Geiten houders gezocht!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Butterflyx

Geiten houders gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 17:38

Hallo Hallo Bokkers! :D

Eindelijk na veel jaren is het eindelijk zover, ik neem dwerggeitjes!
Ik heb alles uitgezocht en voldoe aan alle eisen, verblijfsplaats, ubn nummer etc. etc.
Maar dan begint de zoektocht en dan word het pas echt lastig, een bokje of een geitje?
oud of jong? van een fokkerij of boerderij?

Ik hoor van iedereen dat een bokje word afgeraden en marktplaats staat ook echt alleen vol met bokjes die aangeboden worden (omdat mensen er graag van af willen?)
is het echt zo erg? als ik een bokje neem dan laat ik hem castreren.
Wie heeft er ervaring met bokjes? vanaf welke leeftijd hebben jullie hem laten castreren?
Als jullie nog tips hebben bij de aanschaf van geitjes zijn ze van harte welkom! :o

Groetjes Fleur

AngeliqueB

Re: Geiten houders gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 17:47

Van een gecastreerde bok heb je net zoveel last als van een geit! :D
Als ze gecastreerd zijn, stinken ze niet en zijn vriendelijker, zoiets als een ruin.
Ik heb 1 castraat en 1 geit, normaal heb ik meer dames, maar de laatste is hier overleden van ouderdom. Nu weer op zoek naar een nieuwe grote geit.
Wel zijn dwerggeiten beter in uitbreken en springen ze hoger dan grote geiten..

Butterflyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 17:57

AngeliqueB schreef:
Van een gecastreerde bok heb je net zoveel last als van een geit! :D
Als ze gecastreerd zijn, stinken ze niet en zijn vriendelijker, zoiets als een ruin.
Ik heb 1 castraat en 1 geit, normaal heb ik meer dames, maar de laatste is hier overleden van ouderdom. Nu weer op zoek naar een nieuwe grote geit.
Wel zijn dwerggeiten beter in uitbreken en springen ze hoger dan grote geiten..

Kijk eindelijk iemand die positief is over een bok! leuk :D :o
We hebben een echt hekwerk van 1,20 hoog denkt u dat we het moeten verhogen? of eerst even aankijken?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:00

Ik had altijd 2 dweggeitjes en 1 witte melkgeit. Ik heb nog nooit dieren weg gedaan, maar de dweggeitjes heb ik weggegeven en toggenburgers genomen. Gek werd ik van die dweggeitjes, echt knettergek. Altijd brullen, en niet vriendelijk. Ik vind de toggenburgers echt een verademing, zo vriendelijk lief en rustig

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:03

Ik had ook een castraat en een geit. Een super combinatie! Eenmaal een bokje gecastreerd is stinken ze niet meer (intacte bokken stinken soms echt erg).

Neem sowieso 2 geitjes! ;) Het zijn kuddedieren.

Butterflyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 18:04

dollyspikkel schreef:
Ik had ook een castraat en een geit. Een super combinatie! Eenmaal een bokje gecastreerd is stinken ze niet meer (intacte bokken stinken soms echt erg).

Er staan al 2 geiten en 3 schapen en 2 ezels, maar ik neem er waarschijnlijk wel 2 ja! :D

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:08

Ahw wat leuk!!
Mag ik op bezoek? :P <3

Ben fan van dwerggeitjes, paardjes, rotties en Utrecht dus ben helemaal fan van jouw combi

Butterflyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 18:30

Sidera schreef:
Ahw wat leuk!!
Mag ik op bezoek? :P <3

Ben fan van dwerggeitjes, paardjes, rotties en Utrecht dus ben helemaal fan van jouw combi

hey wat leuk!! :D

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:43

Fleur_Bijl schreef:
dollyspikkel schreef:

Er staan al 2 geiten en 3 schapen en 2 ezels, maar ik neem er waarschijnlijk wel 2 ja! :D

Dit kon ik uit de OP niet opmaken, vandaar de opmerking dat het kuddedieren zijn :).

De mijne is gecastreerd toen hij ongeveer 4-5 maand was.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:06

Ik heb 14 jaar een gecastreerde bok met een geit gehad(witte melkgeiten).
fantastische dieren.
ook een tijdje dwerggeiten van een vriendin erbij gehad,maar daar werd ik knettergek van.
dwerggeiten bleren je de oren van het hoofd,echt vreselijk.
toggenburgers zijn ook hele leuke geiten.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:50

Dwerggeiten zijn een heel stuk lastiger dan grote rassen. Het spreekwoord: van geiten leer je vloeken is absoluut waar!
Ik heb dwergjes gehad en zoals bovenstaande mensen: nooit meer! Strontvervelend en altijd uitbreken.
Ik heb nu een kruising melkgeit en de castraat is een landgeit. Ook 2 toggenburgers gehad. Grote geiten zijn veel rustiger en liever.
Je afrastering van 120 cm is krap, zet er stroom langs, beneden tegen het schuren en boven tegen het opspringen en klimmen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:02

Ik heb twee bokken en een hamel, alledrie Nederlandse landgeit. Erg leuke dieren, maar oh wat zijn ze goed in ontsnappen. XD Zodra het de jongens zo uitkomt staan ze aan de andere kant van het hek, hoe veel stroomdraad ik ook bij het schapengaas langs doe. Alleen de oudste, gecastreerde staat dan nog zielig in z'n uppie in het weiland of de paddock.

