Kat ontwormen en ontvlooien; wanneer nuttig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Kat ontwormen en ontvlooien; wanneer nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 01:56

Hoi :wave:

Eind vorig jaar heb ik een kat geadopteerd, Gizmo. Al vanaf dag één voelt hij zich thuis, en het gaat volgens mij erg goed met hem.

Toen ik hem ophaalde, vertelden ze mij wanneer hij weer ontwormd/ontvlooid moet worden. Dit had in februari/maart gemoeten. Gizmo is echter een binnenkat, en was toen nog niet buiten geweest. Het leek me niet heel nuttig als hij duidelijk gezond en blij was, en hij niet buiten kwam. Nu het mooier weer is geworden is hij voor het eerst naar buiten gegaan een maand of twee geleden, en hij vindt het fantastisch. Hij blijft in de tuin, maar er komen sporadisch ook andere katten in de tuin.
Nu moet Gizmo binnenkort weer ingeënt worden, en ik vraag me af of ik hem wel of niet moet ontvlooien en ontwormen. Ik leg deze vraag vanzelfsprekend ook aan de dierenarts voor, maar was ook wel benieuwd wat voor beleid jullie voeren op dit gebied. Wanneer is het nodig, en wanneer is het overbodige 'troep'? En hoe vaak doen jullie dit?

Voor de duidelijkheid, hij is gezond, poept/plast goed, eet/drinkt goed en ziet er goed uit. Gedraagt zich levendig.

Ginootje

Re: Kat ontwormen en ontvlooien; wanneer nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 02:00

Ik heb 2 britslangharen en die komen ook niet buiten, toch ontworm ik ze volgens schema en ontvlooi ik ze iedere maand. Dit omdat je evt vlooien ook onder je schoenen mee kan nemen en zo toch in je huis kan brengen. Het zekere voor het onzekere.
Ontwormen moet uit mijn hoofd nu 4x per jaar als ze een jaar zijn geweest.
Dierenarts zal denk ik ook zeggen dat je ze moet blijven ontwormen & ontvlooien

Groetjes!

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 02:36

Volgens mij geven ze ook het advies te ontwormen voor de enting.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 03:07

Ontvlooien alleen indien nodig, anders pomp je de kat nodeloos vol met gif. Ontwormen 2 x per jaar, zeker omdat hij ook buiten komt.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 03:29

Ontwormen zou ik 2 tot 4x per jaar doen. Beetje afhankelijk van wat je hem voert (in KVV en BARF loop je meer risico op wormen) en hoevaak hij eventueel buiten schooit.

Ontvlooien is, zoals picobello ook al aangeeft, ronduit gif! Het dood niet voor niets beestjes en dat komt in aanraking met je kat. Het is absoluut niet gezond voor ze dus ik zou niet vaker ontvlooien dan noodzakelijk. Dus, hou de vacht gewoon goed in de gaten, heb je vermoedens, dan is het vroeg zat voor dat spul maar dat moet je natuurlijk wel willen, dat extra opletten.

Vlooienmiddel werkt bijzonder snel dus ben je er op tijd bij dan is er niks aan de hand. En daarbij, als je kat weinig buiten komt is besmetting onwaarschijnlijk. Genoeg semi binnen katten worden nooit ontvlooid, gaat vaak goed. Je kan natuurlijk altijd een keer pech hebben.

Verder werkt vlooienmiddel maar 2 tot 4 weken, elke keer opnieuw aanbrengen zou je niet moeten willen. Zowel voor je portemonnee als voor de gezondheid van je kat niet. Het is echt niet zo best spul.

En voor de mensen die dit wel netjes maandelijks doen en qua gezondheid niks merken. Tuurlijk dat kan, de ene kan er beter tegen dan de ander, maar dit maakt het nog niet gezond! (Buitenkatten daar gelaten)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 04:41

Je kat een seresto vlooienband omdoen. Werkt 7-8 maanden tegen vlooien en teken. En geloof me je wilt echt geen vlooien in je huis.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 08:00

Toevallig laatst bij de DA geweest met de zelfde situatie. Voorheen kwam ze eigenlijk nooit buiten dus ontvlooide ik 1 of 2x per jaar en ontwormde ik haar 1x per jaar (kreeg verder ook geen rauw vlees ed te eten) nu komt ze wel buiten (maar ook alleen in de tuin) en da raadde aan gewoon goed te kammen en zo in de gaten te houden of ze vlooien had en anders 2x pj preventief en ontwormen elke 3 tot 5 maanden omdat ze nu toch wel buiten komt :) en ook daar gewoon goed de ontlasting bij in de gaten houden.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 08:48

Ontwormen zou ik sowieso wel goed doen. Zeker bij een kat die buitenkomt. Ontvlooien doe ik bij mijn eigen katten eigenlijk alleen op indicatie van jeuk. Meestal is er dan niks aan de hand, maar dan neem ik het zekere voor het onzekere en ontvlooi ik alsnog

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:05

Ik zou juist wel preventief ontvlooien, zeker als je zelf in aanraking komt met andere katten of honden!

