Hond met gebroken pootje: meningen gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LouLi

Hond met gebroken pootje: meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 21:57

Dag iedereen,

Mijn hond zit weer in de lappenmand. Even een korte situatieschets: het is een heel hevige, zenuwachtige hond die slecht haar grenzen kent. Het is een Pyreneese herder die volgende maand 2 jaar wordt. Een jonge hond dus, in de fleur van haar leven.

Nu heeft ze in haar korte leventje voor de derde keer haar poot gebroken, deels door pech, deels doordat ze fragiele botten heeft. De eerste maal dat ze haar pootje brak was toen ze ongeveer een half jaar oud was, dat is volledig genezen. Er is een plaatje geplaatst en een half jaar later is dat plaatje er weer uit gehaald. Eind maart van dit jaar heeft ze haar poot opnieuw gebroken. Niet verwonderlijk ook als je van +/- &,50m naar beneden springt. Het was een mooie breuk en het hoefde niet geopereerd te worden. 4 weken na de breuk foto's laten nemen en het heelde voortreffelijk... Wij blij. Vorig week ging de spalk eraf en ik had er direct geen goed gevoel bij. Ze nam niets steun, deed angstig. Ik hoopte op aangeleerd gedrag, maar nam toch terug contact op met de dierenkliniek. Zij stuurde ook aan op aangeleerd gedrag en stelden revalidatie voor. Vandaag voor de eerste maal naar de rev gegaan. Zij vond de poot ook niet goed. Terug foto's laten nemen en ergens tussen week 4 na de breuk en nu, is het terug gebroken... Het groeit nu dus scheef...

We hebben 3 opties op dit moment:
- Ofwel laten we het scheef aan elkaar groeien. Ze zal er dan altijd last van houden, hoeveel is moeilijk te voorspellen.
- We laten het terug operen. De hond moet weer zeker 8 weken in de bench en daarna weer opbouwen. De dierenarts stelde voor om het plaatje deze keer te laten zitten voor extra stevigheid, maar vorige keer was dit geen optie. Ze bleef last hebben van het plaatje doordat er een pees over schuurde. Ik ben bang dat ze de operatie toch last houdt. Dit is het soort hond dat niet gelukkig is van een leven op de bank of een blokje om. Ik wil haar niet de rest van haar leven kort moeten houden omdat ze zich anders oververmoeid of zichzelf in gevaar brengt.
- De laatste optie is dat we haar al dit besparen en haar laten inslapen.

Momenteel is het pootje gespalkt en heeft ze pijnstilling, zodat we het even kunnen laten bezinken. Ik wou sowieso voor een tweede opinie gaan, zeker omdat de orthopedist van de dierenkliniek op vakantie is.

Ergens in mijn hoofd kies ik voor de laatste optie. Ze heeft door al die blessures al zoveel in de bench gezeten, ik heb het gevoel dat we haar met nog een revalidatieperiode geen plezier doen. Maar andere kant is dit zo'n leuk hondje, altijd vrolijk, altijd enthousiast. Het leukste hondje dat ik ooit al heb gehad. De gedachte dat zij er niet meer zou zijn is verschrikkelijk.

Wat zouden jullie doen? Of heeft iemand al in dezelfde situatie gezeten? Mocht iemand interesse hebben, kan ik de foto's van de poot via mail bezorgen.
Laatst bijgewerkt door LouLi op 27-05-16 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Monica72

Re: Hond met gebroken pootje: meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:00

Kun je geen botdichtheids meting laten doen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:02

Heeft ze effectief fragiele botten, of is het echt meer samenloop van pech? (al een zwakkere plek door de breuk, en dan die sprong?)

