Kat doet raar, kan mijn vinger er niet op leggen ...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Azara71

Kat doet raar, kan mijn vinger er niet op leggen ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 09:33

Hallo allemaal !

Onze kat Pluis is wat raar de laatste tijd.

Het begon ongeveer twee week geleden. Toen liep hij wat mank, zijn rechter voor pootje was wat gevoelig, die avond geprobeerd te kijken of ik iets aan hem kon zien maar toen werd hij kwaad, probeerde te bijten en greep me daarna in mijn been :') Jammer dan ! Lijd maar lekker !

Dacht dat hij zich gewoon wat verstapt had. Hij mag graag overal in klauteren en dacht dat hij misschien iets te hoog was gegaan ...

Maar goed dat ging dus uiteindelijk wel weer over, maar toch een week later, net toen zijn voor pootje beter ging, doet zijn achter pootje ineens zeer. Hij liep weer wat mank :? Niet te veel bij nagedacht weer, het gaat wel weer over ...

Nu loopt hij sinds afgelopen weekend wat moeilijk, hij lijkt helemaal stram te zijn van achteren, komt ook niet echt meer kijken, slaapt veel... Maar als hij komt doet hij wel gewoon normaal, aanhalig, spinnen, maar dus veel en veel minder dan eerst. Toen kwam hij altijd vervelend doen, heel aanwezig zijn, steeds kopjes geven overal waar maar kon. En met eten vreselijk schooierig zijn.

Verder eet hij wel gewoon, drinkt gewoon, gisteravond zag ik hem wel op de bak zitten voor een plasje maar kon niet goed zien of er wel wat uit kwam ...

Hij komt overigens nauwelijks buiten. Alleen als wij thuis zijn, dus in de weekenden, en alleen overdag.

Als hij niet beter is donderdag avond bel ik voor een afspraak bij de dierenarts.

Maar hebben jullie dit al eens mee gemaakt ?

Dit is Pluis <3

Afbeelding

MarlindeRooz

Re: Kat doet raar, kan mijn vinger er niet op leggen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:36

Ik zou nu vast de DA bellen, kan nooit kwaad! Klinkt als artrose oid?

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 09:40

Kan dat al op zijn leeftijd dan ? Hij is nu net één jaar oud.

Wil wel bellen maar kan toch pas met hem heen vrijdag avond of zaterdag dus dat heeft niet veel zin ..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:44

Het klinkt als inderdaad artrose, dat kan ook op jongere leeftijd voor komen. Mijn kat heeft dit ook en klinkt wel als hetzelfde al ben ik geen DA. Daarom raad ook ik je aan even naar de DA te gaan en om een bloedtest/foto's te vragen. Ik heb dat destijds ook laten doen en dat kwam er bij mijn kat ook uit.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:57

Gezien je laatste zin vraag ik me eerder af of hij geen last heb van blaasproblemen en daarom wellicht ook stram loopt? Misschien toch even een afspraak maken bij je DA

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 10:00

Afspraak word zoiezo gemaakt voor het einde van de week. Maar door de weeks moet ik werken en ben alleen thuis dus hij moet jammer genoeg nog even wachten ..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:01

zou ook even kijken, als hij enig kat is, hoe de ontlasting eruit ziet en eventueel urine als je dat na kan kijken. Maar zeker raadzaam de dierenarts op te zoeken, liever t zekere voor t onzekere :)

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 10:04

Nee we hebben twee katten, die twee zijn dikke vriendjes en slapen dus ook veel bij elkaar :) Dus kan ook niet zijn dat ze gevochten hebben en dat hij dus gewond is geraakt.

Hij gromt nu wel vaker, eerst eigenlijk nooit. Naar de honden, en ook naar zijn vriendje. Maar dat is ook alles.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:07

er zou ook iets verkeerd kunnen zitten in zijn heupen.... mijn kat liep een halfjaartje geleden ook wel eens mank, de ene dag wel en de andere dag weer niet..., er was zelfs een moment dat hij wegkroop en door middel van geluid liet merken dat hij echt pijn had, dat was ook het moment dat ik besloot om naar de da te gaan. Zijn naar de dierenarts arts geweest, die heeft wat handelingen verricht en sindsdien heeft hij nergens last van gehad. Als dit het probleem is kom je er makkelijk vanaf...

zou dus zeker een bezoekje aan de da doen.
Laatst bijgewerkt door silvericathy op 24-05-16 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:07

Het zou kunnen maar het kan van alles zijn, van iets onschuldigs (ruw gespeeld bv) tot juist iets niet onschuldigs (blaas,artrose,nieren). Gewoon een afspraak maken dan heb je zekerheid :)

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 10:13

Hij vertoon overigens niet dat hij pijn heeft. Kan hem gewoon op pakken, overal aanraken, hij piept niet.

