schapen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

schapen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 18:51

Ik krijg morgen mijn eerste schaapjes.
Nu heb ik me geinformeerd over UBN aanvragen, I en R registratie etc. Allemaal geregeld.
Ik weet dat ze ontwormt moeten, heb schapenbiks gekocht, en het landje gecheckt op giftige planten, althans voor zover dat kan.
Ze krijgen ook schuilmogelijkheid.
Ik wil 1 moeder + ooilam gaan houden. Is dat ok? Of hebben schapen meer vrienden nodig. Ik kan nl. ook 2 moeders + lammeren ophalen.

Laten scheren gaat ook goedkomen, dat kan bij dit ras wat later (Ouessant).

Tips? dingen die ik over het hoofd zie? bekappen?
Ohja, ze zijn al geent.
GD heeft ook de info.
Het landje heeft lang uitgebloeid gras nu. En is ong een kwart hectare groot. Afgezet met fijnmazig gaas. Water komt van de regen in een ton. Of kan ook gewoon uit de slang.

Kuggur

Re: schapen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:33

Ik vind één schaap met lam wel erg weinig, beter een groepje.
Aan de andere kant is een kwart hectare bijna niets, tenzij je bijvoert.
Je moet erg oppassen met wolschapen; ze kunnen ongemerkt vermageren.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 20:53

Dankje! Zo klein is het weitje niet hoor, vind ik.
Ik voer ze sowieso wat bij!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 20:53

Goeie wat je zegt, misschien toch 4 nemen....

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 21:23

Waarom vind je 2 niet zo'n goed idee?/ weinig? Is een kudde voor een schaap groter dan 2 ? Klinkt misschien dom, maar ik vroeg het me zelf ook af hoor. Paarden zijn met 2 wel ok, al worden ze nog blijer van meer meestal. Misschien bij schapen ook het geval?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 07:53

jeeej ik heb de schaapjes opgehaald! Alleen met kar gereden, spannend maar goed te doen.
2 ooien en 2 lammetjes. Zo schattig. Kleine Ouessant schaapjes zijn het.
Ze staan al lekker te mekkeren :)
Oh haha, ik zie nu pas dat ik only the lonely ben in het topic. Naja, iemand had me wel gepb't en voor jou kuggur dus dit verslag. _O-

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 07:57

Wel een foto plaatsen hoor!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 07:58

Oeh, leuk, schaapjes! Goed dat je er vier hebt genomen; stel dat er eentje onverwachts doodgaat, dan blijft er nooit een alleen achter :)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:01

Goed dat je er twee hebt opgehaald. En dan heb je dus straks een groepje van 4. Of zijn het niet allemaal ooitjes? Één moeder met 1 lam was wel erg mimimaal geweest. Bijvoeren hoeft in principe niet erg veel te zijn, zolang ze gras en een mineralenemmer/steen hebben komen ze een heel eind. Ze wisselen het waken een beetje af, vandaar dat meerdere dieren handiger is, dan hebben ze wat meer rust tussendoor. Bij twee dieren (en zeker bij één moeder + één lam) zal je wat meer stress hebben. Hopen dat ze gauw wennen op hun nieuwe plekje!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:34

Leuk zijn ze he! Ik heb ook ouessantjes. Goed dat je er meer hebt gehaald, ik merk toch wel veel verschil in karakters en meer dieren is natuurlijker voor een kuddedier. Ik heb er 4 (nu 8, dit jaar 4 rammen geboren jammergenoeg) en dat is niet genoeg om mn perceeltje van nog geen half hectare onkruidvrij te houden, waar mn paarden ook nog aan meehelpen. Het zijn maar kleintjes en die eten niet zoveel als normale schapen dus jouw stukje is echt wel groot genoeg hoor! Als ze gezond zijn is bijvoeren ook nauwelijks nodig, een liksteen is voldoende. Alleen drachtige en zogende dames en lammeren hebben echt bijvoer nodig, de rest van het jaar geef ik alleen een klein handje om ze even te controleren elke dag.

