Katten aan het bloemschikken geslagen....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

magic_lover

Katten aan het bloemschikken geslagen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 13:27

Zoals de titel al zegt..
ik had v/d week eindelijk leuke bloemetjes gekocht voor in ons huisje, harstikke leuk, dacht ik.... :7
De katten denken daar echter anders over, en menen echte kunstenaars te wezen.
De 1e dagen ging het goed, en kon ik relatief rustig de deur uit zonder in een ravage terug te komen. maar de laatste 2 avonden is het bingo(waren we ook op visite) vanmorgen alles weer op geruimd en netjes gemaakt, kwam ik weer thuis en ja hoor. Nu hadden ze beide te pakken gehad.

Enkele creaties van hun:
Afbeelding

Afbeelding
En vanmorgen
Afbeelding

Prachtig natuurlijk.. Maar iemand nog tips wat goed werkt om ze uit de planten te houden?

Vooralsnog laten ze de andere 2 wel met rust, maar ben eigenlijk niet van plan iedere week nieuwe planten te kopen :Y)

OJa ze zijn net een half jaartje oud, de bedoeling is dat ze binnenkort gelukkig ook naar buiten gaan(denk dat dat al een hoop scheelt). Maar wil ze eerst laten castreren.
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 17-04-16 13:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Gnome

Re: Katten aan het bloemschikken geslagen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:29

Sorry maar ik heb echt vreselijk moeten lachen. Ik ken je probleem maar al te goed. Daarom nu neppers..

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:31

Afbeelding

Ik kan ze er ook niet uit houden :n zelfs mijn nepplanten worden aangevreten >;)
Heb 1 plant waar ze niet aanzitten en dat is een heel lelijke vetplant :') vind 'm zelf niet mooi, maar de enige die het tot nu toe al jaren volhoudt.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:32

Hier helpt het een hele hoop door kattengras neer te zetten. Maar ook dat bied geen volledige garanties tegen bloemschikkende katten :')

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:37

Ook hier gewoon overgestapt op mooie nepperds! :j

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 13:41

Nou exact dat plaatje amy_leftover! :')
Ze zullen wel gedacht hebben, "wij waren er eerder" :Y)
Dit waren overigens ook 2 vetplanten haha..

Kattengras zal ik idd ook nog even halen! Verder hebben ze de weeereld aan speeltjes en muisjes waar ze wel dankbaar gebruik van maken.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:41

Probleem had ik ook :D
Heb bovenop het zand sierkiezels neergelegd!
Gewoon wat normaal buiten op kiezelpad ligt maar dan wat grotere (+\= 5 cm), mooi grijs dus misstond ook nog nie eens _/-\o_ !
Ok, ontbrak er af en toe wel 1 -O- maar is beter als alles onder het zand :')

Ze zeggen natte koffiedrap (schijnen katten hekel aan te hebben) maar weet niet of je dat erg ruikt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:44

Je kunt ook sateprikkers of tandenstokers in het zand rondom de planten zetten. Maar ik weet niet of dat werkt in zulke kleine potjes.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:46

Geen tips, die van mij laten gelukkig alles staan, maar ik ken het van de vorige kat.

Jouw plant in kwestie is overigens goed te redden nog, ik heb er ook zo een, die kun je rustig weer in aarde steken, wortels of niet want die maakt razendsnel wortels aan.
Ziet er misschien wat armoedig uit een paar weekjes en niet alle stukjes zullen 't redden maar scheelt je wel een uitgave.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:47

Tegen aanvreten helpt inderdaad de aanwezigheid van kattengras.

Tegen graven helpt scherpe steentjes op de aarde.

En het handigste is natuurlijk als je katten genoeg speelgoed hebben en een krabpaal met uitzicht. Een krabpaal in een hoekje heb je niet zo veel aan. Aan een krabpaal voor een raam of in elk geval op een plek waar ze veel van de omgeving kunnen zien wel. Zorg ook dat er ruimte voor ze is in de vensterbank. Katten zitten/liggen/zonnen/zwengelen graag in de vensterbank.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:48

Whahahhaa ik heb hartelijk om je fotoos gelachen!!

Ik heb geen idee wat je er tegen kunt doen... hier komen de planten allemaal om door diegene die ze water moet geven... dat ben ik dus.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:49

Katten zijn evil. De onze woont in de schaapstal, daar kan ze weinig schade aanrichten.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:52

magic_lover schreef:
Nou exact dat plaatje amy_leftover! :')
Ze zullen wel gedacht hebben, "wij waren er eerder" :Y)
Dit waren overigens ook 2 vetplanten haha..

Kattengras zal ik idd ook nog even halen! Verder hebben ze de weeereld aan speeltjes en muisjes waar ze wel dankbaar gebruik van maken.

Ik had de planten op jouw foto ook, maar ging hier ook niet goed.
Heb nu een vetplant met ronde 'blaadjes' en af en toe groeien er sprieten uit (maar die trekt mijn peuter er dan weer uit) :+
Is ook gelijk mijn enige plant :')

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:53

Ik heb het opgegeven om planten in huis te halen.

Veel sterkte.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:53

Tja... daarom heb ik dus geen planten in huis. Helaas pindakaas.

Tot voor kort kon ik ook nooit bloemen neerzetten, tot ik nu een leuk kastje heb waar ze niet op kunnen springen. Voor het eerst in jaaaaaaaren weer eens een bos bloemen leuk kunnen neerzetten!

