Struviet, alternatief brokken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Happiness91

Struviet, alternatief brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 16:01

Hoi Allen,

Ik heb me al een poos lopen verdiepen in struviet en geschikt voer. Dit lijkt nog een hele studie.
tot op heden voeren wij Royal canin high dilution. Nu ben ik hier zelf geen fan van.

Ik zou graag wat meer terug gaan naar de basis/natuur met een hoog vleesgehalte.
Voeding met ananas, pompoen etc begrijp ik dan ook totaal niet. :')
Nu heb ik begrepen dat er een link is tussen graan en koolhydraten met struviet.

Zodoende denk ik dat ik op zoek moet naar graanvrije brokken met weinig koolhydraten.
Ze krijgen naast de brok 2 maal daags natvoer van almo nature.

Zijn er mensen die alternatieve brokken gebruiken ipv het geadviseerde dierenarts voer?
Of mensen die mij willen mee helpen denken naar een geschikte brok?

Ik betaal voor de Royal canin brokken 8,33 per kilo
Ik wil hier graag onder blijven.

Ik ben me er van bewust dat dit dieetvoer niet voor niets voorgeschreven word, ik zal bij overstap dan ook alert zijn op de reactie van mijn kat dmv ph strips.

Overigens zijn andere vragen of opmerkingen hier ook welkom mbt struviet bij katten!
Laatst bijgewerkt door Happiness91 op 22-06-16 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:07

Ik heb een struvietkat en wilde ook graag van het dieetvoer af. Vers vlees zou volgens internet het beste zijn, want het verse vlees zou de urine automatisch moeten verzuren. Helaas is het voor mijn kat funest geweest! Struviet bleef en hij kreeg een niercrisis erbij.

Ik hoop dat hij een uitzondering op de regel is geweest, maar wees alsjeblieft alert als je je kat van het dieetvoer afhaalt! Dieetvoer is onderzocht, en bewezen werkzaam!! Andere brokken of vers vlees niet!

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 16:12

Ik begrijp je bezorgdheid en ik zal dan ook zeker alert zijn!
Ik wil het desalniettemin toch proberen, ze heeft als kitten 1x struviet gehad en vervolgens zetten ze haar levenslang op dit dieetvoer. Op de vraag naar mijn dierenarts "ik hoor verhalen dat dit voer wel slecht is voor de nieren op langere termijn "krijg ik als reactie : "daar hebben we ook wel weer voer voor"

Dat doet mij verder willen kijken naar een alternatief. Officieel zou ze er ook geen ander voer naast mogen, maar we voeren haar al vanaf begin af aan natvoer van een ander merk er naast en dit gaat erg goed. De verhouding die ze nu krijgen is 60% natvoer en 40% brok.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:23

Het Vlees gedeelte ben ik volledig met je eens. Er zijn een aantal die zweren bij vers vlees voeren, of (hoogwaardig) blik, dit omdat ze veel vocht binnen moeten krijgen om te spoelen. Natvoer kun je ook een heel deel aanlengen met water, om nog meer vocht binnen te krijgen. Met heet/ warm water werkt dat dan ook weer omdat de geur veel sterker word, wat natuurlijk aantrekkelijk werkt.

Of dat het verstandig is om van het dieetvoer af te gaan is discutabel. Hier hebben we jaren lang een kat gehad die op dieetvoer moest. Maar dat kregen we er niet in, met als gevolg een heel zieke kat. In overleg met DA van het dieetvoer af, weinig eigen brokken en een groot deel natvoer met gekookt/heet/warm water voeren(whiskas) En dat heeft ook geholpen.. Dit was overigens voordat ik mij bezig ging houden met meet vlees en ''betere'' kwaliteit.

Om op je stukje terug te komen over pompoen en ananas.
Pompoen bevat heel veel vezels. Iets wat je nodig hebt om bijvoorbeeld haarballen te verwerken. Daarnaast zijn vezels altijd goed voor de darmen.
Ananas zit VOL met vitamine en mineralen.
Waarom zit dit in de merken van ''vleesbrok''. Heel simpel. Mensen die voor dit soort voer kiezen, willen natuurlijk. Hoe natuurlijk kun je zijn dan door fruit en groente toe te voegen. Ipv alle andere meestal kunstmatige toevoegingen.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 22-06-16 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:24

Ik voer mijn kater al jaren Prins brokjes active. Hier wordt ook specifiek gemeld dat het erg geschikt is voor katten met blaasgruis.
Mijn kat heeft 3 x verstopt gezeten en is op dit voer al meer dan 7 jr gruisvrij ( getest door arts).
Het voer kost geloof ik 38 voor 5 kg en mijn kat eet het erg graag.

ikkedus

Re: Struviet, alternatief brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:30

Sorry: Prins adult fit. Er zijn ook andere soorten btw.

