Wegloper.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Wegloper.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 22:48

Twee jaar geleden is mijn zwager helaas veel te jong overleden.
Hij was de eigenaar van een labrador, een schat van een beest.
Na zijn overlijden moest het beestje een plekje hebben, maar niemand in de familie wilde zich over het arme dier ontfermen.
Aangezien de kinderen dol op hem waren, en het een allervriendelijkst beestje was hebben wij hem maar mee genomen.
Op zich helemaal geen probleem..zo als gezegd...een schat van een beest, en het gaat prima met de andere dieren hier op de boerderij...maar....hij smeert m zo dra hij de kans krijgt...je hoeft maar een deur op een kier te laten en weg is meneer...hij is inmiddels 13 dus dat krijgen we er niet meer uit.
Als je in een burgerwoning woont is dat gewoon vervelend, maar hier op de boerderij is het niet te doen...de schuurdeur staat altijd open, en het hele erf afschermen is natuurlijk niet te doen.
Bovendien jaagt het je ook nog op onkosten, want het beestje wordt regelmatig door de dierenambulance thuis gebracht als iemand hem weer eens ziet lopen,,,,wel een beetje flauw want ze weten inmiddels best van wie hij is, en ze kunnen natuurlijk ook een belletje doen waar hij is , in plaats van hem ophalen , en tegen betaling van €30= weer thuis bezorgen.

Hij doet dit uitsluitend wanneer hij alleen is.
Als er iemand in de buurt is blijft hij keurig op t erf.
Vandaar dat we het plan hebben opgevat om een tweede hond uit het asiel te halen.
Misschien dat hij dan wel op t erf blijft.
Heeft iemand hier ervaring mee???

Mizora

Re: Wegloper.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:50

Is het een idee om een onzichtbare omheining te zetten? Is niet ideaal, maar ik denk niet dat een tweede hond het probleem gaat oplossen, eerder dat de tweede hond het gedrag van de eerste gaat overnemen en dan heb je dus twee weglopende honden.

Wel goed dat je de hond bij je genomen hebt overigens.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:51

Oh wat vervelend :( Wij hebben dat ook met onze oude setter x goldie
Glipt gewoon langs het hek en doet alsof hij doof is. Gelukkig komt hij wel terug maar dat duurt soms ook uren :(

Is het misschien een optie om hem aan een lange lijn te houden? Geen idee hoe groot het bij jou is, maar je hebt van die lange lijnen van 30 meter waar ze lekker mee rond kunnen lopen. Het enige nadeel is natuurlijk wel dat ze zich vast kunnen gaan knopen :+

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:53

Als medewerker van de dierenambulance zie ik 2 opties, een halsband met penning zodat vinders zelf contact op kunnen nemen en elke keer dat hij er tussenuit gaat zelf de ambulance al bellen zodat ze weten dat hij op pad is. Hij is jullie verantwoordelijkheid en hoe vervelend het ook is als hij wordt opgehaald door de dierenambulance, het zou mooier zijn als de vinder direct contact op kan nemen met jullie.

Je geeft aan dat ze bij de ambulance wel weten dat hij bij jullie hoort, maar met een groot gebied en pak hem beet 20 verschillende vrijwilligers is de kans groot dat het niet bij iedereen bekend is. Ik ken wel veel vaste weglopers maar ook niet allemaal, het is echt onmogelijk dat te onthouden.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:55

Onze hond smeert hemniet maar als hij een vriendje op bezoek heeft zijn ze alle 2 als een speer weg als je even niet ziet.
Dus ik denk dat de 2de gaat aanhangen aan de 1ste en dat je dan 2 honden kunt gaan zoeken.
Is hier toch vaak het geval.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:56

Waarom kun je je erf niet afzetten?
Stapel palen, paar rollen gaas en een paar middagen zweten en je hond blijft veilig thuis!

Eentje erbij is dan alsnog leuk natuurlijk ;)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:57

Petsafe zie ik als oplossing. En anders omheind stuk grond. En inderdaad is een penning ook een hulpmiddel. Ik zou gaan voor Petsafe.... je moet er niet aan denken dat iemand hem onder de auto uit moet halen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:58

Eerlijk... Ik vind het niet meer als terecht dat hij steeds naar de diam gebracht word. Niet alleen de hond zelf is in gevaar als hij wegloopt, maar ook mensen zijn in gevaar. Als de hond plots oversteekt voor een auto langs en die staat dan uit reactie bot op de rem, kan dat nare gevolgen hebben.
Aan jou de taak om hem op je erf te houden.

