Apotheekkastje voor jullie dieren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Apotheekkastje voor jullie dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 19:23

Wat hebben jullie als geneesmiddel in huis voor jullie honden / huisdieren?
Na hier voor de zoveelste keer dieren in het weekend ziek te hebben (chinchilla met longontsteking op de zondag, hond met waterpoep op zondag, etc). Besefte ik dat ik bitter weinig in huis heb als medicatie.
(Voor de chins is het altijd handig om een breed spectrum antibiotica te hebben en meloxoral of metacam. Voor honden is een antibraak en poepmiddel eigenlijk ook wel interessant.)

Dus, wat hebben jullie in huis, wat gebruik je wanneer en in welke doseringen?

KimD

Re: Apotheekkastje voor jullie dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:26

Eigenlijk niks behalve oogzalf, Zylkene & Puur Tour. :Y)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 19:30

Die laatste twee ken ik niet, wat is het en waarvoor gebruik je het?
Oogzalf ligt hier ook wel ergens rond denk ik :D

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:33

Ik heb novacam (pijnstiller) voor echt noodgevallen (en altijd in overleg met da)
Verbandspul.(gaas, watten, verband, zelfklevend verband etc)
Okugest van VSM voor diaree of spugen.
Ontsmettingsmiddel.
Spuitjes (dwangvoederen, of urine staal nemen of spoelen bijv)
Geloof dat dat het meeste wel is.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:40

Duhelo schreef:
Die laatste twee ken ik niet, wat is het en waarvoor gebruik je het?
Oogzalf ligt hier ook wel ergens rond denk ik :D

Zylkene gebruik ik voor vuurwerkangst, dat heeft het beste effect als je het al enkele weken van tevoren begint met geven.

Puur Tour is tegen reisziekte, we hebben een BC die waanzinnig wagenziek is, we hopen dat het met de PT overgaat.

EHBO spullen heb ik inderdaad wel in overvloed, dacht dat je doelde op medicijnen. Flinke EHBO kist in de loop der tijd bij elkaar gezameld, met inderdaad ook spuiten en een infuus, maar heb hem nog nooit hoeven gebruiken. Heb geloof ik ook zes setjes tekentangen in huis. :+

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:45

Die tekentangen zijn altijd foetsie precies op het moment dat je hem nodig hebt.. Met als resultaat dat er hier ook 5 of 6 rondslingeren :+ ik heb een poetskist (speciaal er voor gekocht) vol met alle EHBO troep en medicatie, lekker makkelijk.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:46

Alleen Acederm spuitbus, voor kleine wondjes, en Rimadyl, voor mijn Spondylose hond, ze heeft het niet standaard nodig, maar alleen als ze gek doet, ik zorg altijd dat ik dan genoeg in huis heb.
Voor de rest van de honden heb ik niks liggen,wil dan eerst dat de dierenarts kijkt. voordat ik er iets in stop qua medicatie.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:47

Alleen metacam voor de hond. Verder heb ik niets in huis.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:49

Het enige wat ik sinds afgelopen weekend standaard in huis wil hebben is een spuit om in geval van nood te kunnen dwangvoeren. Nu gedaan met het iniminispuitje van de novacam, niet zo handig. Wel effectief, Poezel lijkt weer op te knappen (mede door nog maar een DA bezoekje vanmorgen).

Ik ben verbaasd over antibiotica of novacam standaard in huis. Hoe weet je welke je moet geven? en eenmaal aangebroken (novacam) is dat toch ook niet meer zo lang houdbaar? Poes krijgt al 2 weken AB en een week novacam, en morgen beginnen we met een andere AB kuur, omdat die andere niet echt voldoende deed/doet.
Buiten anti haarbalpasta, antivlo en antiworm heb ik dus niets echt medisch in huis. Voor paard heb ik betadine, groene klei, vaseline en een thermometer op stal.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:50

Het enige wat ik in huis zou willen hebben is dwangvoer en oogzalf, echter is dat allebei niet lang goed. Dus het is vrij zonde om dat te kopen om weg te gooien. Ik heb wel goed contact met iemand die een cavia opvang heeft en met de dierenartsassistente die zelf ook een groep cavia's heeft. Mocht ik dus echt een spoedje hebben en mijn eigen dierenartspraktijk heeft geen dienst kan ik altijd contact met hun opnemen.

