Zwangere poes word mager

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yltje

Zwangere poes word mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 10:45

Goedemorgen!

Mijn kat is dus zwanger maar word nu al behoorlijk mager. Ze moet nog een dag of 10, maar ondanks voldoende brokken komt ze maar niet aan.

Nu krijgen ze met regelmaat al nat vlees, maar het probleem is een beetje dat ik zit met mn gecastreerde kater. Ik kan wel kittenvoer gaan voeren zodat ze dikker word maar uiteraard gaat hij zich er dan ook heerlijk tonnetje rond aan eten.

Als het echt nodig is neem ik dat voor lief hoor dan gaat hij daarna maar op dieet als het te gek is geworden.
Maar ik denk ik vraag even om wat advies/tips hier.
Evenals een wormenkuur kan dat nu nog of beter als de kittens er zijn?

Ohja, en waar moet ik op letten als ik een idee wil hebben wanneer ze gaat bevallen? Veranderen er dingen, gaat ze zich anders gedragen? Het is zowel haar als mijn eerste nestje namelijk :Y)

Martinedd

Re: Zwangere poes word mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:18

Heb je een foto?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:23

Kan je haar niet 2x per dag een goede kwaliteit natvoer geven zoals animonda carny? En dan rustig 200g per dag.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:26

Ik weet niet precies hoe het met katten zit, maar wij fokken we eens met honden. We hebben onze dame nu ook drachtig, ze moet nog 3 weken maar vanaf volgende week gaat ze puppybrok krijgen zodat ze reserves heeft voor als de pups erzijn en haar leeg slurpen. Ik zou overgaan op kitten brok en de kater in een andere ruimte eten geven zodat hij gewoon zijn andere brokken krijgt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:50

Wat voor voer krijgt ze, ik zou nu ook gaan voor goede kwaliteit (geen supermarktspul) kittenbrokken en natvoer, dan de kater als zij eet even in een andere kamer opsluiten.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:53

Wij hebben onze poes kittenvoer gegeven, ook toen de kittens over gingen op natvoer kreeg zij 2 keer per dag een blikje kittenvoer. Dat heeft wel geholpen, was wel een enorme aanslag op haar lijf en vacht. Nu bijna 1,5 jaar later ziet ze er pas weer uit zoals voordat ze het nestje kreeg

Edit: inderdaad van goede kwaliteit dus geen supermarkt voer.
Laatst bijgewerkt door donnar op 01-06-16 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:54

Wat je ook doet: schakel rustig over als je een ander voer gaat voeren. Trek daar een paar dagen voor uit.

Als je je zorgen maakt over je kater denk ik dat ze onbeperkt voer hebben staan? Beter is om ze een paar keer per dag voer te geven, en ervoor te zorgen dat ze dat ook opeten. Zo kunnen ze niet het voer van de ander gappen.

Hoe oud is je poes?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:55

Lijkt mij een mooie om aan je dierenarts voor te leggen?

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:11

Ja de poes nu ontwormen voor de bevalling met b.v. Stronghold bij de DA verkrijgbaar tevens kun je dan gelijk vragen om een ontwormschema en middelen voor de poes en kittens na de bevalling.
Je poes moet onbeperkt kunnen eten en het liefst kittenbrok van een goed merk ook kun je blikjes ad halen bij de DA.
Lees je verder even goed in over de bevalling en de tijd erna er is genoeg te vinden op het internet.
Vergeet ook niet dat de poes tijdens het zogen alweer krols word dus binnenhouden en datum plannen voor castratie :o alsje toch bij de DA bent.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:31

gaby12 schreef:
Ja de poes nu ontwormen voor de bevalling met b.v. Stronghold bij de DA verkrijgbaar tevens kun je dan gelijk vragen om een ontwormschema en middelen voor de poes en kittens na de bevalling.
Je poes moet onbeperkt kunnen eten en het liefst kittenbrok van een goed merk ook kun je blikjes ad halen bij de DA.
Lees je verder even goed in over de bevalling en de tijd erna er is genoeg te vinden op het internet.
Vergeet ook niet dat de poes tijdens het zogen alweer krols word dus binnenhouden en datum plannen voor castratie :o alsje toch bij de DA bent.