Ik laat ze castreren wanneer ze helemaal volgroeid zijn, dan hebben ze het mooie stel hoorns en de grootte van een bok.

Ik zou met kiezen vooral op karakter kiezen en niet zo zeer op of het toevallig een bok of een sikje is. Mijn drie jongens verschillen enorm, van een schijtluis die je amper aan kan raken tot een knuffelkont die heel doelgericht kriebels komt halen. Zeker als je ze echt als hobbydier hebt is dat knuffelige wel veel leuker.

mazzeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:04

Hier ook hele goede ervaringen met gecastreerde bokjes! Ze stinken absoluut niet en hebben geen last van hun hormonen! Een echte aanrader! :j

Mijn ouders zijn ooit eens begonnen met geiten maar wilde er niet mee dekken. GEK werd je ervan! Eens in de zoveel tijd zijn ze rits en dan schreeuwen ze letterlijk om een bok. Niet stil te krijgen :n

Langzaamaan nadat er geiten overleden zijn ze overgestapt op bokjes (gecastreerd gekocht of bij ons laten castreren) en wat zijn die ideaal.
Mocht ik zelf ooit in de gelegenheid zijn om geiten te houden dan ga ik zeker voor gecastreerde bokjes.

Eigenlijk hebben ze gewoon een heel slecht imago, geheel onterecht :(:)

(Verder voorkom je heel veel onnodig gemekker door tussendoor niet teveel extra (biks) te voeren)

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:10

Aah leuk joh, geitjes! Dat geluid alleen al <3
Maak je dan wel een leuke klimstellage voor ze? Ik kom nog al eens geitjes tegen die in een dodelijk saai landje staan...gaat me echt aan het hart. En het is juist zo geinig om te zien hoe ze hun klimtalenten benutten :)
Ik zou langs gaan bij wat kinderboerderijen, daar worden vaak ook geitjes geboren die weer naar een ander huis mogen.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:40

Mijn staleigenaar heeft net 7 toggenburg geitjes geboren afgelopen week. ( Baarle Nassau)
En ze mekkeren inderdaad zelden . En ze breken ook niet uit. Dus als je interesse hebt stuur maar een pb.
Hij castreerd ze ook nog voor jou als je wil.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:45

kitobeer schreef:
Mijn staleigenaar heeft net 7 toggenburg geitjes geboren afgelopen week. ( Baarle Nassau)
En ze mekkeren inderdaad zelden . En ze breken ook niet uit. Dus als je interesse hebt stuur maar een pb.

Het is erg verleidelijk want in mijn wei past nog een nieuwe geit (of 2!)

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 08:28

Wij hebben al jaren dwerggeiten. Op het moment zijn er 3. Wel altijd dames. Uitbreken doen ze niet, ze staan achter betongaas met stroomdraad er boven. Ze klimmen graag. En de beste tip die ik kan geven: voer één keer per dag! Gewoon sochtends voeren en verder niets. Anders schreeuwen ze de hele dag en wordt je er echt gek van. Vriendelijk zijn ze niet. Met voeren doen ze altijd stoelendans...
En ja, van geiten leer je vloeken. Vooral als je ze moet hebben, dat voelen ze erg goed aan.

Butterflyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 08:35

Jeetje wat veel reacties! super bedankt allemaal :D

Butterflyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 08:37

kitobeer schreef:

Aangezien heel veel mensen zeggen dat een dwerggeitje toch niet zo vriendelijk is zit ik inderdaad te denken aan een toggenburger :o
Is dit ras ook goed tam te krijgen of minder? ik wil er graag een vriendje aan overhouden en hem kunnen kroelen, niet dat hij heel schuw is. (Natuurlijk moet ik hem zelf tam maken)
erg mooi ras ook! ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 08:43

Het zijn wel echt gezelschapsdieren. Dus ik zou wel adviseren om er minimaal twee te nemen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 09:19

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Togjes zijn geweldig! Zo lief en vriendelijk, en heel tam. Vorig jaar heb ik er 2 zelf geflest vanaf 3 dagen en ik ben nog steeds mama, zodra ze me zien zijn ze happy!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 09:31

Huh dwerggeit niet vriendelijk. Hoe bedoelen jullie dat dan? Heb er hier 4 heerlijke kroelkippen, vooral de bok. Ze lopen samen met 4 schapen en 5 kippen. Slapen samen, eten samen en spelen samen. :=
Inderdaad alleen in de ochtend brok geven zodat ze niet de rest van de dag om eten bedelen (blėren)

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 09:43

Ze zijn tegen mensen wel vriendelijk, alleen tegen elkaar niet. Vooral als het om eten gaat. Hier hebben ze een hok waar ze in en uit kunnen lopen. Als het regent staat er standaard één buiten. Gelukkig loopt het dak door zodat die ook droog kan staan...

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 09:49

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 09:55

Klasien schreef:
Ze zijn tegen mensen wel vriendelijk, alleen tegen elkaar niet. Vooral als het om eten gaat. Hier hebben ze een hok waar ze in en uit kunnen lopen. Als het regent staat er standaard één buiten. Gelukkig loopt het dak door zodat die ook droog kan staan...

Oke. Ook daar merk ik hier niets van. Liggen dus allemaal heerlijk gezamelijk bij elkaar in het hok, met de kippen en soms zelfs de schapen. :))