Wie is er bekend met de Maxdorfer Wolfshond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Willemina_L

Wie is er bekend met de Maxdorfer Wolfshond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 16:36

Beste bokkers,

Op den duur willen wij na het overlijden aan erfelijke epilepsie een nieuwe pup. Ons hart is gestolen door de wolfhond, wij hadden een Saarloos. Echter de Saarlooswolfhond is onderhevig aan onder het kleed geveegde ziektes, een zeer terughoudend karakter, moeilijk in sociale situaties over het algemeen en dat durven wij niet zo goed meer aan. Voor ons was het een geweldige hond, de gangmaker en oh zo aanhankelijke nepwolf. Hij was echt fantastisch met de andere twee honden!

Nu ben ik op de Maxdorfer Wolfshond gestuit, ik lees hier veel goede verhalen over in het algemeen maar daar zijn we dus al eens ingetrapt met de Saarloos.

Is er iemand die ervaring heeft met deze honden? Ik zie een kennel in Duitsland bij Dresden in de buurt bijvoorbeeld en ook één in Amsterdam.

essie_blue

Re: Wie is er bekend met de Maxdorfer Wolfshond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:39

Het ras wat jij noemt ken ik persoonlijk niet, maar ik heb wel eens gelezen over de Tamaskan.. prachtige honden om te zien en ze zeggen dat ze qua karakter wel veel fijner zijn dan bijvoorbeeld de Saarloos, minder schuw. Maar ik ken eerlijk gezegd niemand in mijn omgeving met een wolfshond. Sterkte nog met het verlies van je Saarloos!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:42

De mwh is ontstaan uit saarloos gekruist met verschillende herders. Nu vooral nog de Zwitserse witte. Maar veel Saarloos bloed dus. De ziektes en karakter van de Saarloos kun je ook bij deze honden treffen. Er is een tijd lang niet erg gelet op gezondheid bij het fokken van dit ras. Al is dit volgens mij al wel verbeterd.

Misschien zou de Tamaskan iets voor jullie zijn?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:49

Allereerst nog sterkte met de verlies van jou hond! Maar mag ik vragen : waarom wil iemand uberhaupt een hond die gekruist is met wolf? Wat is eraan positief? Wat zijn er de voordelen tegenover een rashond of een mixje? Is maar pure nieuwsgierigheid,hoor :')

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 17:02

sasja0705 schreef:
Allereerst nog sterkte met de verlies van jou hond! Maar mag ik vragen : waarom wil iemand uberhaupt een hond die gekruist is met wolf? Wat is eraan positief? Wat zijn er de voordelen tegenover een rashond of een mixje? Is maar pure nieuwsgierigheid,hoor :')

Moeilijk om uit te leggen eigenlijk, ik had ook nooit gedacht dat het zo veel verschil maakte voor mij. Het stukje wolf is onbetaalbaar aanhankelijk, eigenzinnig en staat zo dicht bij de natuur. Ze liggen overigens het liefst bij de baas op de bank hoor... Het is een ervaring zo'n beest, heel persoonlijk.

Het steelt je hart gewoon, alleen vind ik nog steeds dat de schuwheid teveel is. Terughoudend is oké maar angst is niet goed.

Maar er is niets mis met een leuke vuilnisbak hoor!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 17:04

Bedankt allemaal voor de lieve woorden! Een Tamaskan heb ik van gehoord inderdaad, ook van de Tsjechische Wolfshond natuurlijk. Wat ik begrijp zijn beide rassen wat heftiger en agressiever? Ik heb twee witte herders, werkelijk schatten van honden. Daar past geen dominante hond bij... De Saarlooswolfhond ging echt geweldig samen. Wat mij enkel aan het hart ging was zijn angst voor de buitenwereld.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:09

Vrienden van mij hadden ze, geweldige honden, kerngezond zijn ze ergens dik over de 10 geworden.
Vrijwel geheel handcommando's ook op afstand.
Perfect luisteraars.
Wel wat eenkennig maar eenmaal bekend was het helemaal goed.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:11

De Tsjech is inderdaad wat heftiger. De Tamaskan juist niet! De Tamaskan is ontwikkeld om een wolfhond te creëren zonder het angstige gedrag van een saar en zonder het agressieve van een Tsjech. De Tamaskan is over het algemeen stabieler qua karakter dan andere wolfhonden. Daarnaast wordt er goed gelet op de gezondheid.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 17:20

Ik vind het een ongelooflijk interessant onderwerp.... Saarloos, Tsjech, Tamaskan en Maxdorfer.

