Helaas hebben we hier minder goed nieuws gekregen over onze hond. Sinds een paar weken is onze hond incontinent 's nachts, als hij de kans krijgt ook overdag.. Vorige week zijn we naar de dierenarts geweest en heeft ze hem voor zo ver mogelijk onderzocht (hondje is nogal agressief bij de dierenarts en het kalmeringspilletje had zijn werk niet goed gedaan). Omdat ze niet tot een goede diagnose kon komen, hebben we prednison meegekregen om zwellingen van de zenuwen uit te sluiten. Vandaag zijn we weer geweest. Medicatie heeft niks gedaan en vandaag heeft de arts hem wel kunnen onderzoeken: erg gevoelig in zijn gehele rug en strekken gaat ook niet soepel, maar geen diagnose kunnen vaststellen. Naar huis gegaan met medicatie die de plas wellicht iets meer kan tegenhouden, ontlasting tegenhouden is geen medicatie voor.
Uiteindelijk was het verhaal dat we eventueel nog röntgenfoto's kunnen maken. Het is de vraag of daar wat uitkomt en dan is de kans zeer klein dat er wat aan gedaan kan worden. Verder is hondje nog goed en gezellig, alleen is het duidelijk zichtbaar dat hij niet blij is met het feit dat hij alles in huis doet.. Hij komt je 's ochtends niet meer vrolijk tegemoet, en kijkt erg sip.. Later op de dag is dit wel weer weg, maar toch iedere ochtend hetzelfde liedje.
Tja, hoelang moeten we dit nog volhouden, wel of geen röntgenfoto's laten maken, en hoe werk je naar een einde toe?
Graag hoor ik jullie meningen/tips/advies..
Edit: Hond is ongeveer 11 jaar. Wij hebben hem uit een dierenasiel, nadat hij gedumpt is, dus precieze leeftijd is ons niet bekend.
Ik zou foto's laten maken. Heb hier ongeveer hetzelfde meegemaakt en dat was een hernia, de acute fase is dan opgelost met een intensieve medicatie kuur. Da's ondertussen al meer dan 10 jaar geleden, hondje is nu 16.
Dus eigenlijk zeg je dat je hond 'op' is, maar je hij is nog niet grondig onderzocht? Ik zou eerst eens verder onderzoeken, desnoods door middel van een second opinion bij een andere arts. Wellicht is het iets dat goed te verhelpen is. Welke medicatie heb je tegen de incontinentie? Mijn hond is ook 11 en sinds kort incontinent, zij krijgt nu propalin en sindsdien ook altijd droog gebleven. Niks meer aan de hand.
Op zich is hij niet op, maar zal waarschijnlijk niet meer beter worden qua incontinentie. Plas is tegen te gaan met medicatie, maar er is geen medicatie om de kring rond de anus sterker te maken.
In eerste instantie dacht de dierenarts aan verzakking in de botten/zenuwen of een zwelling in het gebied van zijn kont. Hij laat ook zijn staart hangen, terwijl deze normaal altijd in een krul stond.
Foto's maken willen we wel, maar feit blijft dat ontlasting niet kan worden tegengegaan.
Booooo
Geplaatst: 11-05-16 15:45
Ik zou ook zeker foto's laten maken.. Er is niet eens een diagnose.
Had een hond uit Spanje, en die had Leishmania.. Ik kon medicijnen proberen die mij € 300,- per maand zouden kosten, dit heb ik toch gedaan. Het is uit eindelijk niet aangeslagen, maar dan heb je voor je gevoel toch alles eraan gedaan om de hond een kans te geven.
c_esther
Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-16 15:46
@antje_vip
Geen idee, maar als deze bestonden is dat geen optie voor mijn hond. Is een dominant mannetje, heeft waarschijnlijk ooit iets meegedaan. Aan hem komen om te kammen/knippen/tanden kijken/vlooienband etc om te doen is altijd een 'gevecht' met een grommende hond. Hij zal daar dus niet vrolijker van worden.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar wij zitten in een positie dat we niet geld kunnen gaan uitgeven om dingen te proberen. Ik weet dat ik waarschijnlijk nu veel mensen over me heen ga krijgen, maar soms is het niet anders. De hond betekend alles voor ons, maar soms kan het niet.
Steppe
Geplaatst: 11-05-16 15:48
Als er een wervel niet goed zit of een tumor ergens op drukt, kan dit wel effect hebben op de sluitspier. Maar het is natuurlijk aan jullie te beslissen.
maximuss
Geplaatst: 11-05-16 15:50
Niet noodzakelijk, de mijne heeft tweemaal een acute fase gehad van zijn hernia: de eerste keer kon hij niet meer plassen en zich ontlasten en de tweede keer stonden beide sluizen gewoon open... Na de behandeling was dit allebei gewoon weer normaal, kwam puur van zijn rugprobleem. Foto van de rug kost hier iets van een 50 euro dus da's niet echt onoverkoombaar...
Klopt, foto's willen we ook nog wel maken. Omdat er waarschijnlijk 4 foto's nodig zijn zou dit max 150€ gaan kosten.. We willen eerst een paar dagen de nieuwe medicatie aankijken. Volgende week is er weer contact met de DA.
