Hoe zit dat nu? Dierenarts en KVV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Hoe zit dat nu? Dierenarts en KVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 14:19

Ik ben even ergens benieuwd naar.
Ik heb sinds een aantal weken de hond (teckel) van mijn ouders overgenomen (heb hem al 10 jaar, maar toen ik uit huis ging is hij daar gebleven). Nu was hij veel te dik geworden. Hij kreeg royal canin teckel maar ik ben over gegaan op kvv omdat ik overal lees dat dit het beste is. Hij krijgt 100g energique per dag (2x 50g), aangevuld met wat sperziebonen. Voor de rest wandelen we nu veel, we zijn aan het opbouwen. Vandaag heb ik hem meegenomen naar de DA voor een check up, ook omdat hij al 10 jaar is met overgewicht. Hij weegt nu 14 kilo (mag max 10 kilo wegen dus echt te dik!). Ze begon over het voer, en gaf aan dat ze kvv afraad ivm de eiwitten, en dat royal canin teckel het beste zou zijn. Maar overal in de praktijk werd Royal Canin natuurlijk geadverteerd. Ik had eerder online gelezen dat dierenartsen het af zouden raden, omdat zij geen deals hebben met deze leverancier. Maar een DA zal toch niet echt iets afraden wat gewoon het beste is voor een hond alleen om daar zelf een slaatje uit te slaan? Nu twijfel ik dus of Royal Canin echt het beste is voor mijn teckel, of dat ik kvv aan moet houden.

Hoe zien jullie dit?

maj0

Re: Hoe zit dat nu? Dierenarts en KVV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:25

Mijn dierenarts is wel voor kvv. Kon kiezen een eliminatie dieet van kvv of hypoallergeen brok. Dit wegens voedselallergie. Wij hebben voor kvv gekozen. Beide honden doen het hier super op. Zijn niets te zwaar. Krijgem beide 330 kg. En wegen 19 en 21 kilo

Maar ik hoor wel vaker dat dierenartsen hetafraden omdat hun voer beter is. Gelukkig wordt dit steeds minder

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:27

Ik zie héél veel dierenartsen Royal Canin aanraden, de mijne ook. Ik heb geen flauw idee of dat is omdat het t beste voer is, of omdat ze ervoor betaald krijgen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:28

Dierenartsen verdienen flink op Royal Canin. Nogal logisch dat ze je dat aanraden :P
Te dik zijn heeft niet zozeer te maken met wat voor soort voer je geeft, maar de hoeveelheid in combinatie met beweging.
Gelukkig is mijn dierenarts pro vers voeren en komt zelfs soms naar me toe met vragen over barf.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:33

Veel da's zijn idd niet voor kvv.

Dit heeft met meerdere factoren te maken.
A, ze verdienen er niet genoeg op.
B, weten er niet heel veel vanaf.

Hier ook een da die het afraadde, ik moest maar gekookte macaroni met gekookte lamshart gaan geven. En dit 2-3 mnd volhouen.
Ben eigenwijs geweest en mijn hond overgezet op KVV.
Voor zowel mijzelf als voor de da waren de resultaten verbluffend, en dat na ruim 2 jaar aanmodderen.
De da heeft het ook eerlijk toegegeven, en zijn zich er veel meer in gaan verdiepen.
Buiten de brokken verkopen ze ook KVV.
Want ook niet voor iedere hond is KVV het voer.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:35

Gekookte macaroni en gekookte lamshart? Dan geef je je hond dus 2-3 maanden eigenlijk alleen maar buikvulling.

Hier heeft vers vlees voeren ook alle gezondheids problemen opgelost. Uiteraard raadde de dierenarts een hypoalergeen voer van hunzelf aan, maar dat gaan we natuurlijk niet doen. Zeker niet gezien de prijs.
Omgerekend zou het me 230 euro per maand per hond gaan kosten aan de zogenaamde goede brokken. lol

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 14:42

Ik vind het toch echt een beetje de omgedraaide wereld. Een DA wil toch juist het beste voor je dier zou je denken? Als je daar dan niet meer op kunt vertrouwen. Ik heb zelf te weinig kennis om te kiezen, dus moet het echt doen met het advies wat ik krijg. Ik zie wel dat kvv overal wordt aangeraden, daar ben ik op af gegaan nu.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:42

Ja dat had ik dus ook HTS, en dat de hond tekorten opliep moest ik maar voor lief nemen.
Nou sorry dat gingen we dus niet doen. Ze had al niks bij te zetten door alle problemen.
Dit advies kwam overigens in overleg met een 2elijn kliniek

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:44

Ik ken ook een DA die echt anti-vlees is. Zij krijgt in de praktijk alle gevallen waarbij mensen dachten lekker rauw vlees te geven zonder zich erin te verdiepen. Met gevolg zieke honden. Daarom was ze ertegen. En volgens mij weet ze er ook niks van, behalve de zieke gevallen die ze ziet.

