Hoe geld van een dekking krijgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Hoe geld van een dekking krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 08:52

Hallo Bokkers,

Er zijn hier vast wat hondenfokkers die hier antwoord op kunnen geven. Ik heb een Cane Corso reu die af en toe mag dekken (Ja ik ben verstandig bezig, ja er zitten veel honden in het asiel blabla, geen commentaar hierop).

Vorig jaar heeft hij zijn 1e nestje gefokt, 11 super mooi en gezonde puppy's die allemaal een goed huisje hebben gekregen, en nog steeds contact met de eigenaren :)

De eigenaar van de teef wou mijn hond graag als dekreu gebruiken, ik kreeg als compensatie 1e keus voor een pup uit het nest. Ik vind 1 Cane Corso genoeg in huis, dus daar begon ik niet aan. We hebben toen afgesproken dat ik de prijs van een pup zou krijgen, bij de eerste pup die verkocht werd. De puppy's werden voor € 750,- per stuk verkocht. Echter heb ik dit nooit gekregen.. Nadat de 10e pup verkocht was kreeg ik met heel veel moeite € 500,- en meer heb ik nooit gehad. Terwijl ik ook alle advertenties heb geregeld, en met de reu kwam als er mensen voor een pup kwamen kijken zodat ze ook de vader konden ontmoeten.

Nu heeft er iemand interesse met een Cane Corso teef, en wilt graag mijn hond als dekreu gebruiken. Ik wil weer de prijs van 1 pup. Ik verwacht dat deze ook rond die prijs verkocht zullen worden, en ik snap ook dat als eigenaar van de teef je misschien niet even zoveel geld vooraf aan de dekking geeft (kunt geven). Uiteraard heb ik de regel niet zwanger = niet betalen. Dit wordt het eerste nestje van de teef, en hun weten eigenlijk ook niet wat gebruikelijk is.

Mijn idee was als volgt; Een contract opstellen, die we beide tekenen. Met de afspraak dat bij het verkopen de opbrengst van de 1e pup naar mij gaat. En dan bijvoorbeeld de zin erin zetten: met een minimum van € ...........

Maar hoe weet ik dat diegene de pup voor € 700 of € 900 heeft verkocht? Moet ik dan maar van die eerlijkheid uitgaan?

Ik ben benieuwd hoe andere bokkers dit doen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:56

Ik denk dat de meeste fokkers gewoon een "dekprijs" hebben voor hun reu, tenminste, zo ben ik ze tot op heden alleen nog maar tegen gekomen als ze zelf geen interesse hadden in een pup. Die dus op voorhand te betalen is. Eventuele voorwaarden die je daar aan vast wil hangen (x aantal pogingen of gewoon tot ze dragend is/of zelfs tot er levende pups zijn.) is aan jezelf natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-04-16 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Re: Hoe geld van een dekking krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:00

Prijs afspreken, bij dekking betalen. Bij niet drachtig volgende loopsheid weer dekken.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:07

Bij dekking betalen maar het dekgeld is doorgaans wel minder dan de prijs van een pup. Is voor mij al even geleden maar bij 'mijn' ras, de boxer was jaren geleden de pupprijs al 900/1000 euro terwijl de dekprijs rond de 500 euro lag voor een goede reu (volledig getest en vaak kampioenstitel).

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 09:08

Ja inderdaad een vaste prijs afspreken is inderdaad het beste, of dat diegene de pups nou voor meer verkoopt of niet.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:09

Eerst betalen dan dekken lijkt me niet meer dan logisch? Of is de hondenwereld zo anders dan de paardenwereld? Ze gaan zo duizenden euro's verdienen aan dit nest en er zijn nu eenmaal kosten vooraf zoals de juiste huisvesting, mogelijke dierenartskosten en oh ja.. het dekgeld...

Overigens zou ik bij geen zwangerschap (na X aantal dekkingen) ook niet al het geld teruggeven. Jij hebt er immers ook tijd/moeite/kosten in gestoken.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:15

Ik heb in het verleden 5 nestjes gefokt en betaalde het dekgeld altijd nadat de teef gedekt was. Dus niet pas als de pups geboren waren. Mocht de teef toch niet drachtig zijn dan werd ze de volgende loopsheid weer gedekt. Ook heb ik een reu gehad die 3 keer gedekt heeft en omdat het hier om de fokker van de reu ging en ik daar heel goed contact mee had, kreeg ik het dekgeld pas op het moment dat de pups geboren waren. Dekgeld lag wel lager dan de pupprijs. Rasvereniging hanteert een richtlijn voor dekprijs en pupprijs.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 09:24

Ik ga ze voorstellen om voor de dekking een afgesproken bedrag te betalen. En inderdaad mocht het niet gelukt zijn ze de volgende loopsheid dan weer gedekt wordt.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:25

Hier weliswaar omgekeerd (wij hebben de teef waarmee gedekt wordt)
Het is op voorhand een vaste prijs te betalen. Ligt weliswaar rond de prijs van een pup. Dit bedrag wordt betaald bij de eerste dekking, is de teef niet drachtig, wordt ze gewoon de volgende loopsheid terug gedekt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:27

Verstandig besluit. Jammer dat je er zo ingeluisd bent terwijl je er zoveel tijd en moeite in gestopt hebt.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:31

Ik vraag ook pupprijs maar hoeveel dit precies is bespreek ik wel vooraf.
Verder mogen ze betalen wanneer het ze uitkomt maar het ras waar het bij mij om gaat is klein met maar een handjevol fokkers. Als je als fokker niet betaald zul je door de rest met de nek worden aangekeken dus dat gebeurt niet zo snel :+
In jouw geval zou ik het gewoon van te voren vragen.

