Goed droogvoer voor 3 verschillende katten, graag advies.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Goed droogvoer voor 3 verschillende katten, graag advies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 20:52

Hoi,
Ik heb 3 katten, een kater van 16, die heb ik pas sinds maart, is een herplaatser. Half Noors boskat. Goed aan gewicht. Gevoelige maag, spuugt regelmatig. Zou volgens de vorige eigenaar ook een huid allergie hebben maar daar is tot nu toe niks van te zien. Hij poept af en toe wat moeilijk, dan krijgt hij isogel.
Dan heb ik een poes van 7, die wordt makkelijk wat te dik. Kerngezond. En een poes van 4, klein poesje heeft slechte start gehad als kitten, heeft gezworven. Zij ziet er goed uit en is ook verder wel gezond.
Toen de kater er nog niet was aten de poezen indoor brokjes van Purina One. En 1x per dag een blikje gourmet van 85 gram met zijn tweeën. Omdat de kater wat gevoelig is ben ik over gegaan op de sensitive brokjes en delen ze het blikvoer met drieën.
De laatste tijd vinden de poezen heel vaak het blikvoer niet lekker. De kater wel, die eet alles. Maar voor de poezen moet ik soms nog een blikje openmaken omdat ze het niet lusten. De poes van 7 likt allen de saus op.
Nu wil ik eigenlijk stoppen met het blikvoer, of af en toe geven voor het lekker.
Maar dan wil ik wel een goede brok geven. Doe goed is voor alledrie. Heeft iemand een advies of goede tip? Ik verdwaal een beetje in het grote aanbod brokjes. Ik heb nu een zakje Prins Multicat gekocht maar geen idee of ik hier nu goed aan doe.

riviera2

Re: Goed droogvoer voor 3 verschillende katten, graag advies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 17:08

Ik ben zeer tevreden over cat lovers gold, goede prijs/kwaliteitsverhouding

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 17:12

Blikvoer zou ik indd. Niet geven. Zit veel zout in.
Ik zou overgaan naar Nutram Sensitive Cat. Onbeperkt brokjes en onbeperkt drinkwater.
Dan heb je er bijna geen omkijken naar. Zou die oudere wel even zo nu en dan wegen omdat je aangeeft dat hij veel spuugt. Om te kijken of die kat wel op gewicht blijft.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:09

Ik ben benieuwd waarom de Boskat moeilijk poept. Over het algemeen komt dat door dat ze te weinig drinken. Nu is dat al snel een probleem met katten. Daarnaast ben ik ook benieuwd of ze allemaal intact zijn. Zou je iets willen, proberen, te doen aan het spugen, of maakt je dat niet veel uit?

Ik heb hier twee katers zitten. 1tje is nu een jaar, en de andere bijna. Beiden gecastreerd. Die krijgen hier 100 gram Smuldier per dag en 15 gram Purina one sterilised.
Waarom: Heel simpel, ik voerde eerst naturis en hills kitten. Daar is de jongste mee begonnen. De oudste hebben we vanaf dat hij een half jaar was die stonk verschrikkelijk en kreeg LIDL voer. Terug naar de jongste. Die hebben we hier op een bedrijventerein uit de container gevist. Zijn broertjes/zusjes waren helaas te snel. Ik ben van mening dat supermarkt voer best oke is. Maar niet voor wat ik wil voeren. Ik wil een hoog deel aan vlees hebben. Dit heeft niks met tijgers of wolven te maken. Maar gewoon waar katten voor buiten lopen en wat ze daar vangen/eten. Ik vind dat ze graan binnen mogen krijgen. Het zei in snoepjes, of in brok.
Ze stonden eerst op Naturis met Orijen, Naturis werd slecht gegeten, en zijn we smuldier gaan proberen. Orijen is een top brok. Word smakelijk gegeten. Iets te. Gecastreerd mogen ze er naast vlees maar heel weinig van. En je ziet ze echt dikker worden. Ik wil perse brok blijven voeren. Dit omdat ik vind dat als het vlees op wat voor manier dan ook even niet beschikbaar is, ze iets moeten kunnen eten. Ook met een dag weg of in nood van een pension ooit of herplaatsing(allemaal niet van belang maar je weet maar nooit) wil ik dat ze gewoon brok eten. Maar, ook omdat ik maar 1 compleet versie heb van Smuldier en de rest andere soorten en 1x per week vis. Er zijn er meer, maar die voer ik niet, ze houden niet van pens of pens compleet. Sommige wel. Deze niet.. :P Het probleem/risico met vlees is tekorten. Door het grootste deel aan vlees te voeren en een deel brok en gewoon snoepjes verklein je de kans op tekorten.
Dierenarts was absoluut niet te spreken over Vlees voeren als hoofdvoer, tot we dit schema uitlegden. En krijg altijd complimenten over ze. Ze zitten mooi in hun vacht, ontlasting is goed. Poepen veel minder dan op de dierenwinkel/supermarkt merken. Gebit is goed en netjes. En ze zijn netjes op gewicht.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:14