Er is nl nog een optie, en dat is amputeren, een beetje een naar zicht, maar jonge honden passen zich prima aan, en kunnen ook nog lekker lopen en rennen en spelen. Als het een voorpoot is is er wel kans op slijtage van de andere voorpoot, maar dat zal pas binnen enkele jaren zijn (en als de andere keuze euthanasie is, is ieder jaar mooi meegenomen). Over het algemeen heeft ze er geen pijn of last meer van, en na de operatie zijn ze vrij vlug weer mobiel.
Het grootste nadeel is, als er iets met de andere poot gebeurd het vrijwel zeker einde verhaal is, maar anderszijds wil je die beslissing misschien nu al nemen ...

LouLi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 22:07

Duhelo schreef:
Heeft ze effectief fragiele botten, of is het echt meer samenloop van pech? (al een zwakkere plek door de breuk, en dan die sprong?)

Er is nl nog een optie, en dat is amputeren, een beetje een naar zicht, maar jonge honden passen zich prima aan, en kunnen ook nog lekker lopen en rennen en spelen. Als het een voorpoot is is er wel kans op slijtage van de andere voorpoot, maar dat zal pas binnen enkele jaren zijn (en als de andere keuze euthanasie is, is ieder jaar mooi meegenomen). Over het algemeen heeft ze er geen pijn of last meer van, en na de operatie zijn ze vrij vlug weer mobiel.
Het grootste nadeel is, als er iets met de andere poot gebeurd het vrijwel zeker einde verhaal is, maar anderszijds wil je die beslissing misschien nu al nemen ...

Er is niets mis met het bot. Ze heeft gewoon dunne pootjes en daardoor ook een dun bot. Het dikkere bot in de poot heeft maar een diameter van 7 mm.

Amputatie zou ook kunnen, maar als ik ze zie rondhuppen nu met één pootje in de spalk, dan lijkt mij dat ze binnen de kortste keren last krijgt van de andere poot. Lange afstanden lijkt ze mij dan niet meer aan te kunnen. Het lijkt zielig als zij binnen/thuis moet blijven als we met de andere hond op grote wandeling gaan/ op trektocht/ gaan kamperen.

LouLi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 22:07

Monica72 schreef:

De arts heeft hierover niet gezegd. Ik vraag het eens na.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:16

een hond met een spalk loopt héél anders dan een hond met een geamputeerde poot. Het is ook geen al te grote/zware hond, dus dat zal uiteindelijk wel meevallen hoor (en beter een pootje minder dan eentje die altijd pijn doet. Daarnaast die weken benchrust.). En als het financiaal haalbaar is nog altijd beter een amputatie en kijken hoe lang die andere poot zonder problemen meegaat, dan nu al inslapen ...
deze bv is een vrij zware hond, zo te zien heeft die wat "moeite" om op gang te komen, maar eenmaal die bolt...
https://www.youtube.com/watch?v=Lg81hPiNrSg
https://www.youtube.com/watch?v=jXUbWE_wwaY
zij hebben voor langere wandelingen een soort buggy mee.
deze was hier pas twee weken gedaan:
https://www.youtube.com/watch?v=wSUC77i1b80
en wat denk je van een prothese?
https://www.youtube.com/watch?v=3S0o7qG0FeU

Het fijnste zou natuurlijk zijn als de huidige poot kan gered worden, maar de kans dat het constant opnieuw breekt (zeker bij zo een daredevil) is vrij groot en de vraag is hoe pijnvrij zal je hondje zijn. Aan de beschrijving van het karakter zou ik het dan wel zonde vinden om in te slapen zonder een kans te geven hoe ze zich eventueel aanpast aan drie pootjes ...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:34

ik zou het aan elkaar laten groeien...dan maar scheef.Ik ken een hond daar hebben ze de poot gewoon van gespalkt,geen operatie.Keurig genezen,wel scheef maar hij had er geen last van.
Het is geen grote zware hond toch?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:38

Ik zou het denk ik ook scheef aan elkaar laten groeien. Mocht blijken dat hij toch te veel last houdt kan je altijd nog kiezen voor inslapen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:39

geerke schreef:
ik zou het aan elkaar laten groeien...dan maar scheef.Ik ken een hond daar hebben ze de poot gewoon van gespalkt,geen operatie.Keurig genezen,wel scheef maar hij had er geen last van.
Het is geen grote zware hond toch?

