Radius Curvus Syndroom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Radius Curvus Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 12:24

Mijn teckel liep vorige week niet helemaal goed, en nadat het me was opgevallen dat haar rechterpootje iets schever was dan de ander heb ik een afspraak bij de dierenarts gemaakt. Meer met de gedachte van dat er dan uitgesloten kon worden dat er iets aan de hand was. Helaas liep het vanmorgen wat anders en zag de dierenarts vrijwel meteen dat er sprake was van het radius curvus syndroom. De röntgenfoto's bevestigde dit. Mijn kleine meisje wordt volgende week geopereerd aan beide voorpootjes. Er wordt bij beide voorpootjes een stukje bot uit het spaakbeen weggehaald zodat de ellepijp voldoende ruimte krijgt om eventueel door te groeien en de spanning er vanaf is.

Wie heeft ervaring met deze operatie? Hoe is het herstel gegaan en de duur daarvan? En heeft de hond later nog problemen gekregen met de voorpoten?

dierenfan

Re: Radius Curvus Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:43

Heb diverse pups mee gemaakt met dit probleem maar voor zover ik weet heeft er nooit 1 een operatie gehad en is het bij allen goed gekomen.

Dit gaat wel om pups die in beslag genomen waren en langere tijd verkeerde voeding gehad hadden. Met de juiste voeding kwam het allemaal goed

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:18

Dan ging het daar om een andere stoornis dan het radius curvus syndroom vermoed ik.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:44

Ik moest even googlen wat het was.

Maar ik heb hier een klein hondje lopen ook met kromme pootjes.
Ik weet niet of het dit is, maar hij heeft er geen last van.
Onderstaande foto is het goed te zien.

Ik zie wel vaker bij kleine hondjes deze stand, en heb er ook nooit wat over gehoord eigenlijk.

Maar wat ik al zei, ik weet niet of dit hetzelfde is als wat dit syndroom betreft.

Foto:

Afbeelding

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 15:24

Geen idee wanneer een krom pootje 'normaal' is en wanneer het door dit syndroom komt. Het schijnt vaker voor te komen bij honden met korte pootjes. Wat de DA zei is dat je het kan zien doordat de elleboog naar buiten gaat staan en daardoor ook de voet. Op de röntgenfoto zie je duidelijk een bocht in het spaakbeen en door de druk ontstaat er ruimte in het ellebooggewricht.
Afbeelding

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:01

Dezelfde stand als die van mij.
Zie er hier veel meer mee lopen (doorgefokt spul allemaal ook).

De mijne had het al vanaf pup, maar ik heb dat eigenlijk nooit laten onderzoeken (slechte baas).
mede doordat ik er wel meer ken, en je hoort er hier ook niemand over.

Hond heeft geen last ervan hier, doet ook behendigheid.
Misschien dat de stand op latere leeftijd voor artrose zorgt, dat zou kunnen.
Heb hier verder geen ervaring mee.

*Mocht het inderdaad dit syndroom zijn bij de mijne, had ik hem er niet aan laten helpen overigens*

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 12:12

Bij Keet is wel verschil te zien tussen beide pootjes. Haar rechterpootje is krommer en de voet staat meer naar buiten gedraaid. Doordat het spaakbeen nog groeit, groeit het pootje steeds schever waardoor de elleboog steeds meer naar binnen gaat staan en de voet steeds meer naar buiten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:33

Vind dat er wel erg snel op opereren wordt over gegaan. Hoe oud is je hond?
Heeft die een stamboom? Zo ja kan je het eens met de fokker overleggen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 13:22

Keet is 8 maanden. De 'haast' met opereren is omdat het krom groeien redelijk snel is gegaan. Als er nog een paar weken wordt gewacht loop je het risico dat het nog veel erger gaat worden.
De fokker heeft geen ervaring met dit syndroom.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:30

Hoe jonger ze zijn tijdens de operatie hoe groter de kans van slagen is.

Ik ken een Stabij hond met deze aandoening en die redt zich prima met zijn scheve pootje.(na operatie)
Alleen op latere leeftijd kun je rekenen op extra slijtage van de gewrichten.

Mocht je een hond met stamboom hebben dan kun je inderdaad overleggen met de fokker ivm de kosten.
Want dit is wel degelijk een voorkomend iets bij Teckels, maar wordt vaak niet herkend door eigenaren/fokkers/dierenartsen.

De groeistoornis kan ontstaan doordat het in de genen van de hond zit, door verkeerde voeding (vooral bij grote rassen) of doordat bijvoorbeeld door een ongeval de groeischijf van de ellepijp te snel sluit.
Bij rassen als de Bassethound, teckels en terriërs kan het kromgroeien erfelijk zijn. Bron:Dierenkliniek Steenwijk

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:16

Ik zie net je andere topic.
Is ze eraan geopereerd?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 15:25

Vorige week maandag is ze aan beide voorpoten geopereerd. Dinsdag mocht ze weer naar huis. Vrijdag moest ze voor controle en omdat het zo goed ging, mocht het verband er zelfs al af! Morgen weer controle.

