Houden of niet???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Houden of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 20:27

Begin mei hebben we na 10 jaar onze kat moeten laten inslapen.
Ik heb altijd katten gehad en ik vind het zo stil in huis!
Liefst zou ik vandaag nog naar het asiel gaan voor een nieuwe, maar we gaan in augustus drie weken op vakantie en ik wil het zo'n dier niet aandoen dat hij net gewend is en dan weer naar het pension moet.

Maar...

Er loopt al een paar weken een ontzettend mooie lapjeszwerfkat op stal. Ik ben meteen verliefd geworden. Vorige week kwam ik erachter dat ze 1 kitten heeft, een wit met rode van een week of acht. Helemaal mijn kleur. Nu ben ik dubbel verliefd!
Ik ben ze nu elke dag aan het voeren om ze tammer te maken. Met moeders kan ik al aardig knuffelen, ze blijft wel veilig bovenop de zadelkast. De kitten is nog erg schuw en vliegt weg bij het minste of geringste. Heb hem vandaag voor het eerst kunnen aaien, terwijl hij aan het eten was.

Tja en nu?
Staleigenaar wil ze niet en zegt: neem maar mee. Ik zou niets liever willen, maar ja.. wij wilden eigenlijk maar 1 kat en ik wil ze niet uit elkaar halen. Dan zit je nog met dat vakantie/pension probleem. Ik zou ze liever na de vakantie meenemen, maar ik ben bang dat ze dan weg zijn en de kitten te schuw is. Of door een hond aangevallen, want er loopt er hier een die dat wel zou doen.

Wat moet ik nou? Vangen, houden en alsnog naar het pension brengen in augustus.
Na de vakantie vangen.
Zo snel mogelijk vangen en naar het asiel brengen. Ik gun ze een lief baasje, want ze zijn beiden zo leuk!!

Sorry krijg de foto niet zoals het hoort.

http://rs244.pbsrc.com/albums/gg8/super ... 0&fit=clip [/img]

doezel2

Re: Houden of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:41

Ik zeg vangen en meenemen. En evt een speciaal ding(weet niet hoe het heet). Wat af en toe eten geeft.( hopelijsk snap je wat ik bedoel ook voor het water. Of als je een lieve
Buurvrouw hebt die vragen of ze on de deur heen wil kijken

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:44

ik zeg meenemen en houden , je hebt de ruimte , bent gek op ze en mist een kat.
die 3 weken pension wegen niet op tegen het leventje wat ze krijgen bij je!
en een pension is geen dierenmishandeling voor ze!

AmberG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:44

Weet je wel heel zeker dat het een zwerfkat is en niet een kat die met kitten aan de scharrel is gegaan? En als het een zwerfkat is, is er wel de mogelijkheid om de kat de ruimte te geven die zij gewend is of dat ze überhaupt geschikt is als huisdier?
Ik bedoel dit absoluut niet als negatief iets, gewoon punten om aan te denken. Want uit ervaring in het asiel weet ik dat katten die gewend zijn aan veel ruimte heel irritant kunnen worden als ze die ruimte niet hebben.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:47

Kan je niet echt adviseren, maar zou wel in gedachte houden dat het de natuur is dat moeder en kind uit elkaar gaan....je kan je dus afvragen of er 1 houden en voor de ander een goed plekje zoeken geen optie is wanneer kitten oud genoeg is om bij mams weg te gaan.
moeder en kind bij elkaar houden schijnt ook wel problemen te kunnen geven. .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:08

Mee nemen :j
Heb zelf ook moederpoezen met jongen gehad die bij elkaar leven tot hun dood.
Altiij goed gegaan
Die 3 weken overleven ze wel hoor.
Lekker meenemen :j

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:19

Ja is wel makkelijker gezegd dan gedaan.
Als het echt 2 zwerfjes zijn dan heb je er echt een hele kluif aan om die binnen te houden.
Want eenmaal buiten zijn die twee foetsie denk ik.
En binnen zullen ze alles opnieuw moeten leren en vooral de tent niet afbreken.
Poe ik snap dat je ze graag zou willen, echt waar, is ook echt heel erg lastig zo'n situatie.
Zijn ook wel droppies ook <3

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:19

Ik zou ook zeggen vangen en meenemen. Ik denk dat je spijt gaat krijgen wanneer je het niet doet.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:21

Absoluut meenemen!
Die drie weken in een pension gaan ze wel overleven, daarna gaan ze een leuk leven bij je tegemoed.

En wat één of twee katten betreft, dat zou ik gewoon even aankijken. Als het echt niet gaat met twee, kun je altijd nog een nieuw huisje voor de kitten zoeken!

