Ras/tentoonstelling konijn kopen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

white_flame

Ras/tentoonstelling konijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 12:21

Hallo allemaal,

Ik wil al langere tijd konijnen.
En misschien komt het binnenkort toch een keer.
Ik wil graag ras/tentoonstelling konijnen waarmee ik dus ook daadwerkelijk naar shows kan en zo nu en dan een nestje mee kan nemen.
(ik wil er uiteindelijk meerde in der loop van de tijd)

Ik wacht natuurlijk op HET konijntje!
Dus ik zoek wat ras/tentoonstelling fokkers

Iemand die er weet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:30

Kijk even op internet naar de plaatselijke fokvereniging bij jou.
Dan vind je alle aangesloten fokkers en kun je zo uit kiezen wat je hebben wil :j

white_flame

Re: Ras/tentoonstelling konijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 13:04

Ja nou ik moet zeggen dat ik zeer weinig heb kunnen vinden vandaar dit topic

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:06

Binnen de ras konijnen heb je heel veel verschillende..
Heb je al een idee welk type konijn je wilt?
Je kan sowieso op internet heel veel terug vinden en eens naar een show gaan. Daar kunnje de fokkers aanspreken en mogelijk een goed konijn kopen

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:13

Erg leuk maar harde wereld. Wordt lid van een fokkersvereniging bij jou in de buurt, maak daar contact met een fokker en probeer op die manier goede fokdieren krijgen. Anders kom je niet binnen

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 13:21

eigenlijk kleurdwerg of hangoor

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 14:41

Ik zou het niet doen. In de opvang zitten zo verschrikkelijk veel konijnen en de meeste konijnen bij fokkers worden helemaal verkeerd gehouden. Zo'n leven is helemaal niet leuk voor een konijn.

Als je echt graag een nestje wilt meemaken, kun je ook een opvanggezin worden voor nestjes. Dan maak je alles mee en help je een opvang.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 15:43

Ja maar als ik zelf met de dieren naar tentoonstellingen ga wil niet zeggen dat ze het in de auto etc slecht hebben?
Ik wil gewoon een konijn van een tentoonstelling fokker met het zelfde idee als mij...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:47

Wat is het verschil tussen een tentoonstellingskonijn en een konijn dat je elders koopt dat niet voor tentoonstellingen gefokt zijn.

Is het de kleur of is het uiterlijk en bouw?

Het is uit interesse hoor.

Dat van de rassen snap ik............maar tussen gewoon kopen van een particulier of dierenwinkel die ook raskonijnen hebben en bij een fokker die tentoonstellinggericht fokken?

Ik zie eerlijk gezegd geen verschil hoor en kwam weleens op konijnententoonstellingen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 24-05-16 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:49

ik zou het niet doen. in de konijnenopvang barst het van konijnen die opzoek gaan naar een nieuw baasje, en dan ga jij nóg meer konijnen fokken? geen slim plan. het is voor de konijnen meestal erg stressvol om op shows te staan. bovendien kunnen andere konijnen allerlei ziektes/parasieten met zich meedragen. dat wil je die konijnen niet aan doen. de konijnen zitten daar de hele show lang in een klein hokje. ga liever naar de opvang, kies een leuk koppeltje uit en geef ze het leven wat ze verdienen. zónder drukke shows.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 15:50

Ik durf eigenlijk niet te zeggen hoe tentoonstellingen precies gaan. Volgens mij grote deel op uiterlijk maar daar zit natuurlijk het vachtpatroon en de bouw ook bij.
Of je daar perse een ras konijn voor moet hebben met papieren weet ik eigenlijk niet zo goed?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:51

lisaturbo schreef:
Ik durf eigenlijk niet te zeggen hoe tentoonstellingen precies gaan. Volgens mij grote deel op uiterlijk maar daar zit natuurlijk het vachtpatroon en de bouw ook bij.
Of je daar perse een ras konijn voor moet hebben met papieren weet ik eigenlijk niet zo goed?

natuurlijk heb je daar een raskonijn voor nodig. de meeste fokkers die naar tentoonstellingen gaan fokken met het doel het ras te verbeteren. dan fokken ze niet met kruisingen. de vachtpatronen moeten exact zo zijn als het officieel moet, anders krijg je al minpunten.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 15:52

Ja nou eerlijk gezegt... ik ga geen ouder konijn kopen. Niet omdat ik geen dier daar weg wil halen. Maar puur omdat ik zelf gewoon van het begin het konijn wil hebben en niet pas op latere leeftijd.