Ik zou in ieder geval de oudste wel blikvoer blijven geven. Aangezien hij soms moeilijk poept (en dus alle vocht goed kan gebruiken), en regelmatig spuugt (risico op uitdroging). Katten zijn van nature slechte drinkers omdat ze 'in het wild' hun vocht uit levende prooien halen, uit hun eten dus. Natvoer is daarom erg nuttig om te zorgen dat katten voldoende vocht binnenkrijgen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 13:16

Het spugen doet de boskat ineens niet meer sinds woensdag, ik wilde donderdag een afspraak maken bij de dierenarts maar het is dus over nu. Het poepen blijft wat lastig, hij poept om de dag. De dierenarts dacht eerst door de stress van de verhuizing maar daar is hij nu wel een heel eind overheen voor mijn gevoel. Met de isogel poept hij prachtig maar dat krijg ik er bijna niet meer in.
Ze krijgen nu Prins Multicat met de restant purina one sensitive. Ik heb ook een klein zakje Royal Canin sensibele 33 gekregen van iemand, daar net iets van gegeven en ze vonden het heerlijk. Ze krijgen 1x per dag een zakje natvoer van de Lidl, vinden ze ook heerlijk. In deze zakjes zitten geen suikers en granen. Ik ga het even aankijken hoe het blijft gaan nu met de kater. Hij drinkt trouwens ruim voldoende, hij wil graag uit de kraan drinken en doet dit regelmatig.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:28

Qua droogvoeding zijn o.a. Orijen, Taste of the Wild, Acana en Applaws wel goede merken. Natvoeding geef ik van Applaws, Cosma Nature, Almo Nature legend, Feline Porta 21, Granatapet.
Nu heb ik wel makkelijke eters denk ik want ze lusten alles van bovenvernoemde :) .

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:28

Wat je evt eens kan proberen voor het poepen, maar eigenlijk voor alle katten. Water koken, de zakjes in de voerbakjes doen, en er een beetje water over heen gieten. De gelei of saus word zo dunner, maar dan drinken ze meer. Dit hebben wij voor een blaas patient moeten doen aangezien die haar Dieetvoer weigerde.
We voeren hier Smuldier zoals ik zei, dat zou je ook kunnen proberen, daar zit ook veel vocht in natuurlijk.
Hier staat overigens een drinkfontein water. En eigenlijk alle keren dat ze er voorbij lopen, nemen ze een likje en lopen weer verder.