Wel pittig met twee zwerfkatten wat betreft het binnen houden! Gaat vast een hele missie worden om ze alles aan te leren :D.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:32

Als je kitten echt leuk vind, gewoon meenemen en houden :+ Heb hier ook stal kitten als huiskat.
En heel wat stalkittens als huiskat aan kennissen versleten, allemaal top katten, sommigen komen buiten andere niet. Wel hebben wij ze toen ook best wel proberen tam te maken op jonge leeftijd.
1 setje broer Henk en Henk, eerste setje toen ik daar op stal kwam was toen al maand of 4, maar zelfs deze zijn redelijk tam, kan ze oppakken, ontvlooien, ontwormen, aaien etc en ze komen altijd gezellig buurten. Dus met dat kitten moet zeker lukken.
Vakantie is wel een dingetje, had ik toen ook en toen vlogen net de kittens uit zal ik maar zeggen...
(Waren bang dat ze anders de hort op zouden zijn)
Dus kleine ding in mijn vakantie bij iemand anders van stal neergezet, die wist dat het tijdelijk was dus vond het ook prima. Kittens zijn nou eenmaal leuke wezentjes :D wel ingeleverd daar met grote honden bench.

Weet je trouwens zeker dat je kat weer een kat wil?
Mijn ex stalkitten is nu alleen, had altijd een andere kat in huis, maar de mijne is ontzettend opgebloeid nu andere kat weg is, dus hier komt er om die reden geen andere kat meer bij.
Of ik het nou leuk zou vinden of niet.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:43

Haar kat is ingeslapen toch, dus ze heeft geen kat meer nu?

Ik zou ze in huis nemen en dan een vakantie oppas regelen, ik zou ze niet gelijk weer ergens anders neerzetten. En kleine op den duur laten helpen :P

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:53

Schattig.
Ik zou de kat zeker meenemen als het kan en mooi tam maken.
Ik weet niet hoelang je weggaat maar als het een weekje is, kan best met een flinke bak en een grote bak water.
Weet niet of katje naar buiten mag/kan bij je thuis, maar desnoods vraag je even iemand om 1 of 2 keer langs te gaan en te checken. Katjes kunnen wel een week alleen. Meeste wat ze doen (en zeker met warm weer) is lekker slapen de hele dag.
Katten zijn ook best makkelijk met accepteren van nieuwe katten. Wij hebben thuis al sinds mijn geboorte katten. altijd meerdere gehad. Dus ook heel vaak nieuwe kittens geintroduceerd ed.
En we hebben 1 oude, grumpy cat die niks moet hebben van kittens, maar hij is nu zover dat hij het maar gewoon laat en er netjes naast eet. Af en toe betrapte ik hem ook dat hij lekker naast het jonge grut lag te knorren.

Kijk zeker als de staleigenaresse niet van plan is er ook maar een beetje zorg voor te dragen als stalkat ofzo, denk ik dat het beestje een liefdevoller huis heeft al hij gewoon lekker huiskat mag zijn:)

Hou er wel rekening mee dat kittens altijd even moeten wennen aan hun nieuwe huisje, trouwens oudere katten ook. Altijd even paar weken binnen houden.
En het scheiden van kitten van moeder, dat is niet zoon punt. dat gaat echt heel goed en makkelijk.
Moeders draaien er vaak hun pootje niet voor om en zijn waarschijnlijk blij dat ze weer gewoon lekker hun eigen ding kunnen doen. Thuis meerdere nestjes gehad, en sommigen gingen weg na 8 weken, en sommigen zijn bij ons gebleven maar je merkt verder nooit dat ze gaan zoeken of rusteloos zijn oid.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 21:57

Vakantie oppas gaat hem niet worden. Ik ga drie weken naar Zuid Afrika. Normaal ging mijn kat naar mijn ouders als ik op vakantie was, maar twee katten is teveel voor ze. Ze hebben zelf ook al een kat.
Verder zijn er in mijn omgeving geen geschikte mensen om op te passen. Veel vrienden hebben kleine kinderen en dat gaat hem niet worden..of ze zijn zelf op vakantie, houden niet van dieren, enz. Dus wordt sowieso pension.

Ik wil ze niet buiten hebben lopen hier. Onze poes hadden we altijd aan een lijn en dat ging prima. Die hadden we ook als kitten uit het asiel.

Deze moederpoes is duidelijk wel mensen gewend geweest, want ze wil wel graag aangehaald worden als je rustig doet en ze zelf hoog kan zitten.
Staleigenaar had geen idee van wie ze kon zijn. Ik zou met alle liefde moeder terug willen geven als eventuele eigenaren zich melden.

Oh ja, mijn vriend moet nog een beetje over de streep geholpen worden..

De kitten kan ik nog niet pakken, gaat dus nog even duren tot ik ze kan vangen.
Natuurlijk worden ze geholpen als we
besluiten om ze te houden, plus entingen, ontwormen en ontvlooien.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 09:07

Ik zou er niet voor kiezen om deze katten, die verwend zijn om buiten te leven, als binnenkat te gaan houden. Dat vind ik persoonlijk oneerlijk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 09:17

Tulandro schreef:
Ik zou er niet voor kiezen om deze katten, die verwend zijn om buiten te leven, als binnenkat te gaan houden. Dat vind ik persoonlijk oneerlijk.

