Hond moet afvallen, hulp gevraagd.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Hond moet afvallen, hulp gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 18:40

Goedenavond,

Onze lieve cocker van bijna 10 jaar oud is altijd wat te dik geweest, maar het laatste jaar wordt het heel erg. Samen met de dierenarts zijn we daarom gaan kijken naar mogelijkheden om haar af te laten vallen.
Haar bloed is gecheckt en helemaal in orde, geen schildklier afwijking of andere aanwijzingen voor overgewicht.
Verder wonen we op een boerderij en heeft ze veel beweging. De beweging hebben we nog verder geprobeerd op te schroeven maar dit trekken haar gewrichten niet. Ze gaat dan manken op haar voorpootjes, iets we absoluut niet willen (dit is normale slijtage van een drukke hond).

Op advies van de dierenarts zijn de waarom overgestapt op dieetvoer; metabollic van Hills. Dit voeren we nu een week of 3, echt resultaat is niet te zien en de hond wordt er dood ongelukkig van. Het is zo ver dat ze zojuist mijn moeder heeft gebeten die bezig was met de bak van onze andere hond.
Voorheen kreeg ze dog lovers gold waarop ze eerst stabiel leek te blijven, maar in 4 maanden tijd was ze 3 kilo aangekomen (van 16 naar 19 kilo, zeer zorgwekkend dus).

Lichamelijk en in het bloed zijn er geen aanwijzingen voor de stijging van het gewicht, het gedrag is absoluut te koppelen aan het dieetvoer.
Wie weet er voor ons nog dingen die wij kunnen proberen? Op dit moment overwegen wij haar terug te zetten op de Dog lovers gold in iets mindere hoeveelheid en het daarbij te laten ook als dat overgewicht inhoudt. Wij hebben liever een vrolijke hond dan een hoopje ellende dat bijt. Maar bij voorkeur natuurlijk wel een manier om haar af gelijkmatig af te laten vallen, iets wat op het dieetvoer nog niet lijkt te gebeuren.

kohtje

Re: Hond moet afvallen, hulp gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:42

En op half voer? Een fijne kluif geven zodat die wat te knagen heeft.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:43

Hoe bepaal je de hoeveelheid die je aan haar geeft? Op de verpakking zijn de richtlijnen vaak veel te ruim en kan je er vaak al 10-20% onder zitten. Dus heb je al met hoeveelheden gespeeld?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:47

En je kan niet terug op het oude voer? En dan langzaam aan minder voeren?
Niet het ''beste'' advies. Maar de hond gewoon op het DA voer laten staan, evt nog iets minder voeren. En dan daarbij bonen voeren. Dan zit hij niet met een honger gevoel. Maar bonen doen vrij weinig. Zo is de hond van kennissen goed afgevallen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 18:49

Ze staat nu op de hoeveelheid voer waarop ze moet afvallen. Ook van de dog lovers kreeg ze minder dan "toegestaan". Daarbij wordt haar gedrag dusdanig beïnvloed dat een anders echt heel lief hondje dus tot bijten aan toe gaat. Daarom zoeken we eigenlijk wel een manier waarbij ze niet zoveel honger heeft als ze nu heeft met de metabollic.
Kauw kluiven doet ze helaas helemaal niets mee, onze rottweiler peuzelt ze op en als hij de kans krijgt verstopt en verdedigd hij die ook. Cocker komt normaliter liever bij je liggen en knuffelen, de laatste 2 weken gaat ze in de gang liggen. Buiten is het trouwens wel de vrolijke en leuke hond die we kennen, alleen geheel zonder uithoudingsvermogen.

Wij wegen de hoeveelheid al tijden af. We zijn opzoek gegaan naar bakjes voor de honden waar precies de goede hoeveelheid inpast. De metabollic geeft een hoeveelheid aan die passend is bij de hond (dierenarts heeft hoeveelheid ook nog los op de zak gezet.) Dog lovers kreeg ze 15 % onder de hoeveelheid van de voor haar ideale gewicht.
Kwa eetmomenten zijn we wel veranderd. Eerder kreeg ze s'ochtends de helft en lieten we dit staan. Echter sinds er een 2e hond bijgekomen is hadden we 3 eetmomenten gemaakt en halen het weg als het niet op is (om te voorkomen dat ze elkaars voer opeten).
Nu las ik op internet dat het beter is om honden 1 of 2 keer per dag eten te geven dus op dit moment hebben we afgebouwd naar 2 keer per dag. Dat doen we nu een maand of 2 en lijkt vrij goed te gaan.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:53

Ik zou denk ik teruggaan naar het oude voer.
Dan steeds iets minder geven. Eventueel aanvullen met gekookte sperziebonen.

Je wil wel een leuke hond blijven houden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:54

luuntje schreef:
Ik zou denk ik teruggaan naar het oude voer.
Dan steeds iets minder geven. Eventueel aanvullen met gekookte sperziebonen.

Je wil wel een leuke hond blijven houden.

