Hond in het kippenhok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xanthippe

Hond in het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 17:00

Ik had gehoop dat ik over zoiets nooit een topic zou moeten beginnen maar helaas.

Ik heb een border collie reu van 7 maanden, die het ongelooflijk goed doet op de hondenschool, en ook thuis. Het is een heel lieve, aanhankelijke, speelse hond die rustig is in huis, mee op bezoek kan, waar je overal mee kan komen. Natuurlijk is hij nog jong en moet hij nog veel leren, maar hij doet het heel erg goed op zijn jonge leeftijd.

Met de kat zoekt hij heel veel contact, hoewel de kat daar niet altijd evenveel mee van gediend is. Als hij zich rustig houdt, kan de kat er wel mee om, maar is hij iets te hevig, haalt de kat wel uit en stopt hij ook. Je zie wel duidelijk zijn drijversinstinct en hoe hij de kat de pas afsnijdt.

Nu hebben we thuis ook kippen, waar hij nooit iets naar gedaan heeft. Als kleine pup ging hij natuurlijk wel aan de draad snuffelen, maar nooit hevig, nooit bruut.

Zaterdag is hij over de draad geraakt en heeft hij de kippen serieus lastig gevallen. 2 hebben het niet overleefd, 2 hebben serieuze wonden die we nu proberen te verzorgen en hopelijk halen ze het, eentje mankeert er helemaal niets. We hebben hem uit het hok gehaald, streng gestraft en een tijdje genegeerd. Voor de rest van de dag gewoon normaal gedaan, maar wel kort gehouden. Ik had op de hondenschool navraag gedaan en zij zeiden dat hij het waarschijnlijk als spelletje had gezien en dat we zeker naar andere honden geen veranderd gedrag moesten verwachten. Er werd ons aangeraden om zelf zo normaal mogelijk te doen bij andere dieren, omdat hij anders zou merken dat er iets anders als anders is. De hondenschool zelf woensdag ging goed, met andere honden inderdaad geen probleem.

Nu heeft hij net weer in het hok gezeten, ondanks onze inspanningen zaterdag om het hok hoger af te schermen. Mijn vriend was gelukkig snel genoeg daar en hij heeft aan de kippen zelf niets kunnen doen.

Wat doe ik hier nu mee? Hem nooit meer alleen in de tuin laten? Een hek van 1m80 rond de kippen zetten? Gaat dit nu echt geen verdure "problemen" geven als we nieuwe kippen in huis halen?

Ik weet niet goed hoe ik hiermee om moet gaan, vooral naar hem zelf toe.

Bedankt voor diegenen die het hele verhaal gelezen hebben, hopelijk komen hier wat nuttige tips uit :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:06

Een ren bouwen zodat hij er echt niet meer in kan?
Dus ook een dak van gaas erover heen.

(Voor de rest weet ik echt de ballen van hondengedrag, maar ik zou dus zo goed mogelijk voorkomen dat hij erin kan)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:09

Mijn ouders hebben ooit een hond gehad, een samojeed, die elke kip te lijf ging en op vrat met veer en al. We vonden alleen pootjes terug.
Zij hebben ook alles geprobeerd om het tegen te gaan, maar niets hielp. Als hij over het hek kon deed hij dat en anders groef hij wel een kuil om eronder door te kunnen.
Alle andere dieren waren geen probleem, konijnen, katten, andere honden ...hij deed nooit wat maar alleen kippen gingen niet.
Dus ik zou zeggen voor de rust van jezelf, de hond en de kippen : doe de kippen weg.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:14

misschien een stroommatje bij de plekken waar hij het kippenhok in kan komen?
zo associeert hij het kippenhok met een negatieve plek waar hij uit de buurt moet blijven,
zonder dat dit aan jullie gekoppeld wordt als baasjes..

in plaats van een matje zou je ook een electric fence rond de ren kunnen ingraven (als je daar een stroompunt hebt) en de hond een electric fence collar in de tuin omdoen. zodat de ren een plek is waar hij niet wil komen.. Let wel op.. het bereik is een meter rondom de draad, ook door je muur heen :') , dus als de ren tegen het huis staat, of tegen een schuur, kan hij dus ook op die plek niet in huis komen of niet in de schuur.

want je kunt nooit altijd op tijd erbij zijn.

en misschien een cursus drijven met hem gaan zoeken zodra dit kan zodat hij zijn 'beroep' kan uitoefenen.. Zo'n hond heeft enorme behoefte om te werken en met name om te drijven..

wellicht kun je hem leren wanneer hij mag drijven en wanneer hij dus niet aan het werk is.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:19

Tja dat wordt een goed hek zetten liefst met bovenkant ook dicht. Hij kent het spelletje nu en zal het zeker herhalen als iedereen uit zicht is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:19

Border collie's zijn geen huishonden maar werkhonden, zie dit als een signaal dat hij meer met zijn koppie aan het werk moet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:22

MarlindeRooz schreef:
Border collie's zijn geen huishonden maar werkhonden, zie dit als een signaal dat hij meer met zijn koppie aan het werk moet.