Er is blijkbaar heel veel geprobeerd en gekruist om tot die speciale hond te komen. Waar ik vooral op stuit is dat vele afsplitsingen het gevolg zijn van onenigheid in het fokbeleid. Dat bezorgt bij mij toch altijd een beetje een gevoel van wantrouwen in al die mooie fokkerspraatjes.

We willen heel graag weer een Wolfshond, maar deze keer met de juiste onderbouwing en achtergrond. Ik ben zo blij dat Bokt stampvol zit met ervaring en kennis! Hier en elders hoop ik veel informatie te gaan vinden om uiteindelijk een juist besluit te kunnen maken op den duur.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:25

Kijk eens naar een Malamute of een Eurasier.Dat zijn honden die aan hun baas hangen ,maar zelfstandig zijn.Type oerhond zonder het angstige van een wolf.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:20

Onenigheid zul je bij elk ras vinden en niet alleen bij honden helaas.
Wat ik fijn vind aan de Tamaskan is dat er vooral naar openheid word gestreefd. Dat is bij vele rassen wel anders.

Beatje, dat zijn poolhonden en ondanks dat ze zeker gelijkenissen hebben zit er toch ook een flink verschil tussen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:22

Willemina_L schreef:
Het stukje wolf is onbetaalbaar aanhankelijk, eigenzinnig en staat zo dicht bij de natuur. Ze liggen overigens het liefst bij de baas op de bank hoor... Het is een ervaring zo'n beest, heel persoonlijk.

Het steelt je hart gewoon, alleen vind ik nog steeds dat de schuwheid teveel is. Terughoudend is oké maar angst is niet goed.

Het "onbetaalbaar aanhankelijk zijn" en "het liefst bij de baas op de bank liggen" zijn juist niet de eigenschappen die van de wolf komen. Schuwheid, terughoudendheid, en het tegenovergestelde van "will to please" (lees moeilijk te trainen en iop te voeden), dát komt van de wolf.
Ik zie geen enkele meerwaarde in het inkruisen van wolven, buiten natuurlijk de "kijk mij eens cool zijn" factor.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:33

Ik neem aan dat ze met aanhankelijk zijn niet een "will to please" bedoeld maar het hechten aan de baas als roedel en altijd in de buurt van de baas willen zijn puur in eigen belang heeft niks met makkelijk te trainen te maken.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 21:07

Van schreef:
Ik neem aan dat ze met aanhankelijk zijn niet een "will to please" bedoeld maar het hechten aan de baas als roedel en altijd in de buurt van de baas willen zijn puur in eigen belang heeft niks met makkelijk te trainen te maken.

Inderdaad; dat zijn wel degelijk eigenschappen van de wolf. En het "kijk mij eens cool zijn" is wel het laatste wat meespeelt. Dan neem ik wel een vechthond ofzo... _O-

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:19

kennis van mij heeft er 1 vanaf pup :) ken ze zelf niet zo

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:16

Ik heb zelf een tjech gehad en kende er meerdere, maar heb ze nog nooit als agressief betiteld zien worden of ondervonden. Eerder gewoon eerlijk en extravert (en eigenwijs). Ze winden er gewoon geen doekjes om.

Mocht je interesse hebben weet ik wel personen die je de juiste adresjes kunnen geven van eerlijke fokkers en goede bloedlijnen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:32

A3a1 schreef:
Vrienden van mij hadden ze, geweldige honden, kerngezond zijn ze ergens dik over de 10 geworden.
Vrijwel geheel handcommando's ook op afstand.
Perfect luisteraars.
Wel wat eenkennig maar eenmaal bekend was het helemaal goed.

Dat waren maxdorfers, wist niet dat er zoveel soorten waren.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 00:08

Van schreef:
Onenigheid zul je bij elk ras vinden en niet alleen bij honden helaas.
Wat ik fijn vind aan de Tamaskan is dat er vooral naar openheid word gestreefd. Dat is bij vele rassen wel anders.

