21 dode wilde konijnen op het land: uitslag lab VHD

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

21 dode wilde konijnen op het land: uitslag lab VHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 17:08

:( zo sneu
Ik vond 3 weken geleden in een paar dagen tijd 21 dode wilde konijnen op het land.
Ogenschijnlijk hele gezonde konijnen, goed in de bespiering, levendig en speels. En ineens ging er eentje stil zitten, na een uur hoorde je een harde gil en viel het konijntje dood neer. Er kwam daarna bloed uit hun koppie.
Zo naar om te zien. :(:) En ik kon niets doen om ze te helpen.

Omdat mijn dieren (honden, schapen, paarden) ook op het land lopen, maakte ik me grote zorgen. Gif? Ziekte? De buren gaven allen aan dat zij geen gif hadden gebruikt.

Een jager uit het dorp hadden net een lezing gehad van Dutch Wildlife Health Care https://www.dwhc.nl/ over dodelijk Konijnenvirus VHD en de gevolgen voor de wildstand. Hij gaf de tip om een paar dode konijnen op te sturen naar het laboratorium voor onderzoek.

Deze week de uitslag ontvangen: helaas is het dodelijke VHD virus nu ook in de Haarlemmermeer. Het was al bekend dat het in het zuiden van het land was, maar nu ook dus in Noord Holland.

Ik heb het rapport doorgestuurd aan alle dierenartsen bij mij in de Haarlemmermeer, het dierenasiel en de dierenambulance. En aan de lokale krant om de mensen op te roepen om de juiste voorzorgmaatregelen te nemen om hun huiskonijnen te beschermen.
Het is zo naar om te zien, dat ik niet hoop dat mensen er thuis ook mee te maken krijgen met hun konijntje.

http://www.diergeneeskunde.nl/nieuws/20 ... -door-vhd/

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:12

Ik heb het op stal gehad in het oosten. Daar huppelden altijd veel konijntjes rond, blij gezond en rond. Tot ik er een dood zag liggen op een gekke plek en op een rare manier. Ogenschijnlijk gewoon omgekiept, niks aan te zien verder,geen vieze billen, dun of wat ook.

De dag erop lagen er twee bij de buren in de bak zomaar en een een stukje verderop langs de weg. Sinds die dag geen konijnen meer gezien, geen graafsporen keutels of wat ook. Ze lijken gewoon allemaal weg.

Anoniem

Re: 21 dode wilde konijnen op het land: uitslag lab VHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:15

Pff, vreselijk... :\
Is dit nu ook gevaarlijk voor je paarden?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:16

Wat ik begrijp een echte konijnenziekte net als myxematose. Alleen heel erg agressief en snel dodelijk.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:21

Is Inderdaad een konijnenziekte. Andere dieren worden er niet door aangetast!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:24

Indirect kan het wel gevaarlijk zijn als er een dood dier in je drinkwater, sloot of hooi/kuil terecht komt...
Die kans loop je altijd wel, maar bij dit soort gevallen toch net iets meer :(

Arme konijnen :(:)

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:25

Vriendin van mij in enkele dagen ook beide konijnen kwijt (regio Zeeland). Na sectie bleek dit ook VHD. Naar virus voor die beestjes :(

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:31

gelukkig zijn die van mij geënt :oo wat zielig! arme konijntjes.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:32

Deze versie is alleen schadelijk voor Konijnen, helaas indirect zoals Shirley zeg, wel ook voor paarden en honden.
Helaas hebben wij ook 4 konijnen moeten afgeven (van de 10, gelukkig hebben de andere het wel gehaald)

Tipje van mijn DA: dit is een nieuwe versie van het virus entingen die voorheen zijn geënt werken niet. Inmiddels zijn we wel entingen in omloop die wel werken.
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 16-06-16 17:34, in het totaal 3 keer bewerkt

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:32

Het is idd een zwaar virus binnen 48uur na besmetting treed de dood al in. Voor huiskonijnen is er iig een enting beschikbaar.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:35

Ik ben helaas begin mei mijn 2 konijnen ook verloren aan hoogst waarschijnlijk het virus. Tussen de 1ste en de tweede zaten 4 dagen.
Dit was in geLetland overigens.

