Zag ik een vlo? Help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Mirra

Zag ik een vlo? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 22:42

Help ik word helemaal gek!

Ik denk dat ik een vlo gezien heb, maar ik weet het niet zeker. Dit was twee dagen geleden. En nu zie ik in elke muggenbeet een vlooienbeet, voel ik het altijd jeuken in de zetel etc. Ik word echt helemaal gek, elke keer als ik er aan denk begint het weer overal te jeuken en voel ik overal wat zitten.

Ik heb meteen nadat ik 'de vlo' zag:
- de kat helemaal uitgekamd met een vlooienkammetje (zonder resultaat)
- de hond helemaal uitgekamd met een vlooienkammetje (teek gevonden, verder zonder resultaat)
- de hond en de kat een nieuwe vlooienpipet gegeven (was eigenlijk nog 2 weken te vroeg)
- Mijn dekentje (vanop de zetel) in kookwas gegooid
- Dierenkussens in kookwas gedaan
- Zetel (leder) met nat afgenomen.
=> kat en hond krabben ook niet meer dan normaal

Ik heb tot op heden niets meer gezien. Ik heb op internet naar afbeeldingen van vlooien gekeken en de meeste lijken niet op wat ik zag, maar dit lijkt er wel op: http://lethow.com/health/how-to-get-rid-of-fleas/

Ik zag een lang smal klein diertje, het kriebelde op mijn been. Daar heeft het alvast zeker niet gebeten.

Heb ook gegoogled naar vlooienbeten, maar voor mijn idee lijkt dat best hard op een muggenbeet. Heb even vergeleken met een paar oude muggenbeten (waarvan ik zeker weet dat het muggenbeten zijn) en die lijken hard op de plaatjes van internet.
En het probleem is, ik sta vol met muggenbeten (ik ben een muggenmagneet, ben altijd degene die gebeten wordt in gezelschap). En elke dag zie ik een paar nieuwe en denk ik aan een vlooienbeet dan :(

Hoe kan ik nu zeker weten wat ik zag? Want als het echt een vlo was, zal ik moeten bestrijden denk ik. En anders wil ik gewoon een geruststelling dat ik weer rustig in de zetel kan zitten ;)

Anoniem

Re: Zag ik een vlo? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 22:45

In principe zitten dit soort vlooien niet op mensen, dus als je dieren schoon zijn is de kans wel heel erg klein dat dat een vlo was.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 22:46

Ik denk dat je de plaag goed bestreden hebt en rustig kunt ademhalen. :j
Je lijkt wel op mij:1 vlo en heel mijn huis is direct een gifwolk!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 22:50

Als er een vlo heeft gezeten dan zijn er ook eitjes gelegd. Een vlo op een dier is nl. slechts het topje van de ijsberg, het grootste probleem zit dan in huis. Goed stofzuigen, dweilen en een bus omgevingsspray kopen waarmee je de plaatsen waar de dieren komen kunt behandelen. Dit moet je een aantal maanden volhouden.

Als je nl. de omgeving van het dier niet behandelt heeft het helemaal geen zin om je dier vrij van vlooien te houden.

Maar, misschien zat er dus geen vlo? Als er vlooien op een dier zitten dan zitten er meestal vlooienpoepjes (zwarte stipjes) tussen de haren/op de huid net boven de staart.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 22:54

Bedankt al voor de snelle reacties!
Moet morgen bij de Aveve zijn, dus breng ik ook meteen een spuitbus vergif mee haha

Zwarte stipjes ben ik ook niet tegen gekomen op de dieren. (of op mezelf). Heb die beesten echt helemaal uitgepluist(uitgeplozen?) van kop tot teen haha, eerst met kammetje, dan helemaal haartje voor haartje tot op de huid gekeken

Maar, als het een vlo was, moet ik dan het hele huis niet bespuiten? De huisdieren leven op de benedenverdieping (mogen niet boven en dat doen ze ook niet), maar ik neem die dingen dan toch mee naar boven? En boven zijn de slaapkamers?

Oh, meteen na de het zien van 'het ding' (haha) ben ik ook gecontroleerd met een vlooienkammetje (uiteraard een andere dan die van de dieren) en mijn lichaam is ook gecontroleerd, maar niets te vinden. Ik had op dat moment een kamerjas aan, en die is ook meteen mee in de kookwas gegaan

Edit:
Hoe ziet zo'n vlooieneitje er dan uit?

En hoe zit het met de paarden, want dan kan ik het ook naar hen overbrengen?

Edit2: de andere mensen die hier leven, hebben (nog) geen klachten. Geen beestjes gezien, geen beten

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 23:03

Ik denk dat je niet in paniek moet raken, als je echt geen vlo (of aanwijzingen dat er vlooien op je dieren zitten of gezeten hebben) gevonden hebt dan zou ik me niet al te druk maken.