Waarom meteen steriliseren/castreren?

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 12:34

Ik zal zo even kijken om een goeie foto van haar te maken,
Ze krijgen sowieso al nooit supermarkt voer en regelmatig goed! natvoer.

Ze hebben op het moment inderdaad altijd wel brokken staan en vreten zich niet compleet rond waardoor ik ze ook nooit apart echt eten heb gegeven. Ik denk namelijk dat ze behalve het natvoer apart voeren ( dat is snel genoeg op natuurlijk )
Dat de brokken apart voeren niet echt gaat lukken.. Ze eten beide dan eens een paar brokken dan wat meer, maar nooit in een keer veel.. Of valt dat er nog wel in te krijgen?

@Mizora, waar is dat voer verkrijgbaar? Ik heb er nog nooit van gehoord maar ben altijd bereid alles te proberen.

Even tussendoor, het is altijd al een fijn poesje geweest, nooit heel breed of dik. Maar nu viel het me op dat ze buiten dr dikke buik om wel wat magertjes werd. En toen ik las dat ze na het krijgen van de kittens vaak mager zijn wil ik daar zoveel mogelijk aan doen voor het zover is.

Ze is nu trouwens bijna 2, en ik ben er niet vies van om naar de dierenarts te gaan zoals voorgesteld door eilleeen333. Maar net als iedereen moet ik ook gewoon hard werken voor mn geld en ga ik niet voor wat voedingsadvies/tips een consult betalen. Dan bewaar ik dat geld liever voor als er iets mis mocht gaan met moeders/kittens met de bevalling etc.

Ik weet dat er op bokt genoeg mensen met verstand van zulke dingen hebben, en zelf ben ik ook niet dom maar ik wou enkel graag wat tips van mensen die dit vaker hebben gehad/gedaan. :Y)

Mochten jullie een goed merk voer aanraden hoor ik dat ook graag!

@gaby12, top, ik zal het ontwormingsmiddel voor moeders en de kittens erna. Afspraak voor sterilisatie zou al gemaakt gaan worden. Het is inderdaad geen raskat en het was niet de bedoeling maar ik was niet van plan dat hier aan te kaarten aangezien bokt daar zo heerlijk over kan flippen :+

Kittens hebben bij voorbaad allemaal eigenlijk al een huisje, tenzij het er heel veel worden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:37

Oh dat noem je flippen?

eilleen333 schreef:

Kost geld en het mag allemaal niks kosten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:41

Yltje schreef:
Ze hebben op het moment inderdaad altijd wel brokken staan en vreten zich niet compleet rond waardoor ik ze ook nooit apart echt eten heb gegeven. Ik denk namelijk dat ze behalve het natvoer apart voeren ( dat is snel genoeg op natuurlijk )
Dat de brokken apart voeren niet echt gaat lukken.. Ze eten beide dan eens een paar brokken dan wat meer, maar nooit in een keer veel.. Of valt dat er nog wel in te krijgen?

Daar wennen ze gauw genoeg aan. Mijn katten krijgen alleen harde brokjes. In het begin, toen ik overging van onbeperkt naar maaltijden, zette ik voer neer. Dan konden ze eten. Eten ze niet? Prima, haal ik het voer weer weg. Paar uur later hebben ze echt wel trek.

Mijn katten zijn allebei uit een oepsnestje, bij allebei was de moeder nog geen jaar oud. Bij een eerste nestje van een jonge poes zijn de nesten over het algemeen niet zo groot. Mijn kater heeft alleen 1 zusje. Mijn andere katje komt uit een nest wat voor zo'n jonge moeder erg groot was: 6 stuks waarvan 5 het hebben gehaald.

Tip: leer de kittens apart te eten. Voor de nieuwe baasjes is dat wel zo handig. Mijn kitten (inmiddels is ze 3) had altijd samen met haar broertjes en zusjes van 1 bord gegeten. En bij mij krijgen ze apart een bakje. Voor zowel haar als mijn kater als voor mij was het meer stress dan nodig om haar te leren dat ze een eigen bakje krijgt.

