Kat met kattenaids uit asiel halen? Ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mazida

Kat met kattenaids uit asiel halen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 13:45

Momenteel ben ik op zoek naar een maatje voor in huis. Een kat wel te verstaan. Nu heb ik een leukerd gevonden in een asiel, maar deze kat heeft kattenaids. Ik heb binnen wel een hond, dus het is niet de bedoeling dat de hond ziek wordt. Van het asiel heb ik begrepen dat het de bedoeling is dat de kat niet naar buiten komt en niet met andere katten mag. Dat is geen probleem. Kattenaids is niet besmettelijk voor mensen, maar de vrouw die ik sprak weet niet of honden er ziek van kunnen worden. Volgende week wil ik hierover een dierenarts bellen, hebben jullie wellicht ervaringen?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:46

Ik zou een andere kiezen... zitten er vaak genoeg :)
Geen idee of er risico's aanzitten met honden, maar better save than sorry, toch?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:47

Als ik dit zo lees, had ik het wel geweten... Wat doe je als de poes per ongeluk ontsnapt en de buurtpoezen ziek worden? Dan is het einde zoek...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:51

Chiave schreef:
Als ik dit zo lees, had ik het wel geweten... Wat doe je als de poes per ongeluk ontsnapt en de buurtpoezen ziek worden? Dan is het einde zoek...

Dit is inderdaad het grootste probleem... een ontsnapping zit in een klein hoekje en katten aids brengt ook veel kosten met zich mee.

Mazida

Re: Kat met kattenaids uit asiel halen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 13:52

Zeg niet dat ik het doe, maar overweeg het wel. Waarom zouden deze katten geen kans verdienen?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:52

Chiave schreef:

Nou nou.. Katten uit het asiel zijn bijna altijd geholpen. Dus het risico van besmetting is volgens mij bijna net zo laag als aids onder mensen. Daar loop je ook niet met een boog omheen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:54

Als je je goed laat voorlichten denk ik dat je best zo'n katje een kans kan geven. Wellicht kost het wel iets meer dan een gezonde kat, maar gezien ze geholpen worden in het asiel zal het risico verder eigenlijk niet bestaand zijn.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:54

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:56

top dat je zo een katje een thuis zou willen geven! ik ben vrijwilliger in een asiel en jammer genoeg blijven deze poesjes vaak erg lang zitten. zijn vaak erg lieve katten waar je in omgang niets aan merkt dat ze ziek zijn.
Ze mogen inderdaad niet bij andere katten (wel met andere katten die ook aids hebben, moest je dus ooit een 2e kat willen neem je er nog een aidskat bij, want die kunnen elkaar niet besmetten). Het is ook niet zo dat na een ontsnapping dadelijk de hele buurt besmet is. bij een gevecht en bloedcontct bestaat de kans dat de andere kat besmet is. ook aan een kitten kunnen via de baarmoeder het virus doorgegeven worden.
Voor honden is aids niet besmettelijk. het is een ziekte die enkel onder de katten (en eventueel katachtigen) heerst.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 14:09

Katten die besmet zijn met FIV kunnen geen honden of mensen besmetten. Jouw hond zal er niet ziek van worden. :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:46

Wat Animal zegt inderdaad. Als je meerdere katten zou hebben zou dat zelfs geen probleem zijn zolang het een stabiele groep is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:50

Animal schreef:
Katten die besmet zijn met FIV kunnen geen honden of mensen besmetten. Jouw hond zal er niet ziek van worden. :)

Dat dus en ontsnappen heb je zelf voor groot deel in de hand, heb al jaren een binnen kat, nou heb ik geen kinderen, dat helpt wel! En als je zelf genoeg discipline hebt om hem goed in de gaten te houden floept ie echt niet zomaar de straat op. Heb je kinderen dan wordt het wel stuk lastiger (vooral als die ook nog eens vriendjes en vriendinnetjes meenemen).

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:03

Hoi, fijn dat je overweegt een FIV-positief katje te adopteren!