Daar ben ik ook bang voor, zulk gedrag van dit soort honden komt vaker voor en iedereen die ik daarmee heb meegemaakt heeft de hond herplaatst omdat ze zelf geen tijd hadden om flink aan het werk te gaan :o

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:23

MarlindeRooz schreef:

Eens ^^

Zelf hier een BC van bijna 3 jaar.
Daag hem uit, niet zo zeer in beweging maar laat die hersens kraken. Zoek spelletjes waar hij voor moet werken.

Dit gedrag komt denk ik voort uit verveling en omdat hij niks te doen heeft zoekt hij zelf iets op en vaak wordt je daar niet vrolijk van ;)

Edit:

Tè veel beweging is ook niet juist. Hoe meer jij met hem/haar gaat fietsen hoe 'slechter' ik dat vind.
De eerste week is hij met een half uurtje moe *ik zeg maar wat*. Die week er op moet je al 3 kwartier fietsen om hem moe te maken en zo ga je eindeloos door tot je hele dagen op de fiets zit.

Z'n koppie moet aan het werk. Mocht je interesse hebben dan staat mijn PB voor je open. Ik kan je vertellen wat ik allemaal doe en ik heb nergens last van. Ja, ook die van mij is wel een stout :P
Laatst bijgewerkt door JesdaJinn op 07-03-16 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:23

-hok zo maken dat hij er niet in kan

Of

-stroom er omheen zetten

Of

-Hem goed in de gaten houden en een flinke brul geven wanneer hij erin wilt. Juiste timing voor resultaat is hierbij heel belangrijk .

Zorg er sowieso voor dat de hond voldoende beweging krijgt en moe gemaakt wordt. Het mooiste zou natuurlijk zijn als de hond zou kunnen doen waar hij gefokt voor is ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:24

Beter nog ik ken bijna geen mensen die borders genoeg aan het werk zetten, die honden zijn altijd gespannen en gestrest omdat ze hun ei niet kwijt kunnen. Ik word al zenuwachtig van kijken naar borders. :o

Wandelen / fietsen / apporteren is niet genoeg. Je kan van een extreme werkhond niets anders verwachten dan dat hij aan het werk moet of anders gek wordt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:25

MarlindeRooz schreef:

Klopt, de border collie van de buren leeft zelfs samen met kippen, maar wordt onwijs uitgedaagd dat de hond geestelijk en fysiek zijn energie kwijt kan buitenshuis. Flinke investering qua tijd, maar levert veel op. Relaxte hond :j

Goed hok voor de kippen is ook een aanrader

elenaMM77

Re: Hond in het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:28

een agility parcours maken en elke dag wat 'leuks' doen met die spullen?
dat werkt beter in ieder geval dan fietsen of lopen, waarbij ze alleen maar meer energie opbouwen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:29

elenaMM77 schreef:
een agility parcours maken en elke dag wat 'leuks' doen met die spullen?
dat werkt beter in ieder geval dan fietsen of lopen, waarbij ze alleen maar meer energie opbouwen

Inderdaad uitkijken voor het kweken van een atleet die alleen maar meer nodig heeft. Vooral moe maken in de kop :j

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:29

Flinke stroom eromheen zetten. En flink straffen. Onze honden hebben het een aantal keer geprobeerd, maar door middel van een stroomdraad en streng zijn kijken ze er nu niet meer naar om. Wij hebben Cane Corso's dus die klimmen over de 2 m nog heen als ze willen. Paar keer flink in de stroom gehangen en nu komen ze niet eens meer in de buurt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:39

MarlindeRooz schreef:
Beter nog ik ken bijna geen mensen die borders genoeg aan het werk zetten, die honden zijn altijd gespannen en gestrest omdat ze hun ei niet kwijt kunnen. Ik word al zenuwachtig van kijken naar borders. :o

Wandelen / fietsen / apporteren is niet genoeg. Je kan van een extreme werkhond niets anders verwachten dan dat hij aan het werk moet of anders gek wordt.

