Fokken met kat die niesziekte heeft gehad.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nottinghill

Fokken met kat die niesziekte heeft gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 08:26

Hallo!

Aangezien wij hier thuis nog graag een nestje willen, zat ik met een vraagje. De kater waarmee we willen fokken heeft als kitten niesziekte gehad. Onze poes is gewoon ingeënt e.d. en de kater uiteraard ook. Toch hoor ik vaak dat niesziekte nog overdraagbaar is en daarom vraag ik mij af of we gewoon met deze twee katten kunnen fokken, zonder dat er een van hen of de kittens ziek wordt. Ik wil het namelijk niet op mijn geweten hebben dat de kittens straks ook niesziekte hebben en dit bijvoorbeeld niet overleven.
De kater woont niet bij ons dus zal niet in aanraking komen met de kittens. Mijn grootste zorg was dat de poes de ziekte zou over nemen en dit weer aan haar kittens zou overdragen.
Moet ik me hier druk over maken of is dit geen probleem?

Alvast bedankt! :D

Wilawander

Re: Fokken met kat die niesziekte heeft gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:01

Nee zou ik niet doen. Niesziekte is iets wat altijd in het systeem blijft en vroeg of laat weer kan opduiken of doorgegeven word.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:38

Nee zou ik niet doen hij kan namelijk drager zijn van het calicivirus en het op die manier overdragen aan de poes en die op haar kittens.
Bij stress (poes naar de kater) kan het virus geactiveerd worden en bij verminderde weerstand en voor kittens is het virus gevaarlijk en soms dodelijk.

http://www.dierenartsvankessel.nl/diens ... n/kat.html

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 11:25

Maar de moeder is er wel voor ingeënt. Kan zij het dan alsnog krijgen? Als zij het niet krijgt dan kan ze het namelijk niet aan de kittens overdragen.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:59

Er bestaan meerdere stammen van het virus en niet tegen alle worden ze geënt (net als de griepprik bij mensen) dus ja zij kan het alsnog overdragen en krijgen.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 13:28

Okee, bedankt! We hebben besloten het nu sowieso niet te doen en het er een keertje met de dierenarts over te hebben qua hoe en wat. Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor zieke kittens. :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 18:33

Dat wilde ik zeggen, overleg dat beter met een dierenarts :j

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 19:10

Waag je er gewoon niet aan.
Onderschat de gevolgen van niesziekte niet.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 19:15

Ik zou uberhaupt niet aan een nest beginnen. Er zijn genoeg kittens en katten die een huis zoeken. Misschien kun je eens een nestje opvangen voor een asiel? Of pleeggezin worden voor kittens?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:17

Hier in het asiel in Limburg zitten nu 140 katten te wachten op een baasje. En daar zijn de kittens niet bijgeteld die bij de gastgezinnen zitten (waren er vorig jaar 800 kittens die ze hebben opgevangen). Er is echt een groot overschot aan katten. Kittens word je natuurlijk snel kwijt, maar wie zegt dat die mensen al die jaren ervoor gaan zorgen? En de katten geen asielzoekers worden?
Want al deze katten zijn natuurlijk ook ooit kitten geweest.. en toen kregen ze wel de liefde die ze verdienen.

Dus zou je kater en poes gewoon netjes laten helpen en als je nog katjes erbij wilt er adopteren :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:43

Ik zou het niet doen. Ik had een poes die niesziekte gehad had, en dat blijft echt wel in hun lichaam hangen. Hoewel ze een hele tijd gezond geweest is, is de niesziekte weer uitgebroken en ben ik haar er zelfs door verloren.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:50

Geef je op als pleeggezin voor een moederpoes met kittens of eventueel fleskittens. Maar vermeerder alsjeblieft niet alleen maar het aantal katten 'omdat het leuk is'. Tuurlijk is het leuk, wie houdt er niet van kittens. Maar er is al zoveel katten leed ….

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 21:08

Ik ga het gewoon even overleggen met de dierenarts. :)
Ik woon overigens nog bij mijn ouders en mijn moeder gaat zich denk ik niet opgeven als pleeggezin. Daarnaast hebben we al een aantal mensen die we persoonlijk kennen die wel een kitten willen en we willen er zelf eventueel ook 1 a 2 houden.
Ik zie wel wat er gaat gebeuren. Eerst maar eens afwachten wat de dierenarts er over zegt.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 04:37

Of je nu wel of niet pleeggezin wordt, jammer dat je er helemaal aam voorbij gaat dat er al genoeg katten en kittens zijn, en veel leed.

Ik ben zelf pleeggezin, ik vang katten op die vaak zo'n ellendig leven achter de rug hebben dat ze beter niet geboren hadden kunnen worden. Ik zie bij mijn stichting de gruwelijkste dingen voorbij komen. Als iedereen zijn eigen kat(ten) eens steriel zou maken, zouden mensen zoals ik en vele anderen niet de ellende moeten opruimen.

Dat je ongeboren kittens een baasje zouden vinden bij kennissen en familie is een heel slecht argument. Zeg dat ze beter een dakloos kitten uit een asiel of stichting kunnen adopteren. Weer een kitten minder in het asiel (en dus weer een plekje om een ander kitten van de straat te halen en het een vreselijk lot te besparen)!

En als het lot van andere katten je niet zoveel kan schelen - ben je op de hoogte van de risico's voor je eigen poes als je haar kittens laat krijgen? Ben je bereid, bij pech, om afscheid van haar te nemen, wetende dat ze is gestorven omdat jullie een nestje wilden?