DierenartSen in de omgeving hadden helaas het vaccin toen nog niet op voorraad. Gaven allemaal aan dat het op dat momen nog moeilijk verkrijgbaar was. Weet niet hoe dat nu zit

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:51

Ik ben wel benieuwd om welke VHD variant het gaat? VHD1 of VHD2?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:58

Oh wat naar, goed dat je het hebt laten onderzoeken, bedankt voor de waarschuwing.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:00

Mijn konijnen zijn niet geënt maar ik hoor er steeds meer over.
Waar moet ik naar vragen als ik ze geënt wil hebben? Weet iemand een beeld van de kosten?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:26

LukieBradley schreef:
Mijn konijnen zijn niet geënt maar ik hoor er steeds meer over.
Waar moet ik naar vragen als ik ze geënt wil hebben? Weet iemand een beeld van de kosten?

De inenting voor myxomatose - VHD1 (Nobivac) kost bij mijn DA €18 per konijn.
Voor de RHD2 (Cunipravac variant) heb ik de eerste keer €7 betaald, de tweede keer €18, per konijn. Althans, ik kon ze de laten inenten met de Nobivac en de eerste Cunipravac variant voor €25 per konijn. Speciaal prijsje aangezien ik er 10 heb.
De Cunipravac moet na 6 weken geboosterd worden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 18:59

Eoweyn_x schreef:
Ik ben wel benieuwd om welke VHD variant het gaat? VHD1 of VHD2?

In de lab uitslagen staat dat VHD aangetoond is bij beide geteste konijnen. Er kon niet worden vastgesteld of het VHD1 of VHD2 is.

Het is niet gevaarlijk voor andere diersoorten. Ook de hazen zijn niet aangetast.

Dierenartsen hier hebben entmateriaal in voorraad nu. Het was tijdelijk slecht verkrijgbaar.
Oppassen met groenvoer buiten plukken voor je konijn, als er wilde konijnen over het gras hebben gelopen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 19:07

Tips volgens Universiteit Utrecht
Voor particuliere eigenaren van konijnen die nog niet zijn gevaccineerd:

Ruimtes waar mogelijke besmette konijnen zijn geweest dienen grondig gereinigd te worden met water en zeep en daarna gedesinfecteerd te worden. Voorbeelden van bruikbare desinfectiemiddelen zijn onder andere Virkon-S® en natriumhypochloriet. Deze zijn te koop bij dierenspeciaalzaken, agrarische winkels etc. Uw dierenarts kan u hierover ook adviseren.
Voer geen (vers) gras of groente van buiten (moestuin) aan uw konijn. Kijk ook uit met het voeren van hooi of kuilvoer waarvan u vermoedt dat wilde konijnen er bij kunnen zijn gekomen.
Voorkom direct contact van uw konijn met konijnen uit het wild. Als er wilde konijnen in de buurt van uw huis voorkomen kunt u overwegen om uw konijn (tijdelijk) binnen te huisvesten. Neem ook geen zieke konijnen uit het wild mee naar huis.
Goede (hand)hygiëne is belangrijk om verspreiding van het virus te beperken; was uw handen extra goed met water en zeep vóór en na het voeren en verzorgen van uw konijn.
Pas op met besmette konijnenveldjes (besmet met urine van wilde konijnen). Via uw schoeisel kan het virus verspreid worden. Houdt u uw konijnen binnen? Wissel van schoeisel bij het naar binnen gaan. Houdt u uw konijnen buiten, bijvoorbeeld in een ren in de tuin? Dan kunt u daar het beste andere schoenen dragen dan dat u op straat draagt. Laat uw konijnen in ieder geval niet in contact komen met schoeisel waarmee u over mogelijk besmet terrein heeft gelopen.
Aangezien stekende insecten ook een rol kunnen spelen in de verspreiding, kan een goede insectenbestrijding ook bijdragen aan vermindering van het risico.
Laat bij acute sterfte onder uw konijnen een pathologisch onderzoek uitvoeren. Uw dierenarts kan u hierbij adviseren.
Treft u dode wilde konijnen aan? Meldt deze dan bij het Dutch Wildlife Health Centre (DWHC) via hun website.
Indien u acute sterfte heeft onder uw konijnen waarbij het vermoeden bestaat dat dit door VHD wordt veroorzaakt, kan een zogenaamde ‘noodvaccinatie’ overwogen worden. Uw dierenarts kan u hier verder over informeren.
Speciaal voor konijnenopvangadressen, kinderboerderijen etc.: het is aan te raden het ‘verkeer’ van konijnen te minimaliseren, tenzij er een goede quarantainevoorziening aanwezig is. Ieder nieuw konijn kan immers een risico inhouden.

