Hersenwerk voor honden. Wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Hersenwerk voor honden. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 09:17

Sinds ik mijn hond heb, ben ik bezig met hersenwerken :D. Boor vindt het ontzettend leuk om te doen en ik merk dat hij er voldoening uit haalt.

Wie puzzelt/hersenwerkt nog meer met zijn/haar hond? Wat voor spelletjes doe je, hoe pak je het aan?

Kortom, inspiratietopic :D. Ik heb zelf een filmpje van 1 van de spellen die ik met mijn hond speel. Ik zal die vanavond plaatsen.

Ik ben benieuwd naar jullie puzzels/spellen :D. Boor is wel toe aan een nieuwe uitdaging.

Anoniem

Re: Hersenwerk voor honden. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:43

Ik wil dit eigenlijk wel gaan doen. Onze hond kan nogal ongeduldig zijn, dus t moet wel met beleid gebeuren haha..

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:48

Ik ben wel erg benieuwd wat je dan precies doet. Ik denk dat onze jonge hond van 8 maand ook wel wat meer uitdaging kan gebruiken.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:54

Ik zoek ook inspiratie, mijn Border Collie van 4 maanden heeft duidelijk ook mentale uitdaging nodig en ik weet niet hoe/waar ik moet starten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:57

Wij doen dat, niet ontzettend veel, maar leuk is het wel!

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:09

Ik doe ook puzzeltjes met ziva!
Dit kan eenvoudig snoepjes in de kamer verstoppen zijn die ze dan moet zoeken.
Maar een ander voorbeeld is met een cupcake bakvorm tray.
Daar leg ik dan in een paar vormpjes een brokje, en dan op alle vormpjes een bal, of een opgepropte zakdoek, en dan maar alles leeghalen en zoeken.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:13

Ik lees mee!
Mijn pup van 6 maanden leeft helemaal op als ik ermee aan het werk ga, maar na een half uur zit, af en blijf is de lol er wel een beetje af. En ze doet het zo goed dat er nog maar weinig uitdaging voor d'r in zit.
We blijven oefenen, maar wat meer afwisseling zou leuk zijn!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:15

Ik heb een snuffelmat gemaakt met fleecedekens.
Verder zoekt ze altijd veel lekkers in het gras dat ik onder het wandelen uitstrooi.
Thuis in de tuin gooi ik altijd een handje brokjes weg en ook binnen verstop ik een hoop.

En in een badhanddoek die vouw ik over de lengte dubbel en rol ik op met snoep erin.
Zo moet ze steeds een stukje de handdoek voorruit duwen om het lekkers te krijgen :)

@ Dorus, een half uur met je pup van 6 maanden af zit en blijf oefenen is waarschijnlijk te veel ;)
Pak een paar kleine momentjes per dag van 5 a max 10 minuutjes ;)
Zo gaat de lol er ook minder vanaf. De motivatie moet je behouden, juist met zulke dingen.

Daarbij kun je het ook al wat uitbreiden denk ik? Zit en blijf (zelf een paar pasjes op afstand gaan staan, teruglopen en belonen) Dit kun je ook met af doen.

Vooral spelenderwijs bezig zijn en niet te lang laten wachten op een beloning. Dan gaat de lol er af en zal ze minder enthousiast iets voor je uitvoeren. Uiteindelijk naar mate ze ouder wordt kun je dit uitbreiden qua tijd.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:49

Dat half uur zit, af en blijf is bij wijze van spreken, niet letterlijk.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:53

Oooh :') dan heb ik niks gezegd haha!
Zie het zoveel gebeuren dat het wel letterlijk gedaan wordt. Vandaar :D

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:55

Ja wij doen het heb zelf een draai bord 3 lagen
En net een geleend van een bekende spel van nina ottens met botjes op pakken en lades los doen en balletje balletje onder 3 ikea bekers (of meer )
Ook altijd leuk

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:00

Leuk, ik zou dit ook weer eens moeten oppakken. :)
Wij hebben woorden gekoppeld aan haar speeltjes. Dus stok, touw, knuffel, bal. Leg die allemaal in de buurt en vraag je hond dan bijvoorbeeld 'pak de stok', dan moet ze de stok er tussenuit halen en bij je brengen.

AmkeVH: Leuk idee, dat ga ik ook eens proberen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 13:09

Leuk dat jullie allemaal volgen *\o/*. En wat een leuke tips al.

Boor met zijn emmer :). Deze, en de bekertjes vindt hij het leukste.

Andere filmpjes heb ik helaas niet meer. Ik ga mijn vriend dit weekend vragen of hij een filmpje kan maken van Boor met zijn bekertjes.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 19-04-16 13:20, in het totaal 2 keer bewerkt

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:12

Ik volg funtraining met mijn Aussies al vanaf dat ze pup zijn, ze zijn nu 3 en 4 jaar oud. Tijdens de funtraining doen we oa hersenwerk.
Zorg met pups dat je het niet te moeilijk maakt en zorg ook dat je de controle houd. Dus geef er meteen een commando aan b.v. 'zoek', en laat 'm ook pas zoeken als jij het aangeeft dat het mag (met het commando). Zorg ook dat als de koekjes gevonden zijn je het afsluit, dus door bijvoorbeeld te roepen 'goed zo' en de hond/pup bij je te roepen.