Dinsdag, toen was ze net thuis.
Afbeelding

En vanmorgen.
Afbeelding

Wat ik trouwens wel heb begrepen is dat een franse stand en dit syndroom niet iets met elkaar te maken hebben, in de zin van dat een hond met een franse stand dit syndroom niet hoeft te hebben.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:38

Ach gut, waarom 2 poten tegelijk??

Hmm franse stand, bestaat dus ook bij honden dus.
Dit syndroom is dus alleen vast te stellen d.m.v. röntgenfoto's.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:34

Nou nou die DA heeft zijn maandloontje weer binnen weten te rijgen... hopelijk vlot herstel voor je hond maar ik zou dit het dier nooit aangedaan hebben... geen verwijt naar jou overigens maar weer eens heel geniepig manipuleren van een DA die een aardig centje wou opstrijken.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:43

Little_Gift schreef:
Nou nou die DA heeft zijn maandloontje weer binnen weten te rijgen... hopelijk vlot herstel voor je hond maar ik zou dit het dier nooit aangedaan hebben... geen verwijt naar jou overigens maar weer eens heel geniepig manipuleren van een DA die een aardig centje wou opstrijken.

Honden hebben er wel degelijk pijn aan, maar wat je met een hond hebt is dat hij het vaak niet laat zien.
Waarom zou je een dier niet optimaal helpen, als hij de rest van zijn leven een pijnloos bestaan kan leiden.
Zeker zo een operaties zijn echt wel ethisch verantwoordelijk, maar veel willen natuurlijk alleen aan de centjes denken en is de da de boosdoener..

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:03

Een hond die pijn heeft laat dat zeker wel merken, als je het wil zien.
En de rest van zijn leven een pijnloos bestaan leiden? Reken de pijn na de operatie ook maar mee, want die is er ook en een operatie aan bot blijft altijd pijn doen, bij de ene in lichtere mate dan bij de andere maar pijn blijft er ook na de operatie

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:06

Little_Gift schreef:

Wat een bizarre post.
Je meent het dus beter te weten dan de betreffende dierenarts, en beschuldigd hem ook nog eens van malafide praktijken, op grond van een fotootje van een geopereerde hond.
Ik ben overigens zélf "aan bot" geopereerd, en wat denk je? Al jaren pijnloos.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 07-06-16 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:06

Nee op grond van wat ik weet, foto heeft daar niks mee te maken

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:07

Little_Gift schreef:
Nee op grond van wat ik weet, foto heeft daar niks mee te maken

Oh dus je bent zelf dierenarts, dan niet fijn zoals je je collega hier afkamt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:10

Niet dus... en iemand die zomaar opereert, noem ik geen collega

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:16

Ehm nee, als je geen dierenarts bent kun je inderdaad andere dierenartsen geen "collega" noemen.
Het weerhoudt je er blijkbaar niet van hun diagnoses en behandelingen te bekritiseren.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 12:20

Little_Gift schreef:

Ze had wel degelijk last van haar pootjes, wilde regelmatig niet meer lopen. En doordat het beide voorpoten zijn, is het ook lastig om te zien of ze pijn hebben. Deze operatie heeft er juist voor gezorgd dat ze nog vele jaren zonder pijn mee kan. Heel eerlijk gezegd vind ik het juist erger als er in zo'n geval niets aan gedaan wordt met als gevolg jaren pijn en op 4-5 jaar laten inslapen vanwege artrose dan dat het nu even een paar weken ellende is, en verder een pijn-vrij leven (tenminste wat dit dan betreft).

_CS_ schreef:
Ach gut, waarom 2 poten tegelijk??

Hmm franse stand, bestaat dus ook bij honden dus.
Dit syndroom is dus alleen vast te stellen d.m.v. röntgenfoto's.

Er waren meerdere reden om 2 poten tegelijk te doen. Als je eerst de ene poot doet en een paar weken later de ander, bestaat de kans dus dat het bot nog krommer is gegroeid. Daarnaast 2x narcose en 2x een herstelperiode van meerdere weken. Bij een grote hond heb je weinig keus, maar omdat zij zo klein is (4kg) kan ik haar naar het gras tillen om haar daar te laten plassen en poepen. Ondertussen mag ze zelfs alweer stukjes lopen.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:57

Wat een kl*te opmerking Little_Gift, ben heel benieuwd hoe je aan je oordeel komt.

Super TS, dat het goed gaat met Keet. Houdt ons op de hoogte van het herstel.
Het klopt inderdaad dat je dit niet moet verwarren met een franse stand.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:15

Ik hoop dat het herstel voorspoedig zal verlopen!

Zit nu telkens de poten van de mijne te bekijken,hoe beroerd die staan.
Twijfel om daar maar eens foto's van te laten maken of het nou daadwerkelijk verkeerde groei is of toch een gewone afwijkende stand.
Morgen word ie 5. Tot nu toe nooit problemen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 14:30

CS, ik zal zo foto's maken van Keet haar voorpootjes. Omdat ze geschoren zijn zie je de stand nu erg goed. Links is redelijk normaal, maar rechts zie je duidelijk dat de radius toch wel krom gegroeid is.