Ik zou dit doen en dan amputatie in je acherhoofd houden

LouLi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 22:44

Het is geen zware hond. Ze weegt ongeveer 10kg. Ik vind het zo'n moeilijke beslissing omdat geen enkele oplossing garanties biedt. De operatie is ook best duur (+/- 2000€) en we hebben die al eens laten doen. Maar voor hetzelfde geldt laten we ze opereren, komt ze goed uit de revalidatie en heeft ze de rest van haar leven geen last meer. Had ik maar een glazen bol...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:45

Prijskaartje is inderdaad niet evident, ik zou dan ook eerder opteren om het nu af te wachten, indien ze er last van houdt eventueel amputeren (die operatie is een stuk goedkoper).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:45

Je gaat toch geen hond van bijna 2 in laten slapen. Dat de dierenarts dat voorgesteld heeft. Issie nou helemaal....
Ik heb een kat die inmiddels 3 jaar met geamputeerde poot loopt. Ze kunnen heel makkelijk wennen.
Ik zou overwegen om het te laten groeien. En anders als laatste middel amputatie.
Sterkte met je woef!

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 23:10

Lioke schreef:
Monica72 schreef:

De arts heeft hierover niet gezegd. Ik vraag het eens na.

Osteoporose komt ook bij honden voor ik zou het dus zeker navragen en laten nakijken want heeft jou hond daar last van heb je pas echt een probleem dan heeft opereren weinig zin en amputeren al helemaal niet gezien ze dan andere poten die misschien ook zijn aangedaan meer gaat belasten waardoor die breken... :(

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 06:40

Breekt het dan steeds op dezelfde plek? Jeetje wat naar voor het dier maar ook voor jullie.. Ik denk ook dat ik het zou laten gaan en kijken hoeveel last ze er van krijgt. Hoe scheef staat het nu?

LouLi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 07:13

chocobroodje schreef:
Breekt het dan steeds op dezelfde plek? Jeetje wat naar voor het dier maar ook voor jullie.. Ik denk ook dat ik het zou laten gaan en kijken hoeveel last ze er van krijgt. Hoe scheef staat het nu?

De eerste en de tweede keer is het niet op dezelfde plek gebroken, maar de derde keer is het op dezelfde plek gebroken als de tweede keer. Nu de derde is keer is het gebroken tijdens het helingsproces van de tweede breuk. De eerste en de tweede keer dat het is gebroken is niet zo vreemd, als je van grote hoogte naar beneden springt, breekt er al wel eens iets...

Het blijft echter allemaal wel opstapelen, daarom dat ik ook de moed wat verlies. Na de foto's gisteren dacht ik eerlijk aan inslapen. Hoe zielig ook, een gehandicapte hond past niet bij onze actieve levensstijl en ik zou altijd het gevoel hebben de hond tekort te doen. Dit klinkt erg egoïstisch, maar het hond moet wel leefbaar blijven voor ons als gezin. Bij een oudje kan je zeggen, we trekken het zolang de hond het volhoud, maar deze hond is nog jong.

Nu een nachtje verder, voel ik mij toch meer naar de operatie neigen. Dan hebben we het in ieder geval geprobeerd en misschien was het gewoon pech tot hier toe.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 07:26

[/quote]Hoe zielig ook, een gehandicapte hond past niet bij onze actieve levensstijl[/quote]

WoW :oo

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 07:34

Jennyj01 schreef:
Citaat:
Hoe zielig ook, een gehandicapte hond past niet bij onze actieve levensstijl

WoW :oo

niet wow, eerlijk.

welke optie je ook kiest, zolang je kiest vanuit het oogpunt van de hond, en altijd het geluk van de hond voor op stelt, denk ik niet dat er een verkeerde keuze is, ook het inslapen.

