Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Celine_Famke schreef:Edit:
Klopt, de genenpool is niet groot, Maine Coon's zijn nog niet heel lang een ras, had ik ergens gelezen. Daar schijnt dat door te komen.
Einde lidmaatschap van die vereniging dan ook. Waar ik maar mee wil zeggen dat de 'ervaringsdeskundigen' niet altijd zoveel zinnigs te melden hebben binnen verenigingen etc. Dat verbeteren en verankeren van eigenschappen etc etc door lijnteelt/inteelt dat is vaker een kwestie van geld dan van dierenliefde.

Celine_Famke schreef:Ik had nog een vraagje voor de mensen die er verstand van hebben..
Hoeveel procent inteelt is schappelijk?
We hebben ondertussen weer wat katers op het oog en vullen de namen dan in op pawpets, waar we de hele stamboom kunnen zien dan en het inteeltpercentage mochten we gaan dekken. Onder de 11% komen we niet, meestal is het 15%+, 1 is 11% en de meeste rond de 20%.
Ik weet niet wat 'normaal' is? Bij die van 15% zie ik in de hele stamboom geen familie van Sienna, maar blijkbaar heeft die kater dan zelf ook al wat inteelt?
Als de kater het product is van inteelt maar hij is onverwant aan je poes, dan fok je gewoon weer variatie en is de inteelt dus verdwenen. Maw: er zullen toch gedeelde familieleden zijn.
Top! Dan weet ik dat.