Onze Saarloos wolfhond heeft epilepsie - Update: ingeslapen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Willemina_L

Onze Saarloos wolfhond heeft epilepsie - Update: ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 10:42

Ik moet dit echt even van me afschrijven. Vannacht voor het eerst heeft onze Saarloos 2 keer een grand mal gehad en wat voel je je dan machteloos! Schuimbekken, trappen en helemaal van de wereld. Kromtrekken en ogen wegdraaien, vreselijk!

En de twijfel of hij echt epilepsie had of Pavor Nocturnes is nu wel echt weg. Er zit helaas sinds zijn anderhalve levensjaar een progressieve lijn in. Hij is nu twee en een half.

Het begon als wat suf wakker worden en gedesoriënteerd zijn, wat heftiger met rillingen en ineens echt wakker worden met enorm enthousiasme alsof je jaren weggeweest was tot nu dus serieuze grand mal.

En nu? Jezelf afvragen hoe zijn omgeving is. Rustig op het platteland, grote tuin, geen kinderen eromheen en twee super vrienden van witte herders in huis. Hij mag in huis, iedere dag zeker 8 km op wandeling en eet goed. Hij krijgt platinum voer zonder troep erin. Hij is alleen nooit stabiel geweest qua karakter. Hij is echt half wolf en half hond. Een lieve schat maar oh zo schuw. Als hij die andere twee niet had weet ik niet of het niet al veel eerder misgegaan zou zijn. Hij is nooit alleen zelfs.

Het ergste van alles? Ik ben boos. Boos op de vereniging die je al helemaal geen blik waardig gunt op een bijeenkomst. De fokker die niets meer van zich laat horen terwijl je leuke foto's stuurt na een vraag hoe het met hem is. Ja we hebben hem gecastreerd omdat hij drager is van het DM gen. En dat vind ik een no go voor de fokkerij. Ook zijn karakter is niet geschikt maar ja, de basis schijnt zo dun te zijn genetisch gezien dat ze met alles willen fokken?

Begeleiding nul en nog durven beweren dat de Saarloos oh zo gezond is als ras. Zijn moeder, vader en het eerdere nest van zijn moeder zijn ook geen superstabiele honden maar dat mag niet gezegd worden.

Voorlopig zit ik een beetje met de handen in het haar en gaan we een traject in van onderzoek en medicatie als de bach bloesem voor hem niet blijkt te werken.

Respect als je het hele verhaal hebt gelezen, ik wil graag een rustpunt voor mijn honden zijn dus me ook niet te druk maken. Daarom schrijf ik het van me af.
Laatst bijgewerkt door RianneH op 11-05-16 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Update 11-05 toegevoegd

Toffeltje

Re: Onze Saarloos wolfhond heeft epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:53

Wat lijkt me dat ontzettend moeilijk om mee te maken. Ik kan me goed voorstellen dat je even je frustraties van je af moet schrijven! Wel heel vervelend dat er vanuit de vereniging zo weinig steun komt. Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen!

kiertje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:55

Sterkte in elk geval, lijkt me echt vreselijk...

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 10:56

Bedankt, ik voel me zo boos en teleurgesteld joh. Zojuist de Raad van Beheer aan de telefoon gehad. Zij gaan een melding zetten bij zijn stamboeknummer in ieder geval. Meer kunnen zij helaas niet doen natuurlijk omdat de Vereniging haar eigen fokbeleid mag bepalen. Maar ik ben blij dat er dan tenminste één geval bekend is.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:59

Erg vervelend allemaal zeg. Deze mensen zouden niet meer mogen fokken met deze honden. Hier zit geen enkele hondenbezitter op te wachten.