Advies vragen bij de dierenarts kost over het algemeen niks. Goed dat er al een castratie voor de poes op de planning stond, houd haar alsjeblieft binnen tot die tijd. Als de kittens eenmaal geboren zijn is het wel verstandig om moeder + kittens even te laten bekijken door de dierenarts, dan kun je meteen ook een afspraak maken voor de castratie.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:50

waarom gelijk steriliseren ?/
mss omdat er al een overschot aan katten is ? :)*
dat er al genoeg op straat zwerft, en er ook duizenden gedumpt worden ieder jaar..
neem je verantwoording, en laat ze gelijk helpen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:52

Voor nu zoveel mogelijk voer apart aanbieden. Je kunt ook wat brokjes mengen met een lepeltje natvoersmurrie, en op die manier haar verleiden om meerdere keren per dag wat lekkers op te eten.

Als de kittens er eenmaal zijn... Onze ex-kater had in het begin heilig respect voor de nestkist en het hekje eromheen. Alles wat daarbinnen aan eten stond werd niet aangeraakt door hem.

Onze poes heeft ook extra kittenmelk gekregen om op te likken. Dat vond ze superlekker dus dat ging er zo in :D
De kater is ondanks alles toch wel wat aangekomen, maar dat is er nu ook wel weer allemaal vanaf.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 13:10

lieveli schreef:
Oh dat noem je flippen?

eilleen333 schreef:

Welja je bent al een mooi voorbeeld.
Het ging over het 'oepsnestje' en niet over dat het geen geld zou mogen kosten.

Als er iets echt gedaan moet worden of dat ze echt naar de dierenarts moeten. Dáár betaal ik met alle liefde direct voor. Maar ik heb toch altijd een idee dat men hier op bokt stuk voor stuk de jackpot hebben gewonnen en dat dierenarts bezoekje hier en daar en overal maar makkelijk binnen het budget past.

Ik heb inmiddels al voldoende tips gekregen, ik weet wat ik ga halen aan voer en wormenmiddel en dat ik ze apart ga leren eten.

Wat ik al zeg. De kittens hebben allemaal al een huisje gezien ik genoeg mensen heb die er een willen.
Ze kwamen niet buiten ivm het nog niet gesteriliseerd zijn maar is naar buiten geglipt toen iemand 2 dagen oppasde toen ik weg was.

Maar goed! Ik weet wat ik weten moet en bedankt voor degene die daarmee hebben geholpen!
Verder heb ik er in ieder geval zin in, en kan niet wachten tot ze er zijn :j

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:17

TS: Bel wel alsjeblieft even je DA met al je vragen over waar je op moet letten bij een bevalling etc. Advies kost niks en zeker niet via de telefoon maar het kan wel het verschil maken tussen leven en dood.

succes!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:34

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:35

Yltje schreef:
Wat ik al zeg. De kittens hebben allemaal al een huisje gezien ik genoeg mensen heb die er een willen.
Ze kwamen niet buiten ivm het nog niet gesteriliseerd zijn maar is naar buiten geglipt toen iemand 2 dagen oppasde toen ik weg was.

Krijgt de oppas ook een kitten? :))

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:42

Als je kat in onderconditie een bevalling moet gaan doen kan dat je een hoop extra kosten. Je hebt niet heel veel tijd om dingen aan te passen tot de bevalling.
Bokt weet veel, dat klopt, maar ze zijn geen arts, en moeten het doen met een verhaaltje tekst.
Zeker omdat het voor jou ook de eerste keer is, zou ik zelf graag goed beslagen ten ijs willen komen. Een consult kost de wereld niet, en dat hoort er gewoon bij in dit soort gevallen...

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:44

Wat ontzettend spannend een nestje! Leuk hoor, als je de dierenarts belt kan je altijd de assistente om tips vragen! En lees je even in over hoe lang ze mag persen, hoe lang er tussen de kittens in kan zitten etc etc.