Vlooien hebben een zgn bloedmaaltijd nodig om eitjes te kunnen leggen. Maar als je dieren beschermd zijn met druppels dan sterft zo'n vlo voordat die eitjes gelegd zijn. In dat geval hoef je je dus geen zorgen te maken. Hoogstens om de vraag waar die vlo vandaan gekomen is. Een vlo springt nl niet over van de ene op de andere hond, de eerste gastheer waar ze op springen daar blijven ze hun hele leven. Dan moet er dus een eitje meegenomen zijn ergens dat vervolgens uitgekomen is. Als die eitjes uit jouw huis komen dan zouden er meer vlooien moeten zitten op je dieren, want een vlo legt ongeveer 50 eitjes per dag.

Kortom, geen paniek, voor de zekerheid gewoon sprayen en je dieren blijven controleren.
Sprayen is sowieso geen slecht idee om af en toe een keer te doen.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 23:04

De meeste vlooien die je op dieren tegenkomt, houden niet van mensen en honden/katten vlooien zul je ook niet op paarden vinden.

Aanwezigheid van vlooien herken ik altijd het makkelijkst aan de vlooien poep, kleine harde zwarte korreltjes dicht op de huid.

Als ik het zo hoor denk ik echter dat je je geen zorgen hoeft te maken hoor.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 23:07

Vlooien voeden zich alleen met mensenbloed om te overleven als er geen hond of kat (of konijn) in de buurt is. Zodra er betere gastheer langskomt, springen ze daarop over om daar vervolgens hun verdere leven te blijven.

Honden- katten en konijnenvlooien springen dus niet over op mensen of paarden.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 23:09

Oef dan kan ik weer ademen :)

Ik ga morgen voor de zekerheid de kat en hond nog een keer controleren met het kammetje en op poepjes. En ik breng dan ook zo'n spuitbus nog mee

Bedankt voor jullie geruststellingen en reacties :)

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 23:17

Bij mij vliegt er in deze warmte wel vaker iets miniscuuls rond. Zolang hij maakt dat hij wegkomt als het onder de 25 graden is wijt ik het aan de fruitmand en maak ik me verder geen zorgen.
Als het 1 vlooi is kan ik me niet voorstellen dat je er direct helemaal van onder de bulten zit en het is wel muggenhoogseizoen deze dagen. En als zelfs je dieren en meubels helemaal schoon zijn zou ik me als ik jou was me daar niet te druk om maken.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 23:43

Whoow. Als ik hier een vlo zie is het: oh kijk een vlo, goh wanneer zijn de hond en kat voor het laatst behandeld? Oh ja, 5 maanden geleden. Mmm moet maar weer eens dat spul halen.... En dan een week of 2 later ben ik het eindelijk niet vergeten te nemen en worden de dieren weer behandeld.

Een vlo is niet gelijk een ramp, zegt niks over een eventuele plaag.
Je hebt gedaan wat je kon doen. Zou me er verder niet druk over maken.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 23:47

Was het geen donderbeestje of een ander diertje?

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 00:09

nuscaniels schreef:
Een vlo is niet gelijk een ramp, zegt niks over een eventuele plaag.
Je hebt gedaan wat je kon doen. Zou me er verder niet druk over maken.

Precies. Je hoeft niet meteen in paniek te raken en het is maar een vlo. Zolang jij er voor zorgt dat je hond en kat er netjes voor behandeld worden, is er niks aan de hand. Je kan tenslotte ook zomaar een vlo meenemen naar huis als je op bezoek bent geweest bij iemand met een dier die wel vlooien heeft. :)
Kijk wel even goed uit welke omgevings spray je koopt, in sommige merken (en ja, die zijn ook te koop in een dierenspeciaalzaak) zit een stofje wat giftig is voor katten, ook als je de omgeving goed hebt laten luchten na het sprayen. Kan nu niet zo gauw op de naam van die stof komen. DA's verkopen ook omgevings spray en die bevatten dat schadelijke stofje iig niet en dan ben je even veel geld kwijt dan wanneer je het in een dierenspeciaalzaak koopt. :)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 00:19

Jindai schreef:
Kijk wel even goed uit welke omgevings spray je koopt, in sommige merken (en ja, die zijn ook te koop in een dierenspeciaalzaak) zit een stofje wat giftig is voor katten, ook als je de omgeving goed hebt laten luchten na het sprayen. Kan nu niet zo gauw op de naam van die stof komen.

Permethrin??

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 00:26

Ja, permethrin bedoelde ik, dank je! :)

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 02:14

Ierpier schreef:
Was het geen donderbeestje of een ander diertje?

