Wat als dit fout was gegaan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Wat als dit fout was gegaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 16:30

Gister naar een rommelmarkt geweest. Omdat dit in een bos was met een grote zwemplas besloten m'n hond (boerenfox) mee te nemen.
Gewandeld, gezwommen, en over de markt geslenterd.
Op de markt mijn hond aan de lijn gehouden.
Ergens halverwege zit iemand met een kraam, met een chihauha met grootheidswaanzin :+ .
Mijn hond is prima sociaal, maar met drukke honden die ze niet kent kijkt ze liever even de kat uit de boom. (In de plas had ze even hiervoor nog prima met een rustige lab gespeeld).
Nouja, de chihauha liep los, en kwam met een hoop misbaar op mijn hond af. Wij genegeerd en doorgelopen, nadat mijn hond al enkele waarschuwingen had gegeven.
De chi bleef volgen, op een nogal dominante, aanwezige manier. Baasje deed niks.
Nadat mijn hond al een keer naar de chi "gesnapt" had en de chi haar nog steeds niet met rust liet was ze er klaar mee en viel ze echt naar hem uit. Een hoop gegrom en gekef en gepiep en toen droop de chi af, waarop zijn baas reageert: hehe, wordt hij eindelijk eens op z'n plaats gezet....
Nouja, het zal wel, vind het zonde van m'n energie om daar op dat moment woorden aan vuil te maken....

Maar: nu zat ik te denken.... Stel nou dat het fout had gegaan en mijn hond had de chi verwond..... Wie is er dan fout?

RoosDeG

Re: Wat als dit fout was gegaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:32

In mijn ogen de eigenaar.
Had hij zijn hond op zo een aangelegenheid maar aangelijnd moeten houden of goed onder àpel hebben staan.

Oblivion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:34

RoosTinker schreef:
In mijn ogen de eigenaar.
Had hij zijn hond op zo een aangelegenheid maar aangelijnd moeten houden of goed onder àpel hebben staan.

Mee eens, daarnaast had jij had je hond netjes aangelijnd. :j

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:35

Wat een nare situatie! Ik zou in dit gevallen zeggen dat jij niet schuldig zou zijn.. Jij hebt je hond toch gewoon netjes vast! Mijn reu kan ook prima met andere honden, maar dit prutsmuts zou hij ook niet waarderen hoor! Ik heb er sowieso al een hekel aan als honden (los van hondenvelden uiteraard) loslopen, aangezien de eigenaar nooit weet wat een andere hond wel of niet kan doen. Opgevoedde loslopende honden houden wel afstand, maar die opdringerige honden zijn toch vrij riskant, sommige mensen hebben hun hond niet voor niets aan de lijn! Nou zijn mijn honden super eigenwijs dus als ze los zijn dan willen zo ook vooral graag te dichtbij komen, daarom heb ik ze alleen los op plekken waar het is toegestaan en waar andere hondeneigenaren het ook verwachten!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:37

Je bent in beginsel altijd aansprakelijk voor schade die je hond aan derden (of hun bezittingen) toebrengt. Dus in dit geval zou je dus in beginsel aansprakelijk zijn voor de schade aan de Chi. De schadevergoeding kan 100% zijn, maar deze kan ook verminderd worden afhankelijk van de situatie.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:38

Ik denk dat je hier vooral antwoorden gaat krijgen van hoe mensen het zelf zien. De juridische kant van het verhaal hoeft daar niet mee overeen te komen. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:41

Helaas is degene die schade veroorzaakt de dupe.

Mijn hond (aan de lijn) heeft een loslopende hond gebeten (gehapt) in het verplicht aanlijn-gebied in de woonwijk (stukken grasveld speciaal voor het uitlaten van honden).
Het enige wat de politie zou kunnen doen is hem een boete geven voor het ongeoorloofd los laten lopen van zijn hond. (maar hebben dit niet gedaan).
Mijn verzekering heeft netjes de kosten vergoed (schade viel gelukkig mee, een snee van 2 cm in de lip van die hond).