Wat de epilepsie betreft overleg eens met je arts om cannabis olie te proberen. Bij mensen werkt het veel beter dan de reguliere medicatie. Veel kinderen zijn er heel goed door geholpen die meerdere aanvallen per dag hadden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:04

is algemeen bekend dat het zo werkt daar, dus waarom dan voor een saarloos gekozen?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:18

Eerst maar is het natuurlijk heel vervelend dat je hond epilepsie heeft. Ik heb Tjech gehad en deze had het ook. Bij haar was de oorzaak vrij makkelijk te achterhalen, namelijk had ze een glutenallergie en doordat ze de eerste 6 maanden op “gewone” brok heeft gestaan had ze hierdoor voedingsstoffen te kort gehad in de essentiële maanden. Dikke pech in ons geval.

Wat je kunt doen is met hem naar een Holische DA gaan in Zeist (kan via pb naam doorsturen als ik hem terug kan vinden). Ik ben er met mijn hond geweest (en had ook duidelijk mijn twijfels over het gehokus-pocus), maar zij heeft haar uit haar negatieve spiraal (waar ze in kwam te zitten) gehaald en we waren niet epilepsie vrij, maar met 1x in de 1 a2 maanden was het te overzien. Verder kreeg onze hond niks aan medicatie en ook geen onderdrukkers.

Verder voer je al een goed voer (is vaak oorzaak van epilepsie), maar je kunt misschien nog proberen of het met vers voer/barf beter wordt. Misschien dat de verandering van structuur nog wat doet. Maar dat is ook maar een gok.

Verder betreft de Saarloos en zijn achtergrond/vereniging. Ik heb in de wandelgangen in het verleden al wat gehoord over de Saarloosvereniging en het is nogal een aparte vereniging (vandaar dat er ook een onofficiële is, want er zijn er meer die niet tevreden zijn). Maar goed, ik heb er zelf geen persoonlijke ervaringen mee.

Overigens had ik mijn teefje ok gecastreerd n.a.v. de epilepsie (ook al was het waarschijnlijk niet genetisch en had ze een geweldig karakter en bloedlijn voor de fok in NL)

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 11:56

speurneusc schreef:
is algemeen bekend dat het zo werkt daar, dus waarom dan voor een saarloos gekozen?

Bedankt voor de aanval, daar voel ik me echt beter door. Jemig zeg, denk je nou echt dat als ik het had geweten vantevoren dat ik voor een Saarloos wolfhond was gegaan? Ik was een hele leuke fijne hond tegengekomen op de stand bij een evenement. Ik heb me ingeschreven bij de vereniging en die leken super oké te zijn. En nu na ruim twee jaar ben ik er heus wel achter hoe het daar werkt.

Maar dat is te laat en ik ben veel te goedgelovig geweest.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 12:00

Ik ga hier naar Linda Wille in Axel. Hopelijk kan zij hem met Bach bloesem stabiel krijgen met zijn zenuwachtig karakter zodat de trigger voor een aanval wegblijft. Die Cannabis olie klinkt ook goed.

Het zak een helse weg worden van reguliere geneeskunde en alternatieve geneeswijzen, hopelijk wordt hij er oud en gelukkig mee.

Maar nu voel ik me poedersuiker natuurlijk. Wel erg prettig te horen dat hij niet de enige is en alvast bedankt voor jullie lieve tips en woorden!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:04

Heel vervelend dit. Ik heb eigenlijk geen ervaring met het ras, laat staan de vereniging.

Maar ik denk, als ik het zo lees, jij beter steun kunt zoeken bij hondeneigenaren in het algemeen (niet ras-afhankelijk dus) die een hond met epileptie hebben.
Die zullen je bezorgdheid en machteloosheid wel begrijpen, hebben misschien tips voor je en bieden een luisterend oor.

Veel sterkte ermee, het lijkt me vreselijk om je hond zo te zien :(:)

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 12:14

Palmera schreef:
Heel vervelend dit. Ik heb eigenlijk geen ervaring met het ras, laat staan de vereniging.

Maar ik denk, als ik het zo lees, jij beter steun kunt zoeken bij hondeneigenaren in het algemeen (niet ras-afhankelijk dus) die een hond met epileptie hebben.
Die zullen je bezorgdheid en machteloosheid wel begrijpen, hebben misschien tips voor je en bieden een luisterend oor.

