MC poes dekken met 'neef'?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

MC poes dekken met 'neef'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 19:41

Hoi allemaal!

Wij willen onze Maine Coon poes (getest & met stamboom) graag laten dekken. Wij zijn al een tijdje op zoek naar leuke katers.
2 katers spraken ons erg aan. Echter blijken beide katers dezelfde opa te hebben als onze Sienna. Ik vind dat vrij dichtbij zitten qua bloed... Ik zie dan voor mij dat ik ga met mijn neef.. Ja toch? Wij hebben namelijk ook dezelfde opa..

Maar goed, dit hebben wij dus voorgelegd bij de fokker waar wij onze Sienna vandaan hebben en waarvan 1 van die dekkaters ook is. Zij zei eerst dat het niet veel kwaad kon, maar zegt dat we het best even met de dierenarts kunnen overleggen.

Eigenaar van kater 2 zegt dat het allemaal geen probleem is en gewoon kan.

Het zit mij toch niet helemaal lekker. Het beste is toch zo min mogelijk inteelt?
Mochten we er echt niet uit komen gaan we informeren bij de dierenarts. Maar ik dacht misschien zijn hier ook mensen die daar veel verstand van hebben!

Ik vind het zo toevallig... 2 verschillende katers van verschillende eigenaren.. Wij vinden 2 super gave katers, zijn ze beide familie..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:43

Ik zou het niet doen. Waarom persé voor een neef kiezen en daarmee de genenpoel mogelijk negatief beïnvloeden (met alle problemen die ervan kunnen komen) terwijl er zoveel andere katers zijn?

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:44

Ik zou het niet doen als ik eerlijk was.
Zeker bij katten zie je al snel dat inteelt voor grote problemen zorgt, zie; Aan elkaar gegroeide kittens, kittens met minder pootjes etc.
Bij andere dieren is dit een minder groot probleem alleen bij katten krijg je al snel een hoop afwijkingen kom ik overal tegen :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:45

Tsja, je verhoogt de kans op erfelijke ziekten aanzienlijk, hoe je het ook wendt of keert.
Waarschijnlijk is de genenpool sowieso al klein (dat twee willekeurige katers zó verwant zijn met je poes is daar zeker een indicatie van).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:46

Heb geen verstand van katten maar inteelt moet je eigenlijk altijd proberen te vermijden tenzij er een hek fijn raskenmerk door overgegeven wordt. Maar beter niet.

Ik las topictitel als mac poes. Zoals als een big mac maar dan in katsmaak. :P

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 19:47

Ja precies, zo dacht ik er dus ook over.. Het voelt niet goed. Maar zij deden er zo 'luchtig' over, en aangezien zij veel ervaring hebben met dekken bleef er twijfeling.

Voor mij was het direct al een no- go. Maar was benieuwd hoe andere mensen er over dachten. En mijn ouders twijfelen nog. Dus wil hen even goed inlichten met meerdere onderbouwde meningen.

Edit:
Klopt, de genenpool is niet groot, Maine Coon's zijn nog niet heel lang een ras, had ik ergens gelezen. Daar schijnt dat door te komen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:47

Is jouw poes getest op HCM? En de katers die je hebt uitgezocht ook? Komt nogal eens voor bij de MC dus vergeet niet om daarom te denken.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:48

Ik zou het ook niet doen, waarom meewerken aan de al zoveel aanwezige inteelt binnen de rasfokkerij? Lekker een andere kater zoeken als het even kan :j

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 19:49

Ja onze poes is getest, en één van de katers ook sowieso. Die andere dacht ik ook, maar kan ik nu even niet met zekerheid zeggen. Hebben daar nog niet zo lang contact mee.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:51

Ik denk dat er genoeg katers zijn om dit te vermijden. Misschien in Duitsland of Belgie kijken?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:54

En uiteraard dan ook FIV/FELV neem ik aan? Vooral HCM is niet grappig en zou zonde zijn als je kittens dat vererven. Bij de MC is het al met dna te testen geloof ik.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:54

Celine_Famke schreef:
Edit:
Klopt, de genenpool is niet groot, Maine Coon's zijn nog niet heel lang een ras, had ik ergens gelezen. Daar schijnt dat door te komen.

Dat valt best mee. Wij hebben zelf jarenlang op kleine schaal Maine Coons gefokt en er zijn genoeg goede katers in NL om geen familieleden te hoeven gebruiken.
En anders ga je naar België of Duitsland.
En zoals hierboven staat: zorg idd dat je poes volledig getest is en de kater ook.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:55

Ik vind dat je inteelt alleen moet gebruiken met een doel.