Afbeelding

Afbeelding

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:31

Afbeelding

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:34

Hier helaas ook royaal konijn.
Mijn hond eet al vanaf pup 5 jaar lang alleen vlees.
De katten van mijn vriend: royaal konijn. Dat matcht niet ;) vriend ingelezen en vond het ook beter om wat minder troep te gaan voeren. We zijn toen acana en applaws gaan voeren etc, helaas kreeg de kater last van struvite, en de volgende kater vlak daarna. Zeer moeilijke eters. Vers motten ze nie. Andere merken ook moeilijk. Struvite voeders zowel nat als brok heb ik alles van gehad: enkel royaal konijn gaat er in. Nu dus al een half jaar de urinary moderate calories.
En prins eten ze.
Wij gaan eerdaags eerst weer prins dieet blaasvoer proberen, dat eten ze, en dan kijken we weer verder. De pure vlees brokken zitten te hoog met hun waarden, dat durven we niet meer.

Prins adviseert zelf de adult absoluut niet voor katten met blaasproblemen. Ze hebben 2 voeders voor blaas/struviet/oxcalaa. Een oplossende (max 12 weken voeren) en een voorkomende. Je kunt prins bellen, super klantenservice.

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 16:49

kiwiwitje schreef:
Het Vlees gedeelte ben ik volledig met je eens. Er zijn een aantal die zweren bij vers vlees voeren, of (hoogwaardig) blik, dit omdat ze veel vocht binnen moeten krijgen om te spoelen. Natvoer kun je ook een heel deel aanlengen met water, om nog meer vocht binnen te krijgen. Met heet/ warm water werkt dat dan ook weer omdat de geur veel sterker word, wat natuurlijk aantrekkelijk werkt.

Dat doen we inderdaad ja, net als dat we een drinkfontein hebben staan zodat ze echt zo veel mogelijk vocht tot zich krijgen.

Citaat:
Of dat het verstandig is om van het dieetvoer af te gaan is discutabel. Hier hebben we jaren lang een kat gehad die op dieetvoer moest. Maar dat kregen we er niet in, met als gevolg een heel zieke kat. In overleg met DA van het dieetvoer af, weinig eigen brokken en een groot deel natvoer met gekookt/heet/warm water voeren(whiskas) En dat heeft ook geholpen.. Dit was overigens voordat ik mij bezig ging houden met meet vlees en ''betere'' kwaliteit.

Om op je stukje terug te komen over pompoen en ananas.
Pompoen bevat heel veel vezels. Iets wat je nodig hebt om bijvoorbeeld haarballen te verwerken. Daarnaast zijn vezels altijd goed voor de darmen.
Ananas zit VOL met vitamine en mineralen.
Waarom zit dit in de merken van ''vleesbrok''. Heel simpel. Mensen die voor dit soort voer kiezen, willen natuurlijk. Hoe natuurlijk kun je zijn dan door fruit en groente toe te voegen. Ipv alle andere meestal kunstmatige toevoegingen.

Fijn om te horen het jullie gelukt is om hem toch blaasgruisvrij te krijgen met beperkte middelen!
Bedankt voor je toevoeging over de toegevoegde groenten en fruit. Je hebt dan ook zeker gelijk wat betreft het zo natuurlijk mogelijk voeren. Ik zit nog in tweestrijd met een hersenhelft dat zegt "in de natuur eten katachtigen ook geen fruit en groenten " Maar wat je zegt, dat het anders dmv kunstmatige toevoegingen word toegevoegd zet mij wel weer aan het denken. Daar had ik nog niet bij stil gestaan. Bedankt!

ikkedus schreef:
Ik voer mijn kater al jaren Prins brokjes active. Hier wordt ook specifiek gemeld dat het erg geschikt is voor katten met blaasgruis.
Mijn kat heeft 3 x verstopt gezeten en is op dit voer al meer dan 7 jr gruisvrij ( getest door arts).
Het voer kost geloof ik 38 voor 5 kg en mijn kat eet het erg graag.

Ik zal dat voer eens onder de loep nemen, bedankt.