De hond kwam op die van mij af en de mijne liet al merken dit niet leuk te vinden.
Andere hond bleef maar om ons heen lopen en springen op/tegen de mijne aan.
Ik had al geroepen naar de eigenaar die een stuk achter mij liep; roep je hond aub.
Hij: de mijne doet niks hoor, die wil alleen maar spelen.
Maar ja; de mijne niet helaas.
Hij hapte richting hond en had de lip tussen zijn hoektanden zitten.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 06-06-16 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:41

LadyMadonna schreef:
Een hoop gegrom en gekef en gepiep en toen droop de chi af, waarop zijn baas reageert: hehe, wordt hij eindelijk eens op z'n plaats gezet....

Goh herkenbaar dit, zo ken ik ook genoeg hondeneigenaren die niks doen terwijl hun hond het geduld van die van mij aan het uittesten is. En is die van mij het eindelijk zat en begint hij te grommen, zelfde opmerking.
Het is toch niet aan anderen de taak om jouw hond op te voeden, zet je hond zelf op zijn plek! (niet jij, uiteraard, maar de hondeneigenaar.)

Verder durf ik niet te zeggen wie er fout was (volgens de wet dan) als de chi was aangevallen. Ik hoor genoeg gevallen waarbij de aanvallende hond de schuldige is, ook al zat de aangevallene fout.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 22:53

Jou hond was kort aangelijnd die hond was los. Duidelijker kan niet he wiens schuld.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 23:06

dierenfan schreef:
Jou hond was kort aangelijnd die hond was los. Duidelijker kan niet he wiens schuld.

Zo eenvoudig is het helaas niet.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 07:54

Zelf heb ik een kruising chi met grootheidswaanzin. Ik had hem wel netjes aan de lijn, alleen knapte de riem toen hij op een Duitse herder afstierde. Gelukkig deed de herder niks, maar anders was het mijn fout geweest hoor! Ook als hij bv doodgebeten zou zijn. Ik had heb immers niet onder controle

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 09:28

GDG schreef:
Je bent in beginsel altijd aansprakelijk voor schade die je hond aan derden (of hun bezittingen) toebrengt. Dus in dit geval zou je dus in beginsel aansprakelijk zijn voor de schade aan de Chi. De schadevergoeding kan 100% zijn, maar deze kan ook verminderd worden afhankelijk van de situatie.

Dit. Juridische aansprakelijkheid is iets anders dan morele schuld.

Je zou waarschijnlijk geen 100% van de schade hoeven te vergoeden aangezien de chihuaha los liep, maar alleen een rechter bepaalt dat (of samen in goed overleg, natuurlijk). De verwondingen zullen daarbij wellicht ook nog een rol spelen: één bijtwond is anders dan wanneer de hond aan stukken zou zijn gescheurd.

Jammer dat nog steeds veel mensen veronderstellen dat de eigenaar van de chihuahua aansprakelijk is - dat is gewoon echt niet zo.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:30

Brainless schreef:
Helaas is degene die schade veroorzaakt de dupe.

Mijn hond (aan de lijn) heeft een loslopende hond gebeten (gehapt) in het verplicht aanlijn-gebied in de woonwijk (stukken grasveld speciaal voor het uitlaten van honden).
Het enige wat de politie zou kunnen doen is hem een boete geven voor het ongeoorloofd los laten lopen van zijn hond. (maar hebben dit niet gedaan).
Mijn verzekering heeft netjes de kosten vergoed (schade viel gelukkig mee, een snee van 2 cm in de lip van die hond).

De hond kwam op die van mij af en de mijne liet al merken dit niet leuk te vinden.
Andere hond bleef maar om ons heen lopen en springen op/tegen de mijne aan.
Ik had al geroepen naar de eigenaar die een stuk achter mij liep; roep je hond aub.
Hij: de mijne doet niks hoor, die wil alleen maar spelen.
Maar ja; de mijne niet helaas.
Hij hapte richting hond en had de lip tussen zijn hoektanden zitten.