Je kunt hem zoals al genoemd werd aan een lange lijn leggen, in een stal of schuur doen of gewoon lekker in huis als jullie weg zijn.

Met een tweede hond ben ik bang dat je jezelf dubbele kosten van diam op de hals haalt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 23:00

Ik denk niet dat een 2e hond zal helpen, eerder nog dat de 2e hond met de labrador meegaat.
Dan kun je nog beter, als de hond alleen is, hem in huis houden of in de schuur.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 23:00

zonnebloem18 schreef:
Als medewerker van de dierenambulance zie ik 2 opties, een halsband met penning zodat vinders zelf contact op kunnen nemen en elke keer dat hij er tussenuit gaat zelf de ambulance al bellen zodat ze weten dat hij op pad is. Hij is jullie verantwoordelijkheid en hoe vervelend het ook is als hij wordt opgehaald door de dierenambulance, het zou mooier zijn als de vinder direct contact op kan nemen met jullie.

Je geeft aan dat ze bij de ambulance wel weten dat hij bij jullie hoort, maar met een groot gebied en pak hem beet 20 verschillende vrijwilligers is de kans groot dat het niet bij iedereen bekend is. Ik ken wel veel vaste weglopers maar ook niet allemaal, het is echt onmogelijk dat te onthouden.

Helemaal eens hoor zonnebloem....naam en adres staan in zn halsband,,,maar een toevallige wandelaar leest dat niet, en belt gelijk de dieren ambulance...we hebben zelfs al mee gemaakt dat wandelaars hem mee lieten lopen vanaf de reed, en kilometers verder gingen bellen....heel vervelend...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 23:01

Een tweede hond kan een goede oplossing zijn als er een goede match is tussen hen. Maar dat lijkt mij nog niet zo eenvoudig te vinden.

Een hond van een goede vriendin was ook een wegloper. Wat later de trigger bleek te zijn was verrassend voor ons.n.l. De dynamiek van (nogal drukke) jonge kinderen in het gezin.
Het was een (kind)vriendelijke hond. Maar na herplaatsing in een rustig gezin was het weglopen over.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 23:05

Dan is de ambulance niet goed geïnstrueerd, in principe vragen wij altijd om in de halsband te kijken voor gegevens. Desalniettemin heb je voor zo'n 10 euro een penning voor aan de halsband die sowieso niet te missen is.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 23:13

senna21 schreef:
Een tweede hond kan een goede oplossing zijn als er een goede match is tussen hen. Maar dat lijkt mij nog niet zo eenvoudig te vinden.

Een hond van een goede vriendin was ook een wegloper. Wat later de trigger bleek te zijn was verrassend voor ons.n.l. De dynamiek van (nogal drukke) jonge kinderen in het gezin.
Het was een (kind)vriendelijke hond. Maar na herplaatsing in een rustig gezin was het weglopen over.

Het weglopen deet hij bij mijn zwager ook al....dat was een vrijgezel zonder kinderen, dus dat zal de oorzaak niet zijn....aan een lange lijn zetten...tjah dat hebben we geprobeerd, maar dan blaft hij alles bij elkaar zodra hij alleen is.
Het hele erf afzetten....dat is wel heel erg veel, en ook erg onhandig....er moeten natuurlijk wel regelmatig mensen, auto`s etc op en af....misschien dat zo`n electriche omheining idd iets is....maar kun je die heel lang maken of zit daar een max aan?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 06:33

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 07:30

Je kan ook een stuk van het terrein afzetten met hek/gaas, zodat bezoekers er gewoon langs kunnen en de hond zijn gang kan gaan op zijn stuk.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 07:31

Heel eerlijk ? Als ik weet dat een hond telkens de kans krijgt om te ontsnappen zou ik ook de ambu bellen in de hoop dat door die kosten er miss wel iets aan gedaan wordt voor de veiligheid van de hond als de weggebruikers ;)
Super lief dat jullie hem in huis hebben gehaald natuurlijk ! Maar ben er dan wel reëel in als je weet dat hij daar ook al ontsnapte en hij het bij jullie ook doet. Is t mogelijk om er iets aan te doen zo niet kijken of t elders wel mogelijk zou zijn oid.
Nu is de eerste optie voor iedereen t fijnst natuurlijk zeker met zo'n oudje :)
Is een deel van de tuin afzetten geen optie ? Alsin een soort grote omheind stuk alleen voor hem ?

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 07:38

Ik zou oppassen met een tweede hond erbij te nemen. Mijn eerste hond bleef zonder omheining braaf op het erf. Tweede hond erbij genomen en we hebben het erf af moeten zetten alsof het Alcatraz is.. Meneer en mevrouw gingen samen op stap. Ieder gaatje werd benut om weg te komen.