Of gewoon blikbonen?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:55

Blikbonen zit vaak zout in kiwiwitje. :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:58

Is er geen andere manier om haar meer te laten bewegen zonder dat het problemen geeft voor haar gewrichten? Is zwemmen bijv. niet iets? Voor bijv. mensen wordt dit namelijk aangeraden :j

En kan je haar misschien die normale brokken geven en om het aan te vullen iets van gekookte sperziebonen? Dit vult wel, maar maakt haar niet dikker.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:59

Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 02-03-16 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:00

Gewoon minder eten geven. Het verbaast me steeds weer hoe blijkbaar de honden uitmaken hoeveel er gegeten wordt.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:01

Kuggur schreef:
Gewoon minder eten geven. Het verbaast me steeds weer hoe blijkbaar de honden uitmaken hoeveel er gegeten wordt.

Daarmee sla je een beetje de plank mis in mijn ogen. De hond moet ook voldoende voedingsstoffen binnen krijgen anders krijg je een zieke hond. En van voer wisselen is ook niet altijd makkelijk.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:02

Gewoon terug naar t oude voer !
Is dat geen vlees in blikken ?
Overweeg anders een kompleet vers .
Daar heb je ook lams en rijst van of andere licht verteerbare vlees soorten .
Vul t evt wat aan met verse gekookte/ gestoomde bonen . Of rijst .

Zo doe ik t ook met mijn border collie van bijna 10 .
Mooi gewicht zou voor haar rond de 22 kg zijn maar ze weegt 31
Alles is onderzocht en in orde qua organen
Ze is niet afgevallen maar ook niet meer aangekomen nu

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:02

eclair98 schreef:
Kuggur schreef:

Daarmee sla je een beetje de plank mis in mijn ogen. De hond moet ook voldoende voedingsstoffen binnen krijgen anders krijg je een zieke hond. En van voer wisselen is ook niet altijd makkelijk.

Dat is met bonen ook niet opgelost. Maar ik vind het gewoonweg echt belachelijk om een hond met honger te laten zitten..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:03

Zinzi_jewel schreef:
Gewoon terug naar t oude voer !
Is dat geen vlees in blikken ?
Overweeg anders een kompleet vers .
Daar heb je ook lams en rijst van of andere licht verteerbare vlees soorten .
Vul t evt wat aan met verse gekookte/ gestoomde bonen . Of rijst .

Zo doe ik t ook met mijn border collie van bijna 10 .
Mooi gewicht zou voor haar rond de 22 kg zijn maar ze weegt 31
Alles is onderzocht en in orde qua organen
Ze is niet afgevallen maar ook niet meer aangekomen nu

Dan kun je beter rund voeren.. Lam is net als kip wel licht verteerbaar, maar beiden vet. Dus dat wil je ook niet.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:05

Daar heb je idd een punt, dat bonen het ook niet oplossen. Maar gewoon minder eten geven is wel iets anders dan het afbouwen. Dat had ik er misschien bij moeten zetten!

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:05

Misschien kan je proberen om de hoeveelheid voer te minderen en dan ernaast bijvoorbeeld komkommer te voeren. Dat geeft maagvulling en vallen ze goed van af. Een hond die ik ken moest dat van de dierenarts krijgen omdat hij snel te dik werd, maar een te lege maag had als hij minder voer zou krijgen. Dat heeft erg goed geholpen en hij vindt het lekker.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:06

Tien wij onze Cockers uit het asiel haalden, was er eentje veel te dik en de andere te mager. De 'dikke' een tijd veel minder eten gegeven en dat aangevuld met sperziebonen. Gewoon uit blik. Werkte prima. Het verbaast me wel dat jullie hond niet afvalt van metabolic, de cocker van een vriendin is er mooi op afgevallen. Je schrijft dat de hond weinig conditie heeft: daar valt ook nog iets mee te doen. Lekker wandelen en ga aan het werk met je cocker. Speuren, puzzelen wat dan ook waar je hond plezier en voldoening aan beleeft. Probeer of je hond wil werken voor stukjes komkommer of wortel, dat vult ook en levert geen calorieën. Succes!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:07

kiwiwitje schreef:
eclair98 schreef:

Dat is met bonen ook niet opgelost. Maar ik vind het gewoonweg echt belachelijk om een hond met honger te laten zitten..

Dat arme dier is te vet door dergelijke misplaatste sentimentaliteit. Een hond op gezond gewicht voelt zich beter.
En wat betreft die voedingsstoffen, daarvan krijgt hij nu teveel binnen!
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 02-03-16 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:08

Ceetje_bokt schreef:
Tien wij onze Cockers uit het asiel haalden, was er eentje veel te dik en de andere te mager. De 'dikke' een tijd veel minder eten gegeven en dat aangevuld met sperziebonen. Gewoon uit blik. Werkte prima. Het verbaast me wel dat jullie hond niet afvalt van metabolic, de cocker van een vriendin is er mooi op afgevallen. Je schrijft dat de hond weinig conditie heeft: daar valt ook nog iets mee te doen. Lekker wandelen en ga aan het werk met je cocker. Speuren, puzzelen wat dan ook waar je hond plezier en voldoening aan beleeft. Probeer of je hond wil werken voor stukjes komkommer of wortel, dat vult ook en levert geen calorieën. Succes!