Daarbij vraag ik me af of het gaat lukken. Ik denk niet dat een buitenkat gelukkig wordt binnen inderdaad.

Mocht je het willen proberen zou ik dat nu doen, en niet als het kitten nog een paar maanden ouder is.
Verder; waarom willen je vrienden met kinderen niet oppassen? Ze hoeven toch niet in je huis te verblijven oid? Één keer per dag even langs voor water/ voer/ kattenbak en een aai over de bol is prima zat voor die korte periode.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 09:20

Pension is niks mis mee hoor. Onze kat gaat sinds vier jaar altijd naar een pension als wij langer dan anderhalve dag weg zijn. Het is een kleinschalig pension, hij kent het daar, kent de eigenaar, en komt er altijd heel relaxt vandaan.
Maar goed, dat betekent wel dat de katten gevangen moeten worden, dat TS nu nog een pension moet vinden die plek heeft én zulke katten wil opvangen... Kan me voorstellen dat dat toch wel een beetje veelgevraagd is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 09:27

Sorry, maar een buitenkat binnen houden, vind ik niet ok. Niet doen dus. Denk aan het dier en wees eerlijk naar hem toe, in je beslissing.

AmberG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 09:51

Twiggy2008 schreef:
Sorry, maar een buitenkat binnen houden, vind ik niet ok. Niet doen dus. Denk aan het dier en wees eerlijk naar hem toe, in je beslissing.

Hier sluit ik me volledig bij aan. Deze kat is waarschijnlijk de vrijheid gewent en gaat er denk ik absoluut niet gelukkig van worden als het binnen moet blijven. Je kunt dan een hele vervelende tot zelfs gevaarlijke kat krijgen.

Daarbij komt dat veel pensions als eis hebben dat je kat minstens een maand van tevoren is geënt en indien de kat ouder is dan 8 maanden ongeveer ook gecastreerd.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 09:53

Zelf zou ik de volwassen buitenkat dat zeker niet aandoen, maar voor het kitten zie ik niet zoveel problemen om het om te turnen naar binnenkat. Mits dat z.s.m. wordt gedaan.
Maar jullie hebben wel gelijk v.w.b. pensions, daar komen ze op korte termijn sowieso niet in.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 10:12

Ik zou ze meenemen!
We hadden zelf ook n stalkat die regelmatig kittens kreeg, alle kittens leven nu in huis en dat gaat heel goed. Ik zou gewoon kijken hoe het gaat in huis, je kan ze altijd nog ergens heen brengen waar ze weer als stalkat kunnen leven..
Sommige katten die t buitenleven gewend zijn vinden het in huis stiekem veel fijner!!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 10:18

En "Katjes kunnen wel een week alleen"? :oo
Nou, dat zou een mooi zooi worden hier en bij zulke 'verwilderde' katten helemaal; neem niet aan dat die braaf op de bak gaan.
Ik weet het niet TS: een kitten van 8 weken oud dat nooit gewend is aan mensen, dat gaat echt niet veel beter meer worden. En helemaal niet als binnenkat :n
Ik zou mama kat wel vangen idd en lekker laten 'helpen'; al die stalnestjes is ook niks :n

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 11:40

Onze vrienden wonen helaas niet zo dichtbij, dus langskomen gaat dan niet lukken. Ik bedoelde om ze daarheen te brengen, bij vrienden, dat is niet handig als ze kleine kinderen hebben.

Ik snap het verhaal qua buiten/binnen kat. Ik heb ook wel eens twee katten gehad die elke dag buitenliepen bij de vorige baas en toen bij ons op een flat kwamen. Dat ging goed en het werden binnenkatten. Totaal geen problemen. Ik kan het natuurlijk proberen en als het niet lukt, kunnen ze alsnog naar het asiel. De kitten kun je wel een binnenkat van maken, moeders weet ik ook niet.

Ja en dan dat pensionverhaal.. ik zie daarin ook wel wat problemen qua castratie, maar ik kan er natuurlijk wat telefoontjes aan wagen.
Ik kan een oproepje op fb zetten of iemand bij ons thuis wil komen om de dag om ze te voeren. Misschien een stalgenoot.

Al met al zie ik wel wat beren op de weg, maar wie niet waagt, wie niet wint.. en ik heb nog even tijd voor ik op vakantie ga.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 19-06-16 11:54, in het totaal 4 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 11:46

Afbeelding

Afbeelding

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:49

Heb hier een volwassen buitenkat die op mijn werk rondzwierf. Was zindelijk zodra ze de kattenbak zag en ligt gezellig op de drempel van de achterdeur naar buiten te kijken. Dat vind ze ook wel "buiten" genoeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:51

Hier 2 buitenkatten die inmiddels binnenkatten zijn. En ze hebben er totaal geen problemen mee. Eerste paar weken vonden ze het wat minder.

Maar nu maakt het ze het niks meer uit. Genoeg speeltjes geven en ze vermaken zich prima.