Het klinkt natuurlijk eng, "aids", maar gelukkig is er met deze ziekte, net als bij het menselijke HIV, tegenwoordig prima te leven.
FIV is alléén besmettelijk voor andere katten, en alleen bij direct bloed-op-bloed contact. Een FIV-katje kan alleen of met andere FIV-katjes leven, maar ik ken ook talloze voorbeelden waarbij een FIV-katje veilig samenleeft met gezonde katten. Zolang ze niet tot bloedens toe vechten is er geen probleem. En dit laatste zie je eigenlijk bijna uitsluitend bij niet-gecastreerde katers.
Als ik zelf een aidskatje in opvang heb, mag die ook gewoon gezellig tussen mijn eigen niet-FIV-katjes lopen :j

De kans is er dat je inderdaad gemiddeld genomen wat meer DA kosten hebt. Zo is parodontitis een veelvoorkomende aandoening bij FIV (dan worden best de tandjes getrokken). Maar dat stelt eigenlijk niet veel voor, er zijn ook veel gezonde katten die dit krijgen (momenteel heb ik er zo 2 in huis). Ze zijn verder ook gevoeliger voor infecties aangezien hun immuunsysteem niet optimaal werkt. Maar aangezien je geen andere katten hebt, is er dus ook weinig kans dat je FIV-kat iets over kan nemen :)

Tenslotte is er nog het medicijn Interferon. Dit helpt de kat om langer in een vroeg stadium van FIV te blijven. Interferon is wel ontzettend duur. Dit is dus een afweging die je zelf moet maken, het is niet essentieel namelijk.

Op http://www.buddykat.be (speciale opvang voor FIV-katten) vind je een hoop info over FIV. Deze mensen hebben ook jarenlange ervaring ermee.

Als je nog vragen hebt, hoor ik het graag!

Edit: hier nog wat info (in het Engels) over hoe besmettelijk het (niet) is: http://www.care2.com/causes/as-it-turns-out-fiv-positive-and-negative-cats-can-happily-live-together.html

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:19

Nog even iets over dat binnenhouden: dat is natuurlijk prima, maar... als het katje gewend was om buiten te lopen (waardoor het misschien wel aan die besmetting kwam :)* ) is het te hopen dat het katje het accepteert als het eenmaal uit het asiel, binnenshuis moet blijven... accepteert het katje het niet, krijg je uitbraakpogingen en daar zijn katten héél handig èn volhardend in.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:53

Super dat je een FIV katje wil adopteren!
Het zijn echt zulke lieverds :D Hier in het asiel zitten er momenteel drie en dan nog enkele bij gastgezinnen thuis. Is echt zonde, want zijn lieve katten. Maar sommige hebben vaak medicijnen nodig en daar zitten wel kosten aan verbonden.

Meeste mensen denken bij een FIV-kat aan een vechtkater. Maar heb ook al poezen met FIV gezien en superlieve, rustige relaxte katers die geen vlieg kwaad doen.
Nu zitten ook twee gecastreerde katers met FIV in het asiel die heel leuk goed samen kunnen :).

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:10

In het asiel waar ik werk, worden katten met aids altijd direct ingeslapen...

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:30

antje_vip schreef:
In het asiel waar ik werk, worden katten met aids altijd direct ingeslapen...

En dat is dus een 'middeleeuwse' opvatting, dat ze beter geeuthanaseerd kunnen worden. Ik ken zoveel aidskatten die nog vele jaren gelukkig en gezond zijn gebleven.

Om welk asiel gaat dit?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:36

Eerlijk gezegd vind ik dat katten met aids ingeslapen moet worden.

Zat aidsvrije katten die ook een huisje zoeken.
Ik snap zoiets echt niet van asielen dat ze tehuis zoeken voor aidskatten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:40

Ragdollcat schreef:

Nou ja, waarom verdient een aidskat geen huisje dan?
Zo kun je van een hoop katten wel zeggen "er zijn er genoeg anderen die een huisje zoeken, waarom laten ze deze niet inslapen"?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:49

Ontsnappingskans is te groot........en dus besmetting voor gezonde katten is niet hierbij onmogelijk en dat zou wel kwalijknemend zijn.