Hij loopt alleen wat raar, de trap op en af gaat ook moeilijker en hij springt alleen nog op de bank, hoger springt hij niet meer.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:16

Dat heb ik bij mijn kat ook. Ik kan er alles mee, maar moment dat ze er kracht op moet zetten voor het springen of klimmen gaat het minder als vroeger. Toen sprong ze overal op. Nu heeft ze zelfs dat ze soms ergens niet meer op komt in 1 keer. (ALS het atrose is) Je hebt atrose ook in verschillende mate. Beginnend bijvoorbeeld hebben ze nog niet veel problemen maar het kan best zijn dat het (snel) erger word.
Laatst bijgewerkt door Mioux op 24-05-16 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:17

Je eerste alinea zal ik proberen niet op te reageren. :(

Maar Ts, echt even naar de dierenarts gaan. Katten zijn enorm taaie dieren die zelfs hevige pijn kunnen maskeren. (Mijn kat heeft volledig gefunctioneerd met de heup uit de kom, zo bleek later)

Sterkte en succes!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:19

Azara71 schreef:
Hij vertoon overigens niet dat hij pijn heeft. Kan hem gewoon op pakken, overal aanraken, hij piept niet.

Hij loopt alleen wat raar, de trap op en af gaat ook moeilijker en hij springt alleen nog op de bank, hoger springt hij niet meer.

Dat deed mijn kat vorig jaar ook niet meer utieindelijk. Die had epifysiolyse in zijn heupen en is daaraan geopereerd.

Gewoon even de DA bellen en langs gaan. Beestje heeft waarschijnlijk meer pijn dan hij laat zien en jij bent de enige die hem daarbij kan helpen

Die eerste zin kan echt niet hoor :n 8)7

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 10:29

Haha hoe zo niet ? Dacht dat hij zich alleen maar verstapt had , dacht toen niet dat het heel erg was. Heb hem toen opgepakt, aan zijn pootje gevoeld en toen probeerde hij me te bijten. Heb hem losgelaten, hij liep weg draaide zich om en rende terug om mij in mijn been te grijpen, sorry hoor maar dan zeg ik dus echt lijd maar als je niet wil dat ik je help !

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:30

Het is een kat geen mens??? Die denken alleen maar "auw pijn -> wegrennen" en niet van "wat lief ze helpt me, laat ik rustig zitten".

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:31

Azara71 schreef:
Haha hoe zo niet ? Dacht dat hij zich alleen maar verstapt had , dacht toen niet dat het heel erg was. Heb hem toen opgepakt, aan zijn pootje gevoeld en toen probeerde hij me te bijten. Heb hem losgelaten, hij liep weg draaide zich om en rende terug om mij in mijn been te grijpen, sorry hoor maar dan zeg ik dus echt lijd maar als je niet wil dat ik je help !

Het is een dier :n geen mens. Die voelt alleen erge pijn en wil zo snel mogelijk weg.
Die beseft niet dat je hem misschien wel probeert te helpen......
En dan nog tot donderdag laten wachten terwijl hij al blijkbaar 2 weken last heeft :n

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:32

Ik denk dat je de signalen verkeerd opgevat hebt/op vat.

Dat signaal is juist: Baasje niet doen dat doet zeer.

Dat betekent niet dat hij niet geholpen wíl worden maar dat het hem ontzettend zeer doet en aangezien een kat niet kan praten geeft hij het op die manier aan. Daarom raadzaam zeker langs de dierenarts te gaan en niet zelf te wringen en irriteren omdat je misschien juist de pijn verergt.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:36

Eens met reacties hierboven vwb vergelijking kat en mens. Een kat is niet zo slim als jou. Die reageert primtief en zal vanuit zijn ongemak jou gebeten hebben inderdaad. Niet de kat zijn schuld!