Helaas is het hier ook meer regel dan uitzondering om in het weekend ziek te worden, dus dat heb ik ook al wel eens nodig gehad.

Spuitjes etc. om te dwangvoeren heb ik wel altijd in huis.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 19:58

bij knaagdieren is dat wel meer de gewoonte om antibiotica standaard in huis te hebben (een baytril ofzo, dat is breedspectrum, dosering 0.5 ml / kilo lichaamsgewicht. Bij knaagdieren is het eigenlijk vrij simpel: krijg je het hiermee niet goed, dan krijg je het nergens mee goed)

Melody: Cavia's kun je prima dwangvoeren met hun eigen voer (is vaak nog beter ivm diarree door overschakeling, en het dwangvoer van de dierenarts zitten vezeltjes in die blijven steken in het pipetje). Ik week de groene stokjes uit hun voer in kamille of vruchtenthee (bij zwakke dieren een lepel honing erdoor voor instant energy). Wat ook kan zijn de wortelpotjes voor baby's. Die gaan er vaak ook vlotjes in en spuiten gemakkelijker dan geweekte brokjes...

Ehbo spullen mogen uiteraard ook gedeeld worden, we kunnen maar bijleren van elkaar :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:03

Ik ben echt een verzamelaar qua spullen voor mijn vogels. Ik vind het fijn om dingen in huis te hebben 'voor het geval ik het ooit nodig heb' :')
Ik heb dus gigantisch veel in huis. Dwangvoer, spuitjes, calcium, ontsmettingsmiddel, bloedluisverdelger (5 merken, hoewel ik gelukkig nog geen bloedluis heb gezien :') ), etc etc.
Vaak vergeet ik ook nog eens dat ik iets al heb en schaf ik het dus dubbel aan :')

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:21

Hier voor de cavia's standaard een paar zakjes recovery (dwangvoer) in huis, spuitjes en baytril ook, al moet ik eerlijk bekennen dat die waarschijnlijk niet meer te gebruiken is (is van januari, wel ongeopend nog).

Voor de katten niks, behalve wormen tabletjes en vlooienpipetten, en een lampenkapje (hoe heet zo'n ding eigenlijk?) dat nog overgebleven is van toen 1 poes het een goed idee vond om tijdens een feestdag, in het weekend, uit een boom te vallen en haar ribben te breken.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:24

Dreamybol schreef:
Ik ben verbaasd over antibiotica of novacam standaard in huis. Hoe weet je welke je moet geven? en eenmaal aangebroken (novacam) is dat toch ook niet meer zo lang houdbaar? Poes krijgt al 2 weken AB en een week novacam, en morgen beginnen we met een andere AB kuur, omdat die andere niet echt voldoende deed/doet.
Buiten anti haarbalpasta, antivlo en antiworm heb ik dus niets echt medisch in huis. Voor paard heb ik betadine, groene klei, vaseline en een thermometer op stal.

Novacam heb ik het kleinste flesje van en ongeopend, en altijd in overleg met de dierenarts. Ik rommel niet zelf aan zonder overleg op zijn minst. Tis vooral dat ik iets in huis heb voor snachts of weekend weg etc. Maar een vriendin heeft een hond die naar behoefte metaal krijgt en dus grote voorraad in huis heeft. (grote hond ook). Mijn chihuahua had vrijdagavond zo verschrikkelijk spierpijn (lang verhaal) dat ze de mand niet eens in kon komen. Ja dan krijgt ze novacam, (smiddags al overlegd dat als het erger werd ze mocht hebben)

Antibiotica begin ik niet aan qua zelfmedicatie. Dat is zo specifiek..

