Katten trainen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Katten trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 12:30

Ik zag hier zo even geen topic over, en dacht misschien leuk?
Zijn er mensen die hun katten trainen op bokt?
Hoe lang doe je dit al, hoe begon je?
Hier kun je vragen stellen en ook foto's van voortgang en zo plaatsen.

Mijn vraag; mijn kat is redelijk intelligent dus dat moet lukken, is beginnen met target stick handig?

Goof

Re: Katten trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:38

Mijn katten hebben mij getraind, telt dat ook? >;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:40

Onze scottish fold kan zitten, voetje geven, luid en zachtjes mauwen en hier
Daarnaast snapt hij nee heel goed snapt hij wachten hij gaat dan zitten voordat hij zijn voer krijgt bijv. Hij snapt terug als hij ergens komt waar hij niet mag komen.
We hebben alles geleerd met positieve aandacht dus een aai of een knuffel.

Onze andere rode htk kater kan enkel liggen op commando en nee, hier, wachten en terug

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 12:42

Goof schreef:
Mijn katten hebben mij getraind, telt dat ook? >;)

8)7

Seven schreef:
Onze scottish fold kan zitten, voetje geven, luid en zachtjes mauwen en hier
Daarnaast snapt hij nee heel goed snapt hij wachten hij gaat dan zitten voordat hij zijn voer krijgt bijv. Hij snapt terug als hij ergens komt waar hij niet mag komen.
We hebben alles geleerd met positieve aandacht dus een aai of een knuffel.

Onze andere rode htk kater kan enkel liggen op commando en nee, hier, wachten en terug

Bedankt! :3 leuk zeg.

edit; mijn kat ga ik vandaag maar eens wat mee proberen;

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:43

Natuurlijk kun je katten trainen. Mijn kater kan zit en open. Bij dat laatste moet hij met zijn pootje mijn gesloten hand met daarin een brokje aantikken.

Ook komen mijn katten gewoon naar me toe als ik ze roep. Meestal ook als ze buiten lopen. Alleen niet als ze nog maar net buiten zijn maar dat is logisch.

Mijn kater heeft ook geleerd om, als hij ergens hoog zit en er af wil, zijn pootjes op mijn schouder te zetten waarna ik zijn achterlijf pak. Ik vind het handig dat hij dat kan, lijkt me voor hem het meest comfortabel.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:43

Die van mij kunnen alleen zitten op commando :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:44

Mijn katten kunnen zitten, reageren op kom en snappen nee. En een ervan kan 'hoog', lijkt op een soort steigeren :')

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 12:45

Leuk dat er meteen al 4 train(st)ers zijn :P
Moet ik het aanleren vanuit natuurlijke basis (als ze gaan zitten het gewenste commando en dan belonen zodat ze eerst leren dat het goed is wat ze doen), of met een stick volgen leren en vanuit daar uitbreiden (ergens op springen op commando)?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:48

Ik had niet verwacht dat ik mijn kat zou kunnen trainen, hij is erg eigenzinnig, neurotisch en krabt of loopt weg als hij je niet meer leuk vind of als hij daar gewoon zin in heeft. :')

Maar toch heb ik hem leren zitten (toen hij al 10 was, dus leeftijdsgebonden is het ook niet) en 'op' (op de achterpoten zitten met de voorpoten tegen de buik gevouwen). Het zitten in 1 dag geleerd, voor een stukje ham vond hij het een goede deal.
Nu, een paar jaar later, kan hij het nog steeds overigens.
Naar zijn naam luistert hij ook gewoon.