Hier ook 13 jaar onze binnenkat niet ontvlooid, maar op enig moment dus wel vlooien (of eitjes) meegenomen naar huis van stalkat. En dan heb je dus wel een probleem, omdat de meeste vlooien dus niet op de kat zitten maar in de omgeving, je huis!
Met dan even snel je kat ontvlooien ben je er dan niet. Dan moet je ook je huis behandelen (heel veel en secuur stofzuigen en spuiten). Kan weken duren voor je kat dan echt vlovrij is!
Dus ik ontvlooi nu gewoon regelmatig! En vaak even goed kammen om te controleren!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:07

picobello schreef:
Ontvlooien alleen indien nodig, anders pomp je de kat nodeloos vol met gif. Ontwormen 2 x per jaar, zeker omdat hij ook buiten komt.

:j

TS, dezelfde vraag zou je jezelf over het enten kunnen stellen :-) Waarom (vaak) enten?

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:40

Preventief ontwormen bestaat niet... Hier geen kat maar 2 honden en die ontworm ik naar aanleiding van een ontlastingonderzoek 3 a 4 keer per jaar. En ik kan je vertellen, ik heb ze de afgelopen 3 jaar nooit hoeven te ontwormen. Onderschat de risico's van ontwormen niet, puur vergif. Ontvlooien gebeurt hier ook niet chemisch. Hier krijgen de honden knoflook (volgens mij kan dit alleen niet bij katten...) door hun eten en ik spray ze dagelijks in met een zelfgemaakte vlooienspray op basis van olie :).

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:01

Ik doe het ontwormen ook op basis van mestonderzoek. Ontvlooien eigenlijk nooit, laatst alleen tegen de teken die hij steeds mee nam. Ik borstel hem regelmatig (lang haar) dus houd het goed in de gaten. Hij komt gewoon hele dagen buiten. Vaccineren (even offtopic) doe ik ook niet zomaar meer, wel elk jaar een titerbepaling of het nodig is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:07

lyanne_sanne schreef:
Ontwormen zou ik sowieso wel goed doen. Zeker bij een kat die buitenkomt. Ontvlooien doe ik bij mijn eigen katten eigenlijk alleen op indicatie van jeuk. Meestal is er dan niks aan de hand, maar dan neem ik het zekere voor het onzekere en ontvlooi ik alsnog

Zo doe ik het ook. Mijn katten komen af en toe buiten, in stedelijke omgeving. De afgelopen 12 jaar heb ik misschien 2 of 3 keer meegemaakt dat ze vlooien hadden. Elke maand ontvlooien vind ik niet in verhouding staan qua gif en kosten.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 13:47

Bedankt allemaal voor de reacties!
Om even antwoord te geven op de ent-vraag:
Gizmo is tot nu toe elk jaar geënt door zijn vorige baasjes. Ik wilde daar ook al naar vragen of ze niet een titerbepaling kunnen doen, zodat hij niet onnodig geënt wordt. Dat heb ik wel eens zien staan in de kliniek dat ze dat aanbieden (helaas wel vaker geweest daar voor mijn cavia's :P ).

Zover ik weet is Gizmo op het moment vlo- en wormvrij. Hij is nogal aanhankelijk, dus ik denk dat ik gauw merk wanneer hij toch vlooien heeft. Echter vraag ik me dan af of het niet te laat is. Aan de andere kant wil ik ook niet voortdurend vlo-spul op hem smeren, als het niet nodig is. Dat is een beetje mijn dilemma.

