Oude, zieke kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nanne

Oude, zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 00:01

Goedenavond,

Normaal ben ik niet zo van de topics openen, maar nu zit ik even met mijn handen in het haar.

Het gaat om mijn 17 jaar oude huis tuin en keukenpoes, Poekie.

Voor haar leeftijd is ze normaal gesproken best levendig met een gezonde eetlust.

Nu ben ik vorige week woensdagnacht rond 02.30 thuis gekomen uit mijn werk en was zij gewoon haarzelf. Stond mij knorrend op te wachten en niks bijzonders aan de hand.

De volgende ochtend kwam ik beneden en had ze de hele woonkamer onder gespuugd en lag meer dood dan levend in haar doosje. Ze was ook erg benauwd.
Uiteraard ben ik direct met haar naar de dierenarts gereden en had mezelf al voorbereid op het ergste. De DA constateerde dat ze vocht in haar borstholte had en waarschijnlijk zowel hart- als nierproblemen.

Ze heeft hierop 3 spuiten gehad en de afspraak was dat ik vrijdag zou bellen hoe het met haar ging.

Ik had wel duidelijk te kennen gegeven dat ik haar niet in leven wilde houden voor mezelf en dat ik absoluut niet wilde dat ze pijn had.

Vrijdag leek het redelijk te gaan, ze wilde 's ochtends zelfs naar buiten. Maar dat mocht niet van mij omdat ik bang ben dat ze dan niet meer terug komt.

Zaterdag echter zat ik weer met een hoopje ellende en was ze ook gestopt met eten en drinken. Het benauwde was wel weg, maar nu kwijlde ze ontzettend en hield zichzelf niet meer schoon. Ik ben uiteraard weer met haar naar de dierenarts gegaan, weer voorbereid op het ergste. De DA constateerde dat haar benauwdheid weg was en het hart goed klonk. Hij nam haar temperatuur op en ze had lichte verhoging, hij vond haar absoluut geen tekenen vertonen van een stervende kat en zei ook eerlijk dat hij dat wel dacht toen hij haar dossier had gelezen. Hij vermoedde dat ze een soort virusje had en net als bij oudere mensen met de griep kan het bij een oudere kat ook wat meer moeite kosten om er boven op te komen.

Ze heeft wederom 3 spuiten gehad en ik kreeg vloeibare voeding, een pipet en paté mee.

Bij thuiskomst moest ze eerst bijkomen van de barre tocht en daarna begon ze zowaar te drinken! Ook de vloeibare voeding ging er, na een aantal keer stoeien, met gemak in en ze begon zelfs de paté te eten!

Zondag is ook naar omstandigheden goed gegaan en ging ze zelfs weer op de bak, vanmorgen en vanmiddag was er niks aan de hand en nu kom ik net thuis uit mijn werk en tref ik weer een benauwde Poekie aan.
Mijn moeder heeft haar vanmiddag gevoerd en dat ging gewoon goed, nu moet ik weer "vechten" om haar het vloeibare voedsel te geven en raakt ze de paté niet meer aan.

Wie herkent dit of heeft tips?

Ik wil niet tot in den treuren blijven strijden om haar bij me te houden als het niet meer gaat, maar ik heb haar nu de afgelopen dagen van halfdood, naar levend, naar halfdood, naar levend zien gaan..
Ook omdat ik volgende week ga verhuizen, wat haar veel stress op gaat leveren, zit ik met m'n handen in het haar.

Natuurlijk wil ik haar dolgraag mee verhuizen, ze is mijn eerste eigen huisdier en overal bij geweest, maar wat is eerlijk?

Agossie

Re: Oude, zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:07

Tja, toch weer contact opnemen met de DA. Ik zou precies hetzelfde gevoel hebben als jij en wens je dus heel veel sterkte!

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 00:12

Ja, ik ga sowieso weer contact opnemen met de DA. :j

Maar ik ga haar niet weer mee naar huis nemen met 3 spuiten en wie weet weer een andere diagnose. Ze verdient het niet om continu opgeknapt te worden en daarna weer in te storten. :n

Ze lijkt wel verkouden oid, maar geen snotneusje. Wel een tranend oogje. Begrijp zelf gewoon niet hoe ze binnen een aantal uur zo ziek is geworden..