Veel sterkte ermee, het lijkt me vreselijk om je hond zo te zien :(:)

Ik zoek ook niet direct specifiek de Saarloos eigenaren op, maar ik vraag me wel af of het meer voorkomt. Blijkbaar wel dus. Ja, ik ben een dombo die zich niet genoeg verdiept heeft in het ras vantevoren maar ik hou zielsveel van die sufferd. En ik koos verdorie voor een Saarloos vanwege de gezondheid. -O-

Bedankt voor je lieve woorden, ik ga me zeker informeren bij hondeneigenaren in het algemeen met het epilepsie probleem.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:20

heel veel sterkte, blijft een hele lastige aandoening..

Ik ben wel benieuwd naar wat foto's van je knapperd?

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:24

Wat vervelend TS. Ik ben niet bekend met dit ras maar helaas wel met een hond die epilepsie had. Onze hond had vanwege zijn hoge leeftijd (17) epilepsie gekregen. Verschrikkelijk om te zien en je voelt je zo ontzettend machteloos. Na een grote aanval was hij zelf ook altijd helemaal van de kaart en bleef dan een hele tijd hetzelfde rondje door de kamer lopen waarbij het tegen van alles aan botste. Met de medicatie hadden we de aanvallen redelijk beperkt tot 1 a 2 keer per maand en is hij uiteindelijk vreedzaam in zijn slaap gestorven.

Veel sterkte met je hond en ik hoop dat je een goede oplossing voor hem kunt vinden (regulier of alternatief).

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 12:29

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor de liefhebber wat foto's van de hond waar het om gaat.

Nogmaals bedankt voor jullie steun!

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:39

Wat een prachtig dier!

speurneusc schreef:

Ik vraag me af waar jij dit op baseert speurneusc, ik wist er in ieder geval niets van. Helaas kom je hier vaak pas achter als je eenmaal een hond hebt. Het is juist fijn als mensen zoals de ts dit soort dingen naar buiten brengen en zo'n aanval van jou stimuleert dat nou niet echt.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:43

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:05

speurneusc schreef:

Blijkbaar niet...
Het gebeurt wel vaker, ook bij andere rassen, dat bepaalde info niet naar buiten komt en binnen een select clubje fokkers (en dus verkopers) blijft. De reden lijkt me duidelijk.
Ik kan me voorstellen dat je daar als hondenliefhebber in tuint, vooral als je denkt met redelijke mensen te maken te hebben, en de indruk krijgt dat je redelijk wat informatie hebt gekregen over het ras.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:20

Er komt bij heel veel rassen epilepsie voor.Zelfs bij rassen waar ik het niet van dacht en best van geschrokken ben.
Ik heb zelf helaas veel ervaring met epilepsie,zowel bij hond als kind.
Wij zijn erg geholpen met de hond door een prof uit de dierenkliniek van Gent.We zijn daarna doorgestuurd door onze eigen da toen onze hond clusters kreeg.Als je meer wilt weten mag je mij altijd een pb sturen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:25

Dat van de vereniging kun je eigenlijk ook niet weten als je niet bekend ben met het wereldje. Het is al een tijd terug, maar toen was er al ontevredenheid over het fokbeleid (te schuwe honden (en vast ook meer), vandaar dat er ook een onofficiële fokvereniging is, van eigenaren/fokkers die een ander fokbeleid voor ogen hebben. Het zal nooit een tjech worden, maar een hond (die bij wijze van spreke) alleen maar onder de tafel ligt van angst is ook niet de bedoeling.

En wolven zijn van nature schuwer omdat het niet verstandig is om met mensen in aanraking te komen (top off te food-chain) en niet omdat het angstige wezens zijn. En daar slaan ze bij Saarloos soms de plank mis. Terughoudend zijn is niet hetzelfde als bang zijn.

