Konijnen vermageren, onduidelijke oorzaak?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Konijnen vermageren, onduidelijke oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 12:48

De titel zegt het al. Twee van mijn (10) konijnen vallen al een poosje af.
Ze zijn een maand of 2 terug ontwormd met panacur tegen pinworm, mestonderzoek liet geen verdere wormbesmetting zien. De voedster is nog niet geholpen ivm het mager zijn, maar ze is om en nabij een jaar dus ik vermoed geen baarmoederproblemen.

Toch zijn ze nog steeds mager en deze 2 worden ook een beetje weggejaagd. Dit laat me toch weer twijfelen of er niet iets mis is?

Gebit is in orde, darmen lijken het goed te doen. Ik vond vreemde keutels maar de laatste tijd niet meer. Kan kloppen, want ze zijn ontwormd.

De twee desbetreffende konijnen, gecastr ram en voedster, zitten in een groep van 5, bestaande uit 2 gecastr rammen, 3 voedsters waarvan 2 geholpen.

Ze krijgen per dag onbeperkt goed hooi, zo'n 120 gram biks nu met zijn vijven, 2 theelepels lijnzaad, 400 gram luzerne, genoeg verschillende soorten groen, en ik voer ze bij met erwtenvlokken, kokosvlokken, maïsvlokken, gedroogde echinacea. Eerder ook andere gedroogde kruiden, pre alpin aspero, just grass, maar dit willen ze niet meer eten.

Wie herkent dit, of wie heeft er tips? Ik snap er niks van...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:56

Zie je ze ook genoeg eten?

Wat een oud middeltje is.maar wel een goede dikmaker is
brood :j
dagelijks ongeveer een half plakje hard brood voeren.

Eventueel die 2 toch tijdelijk apart zetten en bied je het voer op verschillende plekken aan?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 13:06

Ze eten heel goed. Brood reageren ze niet zo goed op, worden ze gassig van, dus dat durf ik niet..
Apart zetten helpt ook niet echt, ik heb ze apart gehad maar er veranderde vrij weinig.

Ik strooi alles qua voeding, geef het niet in bakken e.d., hooi sowieso op verschillende plaatsen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 13:09

Worden alleen die 2 er gassig van?
Ik heb er nooit problemen mee gehad namelijk.
maar zou denk ik toch even verder zoeken of er misschien andere parasiet kan zitten of verteringsstoornissen :j

evita13

Re: Konijnen vermageren, onduidelijke oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 13:11

wormen ? stress ? ouderdom ? last van weersverandering ?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 13:12

Nee, eigenlijk hebben ze daar allemaal wel last van. Ik gaf eerst weleens brood, maar de dag erna waren ze wat suffig en aten ze minder goed. Ik heb het al vaker gehoord, het is eigenlijk ook geen "konijneneten" natuurlijk..

Wat voor parasieten moet ik dan aan denken? De DA kon verder ook niet echt iets vinden..

Ze worden overigens niet weggejaagd bij het eten. Dat gebeurt samen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 13:15

bontebonte schreef:
wormen ? stress ? ouderdom ? last van weersverandering ?

Zie openingspost. Zijn ontwormd tegen pinworm, met panacur, mestonderzoek wijst niets uit. Ze zijn beide om en nabij een jaar, vorig jaar zomer geboren.

Dit speelt al vanaf februari zoiets, ik denk dus niet richting het weer hoewel ze daar wel op reageren. Het zijn halfwildjes, dus stress is goed mogelijk, hoewel dat toch wel meevalt de laatste tijd. Het naar de DA gaan en het vangen gaf wel stress, dat is 6 weken geleden. Ze werden eigenlijk mager, ik vond wormen, heb alle konijnen ontwormd maar deze twee blijven mager. Heb zelf ook onder mijn microscoop gekeken maar niets gevonden...
Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 23-04-16 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 13:16

Misschien toch door stress? Zie je ze wel eens languit liggen, met een ander konijn tegen elkaar aan? Dan zijn ze in elk geval ontspannen. Hoe lang zitten ze al in deze groep?
Of problemen met de rui? Mijn ram heeft daar wel eens last van

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 13:18

Bootsiebob schreef:
Misschien toch door stress? Zie je ze wel eens languit liggen, met een ander konijn tegen elkaar aan? Dan zijn ze in elk geval ontspannen. Hoe lang zitten ze al in deze groep?
Of problemen met de rui? Mijn ram heeft daar wel eens last van

Ze zitten en liggen vaak bij elkaar. De ene ram, degene die ook mager is, is wel uit de groep geweest ivm ongeluk. Hij moest geopereerd worden. Sinds een week zit hij er nu weer bij, ik heb ze opnieuw gekoppeld.