mocht ze jullie leven niet meer kunnen bijhouden (slechte genezing, amputatie) kun je ook altijd nog denken aan herplaatsen :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 07:40

Ik vind dit niet vanuit de hond gezien hoor.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 07:43

mijn hond is 2 x geopereerd aan zijn gebroken poot omdat ie zenuwpees was voor onweer is ie met pinnen en al proberen door t kattenluik te klimmen(25 kg hond) toen was alles verbogen binnen een paar dagen uiteindelijk plaat erin gezet en poot wat scheef gegroeid moest toen regelmatig nagels knippen van die poot, maar uiteindelijk is ie er oud mee geworden en heeft er niet veel nadeel van gehad (was voorpoot) open botbreuk door aanrijding met een auto.Jet was een jachthond bang voor knallen onweer en vuurwerk alleen hele einden wandelen zat er niet meer in maar verder geen last gehad.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 07:51

Jennyj01 schreef:
Ik vind dit niet vanuit de hond gezien hoor.

Misschien deze quote niet, maar in een gezin heb je met meer personen rekening te houden dan alleen deze hond. Ze heeft ook nog meer honden.
Verder geeft ze al aan dat de hond ook erg geniet van deze levensstijl en dat dan niet meer zou kunnen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 08:02

Lioke schreef:
Hoe zielig ook, een gehandicapte hond past niet bij onze actieve levensstijl

Ik vind dit een eerlijke reactie. Het past niet binnen het vakje 'hoe heurt het' maar geeft wel aan hoe de eigenaar erin staat (zonder te veroordelen). In deze situatie zou ik je waarschijnlijk adviseren de poot te laten amputeren, mocht dit i.o. met de dierenarts een optie zijn. Je houdt zo het kostenplaatje beperkt. Is de hond genezen en stabiel dan zou ik een goed adres zoeken, waar de hond makkelijker mee kan met het gezin.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 08:26

Jennyj01 schreef:

Hoe zielig ook, een gehandicapte hond past niet bij onze actieve levensstijl[/quote]

WoW :oo[/quote]

tja....hier schrok ik eigelijk ook van....ts,ik hoop niet dat je kind ooit wat krijgt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 08:37

pootamputatie. Ze zou dan niks hoeven missen en dat kost je ook geen 2000 euro. Tja, (erg) lange afstanden zou misschien geen optie meer zijn, maar zijnkan dan wel háar energie kwijt. Inslapen kan altijd nog, dat zou voor nu wellicht nog geen optie zijn..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 08:43

Had topic gister al gelezen maar ga nu toch reageren. Een hond inslapen met deze relatief kleine schade is wel erg drastisch. En misschien is de hond dadelijk wat minder actief maar uit ervaring weet ik dat je als je echt van je hond houdt (niet gemeen bedoelt maar weet niet hoe goed te omschrijven) passen jullie je vanzelf aan aan de iets mindere actieradius van de hond. Ze is klein en licht dus gemakkelijk onder de arm te nemen als de afstand te groot is. Het is geen 30 kilo of meer die je moet meeslepen.

Anders nu afstand doen van de hond en een andere baas de keuze geven wat te doen.

Zelf zou ik pootje laten opereren. En de plaat zo lang mogelijk laten zitten. Er zijn meerdere rust opties dan bench. Eventuele kun je de hond tijdelijk op kalmeringsmiddel zetten zodat ze zich rustiger houdt.

Onze meer dan hyper kruising bordercollie greyhound was heel erg actief en druk. Maar ook hij heeft zich op een gegeven moment neergelegd bij zijn mindere loopvermogen. Honden zijn daar verbazingwekkend flexibel in. En ook zonder een pootje kunnen ze zich heel goed redden,

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 08:45

Ik zou opereren en de revalidatie wat langer laten duren. Het is een jonge hond. Ik zou die niet in laten slapen.