Dus ja, katten zijn prima te trainen. Alleen, in ieder geval bij mijn kat, is zijn aandacht wat minder goed te vangen en vast te houden dan bij een hond en als het te lang duurt loopt hij gewoon weg. :=

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:48

kiwiwitje schreef:
Die van mij kunnen alleen zitten op commando :p

Oh en als ik "POOOOHTJEEEE" roep komen ze allebei aangerend!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:49

Zit heb ik aangeleerd door een brokje voor zijn neus te houden en heel langzaam naar boven te bewegen zodat het boven zijn kop is. Je kat volgt dan als het goed is het brokje met zijn blik en zal gaan zitten om het goed te kunnen zien. Op dat moment zeg je zit en geef je het brokje. Het ligt een beetje aan hoe intelligent je kat is hoe lang het duurt voordat hij het snapt.

Als ik ze roep is dat eigenlijk altijd omdat we iets leuks gaan doen. Dus ik vind het eigenlijk vrij logisch dat ze dan naar me toe komen.

Suliko je kunt je kat beter geen ham geven. In varkensvlees kan een stofje zitten waar katten heel erg ziek van kunnen worden.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:51

xniieeenke schreef:
Leuk dat er meteen al 4 train(st)ers zijn :P
Moet ik het aanleren vanuit natuurlijke basis (als ze gaan zitten het gewenste commando en dan belonen zodat ze eerst leren dat het goed is wat ze doen), of met een stick volgen leren en vanuit daar uitbreiden (ergens op springen op commando)?

Het zitten heb ik heel simpel aangeleerd door iets lekkers vlak boven/voor zijn hoofd te houden en dan mijn hand naar hem toe bewegen. Hij gaan dan achteruit om met zijn hoofd het lekkers te volgen en gaat dan al automatisch zitten omdat hij dan beter bij de hand komt. Hier het commando zit aangekoppeld en telkens als hij ging zitten het lekkers gegeven en als hij bleef staan het opnieuw proberen. Hoppa, in 1 dag snapte hij het en nu kan ik gewoon zeggen 'zit', af en toe met een lichte hand beweging naar hem toe (ondanks dat ik gewoon sta en hij never nooit bij mijn hand komt). Het 'op' komen heb ik vanuit het zitten geoefend, door puur het lekkers wat hoger te houden. Zo ging hij automatisch alleen op zijn achterpoten zitten, eerst probeerde hij nog mijn hand te pakken met zijn voorpootjes. Ik gaf pas het lekkers als hij zijn pootjes weer introk.

@Koper, oeps, die wist ik niet. Maar ik heb niet alleen maar ham gebruikt, vooral in het begin, was het enige wat ik zo snel kon vinden en heb het nu in mijn verhaal maar gewoon als voorbeeld gebruikt. :)
Laatst bijgewerkt door Suliko op 16-03-16 12:54, in het totaal 3 keer bewerkt

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 12:52

Slim! ik zal eens wat gaan opzoeken over het trainen van je kat.
Mijn ene kat eet alles wat los en vast zit dus zou het voor eten wel moeten doen, maar ik denk dat ze niet intelligent genoeg is en veel te veel jager is hiervoor.
De andere lukt vast wel :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:58

Mijn kater vond zichzelf zo slim dat hij heel ostentatief naast mij ging zitten. Ikzitikzitikzitikzitikzitikzit. Gewoon bedelen dus. Dan krijgt hij uiteraard niks lekkers. Hij krijgt alleen wat als ik zit vraag en hij het netjes doet.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:02

Oh ja, herkenbaar! Ik had hem zit geleerd in de keuken, dus telkens als ik in de keuken was ging hij zeer demonstratief voor mijn voeten zitten. "Kijk wat ik kan!". :))
Maar sinds ik het niet meer in de keuken vraag maar gewoon ergens random, bedelt hij niet meer.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 13:03

Zo even lunchen en proberen maar.
Snoepjes genoeg haha.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:06

Mijn allereerste kat heb ik ook "getraind". Ze had een wat hobbelig verleden (te vroeg bij moeder weg, gepest door andere katten). Ze was 3 toen ze bij mij kwam en het heeft een maand of 2 geduurd voordat ik haar kon aaien. Maar ik wilde meer. Ik wilde haar bij voorbeeld kunnen optillen zonder dat ze in volslagen paniek zou raken.