De groep bestond eerst uit 8, maar heb ze gescheiden ivm gedragsprobleem van een van mijn andere dames. Ze zitten vanaf januari al bij elkaar.

De rui valt mee, ze lijken er geen last van te hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:51

Ja zeg je wel. Brood geen konijnevoer, maar luzerne bevat veel calcium. In verband met blaassteen zou ik dat dan weer niet voeren.
kijk toch nog es goed naar je rantsoen wat dat betreft.
al weet ik niet of er veel calcium in brood zit :o

Vroeger ook wel eens dunne konijnen gehad en met de broodtip kreeg ik ze op gewicht.
ik voer het nog steeds. Elke morgen ongeveer een kwart stukje..vinden ze heerlijk en al mijn konijnen worden toch best oud.

Maar stress kan inderdaad oom een hoop doen ja

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 15:35

ellepel schreef:
Ja zeg je wel. Brood geen konijnevoer, maar luzerne bevat veel calcium. In verband met blaassteen zou ik dat dan weer niet voeren.
kijk toch nog es goed naar je rantsoen wat dat betreft.
al weet ik niet of er veel calcium in brood zit :o

Vroeger ook wel eens dunne konijnen gehad en met de broodtip kreeg ik ze op gewicht.
ik voer het nog steeds. Elke morgen ongeveer een kwart stukje..vinden ze heerlijk en al mijn konijnen worden toch best oud.

Maar stress kan inderdaad oom een hoop doen ja

De luzerne die ik geef valt mee qua calcium ;) een van m'n andere konijnen is gevoelig voor calciun, krijgt dan blaaszand en calciumplasjes, met deze luzerne niet. Niet ieder konijn heeft dat. Zoals ik al zei reageren ze slecht op brood, dus dat ga ik niet doen.

Wat is er verder mis met mijn rantsoen? De andere konijnen krijgen dit ook, al mijn konijnen de afgelopen 3 jaar, en het gaat prima. Alleen deze 2 niet. De luzerne is op het moment het enige wat ze goed op gewicht lijkt te houden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 15:41

Beter lezen,want zeg niet dat er wat mis is.
Zou er alleen even goed naar kijken.
je vraagt om advies en dat krijg je, wat je er vervolgens mee doet moet je zelf weten

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 15:57

Ik snap niet wat je bedoeld. Ik moet naar mijn rantsoen kijken, dus neem ik aan dat er wat mis mee is. Wat bedoel je dan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 16:06

Gewoon even goed kijken of het allemaal goed is wat je geeft,meer niet.
Dus als jij zegt dat het goed is dan is het zo, prima toch :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 16:10

2 op de 10 konijnen die het niet goed doen is 20 % die het op dit huidige voerbeleid niet goed doen. Toch een behoorlijk percentage.

Echter is je voeding wel uitgebreid en gevarieerd, dus het kan bijna niet dat ze tekorten hebben. Het vele lucerne viel me ook wel op, persoonlijk zou ik dat wat minderen. Een konijn heeft in principe genoeg aan hooi en gevarieerd groenvoer.

een maand geleden ontwormd? Ik zou nog eens ontwormen en dan binnen twee weken nog eens ...
Ondertussen kunnen er al weer eitjes uitgekomen zijn...

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 18:00

Luzerne krijgen ze nu zoveel omdat die 2 aan moeten komen, tweede keer dat ik dat nu zeg :') normaal is het een klein handje per dag per twee... Ik snap best dat anderen het niet goed vinden, maar geef dan aan waarom. Ze doen het hier ook al geruime tijd goed op. Ik vind het erger zoveel biks te moeten voeren, normaal zat ik op 10 gram per konijn, 50 gram per dag dus. Maar ik wil niet dat ze nog meer afvallen... Een normaal konijn heeft daar genoeg aan, deze twee op het moment niet.

Ik heb ze 2 weken iedere dag ontwormd en tot een maand geleden iedere 10 dagen weer. In totaal zo'n 5 keer, die eitjes zijn allang dood Zoals ik al zei wijst mestonderzoek niets uit, dus wormen hebben ze niet.

Wel denk ik aan EC dus ik ga overleggen met mijn DA of ik met panacur mag starten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 22:09

Mestonderzoek vind ik niet zo betrouwbaar. in je Op gaf je aan dat ze een maand geleden ontwormd waren. Niet in welk schema.

lucerne zou ik niet geven in een dergelijke hoeveelheid omdat je dan het risico hebt dat ze zich vullen met de lucerne en anders niet genoeg binnenkrijgen, .dus een vrij eenzijdige voeding krijgen.
biks is 20 gram per dag per konijn. dus 40 gram per dag voor een konijn van 2 kilo.
is er een mogelijkheid dat die twee bv snachts apart gaan en meer biks krijgen? biks = dikmaker nl...