Ik vind dat er maar 1 nadeel zit aan ouessantjes: ze zijn vreselijk vocaal. Ik begon met 4 ooitjes waarvan 1 bejaarde magere dame die schreeuwde om eten. Goed ontwormt en bijgevoerd en ze werd wat stiller. Totdat ik ging fokken en de dames dus lammeren kregen...en toen gingen alle strotjes open en de andere 3, die tot dan toe stil waren, schreeuwen nu lekker mee. Af en toe oorverdovend en irritant vaak! Het is een heel belangrijk communicatiemiddel voor ze dus je doet er ook niks aan. Ik raad je wel aan om ze NOOIT extras te geven en op vaste tijden te voeren. Zodra je snacks gaat uitdelen houden ze zich namelijk nooit meer stil...
Verder vooral van genieten! Het is een eenvoudig ras om te houden, weinig ziektes en problemen en ze redden zichzelf heel goed. Oh en niet raar opkijken dat ze na het zogen vrijwel geen water meer drinken. Ik maakte me bijna zorgen maar ontdekte dat het normaal is. Ze halen hun vocht al uit nat gras en hebben weinig nodig. Ik heb dus ook een klein bakje water staan, waar ze in de herfst en winter dus vrijwel geen gebruik van maken.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 09:12

oh wat leuk jullie reacties!!!! In pb kan ik even een fotolink geven, dan kun je even foto's zien
goeie tip over dat voeren, nu voer ik ze soms een handje even maar idd schreeuwen ze al een beetje. Gelukkig staan ze ver genoeg. :D
Vanochtend waren ze wel wat nat, ik dacht met dit mooie weer kunnen ze wel in de wei slapen, maar ik zal toch snel de schuur klaar maken voor ze. Ga ik nu gauw doen!
Het gras was zo hoog dat je alleen aan het bewegen van het gras kunt zien waar ze zijn hahahahaha! Ik heb een wals gemaakt van een ton met water, om even een paadje te maken. Het ene lammetje is super aaibaar, dat wordt het knuffelschaap!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:40

Wat leuk! Wij hebben zelf inmiddels 7 volwassen oussantjes en zij hebben ook weer 6 lammetjes gekregen. Ze maken echt verschrikkelijk veel lawaai bij elkaar maar zijn wel enorm tam en gezellig.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:50

Ze zijn idd supergezellig en makkelijk tam te krijgen.
Ik heb de wei in verbinding met het stalletje, een afdakje waarderen ze echt wel. Met elk klein buitje rent de hele kudde gauw naar binnen. Of met de zon in de middag liggen ze graag binnen of iig in de schaduw.

Dat voeren wist ik al wel, maar ik heb het zelf ook gemerkt. Ik gaf mijn bejaarde af en toe een extra handje voer. Je denkt dat het wel mee zal vallen... Nou, Na een paar dagen was het al niet meer te doen, elke keer als ze mij hoorden of zagen kwamen ze blatend aangerend. En ze staan aan huis dus dat was nogal vaak.... Sindsdien ben ik heel streng en consequent en dan zijn ze veel leuker, niet zo vervelend opdringerig en blatend.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:50

Hier hebben ze 2 volledige stallen tot hun beschikking en regelmatig liggen ze daarin, sowieso duiken ze er snachts met zijn alle in.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 12:10

Ik ben vanmorgen met een stalletje aan de gang gegaan. Lijkt me idd goed.
En, ik kwam erachter dat een lammetje helemaal onder de teken zat. Vreselijk, die kropen overal. Is dat erg? Wat kun je eraan doen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:18

Hoe erg het is voor hobbyschapen weet ik niet. Ik weet wel dat schapen echte tekenmagneten zijn en daarom vaak ingezet worden om de tekendruk te verlagen. Maar ja, de meeste schapen worden niet ouder dan 2-3 jaar (in Nederland hebben we vooral vleesschapen).

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:19

Teken zijn gek op schapen. Gelukkig zijn ze niet erg gevoelig voor ziektes zoals lyme, het geeft meestal alleen problemen als ze echt teveel hebben en teveel bloed kwijt raken. Meestal word er dus niks preventief aan gedaan. Ik schrok vorig jaar hoeveel teken ze hadden toen ze geschoren werden... Blijkt normaal te zijn.
Ik gebruik wel een middeltje om het te beperken. Er zijn meerdere producten op de markt hiervoor. Op dit moment gebruik ik het even niet vanwege het zogen en het is niet bekend wat dit middel dan doet. Zodra de lammetjes weg gaan, worden de dames weer even behandeld. Ik gebruik Spotinor.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 12:31

Ok, nou ik ga zo even naar de Welkoop zal even kijken wat voor middelen ze hebben.
Nog tips voor een goeie natuurlijke liksteen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:33

