Dit hier is Ruby de keeshond, en zoals jullie kunnen zien heeft hij een behoorlijke bos haren om zich heen

Wanneer de hitte zich aandient ben ik continu in dubio wat ik met z'n vacht aanmoet.
Ik ben zelf niet zo'n tuttebol en borstel 'm af en toe om klitten te voorkomen en knip enkel het nodige weg van z'n broek en tenen waar anders smurrie in kan blijven zitten.
Maar ik merk dat hij ontzettend last heeft van de warmte. Uiteraard pas ik het wandelschema aan op de temperatuur, maar ik vraag me af hoe ik het nog comfortabeler voor 'm kan maken.
Vorig jaar had ik de haren op z'n buik zo kort mogelijk geknipt zodat ie daar wat warmte kwijt kan. Verder twijfel ik of ik er goed aan doe verder aan 'm te knippen, want de vacht heeft ook een beschermende werking om juist de hitte buiten te houden.
En aangezien de zomers in NL zo lekker stabiel zijn (niet dus), wil ik z'n vacht ook wel weer een beetje "all season" houden, want met regen en wind heeft meneer het dan weer koud natuurlijk.
Wie o wie heeft wat meer kennis over de dikke vacht en z'n werking, en kan me meer duidelijkheid/tips geven over wat ik beter wel of niet kan doen?