Je hoeft geen dure puzzels te kopen om hersenwerk te doen. Met pups beginnen we met een eierdoosje. In dit eierdoosje leg je een paar brokjes en je legt eerst het doosje met de brokjes open zodat het makkelijk is om de brokjes te vinden. Als de hond/pup dit door heeft kan je de deksel erop doen maar nog niet helemaal dicht. Een tijdje later kan je het doosje proberen dicht te doen. Zorg dat je niet te snel gaat anders levert het alleen maar frustratie op bij de hond.

Een opgerold kleedje: Vouw een kleedje open en leg vooraan een brokje. Rol het kleed een stukje op en leg weer een brokje. Dit doe je totdat het hele kleed is opgerold. In het begin kan je de hond/pup een beetje helpen door het kleed een stukje open te duwen.

Een WC rolletje: Doe wat verfrommeld papier in het WC rolletje met wat brokjes. Dit is wel voor de iets gevorderde zoeker.

Bakjes op elkaar: Leg lege plastic bakjes op de grond en willekeurig over elkaar heen. Leg daar koekjes tussen.

Een oude spijkerbroek: Verstop koekjes in een oude spijkerbroek.

Belangrijk is in ieder geval dat je niet te moeilijk begint en eventueel even helpt in het begin.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:04

Afbeelding
Afbeelding

Voor onze 3 maanden oude pup zoeken we wat moeilijkere spellen. Nu ook draaischijf met 3 draaielementen, die kost iets meer moeite maar lukt m ook.

Kluifje aan touwtje onder bank, moet hij aan touw eronder uit trekken.

Kimmetjee07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:07

Ik heb me zojuist voor een workshop hersenwerk bij de plaatselijke dierenspeciaalzaak opgegeven.

Ik heb een leergierige Bullmastiff pup van bijna 7 maanden. Hij heeft een eigen Snuffelmat en doet zo graag spelletjes

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 15:09

@Nimmy, misschien is het emmertje uit mijn filmpje iets voor je hondje :).

Knap hondje, btw :D.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:11

_San87_ schreef:
@Nimmy, misschien is het emmertje uit mijn filmpje iets voor je hondje :).

Knap hondje, btw :D.

Filmpje kijk ik thuis wel even.

Dank je! Is zeker knappe pup

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:28

Die met die flessen is leuk nimmy! eens kijken of ik ook spullen heb om dat te maken

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 18:06

Nimmy dat is een Aussie toch? Die zijn ook erg slim ;) Vooral als je dat soort spelletjes vaker met ze doet, dat hebben ze heel snel door.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:04

astridklomp schreef:
Nimmy dat is een Aussie toch? Die zijn ook erg slim ;) Vooral als je dat soort spelletjes vaker met ze doet, dat hebben ze heel snel door.

Klopt helemaal.

Maar aangezien de katten ook een beetje een rustig leven wensen, hij niet zo veel mag wandelen moeten we toch wat om m moe te krijgen...

Denk dat hij straks wiskunde mag gaan studeren...

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:09

Ik heb een Aussie. :)

Ik heb een snuffelmat voor hem gemaakt, maar die had je 1 2 3 door. :') Hij vindt 'm geloof ik wel erg leuk dus die pak ik er regelmatig bij.
Verder heb ik een variant op het bekende flyball apparaat, maar het principe is hetzelfde (bal in apparaat stoppen > snoepje rolt eruit, bal wordt weggeschoten)
Ook nog een houten hondenpuzzel maar daar vindt ie weinig aan.
Tot slot nog een bal met van binnen een 'doolhof', alleen als hij er op een bepaalde manier mee rolt valt er een snoepje uit.

En verder, snoepjes verstoppen onder/in bekers/bakjes etc. Of een kartonnen doos met proppen papier, met daarin wat lekkers.
En natuurlijk gewoon wat leuke 'kunstjes', zoals highfive, doodliggen, achteruitlopen, you name it. :)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:13

Snuffelmat en draaischijf spelletjes vind ie geweldig. Hij controleert ook echt of ie alle brokjes heeft.

Verder nog wat zoekende, houten spelletjes maken we zelf. Dus suggesties zijn welkom

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:12

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:29

Ik doe het heel simpel; honden moeten even in de gang wachten met gesloten deur. Ik verstop overal snoepjes (in schoenen, achter de lamp, naast een tafelpoot, onder een speeltje) en de honden vinden het geweldig. Kost me niks :D
En om het iets moeilijker te maken snoepjes ook iets hoger verstoppen, dus op een doos, tas, in een kastje, op de bank.