Dankjewel!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:17

Is er er foto van de borstholte gemaakt en bloed afgenomen?
En welke medicijnen heeft ze gehad? Benauwd en kwijlen zie je wel vaker bij hart problemen, en dan niet willen eten is ook wel logisch. Gelukkig eet ze na zo'n aanval wel weer.

Ivm koorts en oogje etc zou ik toch graag willen zien dat een arts dan de kat nakijkt op ontstekingen etc. Oa dus bloed en foto/echo.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 00:23

Er is geen foto gemaakt en geen bloed afgenomen. :n

Haar hart is beluisterd met een stethoscoop.

Het kwijlen is overigens alleen zaterdag geweest en niet meer terug gekeerd, ze wast zichzelf ook wel weer.

Het schijnt ook, volgens de DA, dat als een kat echt beroerd is hij direct stopt met eten en drinken.

Het klinkt echt alsof ze hartstikke verkouden is oid.. Ze had ook een geïrriteerde keel.

Wat ze precies heeft gehad weet ik niet, maar ze heeft sowieso een grote spuit vocht gekregen omdat ze uitgedroogd raakte, een oppepper en antibiotica wat voor 14 dagen zou moeten werken.

Edit.
Ze is ook zwaar gepikeerd dat ik haar dwangvoer en neemt het mij niet in dank af. Daarna loopt ze boos weer terug naar haar doosje.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:32

Ik zou toch bloedonderzoek doen. Ik denk na wat je hebt verteld aan verschillende dingen, maar zonder bijkomend onderzoek blijft het gissen. Afhankelijk van een gedegen diagnose kun je dan keuzes maken. Ik wens Poekie alvast heel veel beterschap :(:)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 00:37

Ja, ik ga morgenochtend ook weer bellen.. Raak er een beetje moedeloos van, konden ze maar praten he?

Waar denk jij aan dan?
Heb zelf, door het spugen, al gedacht aan vergiftiging en nu denk ik weer misschien is ze toch op of heeft een verkoudheidsvirus ofzo.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:46

Het staat er wat ongelukkig uitgedrukt zie ik, ik bedoelde eigenlijk dat ik nav je verhaal ZOVEEL mogelijke oorzaken zie dat er echt niks zinnigs over te zeggen is nu.
Op basis van wat jij beschrijft kan het vanalles zijn, van orgaanfalen tot een onschuldige niesziekte tot herpes tot zelfs FIP.

Aangezien ze buiten komt, is ze geënt en wordt ze regelmatig ontwormd?
Dat vocht in de borstholte, de DA heeft daar geen staaltje van genomen? Of toch, hoe zag het vocht eruit?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 00:58

Ze komt buiten, maar ook weer niet.. Ze komt alleen buiten om water te drinken uit de regenton naast de deur en dan weer naar binnen. Ze is 5 minuten buiten. Alleen in de zomer als ik buiten zit is ze langer buiten, ze is niet de meest sociale kat op aarde :+

Entingen krijgt ze niet, heeft ze overigens nooit gehad. Er is geen contact met andere katten. Wel ontworm en ontvlooi ik haar.

Er is geen staaltje genomen nee. Voel mezelf een beetje een sukkel dat ik zelf niet op al die dingen gekomen ben...
Ben natuurlijk geen DA en heb altijd in gedachte dat zij weten waar ze mee bezig zijn.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 01:41

Ik zou inderdaad even bloed laten onderzoeken!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 01:56

Er is dus geen direct contact, dat sluit alweer wat dingen uit. Komen er wel eens andere katten in jullie tuin hun behoefte doen? Waardoor jouw kat misschien niet met de kat in aanraking komt, maar wel met de ontlasting? En is het al heel haar leven zo dat ze geen contact heeft met soortgenoten?