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:33

Maar jij fokt met stamboomhonden van.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 09:34

Ik heb net voorgesteld om een vaste prijs van € 500,- te vragen, die ze betalen vóór de dekking, is ze niet zwanger mag ze de volgende loopsheid weer gedekt worden. Ook aangegeven dat dit een stuk minder is dan dat ze voor een puppy kunnen vragen.

Ben benieuwd of ze akkoord gaan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:38

Booooo schreef:
Ik heb net voorgesteld om een vaste prijs van € 500,- te vragen, die ze betalen vóór de dekking, is ze niet zwanger mag ze de volgende loopsheid weer gedekt worden. Ook aangegeven dat dit een stuk minder is dan dat ze voor een puppy kunnen vragen.

Ben benieuwd of ze akkoord gaan.

En anders maar niet. Dan moeten ze maar naar een ander gaan. Het is jouw reu dus jij stelt het dekgeld vast. En als die pups voor 750 euro gaan dan is het echt niet te duur betaald. Gewoon je poot stijf houden. Mensen proberen altijd om korting te krijgen maar gaan dan vaak wel akkoord als je niet toegeeft.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:45

wauw, 11 pups ala 750 euro verkocht en niet eens het fatsoen om het afgesproken bedrag in zijn geheel te betalen := 8250 geld voor pups gevangen, wellicht iets van 1500 euro aan kosten gemaakt, hele hoop omzet denk ik zo maar :=

Je moet meer standvas zijn in de dekprijs, geen ruimte tot overleggen geven. Jij hebt je prijs, jij wilt het betaald krijgen met de dekking, klaar.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 09:50

Ja inderdaad als ze niet akkoord gaan hebben ze pech..

Lifaya: Achja ik kon mijn dekgeld toen in een coffeeshop op komen halen, dus dat zegt al genoeg.. Gelukkig hebben de puppy's er niet onder geleden :) En als ik van te voren wist dat meneer zo was had ik het nooit gedaan, maarja dat is achteraf.

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:51

Wij hebben altijd de regels en afspraken van de rasvereniging aangehouden en dan volgens wederzijdse afspraak altijd vooraf betalen.
Wij geven dan altijd wel de kans bij leegblijven om terug te komen het jaar erna (ons ras is eens per jaar loops) of het geld terug.
We hadden toen we nog in NL woonden een eigen dekreuen contract omdat er bij de club naar ons gevoel te weinig vaststond. Nooit problemen met de teefeigenaar gehad om dit contract.
Vooraf bij het eerste contact geven we aan wat onze eisen zijn, op gezondheid/karakter/leeftijd/eerdere nesten enz en geven we meteen ons contract ter inzage samen met alle gezondheidsresultaten van onze reu. Alles van onze reu(en) hebben de fokkers al aangezien we allemaal in dezelfde club zaten en de belangrijkste testen via een officiele site in Amerika gaan en daar de resultaten altijd online gezet worden.

Nu wonen we in Zweden en gaat het anders, de club is veel strenger en de dekprijzen staan gewoon vast, veel prettiger. Onze oudste reu is gevraagd, wordt zijn laatste nestje, 5e nestje en dat vinden we genoeg omdat we tégen vermeerderen zijn en alleen fokken om het ras te verbeteren of in stand te houden. Hij geeft mooie sterke genen door, maar over-gebruik van één lijn is ook niet goed.
Afijn, de dekprijs is hier ook in geld óf een pup, dolgraag zou ik een pupje van deze combinatie willen maar 4 honden thuis vind ik genoeg... :) Al is de verleiding enorm...

Ik kan aanbevelen een goed contract op te stellen, met jouw eisen en afspraken.
Vergeet niet dat jij als reueigenaar wel net zo verantwoordelijk bent voor de gezondheid van de pups als de teefeigenaar... En dat je tegenwoordig ontzettend de pineut bent als er bv een pup met HD geboren wordt en de reu-eigenaar en teefeigenaar géén geldig bewijs (hd onderzoek) kunnen laten zien dat jullie er alles aan gedaan hebben om HD te voorkomen...
Ook andere erfelijke ziekten kunnen verhaald worden op de fokker en vaak ook reu-eigenaar...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:01

Bucha, jij hebt Basenji's he, dat is sowieso al een redelijk onbekend ras waar je niet veel keuze uit dekreuen hebt geloof ik? Dan heb je als reu houder ook wat meer te zeggen, gelukkig! Ik ben overigens helemaal fan van de Basenji, als er ooit een hond komt, word het de Basenji of de shiba inu. :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:03

Ik neem aan dat dit zonder stamboom is? Anders zou je geld krijgen bij de dekking en krijgt de eigenaar van de teef een handtekening op het dekbewijs wat ze insturen.
In wat van manier ben je verstandig bezig? Is de reu nagekeken en laat je alleen teven dekken die ook goed nagekeken zijn?