Eerlijk, ik zou er ook niet meer teveel centen in steken. Kans is groot dat er niks te vinden is of als er iets te vinden is het niet op te lossen is of heel erg duur zal zijn. Jullie hebben hem uit het asiel gehaald en daarmee een goed leven gegeven (veronderstel ik). Liever humaan laten inslapen dan nog maanden aanmodderen. Zeker als je aangeeft het financieel niet te breed te hebben. Ik vind dat je jezelf daarover helemaal niet schuldig hoeft te voelen. Succes met de beslissing.
maximuss
Geplaatst: 11-05-16 16:00
Fysio voor een onduidelijk neurologisch probleem is gevaarlijk.
lizy29
Geplaatst: 11-05-16 16:03
Ontlasting laten lopen zou voor mij ook een punt zijn om inslapen te overwegen. Zeker op die leeftijd.
Ik zou dus vooral goed naar de hond blijven kijken en aan de hand daarvan beslissen wanneer genoeg genoeg is. Eventueel zou je kunnen overwegen hem 's nachts een keertje extra naar buiten te laten mocht dat helpen.
Badankt voor jullie reacties. @lizy, ik heb daar ook over nagedacht, maar we laten hem overdag ook al meer uit, en zodra je hem een half uur alleen laat overdag is het ook al raak, dus ben bang dat het niet gaat werken.
MissYvette4u
Geplaatst: 11-05-16 16:07
Klinkt als Degeneratieve lumbosacrale stenose (DLSS)
Dat is een aandoening welke voornamelijk wordt gezien bij grote tot middelgrote honden en in het bijzonder bij werkhonden en Duitse herders. DLSS wordt vaker gezien bij reuen dan bij teven op een leeftijd van gemiddeld 7 jaar. Tussenwervelschijfdegeneratie van L7-S1 en proliferatie van zowel weke als benige delen veroorzaken een geleidelijke stenose van het wervelkanaal en compressie op de cauda equina, waardoor pijnlijkheid, kreupelheid en neurologische uitval optreden.
Onze hond piepte van de pijn als ze fanatiek gespeeld had. Het was onduidelijk waar het precies zat, het zat in ieder geval ergens rondom d'r heup. DA kreeg niks gevonden. Wij zijn via via bij een orthomanuele therapeut terecht gekomen. Zij concludeerde dat het wensbotje verschoven was, en heeft deze teruggezet. Paar weken rust en Metacam, en ons meisje was als herboren. Helaas kwam het steeds terug en was er wat onrust tussen 2 wervels op de röntgenfoto te zien.
Uiteindelijk een CT scan laten maken. Daaruit werd duidelijk dat ze DLSS heeft. Kort gezegd zit er een vernauwing waardoor de zenuwen wat klem zitten thv het wensbotje. Ze krijgt voor de rest van haar leven Metacam (en ter ondersteuning Glucosamine pillen), en mag niet meer explosief spelen.
Mocht het verergeren moet ze aan de Prednison. En als het nog meer verergert, kan ze geopereerd worden maar dat doen ze pas als ze er heel erg aan toe is. Ze zitten dan immers in een ontzettend gevaarlijk gebied (kans op zenuwuitval).
Heeft de dierenarts geen Enurace voorgeschreven tegen incontinentie?
Zo oud is 11 jaar nou ook weer niet.
kimmie261
Geplaatst: 11-05-16 22:02
ik zou zijn rug alleen laten rontgenen op spondylose , 1 van de kenmerken is:
Symptomen van spondylose
De rug en/of nek wordt stijf en pijnlijk. Dit resulteert vaak in een stijve, stramme of zwabberende gang. Vaak wordt hierdoor de bespiering in de achterhand minder (‘ingevallen billen’). Ook liggen, opstaan en ‘opstarten’ gaat moeilijk, als de hond eenmaal op gang is versoepelt de beweging vaak weer iets.
Honden met spondylose willen en kunnen vaak geen bewegingen maken waarbij ze hun rug belasten, zoals traplopen of in en uit de auto springen. Ook kunnen ze last krijgen van problemen met de ontlasting en urineren (incontinentie).
Onze hond kon ook zijn plas niet meer ophouden. Na een onderzoek dat hij een dag niet mocht drinken en we elke 3 uur zijn plas op moesten vangen kwam er uit dat hij een bepaald stofje niet meer aanmaakt. Nu krijgt hij minrin, dit zijn druppels waar dar stofje inzit. Het zijn eigenlijk neusdruppels voor mensen maar hij krijgt 1 druppel per dag in zijn oog en het hele probleem is opgelost.
causticum D30, een homeopatisch middel, zou ook helpen in sommige gevallen. Of voor 's nachts een 'hondenbak' maken zoals een kattenbak? Of zorgen dat hij zelf naar buiten kan?
barbar
Geplaatst: 12-05-16 17:20
Goof schreef:
Je hond is incontinent en krijgt nu neusdruppels voor mensen in zijn oog gedruppeld en het probleem is opgelost??