Pleasure20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:10

Ik zou zo snel mogelijk je konijnen enten als je het niet hebt gedaan. We hadden 8 konijnen, Noord-Brabant. Had niet verwacht dat het zo dichtbij zou zijn. Binnen 2 dagen alle konijnen dood, inclusief ons huiskonijn.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:17

Hier in 4 dagen drie dood. Nog 1 over. . .

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:20

Thanks voor de tips. Voor myxomatose heb ik nooit geënt omdat ze beschermd zitten en nergens mee in aanraking komen verder.
Ook niet via mij.
Vhd lijkt door de lucht aan te komen waaien als ik het her en der hoor.
Echt de meest vreemde gevallen voorbij horen komen.
Dat gun ik ze toch echt niet, heb er nu 5 zitten en hoewel ze halfwild zijn verdienen ze zoiets toch echt niet.
Ga gelijk een bericht uitgooien.

Zijn entingen daarna jaarlijks zoals bij een paard?

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:43

Wij hebben hier sinds een tijdje ontzettend veel wilde konijnen lopen en nu vond ik gisteren 5 dode babykonijntjes... maar best kans dat wij dat virus hier dus ook hebben!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:46

Ik dacht dat de dierenarts zei dat ze na de booster een jaar beschermd zijn, maar ik heb geen best geheugen. De dierenarts herinnert me er vanzelf aan. Kon ook 6 maanden zijn.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:54

LukieBradley schreef:
Thanks voor de tips. Voor myxomatose heb ik nooit geënt omdat ze beschermd zitten en nergens mee in aanraking komen verder.
Ook niet via mij.
Vhd lijkt door de lucht aan te komen waaien als ik het her en der hoor.
Echt de meest vreemde gevallen voorbij horen komen.
Dat gun ik ze toch echt niet, heb er nu 5 zitten en hoewel ze halfwild zijn verdienen ze zoiets toch echt niet.
Ga gelijk een bericht uitgooien.

Zijn entingen daarna jaarlijks zoals bij een paard?

De nobivac is jaarlijks, de rhd2 vaccins zijn halfjaarlijks. Er schijnt een vaccin te komen wat jaarlijks gegeven moet worden.

Myxomatose komt wel degelijk "uit de lucht vallen", in de zin van vliegen etc. Ik zou vaccineren dus zeker overwegen. Myxo komt nog altijd meer voor dan VHD2.

Wat is er mis met halfwilde konijnen? Die opmerking kwetst me eerlijk gezegd een beetje.. :o ik heb er 7 en het zijn de meest fantastische konijnen ooit..

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:28

Kan iemand mij wat meer over die enting vertellen en zit het virus ook in de omgeving vam het gooi?
Gaat wel om in huis, maar wil geen risico nemen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:31

Misschien kan je dierenarts je vertellen of het zin heeft om ze te enten?
Lijkt me dat dat ze daar wel van op de hoogte zijn :j