Dat weet ik dus niet, ik heb tot nu toe nog nooit een vlo in het echt gezien. En zoveel andere insecten ook niet echt van dichtbij ;)

Bovendien ging ik er vanuit dat ik een mug voelde kriebelen en veegde ik wat met mijn hand. Maar toen ik keek zag ik iets kleins en zwarts en lang. En ik schrok zo hard (dacht waaah vlo) dat ik dat ding van mijn been joeg ipv het dood te kloppen (dan had ik het tenminste beter kunnen bekijken) . Was sneller weg dan ik aaaah kon zeggen haha

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:20

Jeeeeeetje meid, rustig aan!
Je lijkt zo wel echt een overly attached OCD patientje:P
Als het al een vlo was, dan heb je nu je dieren keurig behandeld dus zal vlo-lief niet meer kunnen bijten en dus issie gauw dood. Als je advies hebt gevraagd aan een deskundige zal deze spul geadviseerd hebben dat ook ervoor zorgt dat eventuele eitjes doodgaan dus dan is er niets aan de hand.

En vlo leeft niet op mensen, wil niet op mensen en bijt geen mensen. Muggen wel. Dus je muggenbult, is een rasechte muggenbult.
En dat je overal jeuk krijgt, zit waarschijnlijk tussen je oren.
Overigens, probeer vlooien niet door te slaan oid, want die dingen zijn niet kapot te krijgen. enkel als je ze zeer precies plet tussen je nagels bv (maar dat is denk ik even een stapje te ver als ik je post zo lees:P)
Komt goed, je dieren zijn behandeld, de boel is schoon. Even afwachten... tot ze weer opdoemen!!:P

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:26

stel je vindt zwarte korreltjes, hoe kan je dan controleren of het wel degelijk om vlooien-poep gaat: korreltjes verzamelen op een papiertjes, dan beetje nat maken met water, als ze rood kleuren dan gaat het om vlooien-poep

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:43

Ts ik herken je panische reactie wbt de vlo helemaal. Had ik enkele maanden geleden ook helaas wel echt vlooien.

Je kunt voor de zekerheid alsnog preventief behandelen. Ik heb toen alles van onder tot boven gezogen. Alles wat gewassm kon worden op 60 graden gewassen. Alle gezogen wat ik zuigen kon. Plintjes gezogen. Alle aan de kant. Overal alles volgespoten met anti vlooienspray en de plinten nog extra met eentje die tot 6 maanden werkt. Sindsdien geen vlo meer gezien.

Ik zie dat iemand hier de tip dweilen geeft. Dat moetje juist niet doen!!! Dat vinden ze nl fijn. Mocht je toch willen dweilen doe dat dan met azijn want ze houden niet vandie lucht

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:07

De vlo op de foto is wel een inimini-vlo hoor. Ik ken ze alleen veel groter. En ja die bijten, en dat voel je zeer zeker. Ik krijg er kleine jeukende bultjes van met een duidelijke rand, dus niet zoals een muggenbult. Wanneer je ze probeert weg te vegen springen ze trouwens. Vraag me dus af of je wel echt met een vlo te maken hebt gehad.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:18

Was het geen onweersvliegje? Zijn ook van die kleine zwarte kruipsels :Y)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:44

Maartje1990 schreef:
Ik zie dat iemand hier de tip dweilen geeft. Dat moetje juist niet doen!!! Dat vinden ze nl fijn. Mocht je toch willen dweilen doe dat dan met azijn want ze houden niet vandie lucht

Ja, dat was ik denk ik. Ik dacht vanuit mijn eigen situatie (salon en huisreiniging), ik gebruik daar een professionele salonreiniger voor. Het is inderdaad niet aan te raden om met alleen een natte warme dweil te dweilen, daar heb je gelijk in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:57

Maar springen vlooien werkelijk niet over van een dier naar een ander?
Ik word soms panisch van egels die onze hond soms te pakken krijgt omdat die dieren onder de vlooien zitten..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 20:18

Wat een paniek om vlooien hahaha

Ja het is ongedierte maar bij normaal gemiddeld schoon huishouden heb je zomaar geen plaag hoor. Ik bestrijd ze uiteraard als ik zie dat 1 van de dieren vlooien heeft maar daar blijft het bij. Nooit nog een plaag gehad. Heb het ook nog maar 1x gehad dat 1 kat vlooien had en verder nooit gemerkt.

Teken vind ik veel enger met hun ziekten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 20:42

Heb je niet gewoon een onweersbeestje op je been gehad?

Een tip om te weten of er vlooien in huis zijn:
Neem een soepbord of lage schaal, vul deze met water en een drupje zeep.
Zet een waxine lichtje in het midden op een verhoging en laat dit in de nacht branden. Als er vlooien zitten vind je ze geheid in je water.