Toenmalig was epilepsie niet veel voorkomend, dus het kan pech zijn of intussen erin gefokt (maar dat hoop ik niet)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:31

Hier hielp routine en regelmaat goed. Zo min mogelijk prikkels en veel nieuwe indrukken ineens vermijden.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 13:45

Amandavd schreef:
Hier hielp routine en regelmaat goed. Zo min mogelijk prikkels en veel nieuwe indrukken ineens vermijden.

Dat denk ik ook, hij is eerder bij stress zo van de kaart. Wij hebben de afgelopen twee jaar dus ook al ons leven aan hem aangepast. Niet zo dramatisch als het klinkt maar toch wel met reden. Je zegt bezoekers af, je gaat op de rustigste tijden wandelen enz.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:25

Vervelend he een hond met epilepsie :( sterkte er mee. Helaas is de saarloos verre van het enigste ras waar men last heeft van epilepsie wat niet erkend wordt door diverse fokkers en de vereniging :( :(

Qua karakter ken ik zelf niet 1 stabiele saarloos helaas. Tsjechen vind ik al veel vrijer qua gedrag maar vind het beiden hele moeilijke rassen qua karakters. Idd misschien bach bloesem proberen maar ik zou dan bijv. Naar tannetje koning gaan. Zeker een hond met epilepsie zou ik niet zomaar mee gaan experimenteren

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:29

dierenfan schreef:
Vervelend he een hond met epilepsie :( sterkte er mee. Helaas is de saarloos verre van het enigste ras waar men last heeft van epilepsie wat niet erkend wordt door diverse fokkers en de vereniging :( :(

Qua karakter ken ik zelf niet 1 stabiele saarloos helaas. Tsjechen vind ik al veel vrijer qua gedrag maar vind het beiden hele moeilijke rassen qua karakters. Idd misschien bach bloesem proberen maar ik zou dan bijv. Naar tannetje koning gaan. Zeker een hond met epilepsie zou ik niet zomaar mee gaan experimenteren

Ik wil er verder absoluut geen discussie van maken maar er bestaan genoeg stabiele saarloos wolfhonden gelukkig. Dat een hond terughoudend is ( en dus niet bang, maar voorzichtig) wil niet zeggen dat hij niet stabiel is...

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 14:43

Ik kan helaas alleen maar beamen dat ikzelf geen stabiele hond heb en er ook maar eentje ken die het wel is.

Wat ik van de zogenaamde stabiele Saarlozen vind is dat ze zo gebroken aandoen, lijken super braaf en rustig maar er zit geen licht meer in hun ogen. Natuurlijk ken ik er geen tientallen maar ik had er nooit voor gekozen als ik dit karakter vantevoren had gekend.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:12

Ik ken er wel tientallen en er zitten zeker rotte appels tussen maar dat 'gebroken' herken ik niet. Zelf heb ik een heerlijke vrije saarloos, alleen vreemde mannen moet hij de eerste 5 minuten niets van hebben daarna hersteld hij zich prima (zonder hulp).
De moeder van mijn hond heeft mij de eerste 2 maanden niet van dichtbij bekeken als ik langs kwam. Maar gebroken? Zeker niet! Ze gaat gewoon in een overzichtelijk stuk van de woonkamer liggen en keek me de kamer uit Ze weet gewoon heel goed wat ze niet wil.

En zo ken ik er nog wel meer. Er is een enorme diversiteit aan karakters binnen de Saarlozen wereld, zelfs binnen 1 nest kunnen grote verschillen zijn.

Dat ze jou niet goed ingelicht hebben van tevoren is niet netjes, maar zoals ik in het privé bericht al zei, het terughoudende ( en helaas soms bange) karakter is wel waar de saarloos om bekend staat...

Die van jou is nog jong, zijn er Saarlozen bij jullie in de buurt waar je mee kunt gaan wandelen? Zeker een ' vrije' saarloos zou haar misschien wat meer uit haar schulp kunnen laten kruipen..