En niet elke tentoonstelling is zoals iedereen het zegt!

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 15:53

Jeika ja weet ik ik had eerst een ras cavia die was afgekeurd door een mis in het vacht patroon.
Maar ik was eigenlijk gewoon op zoek naar een plek waar ik een knap konijntje aan kan komen en natuurlijk een lieverd.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:54

Houd je van wekelijks hokken schoonmaken? Konijnen fokken is heel veel werk, en lang niet altijd leuk!
1 hok elke week is niet erg, maar 4 of meer hokken is minder leuk, en dat elke week...
En zo nu en dan een nestje, dan heb je er gelijk een stuk of 5 konijnen bij.
En die zul je niet zelf kunnen houden want inteelt ligt op de loer...;)
De meeste jonge konijnen die niet verkocht worden eindigen niet zo prettig.
Onze dierenwinkel levert alleen op aanvraag. Hij wil geen 'jonge' konijnen als broodjes verkopen.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:56

dit konijn gaat aftrek krijgen omdat hij geen symmetrische aftekening heeft op zijn kop.Afbeelding
deze, is een betere kanshebber. en dit bedoelde ik met kleine hokken en stress.Afbeelding

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 15:56

Nou ze krijgen een buiten ren van 8 bij 2 en een hok van 2 bij 2 etc. Schoonmaken is geen probleem heb eerder een konijn gehad en wij hebben ras cavia's gefokt dus ik het schoonmaken.

De baby konijnen komt wel goed anders mogen ze van mij gratis naar een goede plek. Ik kijk ook zeker wel of er geen handelaren zijn en slangen voer. Want dan breng ik ze zelf gewoon weg.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:57

Ja, als men het niet kwijtraakt en ze niet houden willen gaat ie het hoekie om, dat is wel bekend.

Helaas, maar misschien wel beter dan dat er zoveel konijnen bij komen die geen baasje hebben.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:58

lisaturbo schreef:
Nou ze krijgen een buiten ren van 8 bij 2 en een hok van 2 bij 2 etc. Schoonmaken is geen probleem heb eerder een konijn gehad en wij hebben ras cavia's gefokt dus ik het schoonmaken.

De baby konijnen komt wel goed anders mogen ze van mij gratis naar een goede plek. Ik kijk ook zeker wel of er geen handelaren zijn en slangen voer. Want dan breng ik ze zelf gewoon weg.

wat is je doel met het fokken?

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 15:59

Oke ja dat is wel klein, maar hoe lang moeten ze daar in dan? en hoe gestressed ziet hij er eigenlijk uit?.. oke laten we het zo zeggen dan.
Ik ga naar wat shows en dan kijk ik zelf hoe ik het daar vind.
Maar ras konijntjes houden / fokken wil ik sws gaan doen. Dus ben ik opzoek naar een fokker

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 15:59

niks, geen doel gewoon een keer voor de leuk.
Maar ik wou alleen een fokker vinden geen discussies aan.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:01

lisaturbo schreef:
Oke ja dat is wel klein, maar hoe lang moeten ze daar in dan? en hoe gestressed ziet hij er eigenlijk uit?.. oke laten we het zo zeggen dan.
Ik ga naar wat shows en dan kijk ik zelf hoe ik het daar vind.
Maar ras konijntjes houden / fokken wil ik sws gaan doen. Dus ben ik opzoek naar een fokker

hij ligt met grote ogen en een samengeknepen mondje in de kooi tegen de wand gedrukt. duidelijk stress.
ik weet niet hoelang die shows duren, maar veel langer dan 1 uurtje.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:01

lisaturbo schreef:
niks, geen doel gewoon een keer voor de leuk.
Maar ik wou alleen een fokker vinden geen discussies aan.

dus niet om het ras te verbeteren ofzoiets?

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 16:02

Jeika nee en als het mij niet bevalt of ik krijg ze niet kwijt dan komt er ook geen 2de keer. En hou ik de konijntjes net zo lang tot er een goede plek is want er is ruimte genoeg voor ze

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:05

lisaturbo schreef:
Jeika nee en als het mij niet bevalt of ik krijg ze niet kwijt dan komt er ook geen 2de keer. En hou ik de konijntjes net zo lang tot er een goede plek is want er is ruimte genoeg voor ze

en als het je wel bevalt, ga je dan door voor het verbeteren van het ras? dat vind ik nog steeds onzin, maar minder erg dan hobbyfokken, of gewoon voor de eer.