-edit- verzoek van iemand om even een knappe Pippa foto in de OP te plaatsen, dus hierbij

Oke, lang verhaal incoming

Ongeveer een half jaar terug kreeg mijn hond (Pippa, sommigen kennen haar wel

We hebben het volgende gedaan en/of uitgesloten:
1. Vlooien en/of mijt (ook dmv microscopisch onderzoek, huidschraapsels etc) uitgesloten
2. Schimmel d.m.v. kweek is uitgesloten
3. Bloedtest is niks uitgekomen qua allergieen
4. Ze is zo'n 6 weken overgezet op alleen vers vlees (wat zou helpen als ze bijv. een allergie voor granen had ontwikkeld), hier leek het alleen maar erger van te worden, maar kan toeval zijn geweest
5. Ze heeft zo'n 12 weken op an-allergeen voer gezeten van de DA om een eiwitallergie uit te sluiten, ook dit hielp niet
6. Uiteindelijk is er een biospie gedaan, o.a. om naar autoimuumziekten te kijken, kwam ook niks uit...
Ze kreeg last van haar gewrichten toen ze op het anallergene voer zat. Ze had toen wat bloedarmoede en calcium tekort (want in die periode hadden we ook het bloedonderzoek gedaan), hiervoor hebben we haar op de metacam gezet. En ondertussen zijn we het anallergene voer gaan mengen met sensitive skin voer van Eukanuba, volledig visbasis en hierbij Hokamix en Zalmolie gaan geven. Vanaf toen ging het over. Er kwamen geen nieuwe kale plekken meer, de jeuk ging over, het haar groeide (gelukkig) overal weer terug en het ging goed. Op aanraden van de DA heeft ze toen nog een lichte prednison kuur gehad, dit ging ook prima en alles was zo'n 1,5 maand over en 'genezen'.
Tot vorige week. Het begint weer

1. De huid poriën (of haarzakjes?) worden wat donkerder van kleur, een beetje bruinig, niet zwart
2. De huid wordt schilferig
3. De schilfers hopen zich op tot een soort korstje, je voelt dan ook echt een bultje/korstje van schilfers en op dat moment pluk je de pluk haar er zo uit met schilfers en al er aan
4. Daarna is de huid dus kaal, vaak geïrriteerd maar als de schilfers er af zijn jeukt de huid niet meer, vaak breiden de schilfers dan rondom wel uit en dat jeukt dan weer wel.
5. Uiteindelijk had ik een hond met overal grote happen uit haar dikke vacht.
Ben vandaag dan ook weer naar de dierenarts geweest, die gaf al aan dat het om oppervlakkige huidontstekingen gaat (gezien het verloop hierboven beschreven). Oorzaak is dus nog steeds onbekend. Ze gaat nu opnieuw aan een lichte Prednison kuur om te kijken of dit helpt.
Hierbij een aantal foto's, dit zijn foto's van de vorige 'aanval' en de huidige door elkaar heen overigens.
1. Hier een relatief nieuw plekje, aardig wat schilfers, over een paar dagen kan je hier wrs zo weer een pluk uit trekken

2. Ook een redelijk nieuw plekje maar hier heb ik net de los zittende vacht er af geplukt (niet getrokken o.i.d. zit écht los)

3. Een wat ouder plekje, hier zie je rechts hoe de schilfers vaak om de plek heen zitten, deze plek was al wat aan het genezen volgens mij toen.

4. Vorige keer had ze ook hele nare plekken op haar staart, dat zag er zo uit toen het niet bloederig was. Ze zat er elke keer aan natuurlijk, dus moest ze haar kap om. De plekken op haar staart waren enorm schilferig en droog, erger dan op de andere plekken.

5. Plek op haar hoofd, deze leek wat anders dan de rest. Hier heeft ze het zelf kapot gekrabt en er waren geen schilfers oid te zien.

Het gaat om een American Akita teef van 5 jaar oud. Een hond met een dubbele vacht dus. Het is (gelukkig) geen SA, dit is via de biopsie uitgesloten.
Pippa is net loops geworden, dus misschien heeft het iets met hormonen te maken? Zou kunnen volgens DA, maar het is echt gissen.
Misschien belangrijk om te weten:
- De vacht laat niet los doordat de hond er aan zit/krabt/likt (iets wat je veel hoort bij huid/vachtproblemen). De vacht laat helemaal uit zichzelf met huidschilfers en al er aan los.
- In de periode dat ze de klachten had, is ze niet ingeënt, dit hebben we toen bewust uitgesteld. Ze was dus zelfs al wat 'overtijd' qua inentingen op een gegeven moment, dit kan er dus niks mee te maken hebben.
- Toen de symptomen begonnen zijn er ook geen veranderingen qua voer geweest o.i.d.. Wel zou ze wat stress gehad kunnen hebben omdat ze steeds slechter op kon schieten met de andere honden, daarna is ze verhuisd (met mij mee dus). Maar op dit moment heeft ze totaal geen stress en zijn de klachten toch weer begonnen. Sowieso vraag ik me af of stress huidontstekingen kunnen veroorzaken, maarja inmiddels overweeg ik alles

- Pippa is er verder een blije hond onder, ze is fit en het jeukt alleen als je er overheen aait en/of als je er aan zit. Ze zit er zelf bijna niet aan.
- De andere honden bij mijn ouders hebben geen klachten/symptomen, alleen de oudste had ook wat plekken waar het haar extreem los liet, maar totaal anders dan Pippa. Geen schilfers, irritaties etc en bovendien is ze aan 't verharen.
- Pippa's vacht stinkt totaal niet, alleen tijdens de rui gaat het soms wat ruiken maar inmiddels is ze door de rui heen en is haar vacht erg mooi en geurloos.
Respect als je alles gelezen hebt