Katten thuis laten tijdens vakantie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Katten thuis laten tijdens vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 17:34

In juni gaan mijn vriend en ik een week op vakantie. Toen we maar 1 kat hadden, brachten we hem altijd naar het pension bij het dierenasiel. Dit kost ons ongeveer 60 euro voor een week. Maarrr nu hebben we dus een tweede poezel, wat zou betekenen dat de pension kosten verdubbelen en dus boven de 120 euro komen. Vind ik nogal wat :D
Ik zat dus andere opties te bedenken en de meest voor de hand liggende is de katten thuis laten. Ze hebben dan het hele huis tot hun beschikking (ze komen niet buiten) en ik zal dan zorgen dat er dagelijks iemand langs komt voor het voer/water/kattenbak en een aai.
Is dit katvriendelijk of vinden jullie dat dierenmishandeling? :+
Mijn katten zijn best mens gericht maar kunnen ook goed alleen zijn. In het pension krijgen ze ook niet de hele dag aandacht en dan vind ik het nog een best bedrag eigenlijk.

Meningen graag! :D
Laatst bijgewerkt door Aranel op 05-03-16 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

PureSG

Re: Katten thuis laten tijdens vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:35

Ik vind het persoonlijk een prima oplossing.
Katten vermaken zichzelf over het algemeen prima, dus als er gezorgd wordt voor vers water en voer zie ik geen problemen. :D

tandlozemum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:39

Ik doe dat zelf ook altijd. Ik laat ze gewoon thuis in hun vertrouwde omgeving, en iedere dag komt mijn moeder langs om ze aandacht, eten en drinken te geven. Dat gaat prima!

Ik denk dat een pension veel meer stress voor ze oplevert.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:40

Wat kost die hele vakantie? Gauw een euro of 1000, dan maakt die 120 euro voor de katten ook niet meer uit.. Maar ik snap dat je het veel geld vindt en dat je daar ook andere leuke dingen voor kunt doen.
Zijn je katten al vaker alleen thuis geweest, bijvoorbeeld een weekend en ging dat goed? Dat zou voor mij wel belangrijk zijn. Ik heb nu voor de tweede keer een kat die het echt niet grappig vindt als we langer dan 2 nachten weg zijn, dan stopt hij met eten. Ook als er iemand langs komt om hem te voren en aaien. Niet handig. Dus die breng ik naar familie of vrienden (pension hier in de omgeving kwam voor hem op 14,50 per dag en hij houdt ook nog eens niet van soortgenoten). Veel mensen menen dat katten op 1 plek moeten blijven en die katten zullen er ook zijn, maar dat moet je dus per kat bekijken in mijn ogen.

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:43

Ik vind ze thuis laten veel katvriendelijker dan weg brengen, dat levert ook weer een hoop stres op en in zo`n pension worden ze ook niet de hele dag geknuffelt daar krijgen ze eten, drinken, de kattenbak word gedaan en als ze geluk hebben een aai.

Mijn katten blijven ook gewoon thuis als we weg gaan

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:46

Mijn kat blijft al 10 jaar alleen thuis als wij 3.5 week op vakantie gaan. Als we thuis komen miauwt ze wel de hele dag om aandacht maar verder vermaakt ze zich vast wel. Buurvrouw komt in de ochtend en in de avond eten en water geven en af en toe de kattenbak verschonen!
Ze is trouwens een binnenkat!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:48

Thuis is beter voor de katten dan de stress van het pension. Het is een prima oplossing zo! +:)+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:49

Mijn katten blijven ook thuis. Ik probeer wel altijd iemand te vinden die een weekje in huis komt. Vaak mijn nichtje of van mijn muziekvereniging. Studenten vinden het vaak heerlijk om een weekje op zichzelf te wonen. Zij een weekje rust van ouders, ik een weekje oppas. Prima geregeld :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:49

Dat doe ik ook hoor, ik ga in oktober eindelijk voor het eerst sinds jaren een week op vakantie naar Cyprus maar ik heb wel eerst een kattenoppas geregeld. Ex collega wil mijn katten verzorgen gelukkig. Anders had ik niet eens geboekt. Ze komt elke dag de bakken verschonen, vers water neerzetten en brokjes bijvullen. Ik heb er 4 en buiten de kosten om doe ik ze de stress van een pension of asiel niet aan. Dit is hun thuis en voelen ze zich prettig. Twee van de 4 zouden helemaal gek worden in een pension of asiel dus ik laat ze liever thuis. :)

Edit: iemand inwonen doe ik dus ook niet, die persoon kennen ze niet en die 2 hebben dan ook stress...

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:57

Hier blijven de katten ook thuis, zorgen dat er iemand elke dag langs kom voor eten/drinken.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:58

Onze katten blijven ook altijd thuis, mijn schoonmoeder komt dan altijd in ons huis logeren.
Ideaal!