Maar plantjes in vensterbank zoals jij? Nope. Gaat gewoon niet gebeuren niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:55

Ik zou daar dus echt niet blij van worden. Als de honden dat hier zouden flikken. Grrr. Waarom wordt dit van katten geaccepteerd en van honden niet eigenlijk? Als huisdieren zouden bepalen wat ik allemaal,niet in huis kan neerzetten. -O-

Maar misschien niet mooi maar stukje gaas eromheen. Of plant in een sier minikasje zetten of een heel grote glazen vaas. Of de hele vensterbank ontoegankelijk maken voor katten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:58

En hoe zou je dat willen doen dan, niet accepteren? Als je huisdierlief niet op heterdaad betrapt valt er al niets meer af te leren.

En of het nog zo leuk is om plantjes neer te zetten met gaas eromheen.... naahhh dan maar gewoon geen plantjes.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:59

Net zolang doorgaan tot ze zich gedragen en dan desnoods maar gaas er tijdelijk omheen tot ze het niet meer proberen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:02

doorgaan met..... wat?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:04

Hier gaat het over het algemeen goed. In het begin sprayden we van die anti-kat spray op de planten tegen het graven en opeten, tegenwoordig heb ik geaccepteerd dat ze zo nu en dan een hap van de (grote) planten met sprieten nemen als ik niet kijk. Als ik in de buurt ben laten ze echt wel, anders hebben ze ruzie ~~}> De kleinere planten die een paar happen nauwelijks overleven staan in een kamer waar de katten niet komen.. helaas want ik zou ze graag vaker zien!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:06

Amaris schreef:
doorgaan met..... wat?

Met mooie kussentjes neerleggen (als je geen "kale" vensterbank wil) zodat de katten daar de ruimte hebben en dan een stukje van de vensterbank gebruiken voor de plantjes. TS heeft nu de plantenzooi zo veel mogelijk verspreid. Slecht plan. Katten en planten kan heel prima in 1 huis. Maar wel de planten concentreren en ruimte voor de katten creëren. Ik heb hier 1 vensterbank voor plantjes en 1 voor katten. En dat werkt goed.

Met jonge katten (en met oudere ook wel) kan het natuurlijk ook dat ze jagen op vliegjes enz die achter de potten kruipen. En dan gaat er wel eens een pot om. Maar de meeste vliegjes willen niet achter een pot, die willen naar buiten en gebruiken daar het hele kozijn en raam voor. Voor een kat ook prettiger om z'n lijf kwijt te kunnen wanneer hij jaagt, zonder dat er allemaal potten en prullen in de weg staan. En dat geldt ook voor bijv. tikkertje spelen. Als plant ben je kansloos als de katten in je huis om jou heen geen plek hebben om te spelen en te rausen. Over 1 plant springen zal niet zo'n probleem zijn maar in deze vensterbank staat een heel parcours.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:10

Herkenbaar! Alleen hier gelukkig niet de plant zelf, maar graag de siersteentjes die dan in de pot zitten enzo. En af en toe rennen ze te hard achter elkaar aan over de vensterbank en dan gaat er nog wel eens een op de grond. Tja ze ervoor straffen is zo lastig als je niet op dat moment thuis bent. Als je thuis komt en je ziet de ravage heeft het al geen zin meer.

Mijn ouders hebben voor hun katten JUIST stenen in de pot gelegd op de aarde, dat hielp bij hun tegen het graven in de pot. Kan je dus ook nog proberen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:11

Been there, done that.

Sommige katten laten zich min of meer opvoeden, sommige gewoon niet.

Heb avonden met de plantenspuit binnen handbereik gezeten (evenals plant binnen spuitbereik).

Kat hobbelt naar plant.
'NEE'
Kat kijkt je dom aan en ploft zijn derriere naast plant
'NEE heb ik gezegd'
Kat wacht tot je een halve seconde niet kijkt en 'hap' weer een gaatje bij in de plant. Om vervolgens weer onschuldig te zitten kijken naast de plant.
Kat krijgt lading met plantenspuit en loopt weg.
Kat hobbelt een halfuur later terug naar plant.
...

At best bleven ze er af als ik thuis was. Maar ik werk dus ben niet constant thuis en telkens rommel opruimen en planten weer op de mesthoop gooien wordt je ook beu.

Er zijn katten die planten met rust laten. Maar eenmaal ze het in hun hoofd gestoken hebben is het moeilijk om hen te ontmoedigen.
Planten buiten bereik gaat ook al moeilijker, katten springen overal op/over/langs.

In m'n slaapkamer staat een dappere survivor. Katten mogen niet in de slaapkamer.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:15

Vrienden hebben aluminiumfolie over de aarde gedaan en nu blijven de katten er van af.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:36

Bij ons gaat de combinatie katten en planten vrij goed. Op de ene vensterbank staan orchideeën (oké, heel af en toe ligt er wel eens één op de grond, maar dat is ondertussen al lang geleden. Dit had ook te maken met de brokjes die onder/tussen de potten lagen, eetbakjes stonden in het midden). Op de andere vensterbank staat in het midden een boompje, heb hebben we een gaasje op de aarde gelegd (soort vliegengaas) en daar kleine steentjes op zodat ze er niet in kunnen graven. Af en toe een steentje eruit kan je niet vermijden. Plant is tot nu toe 1 x omgevallen door een niet zo slimme actie. De andere plant staat meter verder, zonder steentjes. Heel af en toe ligt er wat zand uit, maar nu is het al lang geleden. Wel hebben ze ruimte om op de vensterbank in de zon te liggen, daar te krabben, krabpaal staat er vlak naast. In het begin ook heel consequent zijn en blijven. De houten prikkers in planten vind ik maar niks. Ik heb een kat die deze zou durven opeten.