Hij komt dus wel buiten, maar blijft in de tuin. Af en toe komt hier een zwarte kat ruzie met hem maken, laatst vlogen ze elkaar in de haren. Als die andere kat vlooien heeft, is besmetting dan wel mogelijk. Verder kom ik zelf niet echt in aanraking met andere katten of honden, maar het kan altijd natuurlijk.
Gizmo staat op brokken, geen vlees. Ik heb wat experimentjes gedaan, maar hij is nogal kieskeurig en uiteindelijk heb ik hem over gezet op gewoon goede brok (Orijen). Daar doet hij het goed op. Hij eet dus ook geen dieren die hij vangt ofzo (hij is ook geen jager, is hij veel te langzaam voor).

Veel verschillende meningen dus; ik ben benieuwd ook wat de dierenarts ervan zegt.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:27

Century schreef:

Zover ik weet is Gizmo op het moment vlo- en wormvrij. Hij is nogal aanhankelijk, dus ik denk dat ik gauw merk wanneer hij toch vlooien heeft. Echter vraag ik me dan af of het niet te laat is. Aan de andere kant wil ik ook niet voortdurend vlo-spul op hem smeren, als het niet nodig is. Dat is een beetje mijn dilemma.

Als je merkt dat hij vlooien heeft ben je dus al te laat!! Zie mijn uitleg hierboven.
En dan heb je ze waarschijnlijk ook in je huis. Waarom niet gewoon ontvlooien? Natuurlijk, niks doen is gezonder maar je moet er ook niet te ingewikkeld over doen, vlooienmiddel is niet dodelijk hoor!
Je moet een vlooienplaag echt niet onderschatten, lees er anders maar eens over op internet.
Laatst bijgewerkt door simodi op 29-05-16 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:34

Je moet er ook niet té dramatisch over doen. Zodra die van mij vlooien hebben krijgen ze van die druppeltjes, ik stofzuig een keer extra (doe ik altijd grondig) en dat is het. Het was bij mij altijd in 1 keer weg. Een kat komt misschien met 1 of 2 vlooien thuis, als je meteen ingrijpt heb je heus nog geen plaag.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:46

Koper schreef:
Je moet er ook niet té dramatisch over doen. Zodra die van mij vlooien hebben krijgen ze van die druppeltjes, ik stofzuig een keer extra (doe ik altijd grondig) en dat is het. Het was bij mij altijd in 1 keer weg. Een kat komt misschien met 1 of 2 vlooien thuis, als je meteen ingrijpt heb je heus nog geen plaag.

Een keer extra stofzuigen is niet voldoende, al zeker niet als het warmer weer is.
Maar ja, het is ook maar net wat je zelf wilt natuurlijk. Ik vond het in elk geval een vreselijk vies idee dat de vlooien en eitjes overal in kunnen zitten, je vloerbedekking, kussens, mandjes etc. En als je ze ook echt aantreft op je kat en ze springen zo weg op je tapijt, dan vind ik dat niet bepaald hygiënisch!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:49

Hier is het blijkbaar wel voldoende. Kat ontvlooien, stervende vlooien die zich met hun laatste krachten vastklampen aan de (witte) vacht van de pootjes van mijn kater. En dat was het. Je hoeft heus niet spastisch alles te ontsmetten. Ik doe dat nooit, gewoon ontvlooien en normale hygiene, en ik heb nog nooit vlooien op herhaling gehad (nou ja niet na een maand. Zit bij mij tot nu toe steeds een jaar tussen).

Vlooien zijn diertjes, het zijn geen brokjes vergif. Als je het idee aan een vlo al vies vindt zou ik er vooral niet bij nadenken wat er op stal allemaal rondkruipt ;)

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:10

simodi schreef:
Century schreef:

Als je merkt dat hij vlooien heeft ben je dus al te laat!! Zie mijn uitleg hierboven.
En dan heb je ze waarschijnlijk ook in je huis. Waarom niet gewoon ontvlooien? Natuurlijk, niks doen is gezonder maar je moet er ook niet te ingewikkeld over doen, vlooienmiddel is niet dodelijk hoor!
Je moet een vlooienplaag echt niet onderschatten, lees er anders maar eens over op internet.

Ik vind het bijzonder dat jij zo makkelijk denkt over even een vlooienpipetje geven. In sommige gevallen zijn de gevolgen echt niet mis, er zijn niet voor niks steeds meer mensen op zoek naar een natuurlijk alternatief.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:39

Vlooien zijn idd erg vervelend, maar ik geef alleen iets als ik daadwerkelijk vlooien zie. En ik probeer mijn katten echt schoon te houden hoor, weet je hoe duur 20 comfortis pillen zijn?? Als ik eeb vlo zie dan behandel ik mijn katten en was een keer al hun kleedjes. Dan is het gelijk over, ondanks dat ik in een ideaal vlooienklimaat leef. Als ik vlooien heb gezien ontworm ik ook meteen overigens.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:56

Voor mij ook: alleen ontvlooien wanneer aanwezig, wél zorgen dat je altijd op tijd bent door de vacht en het gedrag van je kat in de gaten te houden. Bij twijfel wel ontvlooien, en dan graag met een middel waarvan de werkzame stof nog goed werkzaam is.