Ja natuurlijk wil je er vanuit gaan dat de DA's weten wat ze doen, niet zo hard zijn voor jezelf hoor! Het is eigenlijk helemaal jouw taak niet om aan alles te denken, maar die van de DA.
Helaas heb ik ervaren dat het in de realiteit wel nodig is een kritische blik te behouden bij het werk van een DA. Na 1 dode kat die helemaal niet dood had hoeven gaan, 1 kat die een onnodige operatie heeft ondergaan waarbij er een flink stuk bovenlip is weggesneden terwijl simpele cortisone de boel kon fiksen, een kat die ingeslapen moest worden volgens een DA wegens simpele niesziekte, een kat die volgens de DA niks mankeerde terwijl ze een ernstige terminale ziekte bleek te hebben, en nog meer van dat soort ongein, heb ik mezelf maar grondig ingelezen in de materie telkens als ik iets nieuws tegenkwam bij mijn vele ex-opvangkatten := gelukkig heb ik inmiddels ook een DA die ik kan vertrouwen, maar die 'zelfstudie' is erin gebleven :+

Ik ben benieuwd wat de DA morgen zegt, hopelijk heb je snel meer duidelijkheid!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 07:46

Wat wil jij?
Verdere onderzoeken of laten gaan.
Jij kent Poekie het beste.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 07:57

Zoals hierboven gezegd misschien toch maar wat bloed laten afnemen? Hopelijk vinden ze daar dan een aanduiding.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 08:20

ik zou idd ook bloed laten afnemen. Zijn niet de grootste kosten, niet te belastend en geeft een goed beeld of er van binnen meer speelt dan alleen een verkoudheid. Met een oudere kat zou ik niet te veel gaan dokteren. alleen als het echt nur heeft...

jij kent overigens je kat het beste en kan het beste beslissen of het nog een waardig bestaan is.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 09:25

Bedankt voor de reacties!

Poekie woonde tot 7 jaar geleden met een hoop andere katten bij mijn ouders, maar omdat ze niet geaccepteerd werd is ze met mij mee verhuist.
Andere katten kunnen wel in mijn tuin komen helaas ja.

Ik heb de DA al gebeld en kan gelukkig bij dezelfde terecht als zaterdag, er werken hier 5 DA's bij dezelfde kliniek.
De assistente zei ook al dat ik voor spreekuur mag komen en we dan gaan beslissen hoe en of we verder gaan..

Als ik haar nu zo zie denk ik dit is genoeg geweest, maar zoals ze zaterdagmiddag, zondag en maandag begin van de dag was denk ik weer die gaat nog wel wat jaartjes mee.. Vind het moeilijk. :'(

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:35

Persoonlijk zou ik bloed laten trekken en op zoveel mogelijk aandoeningen laten nakijken. Mede afhankelijk van die uitslag zou ik een beslissing nemen. De aanstaande verhuizing zou voor mij daarin ook een belangrijke rol spelen, dat brengt zoveel stress met zich mee... Moet je dat een oudere kat met een slechte weerstand wel aandoen?
Ik wens jou en Poekie sterkte!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:38

Nanne, dis eigenlijk direct na de drie spuiten knapt ze wat op. Dat is positief toch. Ik begrijp je tweestrijd. Mens en dier kunnen ziek worden. Lijden hoeft niet meteen ondraaglijk en uitzichtloos te zijn. Ik zou proberen te weten te krijgen war ze heeft zodat ze haar kansen kunnen schatten. Je weet nu eigenlijk niets. Of het fip is, nieren, hart, tumor etc.
Er zijn onderzoeken nodig. Ik vind de dierenartsen wel wat nalatig met twee x die spuiten en extra voeding en verder niets.

Als katten niet eten worden ze al heel snel beroerd. Daar kan haar ziek zijn nu ook extra door getriggerd worden, negatieve spiraal. Ze voelt zich slecht, stopt dan even met eten en dat is al helemaal het zetje naar niet lekker zijn. Kotsen heeft ze maar eenmalig gedaan toch?

Heeft ze een dikke buik? Is ze nu nog beroerd? Hoe ziet haar tandvlees? Ademt ze snel? Als je vertrouwen hebt in de kliniek zou ik snel terug gaan, voor een goed onderzoek met bloed, foto, evt echo enzovoort. Dan weet je meer :)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 11:51

Kotsen had ze alleen woensdag op donderdagnacht gedaan, maar nu heb ik net iets gevonden in de bijkeuken wat of spuug is of hele dunne, waterige diarree.