Vwb de pijn, kan wellihct ook een calcium tekort zijn? Mijn hond had dat een poosje geleden door overstap op Analergeen voer (wat dan weer een test was voor een allergische reactie). Ze ging mank lopen, soms met een voorpoot, soms met een achterpoot, soms met alle poten. Ze was ook veel minder vrolijk, sliep veel, maar het aanraken van spieren of gewrichten vond ze totaal niet erg.

Uit bloedtest van DA die dus voor de allergie bedoeld was, kwam uit dat ze niet echt afwijkende waarden had behalve wat bloedarmoede en calcium tekort. Nadat ze weer over ging op 'gewoon' voer ging het beter en ze heeft er nu nooit meer last van.

Misschien dat jouw kat dat ook heeft?

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 10:40

Onze katten hebben wel een poosje last gehad van diarree, het kwam en het ging.

Nu hebben ze al een poosje whiskas brokjes en nergens geen last meer van.

En begrijp zeker dat hij mij probeerd te bijten als ik hem pijn zou doen, is niet mijn eerste kat. Maar dat hij terug loop om mijn in mijn been te grijpen, daar ben ik niet van gediend

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:40

Ach kom op, als mijn kat wat mank zou lopen en ik kan er niet (goed) naar kijken ga ik echt niet stel op sprong de dierenarts bellen hoor, dan kijk ik het ook even een paar dagen aan.
Grote kans dat poes dan een rare sprong buiten oid heeft gemaakt. Het is niet altijd meteen drama en dikke nood.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:44

In dat geval zou ik kijken naar andere brokjes :D misschien heeft ie een tekort aan eiwitten of calcium.

@goof, tsja ligt er maar net aan hoe je huisdier zich gedraagt. Mijn hond was echt een heel andere hond geworden en toevallig liep ik dan al bij de dierenarts voor de allergie, maar anders had ik zeker wel gebeld omdat dieren niet zomaar pijn laten merken. Tenminste, mijn hond niet. Die is keihard voor haarzelf :oo

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:46

Thesserd schreef:
@goof, tsja ligt er maar net aan hoe je huisdier zich gedraagt. Mijn hond was echt een heel andere hond geworden en toevallig liep ik dan al bij de dierenarts voor de allergie, maar anders had ik zeker wel gebeld omdat dieren niet zomaar pijn laten merken. Tenminste, mijn hond niet. Die is keihard voor haarzelf :oo

Mijn hond ook, keihard inderdaad. Loopt ook wel eens mank, heeft namelijk flinke artrose. Dagje rustig aan doen en dan knapt ze vanzelf weer op. Ik ga echt niet voor ieder dingetje bij een dierenarts zitten.

Terug naar de kat van TS, ze heeft al aangegeven naar een dierenarts te gaan, prima toch!

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 10:49

Ik heb ook gezegd dat hij zich pas sinds dit weekend wat anders is gaan gedragen. Dat hij minder rond loopt, maar zondag hadden we visite en toen kwam hij nog wel gewoon op schoot om te knuffelen.

Maar daarna is hij naar boven gegaan en hebben we hem niet meer gezien. Gisteravond ook, alleen maar slapen. Vanmorgen kwam hij wel bij mij op bed, en is ook mee naar beneden gekomen maar sprong niet op het keuken blad wat hij wel altijd deed als ik mijn boterham aan het smeren was. Heb hem toen omhoog getilt en toen kwam hij wel gauw naar mij toe. Is uit zichzelf ook weer naar beneden gesprongen zonder gepiep. Hij gromde daarna wel naar de hond die achter hem aanliep, wat hij eerder dus nooit deed.

Ik KAN niet eerder naar de dierenarts met hem gewoonweg omdat ik alleen thuis ben, werk van half 9 tot 6 uur s'avonds, met steeds een half uur rijden en de dierenarts nog weer een half uur bij ons vandaan is. Ik woon in Frankrijk, alles is net even minder toegankelijk dan in NL sorry !

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:50

Goof schreef:
Ach kom op, als mijn kat wat mank zou lopen en ik kan er niet (goed) naar kijken ga ik echt niet stel op sprong de dierenarts bellen hoor, dan kijk ik het ook even een paar dagen aan.
Grote kans dat poes dan een rare sprong buiten oid heeft gemaakt. Het is niet altijd meteen drama en dikke nood.

Ook niet als het na 2 weken nog erger is geworden ipv beter? Ga je dan nog steeds afwachten?

Hmm whiskasbrokjes zit veel zout en zooi in. Wellicht blaasgruis