Ontwormen doe ik zelf ongeveer tweejaarlijks, maar dit vooral omdat mijn binnenkat op vers staat.

Ik kies er dus ook niet voor om volgens schema dierenarts te werken. Ben wel benieuwd wat je DA zegt!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:05

In ieder geval niet ontwormen en ontvlooien tegelijk en ook niet op de dag van de enting. Liefst een week vantevoren of daarna.

Het advies wat wij geven, ongeacht het wel of geen buitenkat is: Maandelijks ontvlooien en eens per 3 maand ontwormen. Nou ben ik het met het ontwormen wel eens, ontvlooien doe ik niet strikt elke maand. Puur omdat ik er niet aan denk (zo'n maand is altijd sneller voorbij dan ik wil haha) maar ook omdat ik geen vlooien vind bij mijn katten, ondanks dat ze (zeker met dit weer) altijd buiten lopen. Ze worden wel regelmatig ontvlooit, maar niet maandelijks. Eerder ook eens per 3 maand. Werkt tot nu uitstekend.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:10

Hier gewoon 4x per jaar ontwormen. Katten blijven binnen. Maar, we hebben sinds kort wel een hond(pup) en die komt dus veel buiten. Deze word ook (na het standaard riedeltje ontworming) ook 4x per jaar ontwormd. En hij word eens in de 3maanden met een ontvlooi pipetje behandeld. Uiteraard met een product dat 3 maanden garandeert. De katten willen we dan mee doen met dezelfde ontvlooi alleen dan voor de kat.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:55

Ik denk niet 'makkelijk' over een pipetje, maar vind enige hygiene in huis wel belangrijk, in elk geval voor zover dat mogelijk is met huisdieren.
Ik vergelijk mijn huis dus niet niet met de stal, ik hoef namelijk ook geen muizen en ratten in mijn huis!

Maar nogmaals, iedereen heeft zijn eigen hygiene standaard. Wat de een schoon genoeg vindt en over 'een paar' vlooien niet in zit, wil ik ze zoveel mogelijk zien te voorkomen.

Maar wees wel reeel. Het is gewoon bekend hoe snel vlooien vermeerderen. Als je dat risico wilt nemen, prima, maar maak wel die bewuste keuze.

En als je vlooien ziet, zijn er dus al heel veel.

WAT INFO:

"Katten ontvlooien

Bijna alle katten hebben wel eens last van vlooien. Dat is vervelend voor de kat en u wilt er natuurlijk snel wat aan doen. Een goede vlooienbestrijding is essentieel, want vlooien kunnen zich enorm snel vermenigvuldigen en als u eenmaal last heeft van een vlooienplaag is het erg lastig om hier weer vanaf te komen. Gelukkig zijn er veel goedwerkende en veilige producten waarmee u uw kat en zijn omgeving niet alleen kunt behandelen, maar ook kunt beschermen.

Effectieve behandeling tegen vlooien
Omdat de levenscyclus van de vlo kan variëren van 2 weken tot meerdere maanden, kan het enkele maanden duren alvorens de cyclus is doorbroken. Daarom dient u maandelijks alle dieren binnen uw huishouden gelijktijdig te behandelen met het juiste product voor het gewicht en de volledige dosering gedurende tenminste 3 maanden.

Behandel ook de omgeving
Maar wist u dat maar liefst 95% van het vlooienprobleem in de omgeving van uw kat zit?! Hierdoor is het belangrijk om ook de omgeving waarin de kat leeft regelmatig onderhouden met producten tegen vlooien. Voor een effectieve bestrijding van vlooieneitjes en -larven dient u ook de ligplaatsen van uw kat alsmede de directe omgeving te behandelen. Dit kunt u zeer effectief doen met een omgevingsspray."

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:06

Wij van wc-eend adviseren wc-eend :j Natúúrlijk moet je veel troep sprayen op je kat en je omgeving en natúúrlijk is het veilig.

Uhu.