Vragen Konijnen: hooi en zand!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maaikevdk

Vragen Konijnen: hooi en zand!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 10:54

Hoi allemaal!

Ik zit met 2 problemen wat betreft mijn konijnen: ze eten heel weinig hooi en graven extreem veel, waardoor het hele hok vol met zand ligt.
Even een situatieschets per probleem
Het hooi: Onze konijnen (2 vrouwtjes, 6 jaar) hebben nooit veel hooi gegeten, door weinig kennis is hier ook nooit een probleem van gemaakt. Sinds ik meer weet van dieren, ben ik ze (veel) minder brokjes gaan voeren en meer hooi. Ze krijgen nu 2x per dag een grote hand brokjes van Beapher. Dit merk krijgen ze al hun hele leven lang. Daarnaast krijgen ze voorverpakt hooi van de Intratuin, 2 of 3x per dag een goede pluk. Helaas eten ze dit echt veel te weinig, en ligt een groot deel aan het einde van de dag op de grond. Ik voer het hooi in een soort staand ruif. Nu heb ik al de volgende dingen geprobeerd:
- Eerst hooi geven en een (half)uur later de brokjes. Ze eten dan iets beter hooi, maar nog steeds weinig.
- Kruidenhooi mengen met normaal hooi, werkt niet. Alleen kruidenhooi geven wordt een duur grapje, met €3 voor 500 gram.
- Brokjes of iets anders lekkers ertussen stoppen. Vissen ze er gewoon uit, om vervolgens alsnog geen hooi te eten.

Nu vind ik het hooi van de Intratuin van prutkwaliteit, dus ik ben op zoek naar ander hooi. Ik heb al iets gelezen over Smul hooi, hebben mensen hier ervaring mee of weet iemand of dit te koop is in de omgeving van Apeldoorn? En hebben jullie nog tips om ze meer hooi te laten eten?

Het tweede probleem: Zand. Heel veel zand.
Onze konijnen zijn gravers, al vanaf het begin. Nu is het graven niet het grootste probleem, dat vinden wij juist leuk, maar het zand dat er uit zo'n hol komt. Niet normaal! Ons hok is ongeveer 50/60cm hoog, waar nu nog zo'n 30cm van over is, op sommige plekken zelfs minder. Wij willen nu al dit zand afgraven, deels gaan betegelen en een plank neerzetten bij het hol zodat het zand niet overal heen gaat. Maar waar moeten wij al dit zand laten? Het gaat niet over 1 emmer, maar eerder een halve kuub.
Terug in het hol zal deels gaan, maar dat komt er weer net zo hard uit door onze fanatieke gravers. Beetje bij beetje in de container is een idee, maar dan ben je over een jaar nog niet klaar als je geen container van 50 kg wilt wegbrengen. Verspreiden over de tuin gaat ook niet gebeuren, dat wilt mijn moeder niet.

Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! :):)

dressagelady

Re: Vragen Konijnen: hooi en zand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:59

Wellicht dat het aan de kwaliteit hooi ligt. Ik voer kruidenhooi van een huismerk, konijn begint al enthousiast rond te rennen als ze alleen de zak al hoort := van dat 'samengeperste' hooi geeft zij ook minder om..

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 11:02

dressagelady schreef:
Wellicht dat het aan de kwaliteit hooi ligt. Ik voer kruidenhooi van een huismerk, konijn begint al enthousiast rond te rennen als ze alleen de zak al hoort := van dat 'samengeperste' hooi geeft zij ook minder om..

Waar haal jij dat hooi als ik vragen mag? En hoeveel kost dat per pak/kg? Want mijn konijnen vinden kruidenhooi ook lekker, alleen het punt is dat ik geen goedkope versie kan vinden.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:07

Hier ook slechte hooieters. Na jaren duur hooi te hebben gevoerd waren we er ook klaar mee. Even wat gespeurd op internet, toen kwam ik uit bij zooplus.nl daar is het smaakjeshooi veel goedkoper en dat eten ze wel. In de zomer kun je natuurlijk ook vers gras voor ze plukken, let er dan wel op dat het niet uit een gebied komt waar wilde konijnen komen, ivm ziektes.

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:07

Ik heb cavias en die eten als ik normaal hooi geef het ook niet erg goed. Kruidenhooi eten ze wel veel van en vinden ze erg lekker. Ik bestel mij. Hooi altijd op zooplus. Hier betaal ik dan rond de 3 euro voor 1 kilo zak. Bestel dan altijd wel de voordeel verpakkingen dus drie zakken voor 9 euro anders is het ietsjes duurder.