Het spijt me als ik hard overkom zo, maar als vrijwilliger bij een kattenorganisatie krijg ik toch zo de kriebels van "pretnestjes", omdat ik van zo dichtbij zie wat de gevolgen zijn... en denk nooit "ach dat ene nestje maakt niks uit", want geloof me, dat doet het wel!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 09:09

_xrose schreef:
Ik ga het gewoon even overleggen met de dierenarts. :)
Ik woon overigens nog bij mijn ouders en mijn moeder gaat zich denk ik niet opgeven als pleeggezin. Daarnaast hebben we al een aantal mensen die we persoonlijk kennen die wel een kitten willen en we willen er zelf eventueel ook 1 a 2 houden.
Ik zie wel wat er gaat gebeuren. Eerst maar eens afwachten wat de dierenarts er over zegt.

Laat die mensen lekker naar het asiel gaan. Er zijn zo vreselijk veel kittens en katten die een huis zoeken. Ben het ook eens met bovenstaand bericht. Ik zie dat je alleen maar wilt vermeerderen en niet eens bewust kijkt naar de gevolgen ervan.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 09:12

Jullie hebben gelijk maar ts hoeft nu ook weer niet zo hard aangepakt te worden, het is wel duidelijk zo denk ik.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 09:19

Zullen we dan maar met geen enkel dier meer gaan fokken? Zijn er toch genoeg van.
Daarnaast zitten hier geen gevolgen aan, de kittens komen goed terecht en aan de situatie in het asiel veranderd niks.
Ik ben bewust bezig met het krijgen van een nestje en ik gooi haar niet op straat als ze krols is waardoor ze steeds maar nestjes blijft krijgen.
Het zijn overigens twee Maine Coon katten en geen HTK katten, die kan je inderdaad zo uit het asiel plukken.
Ik ga hier ook niet meer over in discussie, dit was niet het punt van dit topic.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 09:24

Ik zou zeggen het liefst wel, want van praktisch elk huisdiersoortzijn er te veel van. Ik heb alleen maar tweedehandsjes (hond konijnen hamsters gerbils) en het is te erg voor woorden wat je vaak tegenkomt. Zeker bij katten, die staan denk ik wel op nummer 1.
Voor elk dier dat gefokt wordt, is er weer plek minder voor een ander tweedehands diertje. En er zijn zat jonge kittens toch. Of puppy's. Of veulens of konijnen.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:05

_xrose schreef:
Zullen we dan maar met geen enkel dier meer gaan fokken? Zijn er toch genoeg van.
Daarnaast zitten hier geen gevolgen aan, de kittens komen goed terecht en aan de situatie in het asiel veranderd niks.
Ik ben bewust bezig met het krijgen van een nestje en ik gooi haar niet op straat als ze krols is waardoor ze steeds maar nestjes blijft krijgen.
Het zijn overigens twee Maine Coon katten en geen HTK katten, die kan je inderdaad zo uit het asiel plukken.
Ik ga hier ook niet meer over in discussie, dit was niet het punt van dit topic.

Maar als je niet fokt, verandert er wél iets aan de situatie in het asiel :)
Je kennissen die een kitten van jou willen kunnen dan in plaats daarvan eentje uit het asiel redden.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:16

Catnip schreef:
_xrose schreef:

Maar als je niet fokt, verandert er wél iets aan de situatie in het asiel :)
Je kennissen die een kitten van jou willen kunnen dan in plaats daarvan eentje uit het asiel redden.

Iemand die een raskat zoekt kijkt niet snel in een asiel lijkt mij...

Probleem is er en jullie hebben gelijk daarmee maar omdst nou bij ts te zeggen. Minder nesten van htk katten.. oeps neste enzo. Is natuurlijk wel beter.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:22

Mensen die een raskat zoeken gaan vaak toch niet in een asiel kijken, ik heb daar nog weinig raskatten zien zitten.

Ik zou alleen fokken als beide ouders gezond zijn, wanneer er één niesziekte heeft (gehad) dan zou ik het niet riskeren. Er zijn vast genoeg kwaliteitsvolle katers te vinden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:28

Maar iemand die een raskat zoekt, gaat ook geen beest kopen waarvan bekend is dat (een) ouder drager is van Niesziekte.
Dus ik ben het volledig eens met catnip.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:35

Hier komt toch regelmatig raskatten binnen.
Laatste maanden heb ik een Siamees, Bengaal, British Shorthair en een Pers in het asiel gezien. Op jaarbasis komen er toch ook een aantal raskatjes binnen hoor :)

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 17:43

Daarom zei ik al dat ik al mensen heb die de kittens graag willen. Overigens is de kater van mijn zus, vandaar dat ik mij dit afvroeg. Mijn kennissen en mijn familie zelf zouden graag een kitten willen uit deze combinatie, niet zomaar een HTK kat uit het asiel, vandaar.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:40

Ik snap niet dat mensen er met hun volle verstand voor kunnen en willen gaan om het risico te lopen dat je een kitten aanschaft waarvan voor het fokken al bekend was dat de kans dat de kittens ziek geboren worden aanwezig is.
Als je dan toch een ziek beest wil, dan geef de zielige zieke katjes uit het asiel een kans.
Ik ben volledig met je eens dat een nestje fokken voor je plezier echt niet slecht is, ondanks de overvolle asielen. Dat is het zelfde van die ene die besluit geen vlees meer te eten met het idee dat iedereen dat ook doet en er geen koeien oid meer geslacht worden.
Maar dat iemand met zijn volle verstand een nestje zou willen uit een kat die een ernstige ziekte gehad heeft en waarschijnlijk nog drager is van die ziekte. Met alle gevolgen van dien snap ik niet. Al helemaal niet dat anderen zo'n kitten zou willen.

Ik heb zelf een zwak zwervertje binnen gehaald en opgeknapt, maar zodra kon gelijk zijn balletjes eraf gehaald.