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:06

Vrienden van mij hebben ook een cane corso reu die af en toe mag dekken. Reu is zelf helemaal gekeurd, HD, ED etc en is goed. Ze eisen dat de teef ook gekeurd is en dat dit goed is. Pups krijgen een stamboom.
Dekgeld vragen ze € 1000,= en bij minder dan 5 pups krijgen mensen € 250 terug. Betalen meteen bij de dekking, stellen idd contractje op dat ze geld terug krijgen bij aangetoond niet drachtig.
Zijn nu 2 nestjes geboren. 1e zijn nu dik jaar oud en 2e nestje is afgelopen week geboren. Pups uit beide nestjes worden voor € 1150,= verkocht.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:07

Wij fokken Duitse herders, werklijn met FCI stamboom.
1 Teef is 2x leeg gebleven van 2 verschillende reuen.
Dekgeld gewoon op voorhand betaald.
De eerste reu is toen voor een andere teef gebruikt.
De tweede reu hebben we het dekgeld van terug gehad.

Hier is het gewoon dekgeld betalen.
Dekking was 400 euro van een zeer goede wedstrijd reu en onze pups worden voor 750€ verkocht.
Lijkt me logisch dat het zo word gedaan i.p.v 1e keus (bij ons toch).

Heb een fokker geweten die dus ook altijd tevreden was met 1e keus pup in plaats van dekgeld.
Maar die deed iedere x ook meteen de pup doorverkopen... kassa kassa!

En alles staat op contract en de nodige documenten dat in orde moeten zijn!

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:08

lifaya schreef:
Bucha, jij hebt Basenji's he, dat is sowieso al een redelijk onbekend ras waar je niet veel keuze uit dekreuen hebt geloof ik? Dan heb je als reu houder ook wat meer te zeggen, gelukkig! Ik ben overigens helemaal fan van de Basenji, als er ooit een hond komt, word het de Basenji of de shiba inu. :D

Klopt inderdaad :) Heerlijk ras is het :D

Niet veel keuze uit dekreuen inderdaad, wel genoeg hoor want er is ook altijd wel import uit Afrika, maar ik vind gewoon dat je niet zomaar dekken moet, je zet een heel nest puppen op de wereld.. daar moet je zorgvuldig mee omgaan vind ik. Fokkers genoeg die maar blijven herhalen met één en dezelfde reu... Maak je de genenpoel zo klein mee en waarom?

Shiba's zijn ook leuk, we hebben weleens de vraag gehad of we kortharige shiba's hebben :+

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:10

Bucha schreef:
Shiba's zijn ook leuk, we hebben weleens de vraag gehad of we kortharige shiba's hebben :+

Die mensen hadden zich uiteraard ook flink ingelezen in het ras? :+ Ze zijn er toch ook met krulletjes? _/-\o_
Laatst bijgewerkt door vilheide op 12-04-16 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:15

Man, man, het moet toch niet gekker worden. Wat een asociaal gedrag van die vorige teef-eigenaar zeg! Ik begrijp dat je de strijd met hen een beetje opgegeven hebt? Wat betreft de nieuwe dekking: Jij hebt de dekreu, dus jij bepaalt! Voet bij stuk houden hoor! Natuurlijk kan een rasvereniging adviseren in de prijs en betaalwijze, maar uiteindelijk ben je er altijd nog zelf bij hoe je het uiteindelijk gaat doen, en dat kan op zo veel verschillende manieren... Ik heb gehoord van een vaste dekprijs; van een gedeelte restitutie als de teef niet drachtig blijkt of als het nest maar 1 of twee pups bevat; van een gratis herdekking als er geen of slechts 1 pup is; van een startbedrag en voor elke geboren pup een x bedrag daar bij op... zeker als jij er meer tijd en moeite in steekt dan alleen de dekking (dus je plaatst advertenties en bent aanwezig (=reiskosten?) wanneer er kopers komen kijken dan zou ik dat ook zeker meenemen in de berekening hoor! En ik zou met de dekprijs ook zéker niet onder de gemiddelde prijs van één pup gaan zitten.

(aanvulling: ik ga er hierbij wel vanuit dat de reu alle testen en keuringen heeft gehad, en dat de pups een stamboompapier krijgen)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:31

Ik fok en bij ons ras is dekgeld gelijk aan puppyprijs.
Dekgeld wordt bij de dekking betaald (bij het tekenen van de dekaangifte) en de afspraak is dat als de teef leeg blijft, of maar 1 pup geeft, er recht is op een herdekking.

Ik ken ook rassen waarbij het dekgeld gelijk is aan de pup prijs, maar bij elke pup meer dan 8, krijgt de reu eigenaar 100 euro extra ;)