Dat poepen is wel iets om rekening mee te houden en goed op te letten. Hoe lang heeft ze dit al?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 13:31

Ik heb hem sinds begin maart en het was gelijk al zo. Maar 1 keutel per keer poepen. Nadat hij isogel kreeg poepte hij 2x een drol van zeker 15 cm, echt niet normaal!
Drinken doet hij dus echt ruim voldoende.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:41

Wil je perse brok voeren? Dan moet je kijken naar de merken die Lukasje opnoemde. Die zijn voornamelijk te koop bij Zooplus.
Mijn eerste voorkeur zal altijd kvv blijven. Smuldier kan je eens proberen maar is niet compleet voor katten: bij kattenkvv moet er meer taurine inzitten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:43

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:46

Als je hart bijvoert idd niet, maar je conclusie van brok snap ik niet helemaal. Dat is hetzelfde als zeggen dat als je een deel van je groente vervangt voor rijst je alsnog genoeg groente binnenkrijgt. :+ De hoeveelheid taurine is immers aangepast op hoeveel een kat in normale portie nodig heeft.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:50

Air schreef:
Als je hart bijvoert idd niet, maar je conclusie van brok snap ik niet helemaal. Dat is hetzelfde als zeggen dat als je een deel van je groente vervangt voor rijst je alsnog genoeg groente binnenkrijgt. :+ De hoeveelheid taurine is immers aangepast op hoeveel een kat in normale portie nodig heeft.

Simpel, ze krijgen hier smuldier, in alle vormen behalve pens. Omdat de zit niet echt een succes vinden. In orgaanvlees zit taurine. In smuldier is orgaanvlees verwerkt. Dus zit er een deel taurine in. Katten hebben extra taurine nodig. Wat ze hier dus halen uit het deel brok, snoep en evt apart hart van smuldier. Probleem opgelost.

Wat je bedoelt met jouw stukje van een deel groente vervangen bedoelt is mij niet duidelijk?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:53

Dat de, als het goed is, dosering taurine in brok aangepast is aan wat een kat nodig heeft op een dag. Als je dus zegt dat je smuldier voert en daarnaast brok om zo aan voldoende taurine te komen, is dat niet logisch. Want er zit niet opeens extra taurine in de brok. Zo bevat groente ook niet opeens meer vitamines als je er minder van neemt.

Over extra hart bijvoeren had ik het niet, maar dat zei ik al :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:59

Er zit in smuldier orgaan vlees. Daarin zit taurine. Dus als ik dat aanvul met brok. En snoepjes en dergelijke zit ik goed. En jij hebt het niet over extra bijvoeren. Ik heb het niet perse over extra bijvoeren. Ik geef aan dat Hart deel uit maakt van hun voedingsschema. Waardoor ik het probleem van de Taurine opgelost heb. Brok is zeker aangepast op wat een kat per dag nodig heeft. Maar je lijkt het niet te begrijpen dat ik van beiden op een dag een deel voer. Waardoor ik geen tekorten opbouw.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 23:09

kiwiwitje schreef:
Wat je evt eens kan proberen voor het poepen, maar eigenlijk voor alle katten. Water koken, de zakjes in de voerbakjes doen, en er een beetje water over heen gieten. De gelei of saus word zo dunner, maar dan drinken ze meer. [...] Hier staat overigens een drinkfontein water.

Het water hoeft niet gekookt te worden hoor, heet water is goed genoeg. Ik doe dat al jaren; een eetlepel heet water over het natvoer en even doorroeren. De geur wordt daardoor ook extra sterk, waardoor het nog verleidelijker is om het bakje leeg te maken.
Drinkfontein is ook een goed idee bij slechte drinkers. Wij hebben dat niet, want hier wordt altijd uit de vijver gedronken :D
Oh ja, hier onbeperkt Applaws droge brok en 's avonds natvoer.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 23:14

Dorien66 schreef:
kiwiwitje schreef:
Wat je evt eens kan proberen voor het poepen, maar eigenlijk voor alle katten. Water koken, de zakjes in de voerbakjes doen, en er een beetje water over heen gieten. De gelei of saus word zo dunner, maar dan drinken ze meer. [...] Hier staat overigens een drinkfontein water.

