Jonge poes met nierfalen??!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Nann_

Jonge poes met nierfalen??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 08:17

Haai, ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Onze poes van net 4 jaar ( gesteriliseerd ) is sinds een week of vier niet in orde.
Begon met overgeven, dat werd weer minder. Dus we dachten het gaat wel weer, vast iets verkeerds gegeten buiten.
Maar ze bleef suf, lusteloos, dronk meer, al minder en kreeg grote pupillen. Al met al: ze was niet zichzelf.

Wij naar de dierenarts, ze had gelukkig geen koorts.
Bloedonderzoek laten doen, daar kwam uit dat er bepaalde waardes iets verhoogd waren, maar niet schrikbarend hoog.
Toch voor de zekerheid een afspraak gemaakt om de nieren te laten bekijken op een scan/echo.

Zo gezegd zo gedaan, op de echo bleek de kleur van de nieren af te wijken: de buitenkant was veel te licht en de binnenkant bijna zwart. Een lichtpuntje: ze waren niet verschrompelt!

We hebben voor twee weken antibiotica meegekregen.
Ook hebben ze urine op kweek gezet om te bekijken hoeveel en welke bacteriën er eventueel in zitten.
Gisteren de uitslag gekregen en dat was negatief. Dus geen voldoende bacteriën om een ontsteking of iets dergelijks te veroorzaken. Dus de antibiotica kuur zijn we gestopt. We gaan niet onnodig die zooi geven.

Dit betekend dus dat er iets mis is, waardoor de nieren niet meer goed hun werk doen.
Wat weten we dus niet.
Er werd aangeraden de Poes op Nierdieet te zetten en over een maand of twee opnieuw bloed te prikken om de waardes te bekijken.

Zijn er mensen die ervaring hebben met katten met nierfalen?
Ik heb nu Nierdieet van Royal canin besteld en natvoer ervan. Maar ben bang dat ze het niet gaat eten.
Daarom zoek ik ervaringen in dit dieet en eventueel natuurlijke/homeopatische hulpmiddelen om de nieren/ bloedzuivering te ondersteunen bij de kat??

Mag ook via pb. :j

_Nann_

Re: Jonge poes met nierfalen??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 20:45

Zijn er mensen die een merk natvoer aan kunnen raden? Ik heb nu Royal canin renal zakjes. Tonijn en rund. Maat mevrouw likt alleen het nat eraf en eet er niets van.

De brokken eet ze wel goed.

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:48

wij hebben in de dierenwinkel van Beaphar een heel assortiment aan nierdieet natvoeding , ook heb je de speciale KD blikjes natvoeding van hills geloof ik zijn die!

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:50

Heb het met de da eens over ipakitine,Dat is poeder wat je over gewoon natvoer doet en bepaalde stoffen neutraliseerd.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 22:30

Ja ik ga sowieso de dierenarts even vragen of het wel verstandig is als ze op Royal canin brokjes staat, om er dan een ande merk natvoer bij te geven. Weet niet hoe dat gaat uitwerken. Of dat überhaupt uitmaakt..
Weet. Jet of hier ook dierenartsen zitten? :P
Alle tips zijn welkom

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:33

Die van ons hebben we begin mei in moeten laten slapen. Had het ook. Ze was tien jaar.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 23:16

Jeetje wat heftig, en zo jong nog! Ik kan Bandit nierdieet aanraden. De eiwitten zijn van veel betere kwaliteit dan die van brokjes, dus veel minder belastend voor de nieren.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 11:45

Bedankt meikje.
Supervixen; wat vreselijk... Ik hoop dat die van mij ook minstens toen jaar oud gaat worden... Vier is wel erg jong.
Ze lijkt zich nu beter t voelen. Maar ze is zo mager geworden dat ik d'r botjes voel als ik haar aai.
Vooral op de rug en schouders.
Dus ik heb haar toch even wat neer brokken gegeven en een klein vorkje gewoon natvoer. Want ze moet wel wat eten.

