan? Zijn ze makkelijk op te voeden?

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 20:23

Ik wil later ook zo'n hond
Dus graag lees ik

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:26

Dank je wel. Ze weet zelf ook dat ze heel erg mooi is hahaha.

Het ligt er erg aan wat voor een bloed je wilt. Ik vind persoonlijk de Europese lijn beetje zenuwachtig. De Amerikanen zijn wat relaxter. Mijn beide honden hebben Amerikaans bloed. Mijn eerste hond had Europees bloed. De collies zijn bekend om het enorme blaffen (dit is af te leren). Mijn honden (nu langhaar en korthaar) blaffen alleen als er onraad is en als er aangebeld wordt. Daarna moeten ze stil zijn en dit doen ze zeker! Ze willen graag voor je werken, maar kunnen thuis ook heerlijk lui zijn. Ze zijn verschillend qua opvoeding. Pakken dingen wel erg snel op, maar wees wel consequent. Doe je dit niet nemen ze een loopje met ze. Daarin zijn het echte herders. Het gezin is hun roedel en hebben zeker een alfa nodig. Ze zijn vriendelijk voor kinderen, maar dit moet je hun wel geleerd hebben.
Basis is erg belangrijk. Ze gaan graag overal met je mee naar toe.

Mocht je interesse hebben in een pup: Ik ken veel fokkers in Nederland, maar staar je aub niet alleen in Nederland. Ik weet niet wat uiteindelijk je doel is met de hond?
Er zijn genoeg fokkers in Europa.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:31

Bambi1995 schreef:
Wat word er nou bedoeld met pittig?

Hahaha weet ik ook niet. Ik vind ze niet pittig. :D

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 22:49

Dan lijkt mij het Amerikaanse type het fijnst. Hoe zit het met verharen? is dat in verhouding meer als andere kortharige honden of gelijk? En is het nou een goede beginners hond? wij hebben altijd honden gehad maar als ik straks een eigen hond wil moet ik alles alleen doen.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 23:29

Ze verharen meer dan een langhaar.
Ja je kan een korthaar als beginnershond nemen, maar zorg wel dat je echt de tijd voor ze hebt en een goede basis doet. Puppycursus is wel een goede, maar dan wel waar ze ervaring hebben met honden die snel leren. Ze gaan anders vervelen .

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 10:18

Cryssie schreef:
Ze verharen meer dan een langhaar.
Ja je kan een korthaar als beginnershond nemen, maar zorg wel dat je echt de tijd voor ze hebt en een goede basis doet. Puppycursus is wel een goede, maar dan wel waar ze ervaring hebben met honden die snel leren. Ze gaan anders vervelen .

Oke bedankt!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 11:50

Ik heb nog 1 vraag: zou je het ras aanraden?

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:48

Jazeker Maar zoek wel echt de lijnen uit en voorkom HD

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:36

Hier in de buurt woont er eentje! Ik heb hem op de hondenschool in de groep gehad. In vergelijking met de langharen die ik ken, heeft deze korthaar een grotere werklust en is inderdaad wat pittiger van karakter. En dan bedoel ik vooral, hij is superslim en maakt hier graag misbruik van. Is niet zo slaafs als de langharen uit de buurt. Een stuk eigenwijzer zelfs. Ik vind het een geweldig leuke hond!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 10:43

Ik hoop niet dat alle kortharige eigenwijs zijn, want ik hou niet zo van eigenwijs. Ik ben vooral bij dit ras gekomen omdat ik hou van honden met de wil to please. En dat lees ik wel in de ras beschrijving.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 10:56

Bambi1995 schreef:
Ik hoop niet dat alle kortharige eigenwijs zijn, want ik hou niet zo van eigenwijs. Ik ben vooral bij dit ras gekomen omdat ik hou van honden met de wil to please. En dat lees ik wel in de ras beschrijving.

Die will to please heeft die hond zeker. Maar ik merk wel dat ondanks dat wel een grotere eigen wil hebben dan de langharen die ik ken. Dat eigenwijze bedoel ik ook niet als negatief. En ze zijn zeker niet zo eigenwijs als bijv. De shiba of de beagle.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 11:26

Ikke89 schreef:
Bambi1995 schreef:

Die will to please heeft die hond zeker. Maar ik merk wel dat ondanks dat wel een grotere eigen wil hebben dan de langharen die ik ken. Dat eigenwijze bedoel ik ook niet als negatief. En ze zijn zeker niet zo eigenwijs als bijv. De shiba of de beagle.

Ja dat heb ik inderdaad wel gelezen dat ze wel een will to please hebben maar het niet slaafs uitvoeren.
Dan zag ik nog een stukje dat iemand schreef dat je uit moest kijken voor inteelt, omdat het geen veel voorkomende hond is. Valt dit mee?
Ik weet wel dat ik liever de werklijn wil dan de showlijn. Ik wil toch wel echt iets met de hond gaan doen.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:31

Over inteelt bij dit ras weet ik niks. Ik ben niet bekend met de genenpoel. Dat zou je bij de rasvereniging eens kunnen navragen. Het is wel belangrijk dat je de lijnen uitspit. Niet alleen qua gezondheid maar ook qua karakter.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:33

Waarom zie ik dit topic nu pas?!

Mijn volgende hond wordt een schotse collie korthaar, ik heb ze in real life pas een paar keer gewoon maar ik was op slag verliefd! <3

Eerst is mijn vriend nog aan de beurt en daar komt een Sheltie voor, maar daarna ben ik weer! *\%/* *\%/*

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 15:34

KimD schreef:

Mijn volgende hond wordt een schotse collie korthaar, ik heb ze in real life pas een paar keer gewoon maar ik was op slag verliefd! <3

Eerst is mijn vriend nog aan de beurt en daar komt een Sheltie voor, maar daarna ben ik weer! *\%/* *\%/*

Haha kiezen jullie om de beurt een ras?

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:20

Ik wil graag honden hebben die vrij zijn, maar zie vaak fokkers die toch dichter op elkaar fokken.
http://www.smooth-collie.net/
Hier vind je de lijnen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:56

Bambi1995 schreef:
KimD schreef:

Haha kiezen jullie om de beurt een ras?

Om de beurt bepalen we wat er voor hond komt ja. :')