Ze heeft geen dikke buik, ze is nooit een zwaar poesje geweest maar nu is het een zak botten. Durf haar amper vast te houden. :=

Ze is nog hartstikke beroerd, doet wel minder moeilijk met het voer geven maar heb zelf het idee dat het komt doordat ze er geen energie voor heeft. Ze zat daarstraks wel ineens weer wat te drinken.

Haar tandvlees is bleker dan het hoort te zijn. Ze ademt niet snel, gewoon normaal, maar klinkt verkouden.

Ik ga zo ook weer naar dezelfde arts toe als zaterdag, daar had ik vertrouwen in.

Mede door de verhuizing en de staat waarin ze nu verkeerd maken het dat ik zo twijfel. Ik wil het haar niet aandoen dat het haar doodsteek gaat worden, maar ik wil haar ook niet opgeven omdat ik ga verhuizen..

Heb zelf het idee dat ze wel ergens tegen aan het vechten is, maar waar tegen?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:54

Genoeg tips heb je al gehad. En jij kent de kat het best, maar als het echt niet meer gaat... 'houden van is loslaten?' En haar laten gaan?
Of zeg ik nu iets heel geks?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 11:55

Dat beschouw ik ook zeker als optie hoor. Ik wil haar niet in leven houden puur voor mezelf, hoeveel verdriet ik er ook van ga hebben.
Ik wil het beste voor haar en als dat inslapen is, is het niet anders. Al breekt het idee alleen al m'n hart.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:59

Nanne schreef:
Al breekt het idee alleen al m'n hart.

Vreselijk is dat! Ik snap dat heel goed. :(:)

Wij hadden een hond in laten slapen, omdat hij gewoon nooit meer beter zou worden. Hij had prostaat kanker en enige wat we deden was zijn leven rekken, omdat wij hem niet konden missen. En ineens kwamen we tot ons besef dat het echt niet goed was wat we deden. Die hond was een hoopje ellende. Toen moesten we hem loslaten, want het kon zo niet langer. Beestje leed heel erg.... Afschuwelijk, maar beter voor het dier. Wij waren gewoon egoïstisch bezig, maar zagen dat niet. En op een gegeven moment zagen we dat in.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:27

Nanne schreef:
Dat beschouw ik ook zeker als optie hoor. Ik wil haar niet in leven houden puur voor mezelf, hoeveel verdriet ik er ook van ga hebben.
Ik wil het beste voor haar en als dat inslapen is, is het niet anders. Al breekt het idee alleen al m'n hart.

Dat heb ik ook hoor, maar het leiden breekt mijn hart nog meer. Ik heb helaas (veel) ervaring met het laten gaan van een dierbaar huisdier en al is het laten gaan moeilijk, je kiest voor het welzijn van het dier. Als je deze dierenarts vertrouwt, luister goed naar hem/haar, maar geef ook aan wat jouw wensen zijn en hoe jouw gevoel is.

Sterkte hoor! Zo zorgen hebben over je dier is heel zwaar.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:57

Nanne schreef:

Dat zal wel, een maatje dat je zolang bij je hebt gehad. Hopelijk heeft de dierenarts toch positief nieuws voor je!

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 17:58

De dierenarts vond haar opgeknapt in vergelijking met het weekend en gaat vooralsnog uit van een virus waar zij gewoon wat meer moeite mee heeft ivm haar leeftijd.

Ze heeft weer wat pijnstiller gehad omdat haar keel geïrriteerd is, een vitamineshot en eetlustopwekker.
Ze logeert tijdelijk bij m'n moeder omdat ze om het half uur weer gevoed moet worden en ik moet werken.
Ze ging ook gelijk water drinken en natvoer eten dus ik denk zelf ook dat eten d'r pijn doet en dat ze door de pijnstiller nu juist wel kan eten.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:31

Als ze zelf natvoer eet, zou ik haar niet meteen bijvoeren, hoor. Maar wel fijn dat het toch wat beter nieuws is, al begrijp ik dat jij nu voor een dilemma komt te staan ivm je verhuizing. Als ze geneest van het virus, kan ze ws best nog mee verhuizen denk ik.