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:38

Ah zo, dankje Jilleroo! En over pijnstillers hoor je me niet oordelen hoor, gebruik er zelf helaas ook genoeg en als je een beestje kunt helpen door het één of ander moet je dat vooral doen. Vind ik, maar idd wel in overleg met iemand die er verstand van heeft. Het is toch niet zomaar iets wat je erin stopt. :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:53

Duhelo schreef:
bij knaagdieren is dat wel meer de gewoonte om antibiotica standaard in huis te hebben (een baytril ofzo, dat is breedspectrum, dosering 0.5 ml / kilo lichaamsgewicht. Bij knaagdieren is het eigenlijk vrij simpel: krijg je het hiermee niet goed, dan krijg je het nergens mee goed)

Melody: Cavia's kun je prima dwangvoeren met hun eigen voer (is vaak nog beter ivm diarree door overschakeling, en het dwangvoer van de dierenarts zitten vezeltjes in die blijven steken in het pipetje). Ik week de groene stokjes uit hun voer in kamille of vruchtenthee (bij zwakke dieren een lepel honing erdoor voor instant energy). Wat ook kan zijn de wortelpotjes voor baby's. Die gaan er vaak ook vlotjes in en spuiten gemakkelijker dan geweekte brokjes...

Ehbo spullen mogen uiteraard ook gedeeld worden, we kunnen maar bijleren van elkaar :)

Dat weet ik, maar soms heb je even net een extra zetje nodig. Dan is speciaal dwangvoer perfect. Bij goed dwangvoer blijft er ook niks steken als je het niet te dik maakt. (Critical Care bijvoorbeeld) Dat spul is echt een krachtmiddel. Heb daar al twee cavia's en een konijn die aan een draadje hingen weer mee aan de gang gekregen. Echt topspul.
Die wortelpotjes is een goeie! De supermarkt is natuurlijk elke dag open dus zoiets kun je altijd halen..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 20:57

Inderdaad, vroeger werkte ik in een dierenwinkel. Dierenarts was uiteraard te duur voor een babycavia ofzo. Heb menig dier erdoor gekregen met de babypotjes (haalde dan zelf een paar potjes, en vroor het in in ijsblokvormpjes :) )

Ik heb meerdere keren dwangvoer van dierenartsen gehad voor onze chins, maar dat werkte niet zo goed (ik denk recovery ofzo). De voeding op zich was wel goed, maar er zaten vezelstructuren in die het pipetje blokkeerden. Die schoten dan plots los, en de rest kan je wel raden :D. Hing soms tot aan het plafond :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:09

Ik heb altijd finidiar forte in huis, tegen diarree bij de hond. Dat is een natuurlijk middel wat vaak goed werkt als ze iets verkeerds gegeten hebben..
Reistabletten heb ik toevallig pas weggegeven, daar heeft ze gelukkig geen last meer van.. En ik heb altijd wat potjes hill's sensitive recovery vlees in voorraad, omdat mijn hond nogal gevoelige darmen heeft en die blikjes zijn dan erg fijn als er weer iets mis is.
Als pup had ik ook nog een kruidenmengsel voor de vacht en tabletten voor de gewrichten, maar die heb ik ook niet meer.
Ik heb wel nog rescue remedy in de kast staan.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:57

Hier ook een redelijk uitgebreide apotheek/ehbo kast.
Standaard novacam, 1 blikje Hills a/d, diverse maten spuiten, verbandschaar, scheerapparaat, digitale thermometer met flexibele punt, diverse rolletjes zelfklevend verband, steriele gaasjes, tekentang, niet-pluizende wattenschijfjes, latex handschoenen. Verder nog diverse potjes die gebruikt werden om medicijnen (zoals bijv. glucosamine) op te lossen, zodat ik ze makkelijker kon doseren en toedienen.