Dus wat heb ik gedaan. Kat voorzichtig opgetild. Met spartelende kat naar snoepjes gelopen. Met kat en snoepjes naar krabpaal. Kat op paal. Snoepjes in kat. Deze kat was niet bijster intelligent maar na een paar keer had ze het door. Was goed voor d'r, het heeft 'r helpen snappen dat ik het echt wel goed voor had met 'r.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:07

Als ik dit zo lees moet ik ook maar eens gaan starten met mijn gekke Noor :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:09

Waarom niet. Gekke Russen kunnen het ook.

Succes vanmiddag TS. Als je zit gaat aanleren het brokje niet te dicht bij z'n kop houden. Een centimeter of 15 van 'm vandaan is goed.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 13:11

Ik ga de camera meenemen en laten filmen van een niet storende afstand ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:47

De rooie van mij heb ik leren zitten en bedelen. Bedelen houd in dat ze op haar kont/achterpoten gaat zitten en poten in de lucht zwaaien. Dit doet ze nu elke keer als ze wat lekkers krijgt :') edit: oja en ze kan apporteren. Maar als ze geen zin meer heeft stopt ze. Ze apporteert haar speelstokjes :+

Zwarte kan tegen mij opspringen :')

Maar ben er een beetje mee gestopt, ze zijn een beetje te energiek de laatste tijd en hebben een beetje schijt aan alles :')
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 16-03-16 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:50

Oscar kan apporteren maar dat is geheel toevallig. Ik vind het wel een heel leuk idee trouwens, denk dat van mijn 4 katten Oscar de enige is die er voor open zou staan. Voor de andere 3 ben ik echt personeel.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:02

Ik train mijn katten altijd ;). Maar zij mij ook hoor.
Natuurlijk leer je ze eerst te komen als je ze roept, wel zo makkelijk.
Ik leer ze als eerste trucje altijd eerst 'zit'. Dat gaat niet heel anders als bij een hond, Je moet alleen wat meer geduld hebben, want ja een kat doet alles op zijn eigen manier.
Brokje in je hand en die naar achteren boven het kopje brengen, neus volgt brokje, kont gaat naar de grond.
Goedzo! Brokje :).
Hengelen kunnen katten natuurlijk heel goed dus de volgende stap is 'voetje' dan leer ik ze 'hoog' (op de achterpootjes staan) en dan combineer ik die 2 in 'high five''. Dat zijn dingen die je iedere kat met genoeg geduld en brokjes makkelijk kan leren.
Ik leer ze ook altijd 'wachten' meestal met het voeren.
Onze kater vond het geweldig om te apporteren. Dat is iets wat je niet iedere kat kan leren, dat kan je alleen aanmoedigen als ze het zelf soms al eens doen.
Een vorige kat had ik geleerd om over kussens heen te springen, omdat ze te dik was :+ soort van springparcours ban kussens legde ze dan af ... gekke kat vond het nog reuze gezellig ook al die aandacht.

Nu ben ik er niet meer mee bezig maar je kan nog veel meer leuke dingen aan je kat leren.
Onze kat kent ook heel goed 'nee' 'stout' en 'lief'. Die gaat echt nóg wat harder pruttelen als je tegen haar zegt dat ze lief is.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 16-03-16 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 14:06

Net eventjes bezig geweest, zitten doet ze alleen als ze ziet dat ik lekkers heb later bouw ik dit evt af om haar niet dik te maken.

ga zo filmpje editten er van.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:09

Je kunt natuurlijk ook het normale voer gebruiken zodat je kat niet meer binnen krijgt dan anders. Dan wordt het zeg maar een maaltijd met activiteiten. Met mijn kater doe ik dat wel eens in de vorm van sjoelen. Ik sjoel dan zijn brokjes één voor één naar hem toe en hij vangt ze als een soort keeper. Leuk dat hij dat vindt :D