De hond beweegt volgens de OP best veel. Op de boerderij, alleen kan hij niet meer bewegen ivm pijn aan de poten..

Kugger, natuurlijk voelt de hond zich uiteindelijk beter. Maar je gaat hem geen honger laten lijden om af te vallen. Komop zeg. 1001 andere diervriendelijkere mogelijkheden

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:12

kiwiwitje schreef:

Dan moet je bepaalde honden rassen niet kopen, daar zit zo ongeveer een ik heb altijd honger gen ingefokt, naar hun idee moeten ze altijd eten. En dat is niet echt goed voor ze, als mens zul je daar dan toch iets in moeten reguleren of je krijgt een bijzettafeltje.
Heb er ook ooit 1 gehad die vond dat het leven maar draaide om 1 ding.. FOOD, maar dat zegt niet dat we daar in mee zijn gegaan, beestje is nooit te dik geweest, maar wel haar leven lang geobsedeerd door eten. (indien die de kans kreeg vrat ze de voorraadkast leeg inclusief de halve verpakkingen).
Meer bewegen minder eten, dat is het enigste wat je ermee kan indien medisch oke, net zoals bij mensen. En bij kan niet meer bewegen door blessure zal het grootste deel toch van minder eten moeten komen. Links of rechts om, ieder pondje gaat door het mondje.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:16

Sjolvir schreef:
kiwiwitje schreef:

Dan moet je bepaalde honden rassen niet kopen, daar zit zo ongeveer een ik heb altijd honger gen ingefokt, naar hun idee moeten ze altijd eten. En dat is niet echt goed voor ze, als mens zul je daar dan toch iets in moeten reguleren of je krijgt een bijzettafeltje.
Heb er ook ooit 1 gehad die vond dat het leven maar draaide om 1 ding.. FOOD, maar dat zegt niet dat we daar in mee zijn gegaan, beestje is nooit te dik geweest, maar wel haar leven lang geobsedeerd door eten. (indien die de kans kreeg vrat ze de voorraadkast leeg inclusief de halve verpakkingen).
Meer bewegen minder eten, dat is het enigste wat je ermee kan indien medisch oke, net zoals bij mensen. En bij kan niet meer bewegen door blessure zal het grootste deel toch van minder eten moeten komen. Links of rechts om, ieder pondje gaat door het mondje.

Ja dat is allemaal leuk. Maar ik zie het probleem niet. Je geeft die hond dadelijk gewoon bonen, beest blij, baasje blij. Want dat bonen vullen is leuk. Hij kan er niks mee.
En ik ben niet tegen minder voeren. Absoluut niet. Want die bonen kunnen ook afgebouwd worden als hij afgevallen is.
Alleen hond valt nu dus niet af. en word er alleen maar bijterig van. Daar schiet je toch ook geen fluit mee op?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:18

Je moet ook niet alleen bonen geven, voer dusdanig veel (weinig dus) dat hij afvalt maar wel zijn behoeften daar uit kan halen. Bonen erbij zijn slechts vulstof....

Komt er bij huisdieren net als bij mensen heel simpel op neer dat overgewicht ze levensjaren kost.
(denk daarbij bv aan suikerziekte bij katten en gewrichtsklachten bij honden, dan gaat overgewicht ze echt parten spelen)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:20

Mijn hond was ook te dik (20 kg normaal gewicht voor dit ras zij woog 30 kg), schildklier was goed volgens DA (iets boven de ondergrens, maar voldoende volgens de richtlijnen) Kreeg te horen dat ik verkeerd en te veel voerde en veel te weinig beweging gaf. Waarheid, hond at haast niet en we liepen gemiddeld 1,5 uur per dag naast dat ze ook los de tuin in kon. Na lang zeuren bij DA toch thyroxal geprobeerd. Binnen een paar weken vlogen de te vele kilo's er af naast 2x daags 90 gr brok.
Ik ben nu wel voorzichtig geworden met onder en boven grenzen van bloedtesten. Mijn hond zit voor de rest van der leven aan de medicatie, de bloedwaarde moet voor haar in de bovenste helft van de gestelde gezonde grens zitten. Lager dan de helft en ze word weer dik/ziek.

Ik zou ook haar eigen voer weer geven en minderen. (weet niet hoeveel ze normaal krijgt?)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:20

Ik zeg toch ook nergens alleen bonen? Dan heb je de voorgaande posts niet (goed) gelezen?
Je hoeft mij niet uit te leggen wat het oplevert. Want dat begrijp ik. En ik ben voor afvallen. Alleen niet door het beest de hele dag met honger te laten zitten. Want uit de OP van TS Valt hij nu niet af, en is hij alles behalve vriendelijk.