Het water hoeft niet gekookt te worden hoor, heet water is goed genoeg. Ik doe dat al jaren; een eetlepel heet water over het natvoer en even doorroeren. De geur wordt daardoor ook extra sterk, waardoor het nog verleidelijker is om het bakje leeg te maken.
Drinkfontein is ook een goed idee bij slechte drinkers. Wij hebben dat niet, want hier wordt altijd uit de vijver gedronken :D
Oh ja, hier onbeperkt Applaws droge brok en 's avonds natvoer.

Dat zou inderdaad ook goed moeten zijn gewoon heet water. In ieder geval even opletten met afkoelen evt haha.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 23:14

Volgens mij zit er in brokjes veel meer taurine dan ze minimaal nodig hebben. Minimaal 1 gram per kg brok hebben ze ongeveer nodig en in Orijen bijvoorbeeld zit 2,5 gram per kilo. En inderdaad in vlees en organen zit ook taurine. Dit is niet iets waar ik me zorgen over zou maken.

Voor te harde ontlasting zou mijn eerste tip ook zijn om meer te laten drinken. Drinken op meerdere plekken in huis, eventueel een fonteintje en extra lekker drinken maken met vleesvocht of zelf gemaakte vlees- of bottenbouillon. En blikvoer is dan beter geschikt dan brok. Maar ook psylliumvezels kunnen helpen bij de ontlasting, als je blikvoer geeft kun je dat er makkelijk doorheen doen. Als je een andere brok zoekt, kies dan eentje met wat meer vezels.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 09:17

kiwiwitje schreef:
Dat zou inderdaad ook goed moeten zijn gewoon heet water. In ieder geval even opletten met afkoelen evt haha.

Och, ik roer door en zet het bakje neer. Die ene eetlepel water koelt direct voldoende af in een portie natvoer in een koud bakje :j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 09:28

Hier ging er altijd meer dan een eetlepel in

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 09:36

Ik heb zojuist psyllium besteld voor de kater. Naar mijn idee drinkt hij echt genoeg maar ik zal de tip van de extra eetlepel water ook gaan gebruiken.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 09:54

kiwiwitje schreef:
Hier ging er altijd meer dan een eetlepel in

Ik gebruik voer met gelei, dat scheelt ook wel qua vochtgehalte. Althans, zo ziet het eruit, ik denk niet dat het klopt, want volgens mij heeft paté net zoveel vocht als gelei-voer.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 10:04

Zelf heb ik hele goede ervaringen met de voeding van Ecostyle. Door de kruiden eten ze het goed. En mijn kat die ook elk merk brokken uitspuugt, houdt deze brokken goed binnen, en hij zit ook nog eens mooier in z'n vacht. Ben er dus heel tevreden over.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 10:20

Mischa schreef:
Zelf heb ik hele goede ervaringen met de voeding van Ecostyle. Door de kruiden eten ze het goed. En mijn kat die ook elk merk brokken uitspuugt, houdt deze brokken goed binnen, en hij zit ook nog eens mooier in z'n vacht. Ben er dus heel tevreden over.

Is dat een beetje een grote brok ook? Ze zijn hier nu wild op de Royal Canin Sesnsible 33 maar dat zijn erg kleine brokjes. Ik wil ze denk ik deze brok wel blijven geven maar dan met een grotere brok erdoorheen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 10:25

Had altijd een kat die veel braakte, maar ben toen RC sensible 33 gaan voeren, zak met paarse band. Deed die kat het goed op. (had er toen 2) Heb er nu 1 over, maar voer het nog steeds eigenlijk. Goedkooptste te verkrijgen hier in de buurt bij de Hornbach.
Purina geprobeerd maar gaat deze kat die ik nog heb van braken.

blik of zakjes voer ik zelden of nooit, alleen als hele bijzondere tractatie en daar plegen ze dan een moord voor, dus als ik de kat moet hebben even met zakje ritselen en gevonden!