Dit dus...

Dat heb ik ook meegemaakt.
Mijn hond netjes aangelijnd.

Komen 2 andere honden los aan lopen.
Dus ik roep naar dat baasje of ze der honden bij zich wil roepen..
Ja maar die van mij doet niiks... Nee, dat kan best zijn, maar die van mij wel.
Ik kan daar ZO slecht tegen he!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:39

jij bent aansprakelijk, heb inderdaad een keer gehad dat het mis is gegaan ( 20 jaar geleden) .

En ik weet dat veel mensen daarover klagen, maar ik kan me er wel in vinden dat de regels helder zijn.
eigenaar aansprakelijk voor de schade.

anders gaan die verzekeraars ruzie maken , of de een wel of niet meer of minder schuldig is. Nog veel meer rechtszaken, dat kost veel meer geld, dan de regels eenvoudig te houden.

De ander kan wellicht apart " gestraft/ beboet " worden omdat hij/zij de hond illegaal los laat lopen ( voorbeeld ,ik ken de situatie uiteraard niet ) . Maar dat zie je los van de aansprakelijkheid voor de schade.

Over het algemeen, er zijn heel af en toe bij complexe zaken wel eens uitzonderingen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:48

Jij bent aansprakelijk want jouw eigendom brengt schade aan die van een ander toe.

Dat klinkt krom maar stel dat het een puppy was, die luisteren niet altijd. Dan hoort die niet kapot gebeten te worden. Als ik een loslopende hond zie draai ik om en loop ik wel ergens anders of ik blok de hond als ik er echt langs moet. Ik heb honden die sociaal zijn en niet snel grommen maar ik ga ook geen risico lopen. Ze vinden het vervelend dus ik los het op. Ik ben ook blij dat ik geen bijtend monster heb (niet dat jij dat hebt hoor TS!) want ik zou er heel zenuwachtig van worden.
Je zou hier dan niet meer normaal kunnen lopen, zelfs op straat lopen de (niet luisterende) honden gewoon los.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:01

Technisch gezien veroorzaakt de Chi (of baas) de schade, omdat die los loopt en uitvalt naar jouw hond. Zou die Chi ook gewoon netjes aangelijnd zijn (wat wrs zelfs verplicht is), zou er geen probleem geweest zijn :+

Het zal juridisch gezien wel niet zo werken... maarja, in de praktijk is het echt vreselijk. Mensen die hun niet luisterende hond niet aangelijnd houden. Zit je mooi mee opgescheept met je aangelijnde hond die andere honden niet zo leuk vindt :=

Ik neem altijd voor de zekerheid een muilkorf mee tijdens het wandelen. Als ik zie dat er een loslopende hond aan komt muilkorf ik mijn aangelijnde hond. Eigenlijk de omgekeerde wereld, maarja op die manier kan er tenminste niks gebeuren en als de eigenaren van de andere hond dat zien halen ze meestal hun hond wel terug...

Ook ben ik wel eens een loslopende puppy tegengekomen inderdaad, zoals Lisitano hierboven zegt. Toen heb ik de mijne ook gemuilkorfd. De pup bleef uiteindelijk wel heel schattig op 2 meter afstand stil liggen en heel hard kwispelen :')

Mijn eigen hond is als pup meerdere keren aangevallen door steeds dezelfde loslopende agressieve Am Staff. Ik wil dus nooit dat mijn hond nu zelf een pup zou aanvallen. En het liefst ook geen volwassen hond.