Ik ga Vd week bij m'n dierenarts informeren, welk voer ik nou het beste kan bijgeven. Zon mager scharminkel is ook niets.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:13

Wat voor ras is je kat?
Even overleggen met je DA over het goede voer en eventuele ondersteunende medicatie.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:16

Mijn kat (wel al op leeftijd) heeft ook de laatste maanden nierproblemen gekregen. Wij geven haar nu ook speciaal eten (verschillende merken, weet het niet uit mijn hoofd) voor nieren en zij is weer zo gezond als een visje. Niets meer aan te merken :)

Als je vragen hebt ofzo dan mail je gerust!

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:25

Mijn kat heeft helaas ook nierfalen type 2. Hij is 12 jaar. Ik merkte het door overgeven en mager worden. Hij is inmiddels zo mager dat ik alle botten kan voelen en sommige zie ik ook, zoals ruggegraat en heupen. Hij weegt nog maar 2 kilo! Hij staat onder toezicht van de dierenarts en krijgt royal canin renal special brokjes en kreeg ook het natvoer. Het natvoer eet hij slecht. Inderdaad drooglikken en dat is het. Voor mijn kat is het superbelangrijk dat hij genoeg drinkt en voedsel binnen krijgt. Liefst ook natvoer omdat dit het vocht weer aanvult. Maar de dierenarts heeft me ook verteld dat als hij het niet meer wil eten, ik ook mag overstappen op blikjes pathe van gourmet. Dit omdat hij dan toch meer voer binnen krijgt. Dit vind hij heerlijk en eet hij altijd op. Dus combineer ik nu een beetje de brokken van royal canin met pathe van gourmet. Dit gaat goed en hij geeft niet over. Maar bij iedere kat is het weer anders denk ik dus overleg goed met je dierenarts.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 17:39

Martinedd schreef:
Wat voor ras is je kat?
Even overleggen met je DA over het goede voer en eventuele ondersteunende medicatie.

Het is een Europese korthaar, van de straat haha.
Als kitten gevonden in de schuur bij ons buurmeisje. ( was een heel nestje)

Medicatie is nu nog niet van toepassing. De nieren falen ook nog niet echt, maar waren alleen verkleurd en de werking was verstoord.
De waardes waren ook niet schrikbarend hoog ofzo, maar wel ietsjes verhoogd.

Ze heeft niet meet overgegeven. Ze ziet er iets fitter uit en haar vacht glimt ook wat meer.
Denk dat ik voorlopig deze brokken blijf geven. Dit natvoer opmaak. En af en toe een kwart blikje of zakje gourmet ofzo. Zodat ze toch wat binnen krijgt.
Dan ga ik over een week of 6-8 weer bloed laten prikken bij de dierenarts en kunnen we zien of er iets anders is dan de vorige keer.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:15

Ik heb helaas precies 2 weken geleden mijn poes moeten laten inslapen ivm ernstige nierfalen :(
Nooit wat aan haar gemerkt, tot we terug kwamen van vakantie en zagen dat ze wel erg mager was geworden. Na bloedonderzoek gaf de dierenarts aan nog nooit zulke slechte nierwaarden te hebben gezien |( dus hebben we haar dezelfde dag nog thuis laten inslapen en cremeren. Ze was pas 6 jaar.

Ik hoop dat jouw kat nog beter wordt, gelukkig zijn de nieren er nog niet heel slecht aan toe.
Eet ze wel gewoon? En drinkt ze veel?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:25

Onze kater (Main Coon) heeft momenteel hetzelfde probleem. Hij is nog maar drie en heeft al heel erg lang steeds terugkerende blaasontstekingen. Hierbij komt hij verstopt te zitten.
Helaas was het afgelopen weekend weer zo ver en zijn nieren hebben nu zo'n klap gekregen dat hij volgens de dierenarts ingeslapen moet worden.
We mochten hem nog één, twee dagen mee naar huis nemen, en dan zou hij ingeslapen worden.
Hij is nu dus zijn tweede dag thuis en ik ben met hem bij een andere dierenarts geweest, in de hoop dat ze nog wat voor hem kunnen doen, omdat we hem niet willen missen. Die heeft nog weer bloed afgenomen en daar krijgen we vandaag de uitslag van....
Maar hij eet al sinds vrijdag niet meer, dus ik vrees het ergste...