Neem een schapenliksteen! Anders krijg je problemen met koper.
Welkoop heeft hier erg weinig, ik bestel zulke middelen altijd online.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:39

wat ben ik dan een "schapen beul" bij mij gaan ze vanaf mei naar buiten tot eind januari, zonder schuurtje om te schuilen. Geen brokjes alleen gras wat ze op mogen eten. Matig water omdat ze toch niet drinken, alleen met heel warm droog weer, dan drinken die domme schapen. Let wel ze hebben wel beschikking hoor. En ze krijgen een lik blok. Als ze net gelamd hebben worden de schapen ontwormd, dan scheiden schapen de meeste wormen en eieren uit, daarna niet meer.
Verder worden ze om de 3 tot 4 weken verweid.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:45

Kuggur schreef:
Ik vind één schaap met lam wel erg weinig, beter een groepje.
Aan de andere kant is een kwart hectare bijna niets, tenzij je bijvoert.
Je moet erg oppassen met wolschapen; ze kunnen ongemerkt vermageren.

Volwassen Ouessant ooi is 46cm hoog en 14kg, die vreten niet zo snel 2500m2 kort met z'n tweeën en zeker niet vet Nederlands gras. Klein is hier vaak wel praktisch, kan je makkelijker een koppeltje houden dat groot genoeg is voor de schapen om als kudde te voelen (veiligheid). Ik ben aan het kijken naar paar ooien hier ook voor weidebeheer, maar ik wil eigenlijk 2-lingen en meer kleurtjes (neig nu weer richting shetland schapen, soay is te stress/stuiter en Ouessant is weinig kleurtjes en 1-lingen). Misschien wordt het uiteindelijk wel een kruising, maar eerst 80-100cm hoog gaas netjes strak rondom en stroomdraad ervoor ivm hoorns en vast zitten (en boven voor de paarden).

marijkuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:50

Hooi voor in de winter en op maden letten bij warm/nat weer.
Brok is niet nodig maar wel handig om ze tam te houden door ze uit je hand te laten eten.
Mocht je wel brok gaan voeren dan kunnen ze nog wel eens vervelend gaan doen als je later bent dan normaal (veel lawaai maken).

Verder kunnen schapen prima tegen kou, maar mocht je ze in een schuur doen zorg dan voor een luchtige schuur. Schapen houden niet van benauwde ruimtes.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:52

Geertje, heb je wel schaduw in wei. Ik heb nu 7 ouessantjes, echt super makkelijke dieren. Merk wel dat ze met een beetje zon direct binnen gaan liggen. Regen en kou deert ze niet zo.
Goed om te lezen van dat water. Ik dacht al dat het aan mij lag dat ik zo weinig hoef bij te vullen.
Wat ook prettig is, is dat ze geen ontsnappers zijn. Blijven makkelijk achter schapengaas staan.
Laatst bijgewerkt door Paardenfan25 op 10-06-16 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:00

Ik heb 2 (grote) schapen, staan alleen op gras, hooi en water. Die worden met scheren altid bekapt en ontwormt. Meeste scheerders doen denk ik ook bekappen. Ik doe het zelf ook nog een halfjaartje later.

Heb je al iemand gevonden voor het scheren?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:16

geertje3 schreef:
wat ben ik dan een "schapen beul" bij mij gaan ze vanaf mei naar buiten tot eind januari, zonder schuurtje om te schuilen. Geen brokjes alleen gras wat ze op mogen eten. Matig water omdat ze toch niet drinken, alleen met heel warm droog weer, dan drinken die domme schapen. Let wel ze hebben wel beschikking hoor. En ze krijgen een lik blok. Als ze net gelamd hebben worden de schapen ontwormd, dan scheiden schapen de meeste wormen en eieren uit, daarna niet meer.
Verder worden ze om de 3 tot 4 weken verweid.

Beul zou ik zeker niet zeggen. Maar het is een feit dat een schuilgelegenheid toch echt wel het beste is. Hoe noodzakelijk het is valt nog over te twisten, ze overleven immers ook wel zonder. Maar als ik zie hoeveel ze gebruik maken hier van het stalletje, terwijl ze ook bomen hebben en andere beschutting....tja, dan vind ik het wel degelijk sneu als schapen 24/7 onbeschermd buiten lopen.
Waarom begin je meteen te roepen dat je wel een beul zal zijn, terwijl er hier gewoon een paar mensen aangeven dat een stalletje wel zo prettig is of in hun ogen nodig is?