Maarja om ontopic te blijven, mensen met een beetje fatsoen houden hun hond bij aangelijnde honden uit de buurt. Tenzij je in een losloopgebied loopt natuurlijk.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:09

het is toch gewoon etiquette dat je immiteerd wat de andere honden eigenaar doet? heft hij de hond aangelijnd dan doe jij dat ook. laat die de hond los dan doe jij dat ook. niet heel moeilijk lijkt me. Als je niet zeker bent kun je nog altijd even vragen,

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:14

Thesserd schreef:
Technisch gezien veroorzaakt de Chi (of baas) de schade, omdat die los loopt en uitvalt naar jouw hond. Zou die Chi ook gewoon netjes aangelijnd zijn (wat wrs zelfs verplicht is), zou er geen probleem geweest zijn :+

Iemand die jou irriteert mag je toch ook niet verwonden? Hoe irritant diegene ook is? Zou wat zijn :D

Thesserd schreef:
Het zal juridisch gezien wel niet zo werken... maarja, in de praktijk is het echt vreselijk. Mensen die hun niet luisterende hond niet aangelijnd houden. Zit je mooi mee opgescheept met je aangelijnde hond die andere honden niet zo leuk vindt :=

Ja, waar. Maar een niet luisterende hond die niemand verwondt vraagt hoe dan ook minder verantwoordelijkheid dan een hond die wel wil verwonden.
Wat ik dan weer niet snap is dat mensen in een losloopgebied gaan wandelen met hun aangelijnde hond die alles op wil vreten.

Thesserd schreef:
Ik neem altijd voor de zekerheid een muilkorf mee tijdens het wandelen. Als ik zie dat er een loslopende hond aan komt muilkorf ik mijn aangelijnde hond. Eigenlijk de omgekeerde wereld, maarja op die manier kan er tenminste niks gebeuren en als de eigenaren van de andere hond dat zien halen ze meestal hun hond wel terug...

Wel heel verantwoordelijk van je! Mijn hond stoof als pup ook wel op honden af, ik werkte er heel hard aan maar het ging nou eenmaal wel eens mis :') Stomme pups.

Thesserd schreef:
Maarja om ontopic te blijven, mensen met een beetje fatsoen houden hun hond bij aangelijnde honden uit de buurt. Tenzij je in een losloopgebied loopt natuurlijk.

Ook dan vind ik dat je de hond even bij je moet roepen. Ik doe dat wel. Ik heb zelf heel lang met een aangelijnde hond gelopen puur omdat hij niet los kon, dan vond ik buurtende honden ook niet zo erg.
Maar ik weet nooit wat er met de andere hond is, loops (je hebt die mensen echt), mank, oud, blind/slechtziend, kort lontje, agressief of juist heel erg bang. Dus ik zet mijn reu in de volg, de andere twee wuif ik aan de kant en geef de aangelijnde hond de ruimte.
Een aangelijnde hond is altijd anders dan los, ze kunnen niet weg dus ze zijn wat angstiger of ze voelen zich juist gesterkt. Ik wil geen gedonder dus ze vermaken elkaar maar en blijven weg bij die hond :j
Behalve wanneer de hond bekend is, dan heb ik gewoon niks meer in te brengen :+

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:27

Onze oude buurtjes zijn anders vrij gesproken.Hun Akita had een tekkel gegrepen die ook rond de Akita liep te klieren.De Akita was aangelijnd en de buurman had al een paar keer geroepen naar de eigenaar vd tekkel. De tekkel was zwaar gewond en is moeten worden ingeslapen.
De conclusie van de rechter was dat het eigen schuld van de eigenaar was.De Akita zat aan de lijn in een woonwijk dus mocht er verwacht worden dat de eigenaar van de tekkel ook zijn hond vast had.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:08

Ja, vrijgesproken. Nádat een rechter zich erover heeft gebogen dus. Dat wordt ook uitgelegd: de eigenaar van de bijtende hond is aansprakelijk tenzij een rechter anders bepaalt. :) En die beslissing zal totaal afhankelijk zijn van de situatie: hoe ernstig zijn de verwondingen, hoe gedraagt de hond zich normaal, hoeveel heb je gedaan om het te voorkomen, wat heeft de andere eigenaar gedaan, enzovoort.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:12

Vreemd dat die mensen niet ingrepen. zo'n chihuahua is er snel geweest met zijn kleine lijfje. En hoe hadden ze dan gereageerd?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:18