Beatje, dat zijn poolhonden en ondanks dat ze zeker gelijkenissen hebben zit er toch ook een flink verschil tussen

Geloof me,dat weet ik ook dat het geen wolfshonden zijn.
Ts is erg gericht op een wolfshond,waar ze nu al veel ellende mee heeft gehad.Overal lees je dat wolfshonden niet makkelijk zijn,in principe zou je dit soort honden voor hun eigen geluk in een roedel moeten houden.Mensen stellen hun eigen wensen vaak voor de behoefte van een hond.Ik snap zelf niet goed ,al hoewel ik ze prachtig vind om te zien .Waarom je zo'n hond het wilt aan doen om erg tegen natuurlijk in hem in zijn eentje bij jou in huis te laten zitten.

Vandaar mijn voorstel, kijk eens naar een poolhond. Malamute's zijn einzelgangers erg pure honden die heel zelfstandig leven maar zijn wel grote dikke knuffels heel sociaal ,ze worden niet voor niks de Nanny's van de inuits genoemd.Een grote keeshond idem dito alleen jaagt die niet,een erf hond die waakt zijn gezin beschermd erg aanhankelijk is naar zijn baas.Ik denk dat de ts zichzelf daar gewoon meer plezier mee doet.Dus ik denk ik vermeld het en kan ze daar eens naar zien.
Maar goed ik verkoop ze niet ,dus ik heb er geen belang bij ze te promoten.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 08:04

Ik weet dat er veel problemen zijn met voornamelijk de Saarlooswolfhond. Er zijn ook andere types die toch dezelfde kernwaarden hebben. Ik ben een zoektocht gestart en wil me enkel oriënteren. Zelf heb ik enkele honden mogen ontmoeten die wel vrij waren in hun gedrag, geen sociale belemmeringen ondervonden en ook nog eens kerngezond waren.

Maar ik heb ook per pb een hartverscheurend verhaal ontvangen van een bokker die hun Husky op jonge leeftijd aan epilepsie zijn verloren, net als wij.

Persoonlijk zijn poolhonden mij een beetje te heftig, vaak weglopers bijvoorbeeld en toch wel dominanter dan de gemiddelde witte herder. Ze zijn ook erg zelfstandig en dat is fijn tot op zekere hoogte maar houdt mij een beetje tegen.

Toch, Beatje, zal ik me hier ook zeker wel in verdiepen! Ik ben bijvoorbeeld al uitgekomen bij de Shiloh Shepherd, iemand daar al eens van gehoord?

Nogmaals, ik staar me niet blind op een Saarlooswolfhond of soortgelijk. We hebben gewoon ontzettend veel liefde gekregen en het was de vrolijkheid zelf dat dier. In de roedel was hij zo goed en onenigheid hebben we simpelweg niet gezien. Wel was hij naar mensen die die hij niet kende echt angstig. Dat heeft ons dus ook twee jaar heel erg beperkt! We hadden het graag voor hem over, maar ik vind dit zo fout in het ras!

En het uiterlijk? Dat zal me worst wezen, veel Marxdorfers zijn gewoon wit bijvoorbeeld. Het gaat mij om het karakter en de gezondheid. Wel graag een grote hond, geen kleine. We hebben ruimte zat en een uitdaging gaan we niet uit de weg.

Nu hebben we tenminste nog een oudere teef voor de opvoeding en een grote beer van een reu die erg graag als speelgoed dient. Voor een pup dus super om mee op te groeien! Daarom gooi ik het dus op Bokt, andere invalshoeken en wellicht verrassende ideeën. De wonde van het verlies van de Saarlooswolfhond is nog erg vers, het is dus niet voor volgend weekend. Maar het houdt me gewoon bezig, waarschijnlijk logisch en onderdeel van de rouwverwerking??

Dus..... Graag jullie mening, ervaringen en ideeën! Ik sta hier juist voor open....

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:05

Ken ik ook de shiloh shepperd is zeker ook een leuk ras maar door zijn grote ook niet vrij van gezondsheids problemen .Maar goed dat is geen enkel ras en dat kruisingen geen gezondsheid problemen hebben is ook een desillusie.Voor ons is de shiloh afgevallen omdat we werkhonden hebben en zij net een graadje te weinig hebben.Maar zeker zijn ze zeer geschikt als huishond.