Hier in de buurt zijn er katten helaas besmet geraakt door een aidskat...........fantastisch hoor.
En dan is ie gecastreerd hoor maar paren doet ie nog steeds en vechten doet ie ook, ja logisch katten maken weleens ruzie en deze dus ook.

Het is wel een lieverd maar hou het dan potverdorie in je huis en laat het niet steeds ontsnappen.

Gezonde katten zat die ook tehuis zoeken en dan kun je beter de zieke katten die ook nog eens andere katten kan besmetten in laten slapen, hoe sneu ook.

Je wilt toch ook niet dat er meer mogelijk besmet gaat raken.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:54

Ik werk in een asiel en wij slapen geen aidspatiënten in (is ook nogal van de gekke, die verdienen ook een thuis).
De meesten zijn ontzettend lief en leuk en sociaal met andere katten. Ook daar kunnen ze prima bij geplaatst worden (het risico is dan heel klein, maar natuurlijk wel aanwezig).

Binnenhouden gaat prima, gewoon goed om ramen en deuren letten. Ook zijn katten uit asiels altijd gecastreerd, dus besmetten via dekken kan niet meer.
De katten die besmetten zijn vaak de wilde straatkatten die van niemand zijn, en daar kan helaas behalve vangen niet veel aan gedaan worden. Zolang mensen hun dieren ongecastreerd laten lopen zullen er straatkatten (met aids) bestaan.

Super ts dat je erover denkt om een aidskat aan te schaffen. Zeker doen!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:01

Magrathea schreef:
Ragdollcat schreef:

Nou ja, waarom verdient een aidskat geen huisje dan?
Zo kun je van een hoop katten wel zeggen "er zijn er genoeg anderen die een huisje zoeken, waarom laten ze deze niet inslapen"?

Ik denk dat het voor een boel asielen toch wel de realiteit is dat ze meer katten zouden willen helpen dan ze kunnen?
Ik ben niet perce van mening dat een kat met FIV ingeslapen moet worden of juist niet als ie in een asiel komt dat lijkt me per asiel en per geval heel verschillend hoeveel kans er is voor zo'n kat en in hoeverre dat ten koste gaat van het helpen van andere dieren.

Een vriendin van mij had een kat met FIV ze heeft hem nog best een tijd gehouden en hoewel hij buiten komen gewend was is hij wel gewend geraakt aan het binnen zijn, maar hij was al wat ouder en rustiger volgens mij. Hij is wel echt een beetje afgetakeld op het eind en is ook niet zo heel oud geworden dat is natuurlijk wel sneu maar denk ik ook wel iets om rekening mee te houden of je daar tegen kan..

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:01

Mijn tante heeft ook een aids kat ( en een niet aids kat) gaat super goed hoor! Heel fijn als je deze een huisje wil geven!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:53

Ragdollcat schreef:

Ja joh, en suiker- of nierpatiëntjes kunnen ze dan ook maar beter inslapen want die zijn ook niet gezond en kosten over 't algemeen meer geld dan FIV-katjes :roll:
Of katten met een schildklierafwijking. Of neurologische patiëntjes. En doe de chronische niesziektekatten dan ook maar dood. En herpes- en toxoplasmosedragers. Als je ziek bent of iets bij je draagt als dier heb je namelijk geen bestaansrecht.

Denk je er ook zo over bij paarden die iets mankeren, maar verder gewoon een kwalitatief leven kunnen hebben? En mensen dan? Oprechte vraag :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:28

Dus deze lieve kater moet ook maar ingeslapen worden? Superlief dier.
Afbeelding

Hier zoeken momenteel vijf FIV-katjes een thuis. Sommige mensen willen graag een binnenkat want vinden het te gevaarlijk buiten.