Ik heb 3 niet nerveuze Borders dus het hoeft niet.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:41

Ik heb 1 niet nerveuze Border :Y)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:42

wat dacht je om de hond te trainen dat ie niet bij de kippen mag en de kippen niets mag aandoen, ga eens naar een trainingsschool die borders begrijpt en weet wat hun drive is om te willen werken en dat om te zetten naar een hond die je kan helpen om de kippen op stok of in een andere ruimte te krijgen ipv ze op te zoeken en ze als hapklare brok te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:45

Je hebt ook braingames voor honden en dat hoeft helemaal niet duur te zijn. Waar mijn hond van komt, worden er workshops georganiseerd en leer je met simpele spulletjes van de action uitdagende spelletjes voor je hond te maken. Ik geloof dat die filpmjes ook op youtube te vinden zijn, maar als je contact wil opnemen met de mensen zelf, dan pb je me maar en dan stuur ik je de webpagina door.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:48

JesdaJinn schreef:
Ik heb 1 niet nerveuze Border :Y)

De uitzondering bevestigt de regel. :P

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:52

Hok goed afzetten zodat ie er niet bij kan, werkt dit niet eventueel een stroom draad eromheen dan wordt het een nare plek en blijft ie (hopelijk) uit de buurt.

En voor de rest: het dier is 7 maanden, denk aan de gewrichten en ga alsjeblieft nog niet fietsen of laten springen over toestellen(dingen op de grond zou wel kunnen).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:02

Wij hebben een parson jack russel met extreme jachtdrift kunnen afleren de kippen wat te doen. Na voldoende training konden zowel de kippen als de russel los in de tuin. Ook de kruising bordercolle/greyhound was met stroomdraadje en wat consequent zijn zo getraind dat hij de kippen met rust liet. Nu een witte herder en een kruising russel/whippet die de kipjes ook netjes met rust laten. Maar daar zit dus wel training in.

Wat heeft geholpen is hoe dan ook een fikse klap stroom op een draad om de ren heen. Als ze daar een paar keer hebben ingehangen helpt dat al vaak.

Maar tweede is hoe ziet je kippenverblijf eruit? Heb je er fotos van? Een goed stevig gaas en een gaas dak is ook al afdoende en houdt ook roofdieren tegen. Het is wel vreemd dat een bordercollie dieren dood, normaal zijn het geen bijters. Tenzij de kippen geplet of zo opgejaagd zijn dat ze zich doodgelopen hebben.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:09

Is niet best... De colley van mijn buren zat bij mij in het konijnenhok, beet de konijnen dood en had dus bloed geroken. Gevolg: dat gebeurde nog twee keer, waarbij weer mijn konijnen stierven. Mijn inziens heb je goed gehandeld, maar knal dat kippenhok goed dicht met extra gaas of dergelijken, want als ze bloed hebben geroken... :/

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:03

das onzin als ze bloed geroken hebben...... nee, ze hebben suc6 en proberen het nog een x want het is ze niet aangeleerd dat dat gedrag niet mag.

en al de honden die vers vlees te eten krijgen, paard, ree konijn, kip gaan die nu al die dieren uitmoorden omdat ze dat bloed geproefd hebben... das een kul verhaal, broodje aap, verzinsel van iemand die geen zin had om zijn hond op te voeden

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:05

Chiave schreef:
Is niet best... De colley van mijn buren zat bij mij in het konijnenhok, beet de konijnen dood en had dus bloed geroken. Gevolg: dat gebeurde nog twee keer, waarbij weer mijn konijnen stierven. Mijn inziens heb je goed gehandeld, maar knal dat kippenhok goed dicht met extra gaas of dergelijken, want als ze bloed hebben geroken... :/

De officiele mythe is "bloed hebben geproefd" en dat is óók onzin.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 07-03-16 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:08

Ik heb een amstaff die in het begin altijd in het hek vloog. De ren is 1.80 hoog gok ik en in het tuin huis zit het binnen verblijf met gaas ertussen van een meter hoog.

Het heeft lang geduurd, maar nu kan ze zelfs mee het nachthok in zonder te blaffen of op te jagen.

Niet meer los de tuin in. Aanlijnen en aandachtsoefeningen doen. En dat uitbreiden.