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 22:16

Pas als ze de biks en het groenvoer op hebben krijgen ze luzerne, 's nachts eigenlijk, en het is iedere keer allemaal op. Hooi eten ze ook genoeg, dus dat zit wel goed denk ik.
Erwtenvlokken, havermout en maisvlokken zijn ook dikmakers, net als luzerne en biks. Dat laatste krijgen ze ook voldoende, in principe zouden ze aan moeten komen..

's Nachts apart is niet handig voor het behoud van de groep.. Ik ben nu 4 dagen in de week weg en mijn moeder houdt de boel niet zo goed in de gaten, in de zin van, ze ziet het als er gejaagd etc wordt.. Daar ben ik bang voor als ik ze weghaal. Eerder deed ik dat wel, hielp niet echt qua meer eten. Ik gaf ze toen een bakje erwtenvlokken, een bakje maisvlokken, 2 bakjes biks en 250 gram luzerne. Het is niet zo dat ze dan alles opeten, ze stoppen op den duur.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 22:24

Misschien eten die 2 niet zo gevarieerd als de rest en zoeken ze er uit wat ze lekker vinden maar kwa voeding niet voldoende is.

Ook al wacht je tot de brok op is. Zie je die 2 dat wel eten?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 22:39

hmm. dat is een moeilijke idd.
apart kan prima in een hoekje met gaas. zo is de groep nog samen maar kunnen ze anders eten.
ik zou deze twee eens een aantal weken op hooi. biks en groenvoer zetten en de lekkere extraatjes weghouden. eens kijken of dat helpt. indien niet ligt het niet aan de voeding.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 09:26

En twee skeletkonijnen overhouden? Nee, dankje. Ik ben ze juist bij gaan voeren omdat ze zo mager werden. Normaal is het heel simpel hooi, biks, groen, klein beetje luzerne. Maar daar hebben ze niet genoeg aan.

De titel is overigens niet voor niets "vermagerde konijnen", ik vraag niet of mijn voerrantsoen goed is... Ik heb het idee dat het daar nu constant over gaat, en ja, de luzerne en extra's lijken veel, maar ik moet iets doen om ze aan te laten komen. Normaal krijgen ze 1-2 x per week iets extra's.

Ze eten al het belangrijke op, dus tekorten hebben ze niet. Ze zijn alleen mager, en dat komt niet door de extra's, ze zouden juist aan moeten komen.
Apart zetten gaat ook niet, dan zouden ze helemaal apart moeten en ik heb geen hok meer, waar ze droog zouden kunnen zitten. Het zijn halfwildjes, die doodongelukkig worden van dagenlang een klein hoekje in de ren. En ik wil niet dat de groep weer uit elkaar valt. Mijn moeder kan ze niet vangen, en niet in de gaten houden, dus tijdelijk wordt ook lastig.

Ze eten net zo gevarieerd als de rest. En ik zie ze ook eten. Ze komen meteen als ik biks of groen ga geven. Met de ene dag als extra wat havermout, de andere dag wat erwtenvlokken, de volgende dag wat maisvlokken, en zo door. Het is niet dat ze iedere dag zoveel aan extra's krijgen, de andere 3 moeten niet obese worden natuurlijk ;) en zoveel geven heeft toch geen zin, dan laten ze het staan.

Ik hoor nu van veel mensen EC en ga daar dus tegen behandelen. Wie weet is dat wel gewoon de oorzaak. Mijn voerrantsoen niet, dat zei mijn DA ook, die snapt niet dat ze niet flink aankomen nu. Een van de andere konijnen was ook mager, bleek EC te hebben (maar had meer symptomen dan mager worden) en nadat ik met panacur startte kwam ze goed aan met dit rantsoen. Dat is een paar weken geleden nu, en ze is terug op haar oude gewicht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 09:39

Kunnen ze zeker mager van worden, ik heb er ook een gehad die ec had.(had daar toen ook een topic van geopend)
Heeft daar toen wel neurologische schade aan over gehouden,maar is er uiteindelijk wel 11 mee geworden :j

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 09:41

Klopt, mijn andere konijn werd mager (viel 100 gram per week af) en haar achterpoot werkte niet goed mee. Medicatie sloeg aan, EC dus.
Fijn dat hij toch nog zo oud is geworden!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:51

Biks zijn net dikmakend. veel konijnen die enkel biks krijgen zijn te vet.
Vandaar mijn optie om eens te kijken of onbeperkt biks alleen verschil maakt. Indien wel. ligt het aan je rantsoen. Indien niet is je rantsoen wel ok.
Simpele test. kan veel antwoorden geven.
nu zou ik idd ook die EC uitsluiten eerst m...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:28

Inderdaad kan het EC zijn. Weet je overigens zeker dat het de kiesjes niet zijn?