Niet iedere poolhond is een wegloper een Husky wel,maar een Malamute minder al hoe wel het wel een jager is.Een Malis iets meer baas gericht dan een husky.Wat bv ook heel fijne honden zijn maar iets kleiner is een lapinkoïra of te wel een finse lappenhond.Gehoorzaam gezins gericht en geen jagers.Onder de poolhonden vallen heel wat rassen die onderling weer van karakter verschillen.

Je hebt gelijk dat je je tijd neemt ,ik raad aan dat hebben wij nu ook gedaan met de laatse pup die we nog moeten krijgen, om naar jonge honden dagen vd rasvereniging te gaan enzo eens met fokkers te spreken of bezoek eens een grote rashondenshow,soms kom je daar een ras tegen waar je nog niet aan gedacht hebt.
Zo vind zijn we, ondanks dat we van het herder en oertype houden,toch wel stiekem gevallen voor een thai-ridgeback .Wat een prachtige hond is dat.Geen idee of er ooit nog één van komt maar leuk is hij wel.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:21

Ik ben het er niet mee eens dat poolhonden heftiger zijn dan wolfhonden, ik ken beide en heb 1 husky in huis. Tuurlijk heb je van beide rassen het uiterste. Ik kan een vriend vragen wat die je zou aanraden, die heeft momenteel een saarloos en een husky in huis maar heeft veel kennis van beide.

Ik denk dat je met een tamaskan wel goed zit zoals al eerder is vermeld, zit inderdaad net tussen de tsjech en de saarloos. Degene die ik ken zijn allemaal sociaal en ontzettend lief.

Afbeelding

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:29

De een zal een poolhond makkelijker noemen en de ander een wolfhond. Het ligt er maar net aan welke hond beter bij jezelf past.

Shows of andere evenementen bezoeken is altijd een goed idee. Er zijn zoveel rassen waar je vaak nog nooit van gehoord hebt

De Tamaskan is een mix van wolfhonden en poolhonden(en een vleugje herder) en heeft voor mij het beste van beide

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:33

Niet het hele verhaal gelezen. doe ik straks. maar al even reageren over een fundamenteel verschil

een wolfhond ( zonder S) zijn honden ontstaan uit kruisingen met wolven. zoalq de saarloos wolfhond, tsjechoslowaakse wolfhond, maxdorfer wolfhond.

de wolfShond zijn honden ontstaan om kuddes te beschermen tégen wolven. niks te maken met wolvenbloed. bv de Ierse wolfShond

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:54

Ik zie geen enkele meerwaarde in het inkruisen van wolven, buiten natuurlijk de "kijk mij eens cool zijn" factor.

Het bovenste regeltje van Kuggur vind ik wel heel typerend.
Vaak is dat toch de achterliggende achtergrond bij de keuze van een ras.
Persoonlijk blijf ik van mening dat we meer en meer kapot maken door ons gesleutel aan dieren.

Er zijn mensen die moord en brand schreeuwen als het gaat over de bio industrie, maar hebben wél een leger aan erfelijke aandoeningen en ellende op de bank liggen.
Zo jammer.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 11:01

RaafSmits schreef:

Het bovenste regeltje van Kuggur vind ik wel heel typerend.
Vaak is dat toch de achterliggende achtergrond bij de keuze van een ras.
Persoonlijk blijf ik van mening dat we meer en meer kapot maken door ons gesleutel aan dieren.

Er zijn mensen die moord en brand schreeuwen als het gaat over de bio industrie, maar hebben wél een leger aan erfelijke aandoeningen en ellende op de bank liggen.
Zo jammer.

En juist omdat ik er achter ben gekomen dat het vaak mis is bij verschillende hondenrassen en er veel gesjoemeld wordt, wil ik me beter oriënteren en de juiste keuze maken. We zijn dol op honden en het leven wordt er voor ons persoonlijk veel completer door. De hond bieden wij een zalig leven getuige de vrolijke blikken en levenslust. Dan is er toch niets mis mee om voor een hond te gaan die van goede komaf is ?