De novacam is in overleg met de dierenarts en het blikje Hills wordt vervangen zodra de houdbaarheidsdatum is verstreken. Maar de ervaring heeft geleerd dat dit toch wel de dingen zijn om bij de hand te hebben als er echt iets is.

Ik geloof dat ik die finidiar forte ook ga toevoegen. Lijkt me wel handig om erbij te hebben. Gebruik je een specifiek merk, 8nnemiek?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 05:55

Ik heb em bij medpets besteld. Volgens mij is het allemaal hetzelfde, in een andere verpakking :)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 06:29

Ik heb altijd Loxicom, Enterol, Buscopan, Primperan, omeprazol, isobetadine, zinkzalf, en Zylkene in huis. Verder wat spul zoals een thermometer met flexibele tip, tekentang, spuitjes, enkele injectienaalden etc.

Tijdens een seizoen katten/kittens opvangen heb ik nog veel meer in huis bovenop het bovenstaande lijstje :') materiaal voor sondevoeding, soms materiaal om te aërosollen, oogdruppels, oormijtspul, een grote voorraad ontworming en vlooienspul, glucose, elektrolyten, kaopectate, een breedspectrum antibioticum, hoogcalorische voeding, een eetlustopwekker (mirtazapine), een warmtelamp, en vast nog een hoop dingen die ik vergeet op te noemen :=
Momenteel heb ik nog wat niet-standaard dingen in huis van mijn, helaas overleden ;( , laatste opvangmeisje (interferon, prednisolone in pilvorm en oogdruppels, een ontgiftend middel voor de lever, specifieke antibiotica, vitaminegel, spul om onderhuids vocht toe te dienen etc.)

En dat is dan alleen nog wanneer ik geen papfleskittens opvang, dan komt er nog meer bij, tot zelfs een couveuse aan toe.
De medicijnkast van de katten is ongeveer 4x zo omvangrijk als die van mezelf en m'n vriend samen :Y)

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 07:03

Ik heb ook inmiddels een behoorlijke medicijn kast voor paard en konijn. Dat varieert van metacam,ciseral,laxatract, primperan,infacol,injectienaald en spuiten (momenteel krijgt nijn antibiotica onderhuids toegediend). Dwangvoer maar ook het potje worteltjes babyvoeding. Dit is voor nijn en dan ben ik vast wat vergeten. Voor paard: prascend,hydrocortiderm, byemite, betadine zalf en scrub, oogzalf, thermometer, tekentang, ontwormspul tegen leverbot. Zal vast wel meer hebben nog maar kan het even niet bedenken. Ik voel me af en toe net van de thuiszorg. Je wordt wel steeds handiger om het zelf te doen

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:19

8nnemiek schreef:
Ik heb em bij medpets besteld. Volgens mij is het allemaal hetzelfde, in een andere verpakking :)

Dan ga ik daar even kijken, en rustig verder kijken of hetzelfde misschien goedkoper bij een drogist te krijgen is.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:00

Vanalles eigenlijk wel.
Oogzalf (2 verschillende), metacam (potje of 2), ontstekingsremmers, antibiotica (of 2), glucose, bach bloesem, ontworming, otrivin (met en zonder Xylometazoline), speciale shampoo tegen jeuk (wat ik nu gebruik om spetterpoepkontjes te wassen).. En wat spuitjes in allerlei formaten, tekentangetjes, zo'n mooie kap en een rompertje.
Daarnaast nog mensenspullen als verbandjes, zinkzalf, betadine..

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:39

Nestosyl voor wondjes (of zo), thermometer met flexibel lipje, tekentang, dingen tegen wormen vlooien en teken (dat laatste krijgen ze toch maar is een combi met een van de anderen).
Niet erg veel. gaan gewoon naar de DA/