DarkoFoitzik schreef:
het is toch gewoon etiquette dat je immiteerd wat de andere honden eigenaar doet? heft hij de hond aangelijnd dan doe jij dat ook. laat die de hond los dan doe jij dat ook. niet heel moeilijk lijkt me. Als je niet zeker bent kun je nog altijd even vragen,

Als iemand zijn hond aan de lijn heeft doe jij dat ook cq hou je je hond bij. Los laten omdat een ander dat doet ? Dacht ik niet. 1 aangelijnde hond is de loslopende ook vast. Dan kun je daarna alsnog samen besluiten dat ze los kunnen.

Verschrikkelijk die mensen die menen dat je hond ook wel los kan. Als ik met de hond van mn ouders liep ook regelmatig commentaar gehad dat ie "nooit mag spelen"
Nee... Hij mag best spelen... met honden die ik uitkies en die dus wel luisteren.
En nee als het warm is ( Schotse collie met een gigantische vacht) gaat hij niet spelen... we zijn zuinig op m ... hoeft geen hittestuwing.
En dan nog bepaald een ander niet wat er gebeurd.
Wel opvallend dat de mensen die dat roepen hun eigen hond totaal niet de baas kunnen. Hij doet niks zeggen ze dan en daar zit de fout inderdaad :D

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:33

antje_vip schreef:
Vreemd dat die mensen niet ingrepen. zo'n chihuahua is er snel geweest met zijn kleine lijfje. En hoe hadden ze dan gereageerd?

Ik kan me ergens wel voorstellen dat je je hond met grootheidswaanzin op de plek wil laten zetten door een soortgenoot. Niet dat ik het een goede zaak vind dat dit zonder overleg met de eigenaar van de andere partij plaatsvindt, maar ik kan me voorstellen dat ze dan liever een boerenfox voorbij zien komen dan mijn vuilnisbak met staffordtrekjes van 40kg. Dan hadden ze m vast van straat getild.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:37

Het is niet meer dan logisch dat je je hond aanlijnt als je een andere aangelijnde hond tegenkomt. Gelukkig gaat een hond met een correct karakter zelden of nooit een kleinere hond verwonden, en een pup al zeker niet.
Anderzijds vind ik dat een hond die je niet vertrouwt een muilkorf op moet hebben, zelfs aangelijnd. Je weet tenslotte nooit wie of wat je zal tegenkomen; ooit meegemaakt dat we met onze vorige hond in een park wandelden, plots verscheen er een meisje van een jaar of 4 achter ons, ze pakte het oor van onze hond vast en wreef er met haar andere handje over. Dan draaide ze zich om, liep naar haar moeder en zei 'het is toch een echte'. Gelukkig keek onze hond alleen even verbaasd om, het ging ook zo snel dat we niet konder reageren, anders had ik wel vriendelijk gezegd dat hij ook echte tanden had.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:42

Dat heb je jammer genoeg bij veel evenementen /markten/ braderieën (maar ook in't bos ,enz) en ik vind het rete irritant. Ik train met mijn herplatser op dit moment drukte en het mooiste hiervoor zijn paardenevenementen (omdat ik dan ook rustig en lekker om mij heen kijk). Maar zo als laatst op het knhs bvb kan ik echt de schurft krijgen. Met name de kleine honden zijn niet aan de riem,lopen overal en zijn ronduit niet opgevoed. Ook zo een kleine hond die dacht mijn herder " aan te vallen" en het baasje het typische " ach hij wil maar spelen"... gelukkig heb ik een extreem sociale hond die alleen maar knauwde en verder dat ding met rust liet... alleen ben ik in de commotie op het pootje van het hondje gestapt. .. nou die wereld was te klein...
Van grote honden wordt verwacht, dat ze opgevoed zijn (zijn natuurlijk niet alle ) maar bij de kleintjes is het allemaal wel leuk... en als die dan echt maar gegrepen wordt...