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:04

Als wij op vakantie gaan dan komt mijn schoonmoeder tevens buurvrouw ( wonen op het zelfde erf/boerderij ) passen op de kat, hond, fret en onze pony. Onze kat is overigens wel een buitenkat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:38

Vreemde personen wennen ze snel aan. Het duurt bij de stresskippen wel langer, maar het komt wel goed.
Scheelt dat de mensen die bij mij komen heel rustig zijn en de katten ook met rust laten. Drukke mensen gaat ook niet werken :n
En ze komen al vaker over de vloer. Dat scheelt ook. Ze zijn niet helemaal onbekend.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:39

Beter thuis dan in het pension, katten vinden dat vaak helemaal niet prettig en blijven liever in een vertrouwde omgeving. Dus als jij zorgt dat er elke dag iemand komt, het liefst twee keer, dan is dat helemaal prima. In Maastricht zit iemand die een katten oppas service heeft maar daar heb jij niks aan haha.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:44

Die van ons blijven ook gewoon thuis. Bij mij komt er een meisje in huis oppassen. Ik zorg voor een volle koelkast en zij heeft een heel huis tot dr beschikking. Ook leg ik een kadobon neer voor het oppassen.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:45

Mijn kat blijft ook gewoon thuis als ik op vakantie ga. Maar ze is ook wel eens alleen thuis als ik een weekend weg ga. Dit doe ik al jaren en gaat prima. Een vriendin van mij die een paar huizen verderop woont gaat 1 of 2 keer per dag langs.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:47

Hier blijft de kat ook altijd thuis tijdens vakanties (ook wel eens twee weken). Ik vind het juist katvriendelijker, want de kat hecht zich aan het huis en zal dus over het algemaan meer stress hebben als je ze ergens anders heen brengt.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:49

Dat zoveel mensen hun katten voor best een aardige tijd thuis laten! Verbaasd me eigenlijk.. :j
Zelf doe ik het niet. Mijn katten breng ik naar mijn zus en zwager. Ze kennen het huis daar nu ook, dus hebben niet de stress van een pension. Maar ze hebben wel mensen om zich heen, veel aandacht en ik zelf heb een geruster gevoel. Ik persoonlijk zou mijn katten echt niet thuislaten als het langer is dan een weekend..

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:52

En ik zou ze dus juist niet wegbrengen. Katten hechten zich gigantisch aan een huis. Als de tijd zover komt dat ik moet kiezen tussen pension en niet op vakantie dan ga ik niet.

Ik ben gezegend met schatten van buren die er prima voor zorgen. Krijg ze compleet getoiletteerd terug en de buurjongens spelen graag met ze. :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:53

Amanda schreef:
Vreemde personen wennen ze snel aan. Het duurt bij de stresskippen wel langer, maar het komt wel goed.
Scheelt dat de mensen die bij mij komen heel rustig zijn en de katten ook met rust laten. Drukke mensen gaat ook niet werken :n
En ze komen al vaker over de vloer. Dat scheelt ook. Ze zijn niet helemaal onbekend.

Ik krijg weinig mensen over de vloer en die kleine hangt heel erg aan mij...als mijn beste vriendin komt gaat het wel redelijk omdat ze haar al tig keer heeft gezien maar van vreemden moet ze echt niets hebben...en een weekje is niet genoeg om te wennen, dan heeft ze echt teveel stress en zit ze alleen maar onder het bed...vind ik zielig dus dat doe ik haar niet aan. :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:55

MalaQ schreef:
Dat zoveel mensen hun katten voor best een aardige tijd thuis laten! Verbaasd me eigenlijk.. :j
Zelf doe ik het niet. Mijn katten breng ik naar mijn zus en zwager. Ze kennen het huis daar nu ook, dus hebben niet de stress van een pension. Maar ze hebben wel mensen om zich heen, veel aandacht en ik zelf heb een geruster gevoel. Ik persoonlijk zou mijn katten echt niet thuislaten als het langer is dan een weekend..

Nogmaals, mijn katten komen nooit ergens anders en ik wil ze die stress niet aandoen. Hier voelen ze zich veilig. Als je ze van kitten af aan al overal mee naar toe sleept is het misschien anders maar die van mij zijn alleen mijn huis gewend...

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:55

Nee, veel katten hechten zich aan het huis, lang niet alle. En ik vraag me ook weleens af of dat 'hechten' niet heel makkelijk als excuus wordt gebruikt om de beestjes maar thuis te laten.. Om de één of andere reden is dat met katten een heel normaal iets als je met vakantie gaat, terwijl daar bij andere diersoorten toch snel schande van wordt gesproken.
Maar misschien is dat cynisch van me en heb ik echt stomtoevallig twee katten achter elkaar getroffen die liever mensen om zich heen hebben dan alleen thuis zijn.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:56

Mijn katten blijven thuis. Die zouden zoveel stress hebben van het verhuizen van en naar het pension, dat is veel zieliger dan dat ze een weekje alleen zijn.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:57

Ik zeg niet dat anderen het ook moeten doen....
Dit is mijn persoonlijke keuze voor MIJN katten die daar geen problemen mee hebben. Mijn katten zijn aandachtsmonsters die liever in een ander huis zitten met veel aandacht dan thuis een paar dagen alleen :j

Dat dit voor andere katten niet zo is, kan natuurlijk heel goed en ik zeg ook niet dat het slecht is dat mensen ervoor kiezen hun kat thuis te laten :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:14

Ik heb er eentje tussen zitten die gehandicapt is en die thuis soms al zwaar overprikkelt wordt, als ik die weg breng dan wordt dat haar dood. De andere twee zijn haar houvast.