maar nu: van hoopje zielig konijn naar nieuwsgierig spring in't veld!

volgen jullie Moffel? en misschien weten jullie wel wie zijn baasje is! ik blijf updates plaatsen natuurlijk!
groetjes, Jeika
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
xCarpediem schreef:Wat een leuke naam heb je bedacht. Het lijkt me niet onaannemelijk dat het konijn ergens gedumpt is, anders had de eigenaar zich vast al wel gemeld. Na een aantal dagen heb je het toch wel door dat je konijn ontsnapt is?![]()
Lief van je dat Moffel bij jou mag blijven als zijn oude baasjes zich niet melden. Hopelijk klikt het met jou andere konijnen.
Jeika schreef:Lienie_F schreef:Wat fijn dat jij zo goed voor hem zorgt!
Heb je hem ook bij het lokale asiel gemeld?
Het aslie die het meest dichtbij is zit in apeldoorn.. Leuk zeg, al die volgers!
xoranlover schreef:Eigenlijk moet je ze op neutraal terrein koppelen. Ik heb altijd gekoppeld met wat schuilplaatsen zodat ze zich konden verstoppen. En er bij blijven. 1 keer ging het hier moeiteloos. Na 5 minuten zaten ze elkaar te wassen enzo. De andere keer heeft het een week geduurd. Niet
Meteen in grijpen als je haren ziet vliegen. Dat gebeurd gewoon. Goed oplette op de lichaamstaal van de konijnen. En ik weet niet of je moffel met meerder wilt koppelen? Maar pas op dat ze hem/haar niet gaan opjagen met meerdere.
Delphi schreef:Ach wat een dotje is Moffel!!!
Weet je 100% zeker dat Moffel een ram is? (omdat je hij zegt, of is dat uit gewoonte)
Zo ja, is Moffel gecastreerd?
Mocht het een voedster zijn, dan is de kans groot dat ze niet gecastreerd/gesteriliseerd is. En dan zou ik er rekening mee houden dat er een kleine kans is dat ze drachtig is.
Hoeveel konijnen heb je nu en wat zijn de geslachten?
Groepskoppelingen zijn vaak wat moeilijker dan 1 ex ram + 1 voedster. Zeer belangrijk is dat je koppelt op neutraal terrein. Dus echt terrein waar nog geen enkel konijn van jou is geweest en ook waar Moffel nog niet is geweest.
Ook zou ik vreemde spullen gebruiken, geen spullen van je konijnen (speelgoed, toilet, eetbak e.d.). Bij een groepskoppeling hebben ze voldoende ruimte nodig en voldoende schuilmogelijkheden, die je kan maken door kartonnen dozen op zijn kop te zetten en hier in/uitgangen in te knippen.
Zelf heb ik 3x een koppeling gedaan, alleen waren dat nooit groepen. Ik zette ze samen op 100% neutraal terrein en liet ze dan gewoon samen zitten. Ik begon altijd vroeg in de ochtend zodat ik ze heel de dag kon observeren.
Persoonlijk zou ik een groepskoppeling zelf doen niet aandurven.
Ik zou je aanraden een konijnenopvang te contacteren en ze op koppelvakantie sturen om ze daar te laten koppelen door iemand met veel ervaring.
Ook heb je dan gelijk mooie neutrale ruimte.
Moffel zo in de ren bij je huidige konijnen zetten gaat 99,9% zeker fout.
Maar allereerst zou ik goed nagaan of Moffel en je huidige konijnen qua geslacht en karakter bij elkaar kunnen gaan passen. Het zou zonde zijn als je nu een stabiele groep/koppel hebt en dat dat ook fout gaat als Moffel er eenmaal bij zit tussen je huidige konijnen.
Iemand van een konijnenopvang kan je hier beter mee helpen denk ik!
Delphi schreef:Heb net ge-edit hihi .... zag dat je zelf 2 voedsters hebt.
Ohh maar Moffel is ook een voedster! Dat maakt de kans dat het goed gaat wel kleiner! Ook zou ik in je hoofd houden dat Moffel wellicht drachtig zou kunnen zijn.
Moeilijk.... ik zou sowieso echt voor neutraal terrein zorgen. Maar ik zou je ook afvragen of je het aandurft. De kans bestaat dat het niet goed samen gaat en je huidige konijnen daarna ook gaan ruziën. Het is in ieder geval wel fijn dat jouw voedsters geholpen zijn, dat zorgt al voor veel minder hormonen.
Hoe reageren ze nu op elkaar als Moffel naar je andere konijnen hupst?