Lees dat niet terug in je berichten en ook al dat je twijfelt dus lekker op zoek naar een kater die aan je eisen voldoet :j

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:04

Ik vind dat inteelt een ras niet verbeterd. Waarom zou je moedwillig een dier op de wereld willen -laten- zetten met een verhoogd risico op erfelijke ziektes en een zwakker immuunsysteem als je ook de keus hebt dat niet te doen?
Dat er zo luchtig over wordt gedaan door de kater-eigenaren vind ik jammer, maar je komt het overal tegen. Ik fok kleinschalig schapen van twee zeldzame rassen -twee rasverenigingen dus ook- en juist in die rassen met kleine aantallen probeer je natuurlijk inteelt te vermijden. Sta je op een ledendag, spreken meerdere leden en bestuursleden je aan over je fok en adviseren doodleuk om eens 'een eigen ram te gebruiken' (zoon op moeder etc) want dan worden die vlekjes zo mooi verankerd... 8)7 Einde lidmaatschap van die vereniging dan ook. Waar ik maar mee wil zeggen dat de 'ervaringsdeskundigen' niet altijd zoveel zinnigs te melden hebben binnen verenigingen etc. Dat verbeteren en verankeren van eigenschappen etc etc door lijnteelt/inteelt dat is vaker een kwestie van geld dan van dierenliefde.

*edit: typo*
Laatst bijgewerkt door Orchid op 04-03-16 20:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Celine_Famke

Re: MC poes dekken met 'neef'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 20:06

Poes is volledig getest ja :j
Maar ik weet genoeg, dit wordt hem dus echt niet, zoals ik al dacht. Vond het al geen fijn idee!

De zoektocht gaat weer verder haha.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:07

Lijkt me verstandig, heel veel succes!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:09

Tiffany schreef:
Ik vind dat je inteelt alleen moet gebruiken met een doel.

Dat doel heiligt het middel niet.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:13

Het gebeurt overigens wel vaker.. ook met paarden etc ;)
En zelfs bij mensen is neef/nicht niet strafbaar en ver genoeg om kinderen te krijgen..
Ik snap dus wel waarom er luchtig over gedaan wordt.. maar of je het ook moet willen, dat is een ander verhaal.. ik geloof dat ik het niet zou doen ;)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 23:51

Ik had nog een vraagje voor de mensen die er verstand van hebben..
Hoeveel procent inteelt is schappelijk?

We hebben ondertussen weer wat katers op het oog en vullen de namen dan in op pawpets, waar we de hele stamboom kunnen zien dan en het inteeltpercentage mochten we gaan dekken. Onder de 11% komen we niet, meestal is het 15%+, 1 is 11% en de meeste rond de 20%.

Ik weet niet wat 'normaal' is? Bij die van 15% zie ik in de hele stamboom geen familie van Sienna, maar blijkbaar heeft die kater dan zelf ook al wat inteelt?

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 08:16

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 08:19

ik zou het niet doen.. maar lees dat je al die keuze zelf ook gemaakt hebt.
let goed op in de mc wereld, helaas zitten er een aantal slechte fokkers tussen!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 10:38

Wij zoeken helaas naar een rode kater! :)

Maar is er iemand die weet welk inteeltpercentage schappelijk is?

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:06

Hier staat dat een inteelt van 10 - 12% als goed wordt beschouwd bij het fokken met MCs.
Verder heb ik hier geen verstand van, kwam het toevallig tegen en dacht aan dit topic :)

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 12:10

Celine_Famke schreef:
Ik had nog een vraagje voor de mensen die er verstand van hebben..
Hoeveel procent inteelt is schappelijk?

We hebben ondertussen weer wat katers op het oog en vullen de namen dan in op pawpets, waar we de hele stamboom kunnen zien dan en het inteeltpercentage mochten we gaan dekken. Onder de 11% komen we niet, meestal is het 15%+, 1 is 11% en de meeste rond de 20%.

Ik weet niet wat 'normaal' is? Bij die van 15% zie ik in de hele stamboom geen familie van Sienna, maar blijkbaar heeft die kater dan zelf ook al wat inteelt?

Inteelt is niet erfelijk ;) Als de kater het product is van inteelt maar hij is onverwant aan je poes, dan fok je gewoon weer variatie en is de inteelt dus verdwenen. Maw: er zullen toch gedeelde familieleden zijn.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 12:36

Artocreas: Ah hartstikke bedankt! Daar heb ik wat aan :j Top! Dan weet ik dat.

Orchid: Dankje! Dat maakt het allemaal een stuk duidelijker, fijn. Dan kunnen we weer rustig verder zoeken :)

We hebben al een gave kater gevonden nu in België, pawpets geeft rond de 10% inteelt aan. Moeten nog even op antwoord wachten van die mensen, maar op hun site staat in ieder geval dat hij getest is en zo!