Oh en als de kittens minimaal tot 12 weken bij de moeder mogen blijven heeeeeeel graag, dat is veel beter voor het verdere sociale leven van je kittens. En het liefst ook nog met z'n 2 naar nieuw huisje.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:47

lieveli schreef:
Oh dat noem je flippen?

eilleen333 schreef:

Wat is dat nou weer voor een poedersuiker opmerking? Wij stappen ook niet met ieder dingetje naar de DA. Dat noemen wij een typisch gevalletje gooi je geld maar op straat. Een DA
zegt toch ja kom maar even langs, boem weg 20 euro. TS vraagt gewoon of er mensen zijn met ervaring.

Je kunt je geld beter aan iets van goede brok uitgeven dan aan het consult ben ik van mening. Bellen voor info kan natuurlijk altijd!
Laatst bijgewerkt door jasmijn16 op 01-06-16 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:48

Je moet de kat babycat en mother voer geven. Dat is heel goed voer. Daar zitten extra voedingsstoffen in. Daarnaast ook goed natvoer, meerdere malen per dag. Ze mag echt veel eten.
Anders de kater apart zetten als je haar natvoer geeft.

Ontwormen had je al een paar keer moeten doen toen ze drachtig was.

Maar als ze echt zo broodmager is zou ik zeker naar een dierenarts gaan voor een check-up.
Heb pas nog verhaal gelezen op een asiel-site over ook een magere moederpoes. Werd maar niet dikker. Bleek dat de kittens in haar buik overleden waren en ze zelf dus ook geeuthaniseerd moest worden omdat ze van binnen helemaal vergiftigd was door de kittens omdat die aan het ontbinden waren in haar buik.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 14:14

Koper schreef:
Yltje schreef:

Krijgt de oppas ook een kitten? :))

Dit vind ik dan wel weer humor haha,

Nee oppas krijgt geen kitten :+

Bedankt voor de link van het voer!
Ik ga straks op pad alles even halen wat nodig is. Ze krijgt vanaf nu enkele keren per dag goéd natvoer en verder onbeperkt kittenbrok. Haar broer hou ik apart met het natvoer en dat hij toegang heeft tot de brokken neem ik maar voor lief.

Hierbij even een fotootje, ze is niet broodmager! Maar ik vind haar persoonlijk dunner worden en ik wil dat ze nog zoveel mogelijk kan groeien voor ze bevalt. Of in ieder geval genoeg en goed voer aanbieden om die kans te geven. Normaal is ze vrij schuw en ligt ze wel vlakbij maar kroelen houd ze niet van, sinds een dag of 2 is ze knuffeliger geworden en merkte ik het dus pas. Want echt af te zien is het niet.

Met haar broer <3
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Yltje op 01-06-16 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:17

Enjoy_ schreef:
Oh en als de kittens minimaal tot 12 weken bij de moeder mogen blijven heeeeeeel graag, dat is veel beter voor het verdere sociale leven van je kittens. En het liefst ook nog met z'n 2 naar nieuw huisje.

Helemaal niet mee eens. Mijn katertje was 9 weken toen hij hier kwam, zijn moeder was hem spuugzat en hij was echt wel zover dat hij de grote wereld in kon. 't Is er eentje met een stevig karakter, zullen we maar zeggen. En mijn jongste katje was hier met 2 maanden. Ze was de kleinste uit het nest maar wel weer eentje met haar op d'r tanden. De kinderen in het gezin waar ze geboren is waren bang voor d'r :+

Het zusje van mijn kater is wel langer gebleven. Een zusje en broertje van mijn poetie hadden ook meer tijd nodig. Die waren wat bedeesder.

Als de kittens worden geplaatst bij iemand die al een kat heeft hoeven ze ook helemaal niet met z'n tweeën er heen. Ik had al een kat, ik wist dat hij twéé van die stuiterpluisjes niet zou gaan waarderen en dus is er toen 1 bij gekomen.

Het ligt echt aan het karakter van het kitten en aan de situatie waar ze terecht komen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 01-06-16 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt