Cavia's ruzie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Cavia's ruzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 22:37

Onze cavia's zitten al maanden samen, zijn nu 3 weken bij ons denk ik maar klappertanden steeds sinds 2/3 dagen en heb een paar hele kleine wondjes op beide ontdekt.
Mogen ze elkaar niet meer, vechten ze om eten, puberen? Ik kan het morgen proberen te filmen.

BelgenGek

Re: Cavia's ruzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:38

welke geslachten hebben ze?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:41

Idd welke geslachten en hoeveel ruimte hebben ze, leeftijd?

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:42

Ze gaan waarschijnlijk, nu ze gewend zijn aan de nieuwe omgeving, de rangorde (opnieuw) bepalen.

En 2 beren.. tja t blijft een risico, vooral als ze in een relatief kleine kooi zitten en elkaar dus niet goed uit de weg kunnen.

*edit en ik blijf erbij dat ik denk dat je witje al een stukje ouder is.. dus dat zou best wel eens goed kunnen dat de ander nu ook wat volwassener begint te worden en ze dus echt elkaar gaan uitdagen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 23:04

Ik snap echt niet dat je weer nieuwe cavia's mee hebt genomen bij die dierenwinkel, hier was het op wachten :n

Als beren eenmaal écht vechten is de kans niet zo groot dat het nog goed komt. Die spanning moet je ook niet voor ze willen. Ze wonen in een ferplast bak toch? Dan is het voor die beesten ook geen leven als ze samen zitten met iemand die ze niet aardig vinden.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 08:02

Het zijn 2 beren, die al maandenlang goed kunnen.
De kooi is wel een formaat wat aangeraden is, alleen niet groot in die categorie en daarom doe ik ze er zo vaak als ik kan uit, dat is dan zeker 7 keer zo groot als de kooi.

Bedankt voor alle antwoorden.
Geven jullie me als tip om het aan te zien, de DA even om advies te vragen / leeftijd te checken (kan dat?) of ze helaas uit elkaar halen?

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 08:05

Ik zou het heel even aankijken. Je hebt kleine wondjes gezien zeg je, misschien is het dus toch die rangorde en dan is het binnen een paar dagen over.

Wel even goed in de gaten houden welke van de 2 aanvalt, en als het te erg wordt (echt wonden en geen rust meer in de kooi) moeten ze uit elkaar.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 08:08

Dimphyl schreef:
Ik zou het heel even aankijken. Je hebt kleine wondjes gezien zeg je, misschien is het dus toch die rangorde en dan is het binnen een paar dagen over.

Wel even goed in de gaten houden welke van de 2 aanvalt, en als het te erg wordt (echt wonden en geen rust meer in de kooi) moeten ze uit elkaar.

Ik merk wel dat het kleine momenten op de dag zijn, het is niet dat ze elkaar continu opfokken, en samen eten doen ze ook genoeg.
Ook ben ik bezig klim dingen voor ze te maken en hangmatjes zodat ze zelf hun plekjes kunnen kiezen en lekker geprikkeld kunnen worden; samen en alleen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 08:09

tja ik heb ook zo een vechter ...die woont nu al 2 jaar alleen.
En zijn beide maatjes kunnen het juist wel goed vinden, die zitten dan weer samen.
En hij is echt niet zielig zijn kooigenootjes die met hem opgescheept zitten juist wel, het is echt beter zo!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 08:19

Wat ik was vergeten is dat beide kleine plekjes hebben, op hun kopje.
Het is niet dat 1 de ander steeds opjaagt, ze doen het beide.
Voor nu ga ik er dus van uit dat het rangorde is of een bui.
Maar je weet maar nooit, vandaar dit topic. :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 08:21

Hoe groot is de kooi dan?

Ik zou ze nu nog even bij elkaar laten en het aankijken, als het aanhoud uit elkaar halen en voor beide een passend vriendje zoeken. Of laten castreren en voor een vriendinnetje gaan, dat heeft meer kans van slagen.

Kwita had jij dan 3 beren samen zitten? Dat gaat vrijwel nooit goed, dat ligt echt niet aan die beer..
Zelfs mijn super rustige Sheltie vroeger kreeg ruzie toen ze met zijn drieën kwamen te zitten, terwijl ik nooit zo'n grote goedzak meer heb gezien. Dat lag echt niet aan hem maar aan ons, 3 beren is gewoon geen goed idee.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 08:22

Ik heb het laatst nog gemeten maar ben het even kwijt, sorry.
Bedankt voor je advies!

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 08:23

kwita schreef:
En zijn beide maatjes kunnen het juist wel goed vinden, die zitten dan weer samen.
En hij is echt niet zielig zijn kooigenootjes die met hem opgescheept zitten juist wel, het is echt beter zo!

Dat is dus wél zielig. Cavia's zijn groepsdieren en horen dus niet alleen te zitten.
Waarom doe je het diertje dan niet naar een opvang om te koppelen, jij bent zelf toch ook geen beste vrienden met iedereen die je tegenkomt?

*edit 3 beren samen.. Ja das best wel gedoemd om te mislukken. Geef het diertje dan een kans op een nieuw baasje in plaats van zijn leventje alleen te moeten slijten..

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:46

Dimphyl schreef:
kwita schreef:

Dat is dus wél zielig. Cavia's zijn groepsdieren en horen dus niet alleen te zitten.
Waarom doe je het diertje dan niet naar een opvang om te koppelen, jij bent zelf toch ook geen beste vrienden met iedereen die je tegenkomt?

*edit 3 beren samen.. Ja das best wel gedoemd om te mislukken. Geef het diertje dan een kans op een nieuw baasje in plaats van zijn leventje alleen te moeten slijten..

nou die vechtersbaas vreet ze de oren en tenen af bij een is er dus een stuk neus af door dit ettertje .En tja toen moest hij in de isoleer en nee het waren niet zomaar 3 beren bij elkaar....dat kun jij niet beoordelen.Bij een ander doet hij dat ook of isoleer of spuitje....tja het is mijn dier en ik kies dit!
(op advies van de da)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:48

Castreren wel eens overwogen? Dat wil vaak ook wel helpen. :j

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:57

Hier ook twee beren, maar wel uit hetzelfde nest. Het gaat 90% prima, liggen bij elkaar, eten samen ed. Soms even mot, waarbij ze klappertanden, maar nooit erg.

Ik zou het inderdaad goed in de gaten houden. Kan over twee dagen over zijn, kan volledig uit de hand lopen. Waar komen ze vandaan? & hoe oud zijn ze?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:01

Ik zou dan idd voor castreren gaan en een vriendinnetje zoeken. En niet zomaar 3 beren? 3 beren is 3 beren, en ja dat vechten gaat gruwelijk hard. Mijn moeder heeft vroeger ook een vinger vol met hechtingen gehad omdat ze die 3 hier uit elkaar had gehaald. (We wisten toen niet beter, zijn daarna uiteraard voor zeugjes/2 beren gegaan, nu in een groep met castraat)

Dat ligt echt niet aan de beer, hij was gewoon de sterkste. Beren verdedigen heel erg hun territorium en hun maatjes, als daar een 3e bij komt, of een zeug gaat dat fout. Om hem dan maar te isoleren vind ik echt sneu..
En uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk, ik hoor ook wel eens van groepen beren die wel goed gaan.

Ik heb ook 2 broertjes bij elkaar zitten, maar ik denk niet dat dat in een kooi van 1 meter goed zou gaan, dat zijn echt felle ventjes. Nu kunnen ze de ene keer heel goed samen en de andere keer treiteren ze elkaar een beetje, maar dan kunnen ze gewoon allebei een eigen plekje zoeken.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 11:13

Ze zijn X aantal maanden allebei, hoe veel weten we niet precies helaas. Wel uit de dierenwinkel omdat wij net op een plek wonen waarvoor je een uur moet rijden voor je uberhaupt een opvang oid hebt gezien en of daar dan wat zit wat wij willen is een tweede.
Ik zelf zou dat wel doen omdat ik de verhalen achter dierenwinkels ken maar ben net 14 geworden dus nog altijd beslissen de ouders.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:16

Maar TS waarom hebben jullie niet gekozen voor een castraat? En een uur rijden voor een fatsoenlijk huisdier is niks. := :o

Ik zou ze castreren voordat het echt erg wordt.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 11:19

MarlindeRooz schreef:
Maar TS waarom hebben jullie niet gekozen voor een castraat? En een uur rijden voor een fatsoenlijk huisdier is niks. := :o

Ik zou ze castreren voordat het echt erg wordt.

Zoals ik al zei, heb mama al van alles voorgelegd maar het gebeurt vaak zat dat het wel wil en zij beslist.
Bedankt voor je inbreng, als castreren een oplossing is doen we dat natuurlijk!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:20

Ik zou het doen voordat ze echt volwassen worden en enorm gaan vechten, ze zijn nu nog jong.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 11:23

Bedankt! :)
Ik kom ook misschien over als de onwetende nietsnut die het doet om alleen maar beestjes op schoot te hebben, maar heb mezelf genoeg ingelezen ook. Alleen vond ik het vreemd dat dit spontaan gebeurde.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:28

Daar heb ik dus eerlijk gezegd mijn twijfels bij, dan zou je bij die vorige cavia's ook de geslachten hebben nagekeken en weten dat beren vaak gaan vechten.. Er klopt helaas gewoon vrij weinig van in dierenwinkels. Je weet nu ook niet of ze echt maar een paar maanden, of een paar jaar zijn. Daarnaast hebben de dieren uit dierenwinkels vaak ook een slechtere gezondheid/weerstand omdat ze 9 vd 10 keer van broodfok af komen.

Ik haal ze ook liever een uur verderop dan bij een dierenwinkel, maar snap wel dat niet alle ouders dat doen. Maar dan zou ik alsnog veel liever een kleinschalige fokker zoeken dan maar zo snel mogelijk naar een dierenwinkel rijden.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:32

Castreren verandert niks aan het gedrag, dus dat zal echt geen nut hebben als je ze alsnog als berenstel bij elkaar wil houden ;)

Zorg ervoor dat ze meerdere plekjes hebben: Huisje, wilgenbrug, hangmatje e.d. zodat ze echt hun eigen plekje lekker kunnen vinden. Als je merkt dat het mot is met eten/drinken, kijk of je ruimte in de kooi hebt voor twee voerbakjes/flessen/hooiplekken. Ook groenvoer lekker wat gespreid over de kooi geven, zodat ze niet verplicht op elkaar hoeven te zitten om toch lekkers te hebben. Regelmatig lekker in een ruime ren laten lopen, zoals je al doet als ik het zo lees. Dit soort dingen wil vaak al een hoop schelen, gewoon een deel van de confrontaties wegnemen :)

Wat kleine plekjes zijn verder niet zo erg, houd wel in de gaten dat die wondjes niet gaan ontsteken, abcessen zijn niet fijn. Hopelijk is het gewoon een tijdelijk iets van pubergedrag en opnieuw rangorde bepalen.

Op de andere reacties: TS is 14 en je kan haar er moeilijk voor verantwoordelijk houden dat haar ouders niet verder willen rijden naar een opvang voor cavia's. Zoals ik het lees, probeert ze er zelf wel het beste van te maken van wat binnen haar mogelijkheden ligt.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 11:52

Bij de vorige heb ik het niet gecheckt omdat die heel bang waren in het begin, alleen toen ze ht er aan toe hadden gingen ze terug.
Slechte verhalen over dierenwinkels hoef ik ook niet meer, gebeurd is gebeurd en ik weet dat een goede fokker beter is.
Ook hebben een aantal medewerkers daar thuis cavia's en zijn uitgebreid met je bezig, niet zoals sommige winkels die je maar wat aansmeren. Kan gebeuren.

Bedankt Mirjam! Fijne bijdrage :) het is ook niet groot maar omdat het kleine dieren zijn schrok ik.