Ik zou investeren in een goede afrastering of een deel van het erf afzetten voor de hond en er dan pas een maatje bijnemen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:08

Je hebt de hond in huis he?
Een woonhuis van een boerderij heeft toch ook gewoon een achterdeur en een voordeur?

Het probleem is mij echt niet duidelijk.

Voorbeeld. Ik woon ook in een huis met een voor en achterdeur,mijn katten mogen er echt niet uit,want dan worden ze doodgereden op de weg hier voor.
Ik snap niet wat er moeiiijk aan is om bij jou gewoon de deur dicht te houden en de hond binnen?

Wie doet die deur dan open dat de hond weg kan?
Is dat steeds dezelfde persoon?
Als er 1 hond weg kan,dan zijn het er straks 2, zou dus eerst gaan kijken hoe de hond gewoon binnen blijft :j

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:59

Wij hadden een Friese stabij die dit altijd deed. Zodra je hem niet in de gaten hield was hij weg. Nou kwam die wel weer terug en inmiddels weet het hele dorp dat die van ons is. Op een gegeven moment hebben we er een labrador bijgekocht, dit zijn de grootste maatjes, dus nu zijn ze met hele grote regelmaat samen op stap. De friese stabij geeft altijd de aanleiding en gaat soms ook nog wel alleen, maar samen weg ook met grote regelmaat. Ik betwijfel dus een beetje of het werkt om er een hond bij te doen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:20

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:29

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:24

Je geeft aan dat de hond voornamelijk wegloopt als hij alleen is en als er niemand is.
Heb je dan, als er niemand is, thuis de deuren openstaan?

In dat geval is het toch een kwestie van 'de laatste trekt de deur achter zich dicht'?
Hond kan dan toch opgesloten worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:27

Kun je niet een deel van het terrein afzetten (aansluitend op het huis) waar hij los kan lopen in zijn eentje? Dan hoef je niet alles af te zetten maar hoef je hem ook niet 24/7 in de gaten te houden.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:36

Ik woon zelf in de polder op een kwekerij, mijn honden lopen ook altijd los. Ze kunnen weg over de brug, maar over het algemeen weten ze wel dat ze alleen weg mogen wanneer een familielid van mij of ikzelf mee gaat. Nu had ik eerst alleen 1 hond, die heel goed wist dat ze niet alleen de brug over mocht, en dat ook bijna nooit deed. (soms kon ze de verleiding niet weerstaan als ze een haas zag lopen of als ze loop was) Maar nu heeft ze pups gehad waarvan we er een gehouden hebben. Die pup, nu 1,5, zoekt nog wel eens de grenzen op, en gaat dus wel eens over de brug snuffelen. Als ik dat zie gebeuren, zie ik vaak dat de oudere hond erachteraan gaat. Dus ik zou niet voor een tweede hond kiezen om ze op het erf te houden, de kans dat de nieuwe hond het slechte gedrag overneemt is groter dan dat ze beide thuis blijven. Al vind ik het alsnog wel goed om een hond uit het asiel te adopteren, alleen niet op het moment dat de hond die jullie al hebben steeds wegloopt.

Ik heb mijn honden geleerd dat ze niet alleen de brug over mogen, door boos te gaan praten als ze er stiekem overheen gingen, en te belonen als ze bleven staan. Het scheelt wel dat ze beide jong waren toen ze het leerden, en het feit dat het bc's zijn, die leren makkelijk. Als het tegenvalt om het aan te leren zou ik gaan voor een lange lijn.

Verder zou je ook een tuigje aan kunnen doen, met daarop duidelijker een labeltje oid dat het een wegloper is, incl. adres. Dat is toch wat beter zichtbaar dan een riemplaatje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:59

Ik heb 1 hond... malamute, dus trekt zijn eigen plan.
Heb er een andere hond bij en (ondanks dat het een super lieve hond is en niet wegloopt uit zichzelf) loopt vrolijk achter zijn vriendje aan.

Ze kunnen nu alleen in de achtertuin komen (is omheind) en mogen los als ik buiten bezig ben.

@Mondy
Het ligt eraan waar je woont of je hond een gevaar vormt.
Mijn opa woonde aan een 700 meter lange oprit (waar nog 2 andere huizen aan zaten) en waar veel over gewandeld en gefietst werd.
Mensen kregen het voor elkaar om op de (openbare privé oprit) de ambulance te bellen omdat er een hond los liep.
Of hem mee te nemen en vanaf huis te bellen.
Hond deed niks, liep netjes in de kant en liep een paar x per dag de halve oprit op en af.