Ik bestel deze altijd:
http://m.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kl ... ooi/353291

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:09

Volgens mij heet het de huisdier voordeelshop.. 3 zakken van 500gram voor 5 Euro :)

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 12:13

Oke, dan ga ik kijken of ik wat hooi van zooplus kan bestellen!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:14

dressagelady schreef:
Volgens mij heet het de huisdier voordeelshop.. 3 zakken van 500gram voor 5 Euro :)

Wow, dat is dúúr hooi. Hier eten de konijnen gewoon voordroog van de paarden mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:19

Ik haal baaltje hooi bij boer weg , gebruik het als bodembedekking en ze eten het ook daarnaast . Ik ga niet zuinig met hooi om en ze kanen wat ze willen en rest weg of ik pot op en nieuwe pluk erin.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:31

Heb een tijd smulhooi gegeven, slechte kwaliteit en ze weigerde het te eten.
Nu haal ik hooi bij de boer en dat vinden ze beide onwijs lekker. Een baaltje voor 5 euro.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 15:15

Bij een boer kijken is ook nog een goede optie!

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 17:06

Hooi heb ik nu genoeg tips voor. Zijn er mensen die een goed idee hebben voor hoe ik het beste al dat zand kan aanpakken? :')

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:11

Maaikevdk schreef:
Hooi heb ik nu genoeg tips voor. Zijn er mensen die een goed idee hebben voor hoe ik het beste al dat zand kan aanpakken? :')

het hok ondergazen? dan kunnen ze bijvoorbeeld een meter diep graven, maar dan zit daar gaas. een meter diep in de grond.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:17

Mijn konijnen eten ook niet zoveel hooi. Beide gezond en geen tandproblemen. Ik heb al veel verschillende soorten hooi geprobeerd, maar ze blijven er maar matig enthousiast bij.
De cavia's daarentegen vreten me de oren van het hoofd qua hooi (en de rest). Hoort wellicht een beetje bij "het beestje"?

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:17

Ik koop op stal een baal hooi voor 6 euro en neem daarvan mee voor mijn 2 konijnen, stukken voordeliger en goede kwaliteit. Ze vreten het echt, soms vraag ik me af waar het allemaal blijft en die kleine beestjes :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:18

Mijn baal was 3 euro :oo , wat een verschil kwa regio . Maar werk nu op melkveebedrijf en hooi is gratis

Kan je niet een soort plantenbak erom zetten? (paar planken ), dat ze het niet weggraven kunnen? En dan stukje ingraven

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:19

Inderdaad, paardenhooi. Daar zijn ze over het algemeen gek op.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 21:45

Om het zand uit het hok te houden hebben we al wel wat ideeën, het punt is alleen dat we eerst al het zand weg moeten halen. Daar zoek ik een oplossing voor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:48

Ah aahhhh :)*

Uhhhh een konijnenheuvel? , tuin ophogen?

Of de plaatselijke weggeefhoek op FB? , marktplaats gratis halen en scheppen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:49

Ik geef ook paardenhooi, betaal 4,50 per baal maar daar doe ik bijna een half jaar mee met 2 konijnen. ruif aan de buitenkant hangen? Dan kunnen ze het er niet uithalen, of een goed binnenhok en daar hooi in doen. En met brok minderen.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:50

Weidehooi eten konijnen vaak sneller en meer. Gewoon een baaltje bij een boer kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:51

Oh zie ook steeds als ik naar werk fiets onderweg doormidden gehakte jerrycans hangen , bij van die rennen op het gras. Is het hooi droog en doen ze wat moeite ervoor ..

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 21:58

Rebecca schreef:
Ah aahhhh :)*

Uhhhh een konijnenheuvel? , tuin ophogen?

Of de plaatselijke weggeefhoek op FB? , marktplaats gratis halen en scheppen

Weggeefhoek is een goed idee! Hele tuin ophogen is dan wel een heel ambiteus plan :o

Ik ga eens op fb kijken of ik ergens een baaltje hooi kan kopen en dat ophangen!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 23:31

Heb je geen boerderij in de buurt? Gewoon langsgaan en vragen :)

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:14

Mijn konijnen aten ook slecht hooi.
Ik koop het in duitsland, bij het futterhaus,
hier is veel keus aan hooi.
Zoek altijd de zak uit, waar het dikste, grofste hooi inzit.
Momenteel gaat het goed met hooi eten.
Ze krijgen ook brokken van Selectieve Sience 4+
Zand hebben ze niet, ben verhuisd en staan op stenen.
Heb er wel een grasmat ingelegd, zodat ze wat te knabbelen hebben