Hannanas schreef:
Hier helaas ook royaal konijn.
Mijn hond eet al vanaf pup 5 jaar lang alleen vlees.
De katten van mijn vriend: royaal konijn. Dat matcht niet ;) vriend ingelezen en vond het ook beter om wat minder troep te gaan voeren. We zijn toen acana en applaws gaan voeren etc, helaas kreeg de kater last van struvite, en de volgende kater vlak daarna. Zeer moeilijke eters. Vers motten ze nie. Andere merken ook moeilijk. Struvite voeders zowel nat als brok heb ik alles van gehad: enkel royaal konijn gaat er in. Nu dus al een half jaar de urinary moderate calories.
En prins eten ze.
Wij gaan eerdaags eerst weer prins dieet blaasvoer proberen, dat eten ze, en dan kijken we weer verder. De pure vlees brokken zitten te hoog met hun waarden, dat durven we niet meer.

Prins adviseert zelf de adult absoluut niet voor katten met blaasproblemen. Ze hebben 2 voeders voor blaas/struviet/oxcalaa. Een oplossende (max 12 weken voeren) en een voorkomende. Je kunt prins bellen, super klantenservice.

Wat jammer dat ze het nog niet goed willen doen ander voer.
Wat bedoel je precies met te hoge waarden van de pure vleesbrokken? Doel je dan op een specifieke categorie voedingswaarden? en wat zijn pure vleesbrokken? Bedoel je dan de brokken met een hoog percentage vlees?
Laatst bijgewerkt door Happiness91 op 22-06-16 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:52

Ik kan het nu niet quoten... Maar in de natuur eten katachtigen zeer zeker fruit en groenten. Ze zullen het niet zelf ''plukken'' dat klopt, maar dat doen hun prooidieren. Een muizen maagje zit vol granen, fruit, kruiden en groenten. En voor een vogeltje bijvoorbeeld geld dat ook. Een katachtige eet ook dat maagje. Waar dan dus het fruit, groenten, graan en kruiden zitten.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:53

Wel als onderhoudsvoer. Niet als ze nog gruis hebben. Mijn info komt ook van Prins. Mijn kat doet het iig super op.

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 16:53

kiwiwitje schreef:
Ik kan het nu niet quoten... Maar in de natuur eten katachtigen zeer zeker fruit en groenten. Ze zullen het niet zelf ''plukken'' dat klopt, maar dat doen hun prooidieren. Een muizen maagje zit vol granen, fruit, kruiden en groenten. En voor een vogeltje bijvoorbeeld geld dat ook. Een katachtige eet ook dat maagje. Waar dan dus het fruit, groenten, graan en kruiden zitten.

Ja dat begrijp ik, het zit hem denk ik ook voornamelijk in het percentage fruit/groenten.

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 16:56

als ik kijk op een gangbare site als zooplus voor graanvrije brokken, komt porta 21 met de minste koolhydraten om de hoek van +/- 10 %

Ik ben nu ook een merk tegengekomen dat ze verkopen in duitsland: Power of Nature Meadowland
daar schijnen maar 5% koolhydraten in te zitten.

Het is alleen zo ontzettend veel uitpluiswerk. Voeding is zo gecompliceerd. -O-

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:58

Hier krijgt onze brittendame Greenheart brokken, zit meer dan 70% aan vlees in en is graan vrij en kost 40€ per 10 kilo en word ook nog eens in Nederland gemaakt.

Het enige nadeel van dit voer is is dat het niet zo makkelijk te krijgen is -O-

Zie net trouwens dat het ook als blaasgruis dieet gebruikt kan worden!

http://www.greenheart-premiums.com/voed ... b---rice//

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:09

Happiness91 schreef:
kiwiwitje schreef:

Ja dat begrijp ik, het zit hem denk ik ook voornamelijk in het percentage fruit/groenten.

Als je dan kijkt naar bijvoorbeeld Orijen, dan zit je op 80% ''vlees'' en 20 % van die groenten,kruiden, fruit.
Bij porta kom je op ongeveer 70% uit dacht ik, en bevat aardappel. Aardappel is een goedkopere vulstof. Wel vol vezels. Maar als je kijkt naar Porta, en dan kijkt naar Orijen, dan zou ik voor Orijen gaan. Alleen al om de toevoegingen. Dat heb ik hier ook gevoerd. Alleen omdat apart voeren hier niet zo goed gaat,werd de luie van de twee wat dikker. Aangezien de katers beiden gecastreerd zijn, en ze hier vers vlees bij krijgen, zat ik dus met het probleem dat dan ze zak brokken niet snel genoeg op ging.. En als die te lang open staat, willen ze het niet meer.