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:35

Ik had je graag verder geholpen. Wel ervaring met nierfalen...echter was dit zo acuut, en waren de waardes zo sky-high, dat het daarna ook meteen einde verhaal was :c

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:40

Mijn 7-jarige kruising Brit had het ook. Helaas heeft ze het niet gered.

Wat in ieder geval helpt is spoelen. Zorgen dat ze veel vocht binnen krijgt. Natvlees is goed, zeker met een scheutje lauwwarm water er nog over. Zoek natvlees met zo hoog mogelijk vleespercentage en geen zout (wat in veel brokjes zit en dat is juist niet goed).
Denk aan vlees van Animonda, Almo Nature, Cosma, Applaws, Porta21 (deze heeft ook nog taurine toegevoegd dat goed is voor nierfalen). Deze zijn via Zooplus gewoon te verkrijgen en worden graag gegeten.
Of als ze het lust: KVV (vers vlees). Maar daar kunnen ze in het begin moeite mee hebben, daarom zou ik daar pas mee starten als ze weer wat opgeknapt is.

Sterkte ermee :(:)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:52

Amanda, hoog vleespercentage moet je juist vermijden, deze katten moeten net weinig eiwitten binnenkrijgen en meer vet om de nieren te ontlasten en op gewicht te blijven.
Ts ik zou bij de veterinaire diëten blijven wat betreft nierdieet. Hills, royal canin, Sanimed, vet-concept,...
Ipakitine is een fosforvanger, die moet je dus alleen geven als haar fosfor te hoog is in het bloed (kunnen ze dus in bloeduitslagen zien), anders heeft het geen meerwaarde. Verliest ze veel eiwit via de urine? Semintra zou een optie kunnen zijn,dat is een niermedicatie. Eetlust kun je ook gaan stimuleren met om de dag een achtste van een tabletje mirtazapine. Krijgt de kat nog medicatie tegen misselijkheid?
Drinkfontein kan het drinken weer stimuleren

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:54

Mijn Maine coon was 5. Op vrijdag heel ziek naar de DA gebracht en maandag heb ik hem laten inslapen.
Mis hem nog steeds.

Je kan op even op zooplus kijken wat hun aan voer hebben voor nierpatienten.

Ik hoop dat het wat anders is en poes nog een lang leven heeft.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:07

Cemlys: hoog vleespercentage deed de mijne (en mijn andere katten met nierfalen) het anders beter op dan de andere varianten waar toch meer hulpstoffen in zitten. Des te natuurlijker des te beter. Hulpstoffen kosten de nieren veel meer moeite om te verwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:10

Wij hadden ook een poes met nierfalen. Bij haar bleek het uiteindelijk een tumor in de hersenen te zijn. Haar nieren kregen geen signalen meer door. Uit deze ervaring zou ik ook je kat nog verder laten onderzoeken dan alleen de nieren. Onze straatmevrouw is 9 geworden.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:29

Leuk al dat "dure" speciaal voer voor honden en katten met falen aan ingewanden.
Maar je kunt je afvragen of je er aan moet beginnen met een straatkat.

In de natuur zijn dit namelijk de eerste die worden opgegeten.
En daarbij staat marktplaats vol met "kittens gratis af te halen".

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:32

Dus omdat er genoeg katten op marktplaats staan, moet je dit beestje maar geen medische verzorging bieden :?
Beetje vreemde redenatie.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:49

cjb schreef:
Leuk al dat "dure" speciaal voer voor honden en katten met falen aan ingewanden.
Maar je kunt je afvragen of je er aan moet beginnen met een straatkat.

In de natuur zijn dit namelijk de eerste die worden opgegeten.
En daarbij staat marktplaats vol met "kittens gratis af te halen".

Dit betekent niet dat hij niet beter kan worden. Acuut nierfalen kan weer normaal worden, dus waarom een jong dier geen kans geven.
Lekker deze niet goed meer, halen wel een nieuwe op. Bah bah

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:55

En kans geven of buiten proporties geld uitgeven zijn 2 verschillende dingen bij mij.
Ik wil ze best een kans geven maar niet tegen elke prijs.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:09

mijn katten krijgen urinary Sannabelle van Zooplus