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 17:10

Orijen heb ik inderdaad ook veel over gelezen, maar ook dat het door veel katten geweigerd word.
Het is er wel zeker 1 die ik in mijn achterhoofd hou.

Angrywolf: Waar koop jij dat voer?

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:22

Haalde het voorheen bij een dierenwinkel in Heiloo, Helaas is die nu weg en moeten we nu naar de kakatoe in Heemskerk.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:28

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/kat/blaasproblemen/struviet%20kristallen.html

Lees dit stukje eens.
Juist brokje met een hoog vleesaandeel zorgen voor een hoge zuurtegraad
en dus als gevolg daarvan de struviet.
Struviet heeft te maken met magnesium en fosfor (fosfaat) in voer.
Vergelijk die gehalten maar eens op de zak dieetvoer en een willekeurig voer op Zooplus.

Als ik het goed heb, zou Cat lovers gold, heel laag zitten in de fosfor.
Maar wel een hoog vlees aandeel hebben.

Mocht je willen overstappen op andere voer dan is vocht het sleutelwoord, meer drinken verdund het zuurtegraad in de urine. Daardoor minder kans op kristallen.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:10

Ik heb veel succes verhalen gehoord over prins voer. Heb in een dierpecaalzaak gewerkt en daar verkochten we het Veel voor sruviet katten. Weet ff niet meer hoe het precies zat welk soort mee beginnen en welk er na geven. Maat zou je bij prins zelf na kunnen vragen.

Ook goede verhalen er gehoord van mensen die over zo'n gegaan op carnibest. Dat is vers vlees.

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 18:13

carnibest laten ze hier helaas liggen.
ik ga prins morgen even bekijken.bedankt voor je tip.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:18

liesje84 schreef:
http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/kat/blaasproblemen/struviet%20kristallen.html

Lees dit stukje eens.
Juist brokje met een hoog vleesaandeel zorgen voor een hoge zuurtegraad
en dus als gevolg daarvan de struviet.
Struviet heeft te maken met magnesium en fosfor (fosfaat) in voer.
Vergelijk die gehalten maar eens op de zak dieetvoer en een willekeurig voer op Zooplus.

Als ik het goed heb, zou Cat lovers gold, heel laag zitten in de fosfor.
Maar wel een hoog vlees aandeel hebben.

Mocht je willen overstappen op andere voer dan is vocht het sleutelwoord, meer drinken verdund het zuurtegraad in de urine. Daardoor minder kans op kristallen.

Dankje!
Jij beantwoord gelijk de vraag van ts aan mij.

Ts, ik bedoelde met pure vleesbrokjes de brokjes met hoog aandeel vlees en pure ingrediënten zoals idd orijen,acana etc.
Ze zitten vaak de hoog in fosfor, teveel magnesium etc. Wij durven dat niet meer aan, we hebben het nadat alles rustig was nog eens geprobeerd, gelijk had 1 van de 2 weer blaasontsteking met gruis. Met prins blaasvoer , onder de 0,20 magnesium aandeel en verder goede waardes (al het prins voer trouwens, doet dit merk erg goed), idem dito (domper.. Weer gruis toen) maar die willen we in deze setting zoals ze nu zijn nog wel een keer proberen.

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 18:23

bedankt voor julie toevoeging,
zeker belangrijk!
Ik ben al 2 jaar kennis aan het bestuderen, maar als je teveel leest raak je het spoor bijster.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:21

Het jammer (en gelijk hoognodige) is dat er in het dieetvoer ook heel veel natrium (zout) zit.
Dit om je kat met gruis dus meer te laten drinken.

Je zou het dieetvoer bv ook kunnen mengen met Cat Lovers (of acana orijen enz)
en daarnaast goed natvoer met extra water aanbieden.
Ook een waterfonteintje, of kraan open, of douche bak uitlikken is allemaal extra water.
Je zal de kat toch moeten verleiden om meer te drinken.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:44

mijn kater woont zowat in de douche. En die mag in de ochtend en avond aan en zo kan hij lekker extra drinken. Fonteintje werkt bij mij niet ivm korte kabel.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:56

ikkedus schreef:
mijn kater woont zowat in de douche. En die mag in de ochtend en avond aan en zo kan hij lekker extra drinken. Fonteintje werkt bij mij niet ivm korte kabel.

Wij hebben de Catmate! Die heeft een lange kabel! :)
http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerb ... 0wodMUoA9Q
3 m kabel.

Afbeelding
Dat is de koppeling. Die is vast in verlengversies te vinden.