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:45

Mijn da is ook niet anti KVV - heb het er weleens over gehad. Ik heb het ook geprobeerd maar mijn honden deden het er niet goed op , ik heb nu nog 1 hond en die geef ik Orijen. Royal Canin vind ik zelf een beetje fastfood voor honden.....

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:51

Het verschilt per dierenarts hoeveel kennis er is over voeding. Ik studeer zelf diergeneeskunde en vind het wel interessant.

Ik ben zelf eigenlijk helemaal niet pro KVV. Maar ook zeker niet pro royal canin of hills. Wel ben ik blij met royal canin en Hills vanwege de therapeutische diëten die ze aanbieden. Bijvoorbeeld een nier dieet voor katten die last hebben van struviet en zo hebben ze wel meer therapeutische diëten die bewezen effectief zijn. Er komen echter wel steeds meer merken waar een dierenarts mee kan werken, ook merken die kiezen voor een hoger aandeel vlees omdat de consument erom vraagt en laatst zag ik ook wat merken waarbij je ook een vlees worst kunt kopen.

Royal canin is absoluut geen slechte brok om te geven, maar vanuit mijn oogpunt moet je ook kijken naar waar de hond het goed op doet. KVV is daarentegen ook niet het wonder middel, al wordt het vaak wel zo gepresenteerd.

En ja, dierenartsen verdienen geld op de verkoop van voeding. :) Maar dat doet een dierenwinkel ook en het bedrijf dat KVV aanprijst en verkoopt ook. Je mag er vanuit gaan dat een dierenarts het beste met je dieren voor heeft en dus ook het beste advies geeft. Naar mijn idee hoeft dat niet per se een royal canin voeding te zijn.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:52

Lekker KVV blijven voeren als je ziet dat je hond het daar goed op doet.

Ik heb jarenlang, mijn oudste hond is nu 10, aan zitten modderen met brokken bijna alle "goede merken" wel geprobeerd ook wel via de DA, maar mijn hond bleef kotsen.
Sinds ongeveer een jaar voer ik KVV, mee begonnen voor mijn Border Collie omdat dat fijner voert in combinatie met sporten, en mijn oude hond kotst niet meer, zit goed in haar vel en is actief ondanks dat ze de gemiddelde leeftijd voor haar ras (Engelse Buldog)al lang voorbij is.
Mijn DA is geen uitgesproken voorstander van KVV maar ziet dat mijn honden het er goed op doen, dus dan zegt hij ook houden zo. Hele praktische man.

Naast de aangepaste voeding ook langzaam de hoeveelheid beweging gaan opvoeren, dan heb je het snelste en beste resultaat. Een fittere hond.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 14:59

Mijn hond deed het op Royal Canin in principe goed. Het is vooral dat hij bij mijn ouders te weinig echte beweging kreeg (meer dan een blokje om) en teveel extra tussendoortjes van tafel etc. Daar komt denk ik eerder het overgewicht van dan het feit dat ie Royal Canin kreeg. KVV geef ik niet perse omdat de brokken niet goed werkte, maar meer omdat ik graag het beste geef. Ik kwam daarbij uit op KVV. De verschillende signalen die je krijgt over voer maken het heel verwarrend moet ik zeggen. Hij staat nu sinds een aantal weken op kvv en hij doet het ook gewoon goed voor zijn leeftijd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:18

Ik vind wel dat je weinig kvv geeft. Voor brokken wordt aangeraden minimaal 75% van de ADH te geven ivm alle voedingsstoffen die erin zitten. Energique raadt 200g per 10kg hond aan en dus zou ik eerst proberen of hij met 150g ook afvalt.

Er zitten nadelen aan kvv's en vooral aan barf. Als het mis gaat zijn de problemen vaak veel groter dan mis gaan met brokken. Het gaat wel minder vaak mis maar de dierenartsen zien juist die gevallen. En als je een hond hebt moeten laten gaan omdat er stukken darm afgestorven zijn door samengeklonterd bot omdat de maag van de hond onvoldoende aangepast was op rauw voer, dan hakt dat er wel in bij de dierenarts. En zo zijn er meer problemen.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:18

Hier meld zich een dierenarts.

Het is echt niet zo dat wij royal canin aanraden om eraan te verdienen. Het voer dat in winkels ligt is iets heel anders dan de veterinaire lijn die wij verkopen. Bij gezonde honden royal canin aanraden heeft dus financieel geen voordeel voor ons.

Natuurlijk is het zo dat wij aan voer verdienen maar dat is vooral bij zieke dieren met bijvoorbeeld een blaas of nier probleem.

Ik ben absoluut niet tegen kvv alleen zijn veel eigenaren hier half voorbereid mee bezig waardoor het regelmatig tot problemen lijdt zoals gebreksziektes en maag darm infecties.

Zeker bij huidallergieen e.d. kan een rauwvleesvoeding uitkomst bieden en raden wij het wel eens aan om te proberen. Het is alleen zo dat dit bij de ene patient uitkomst biedt terwijl de andere patient hier geen baat bij heeft en het juist weer goed doet op de hypoallergene brokken uit onze lijn.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:23

Natuurlijk verdiend een dierenarts op het voer wat ze verkopen. Als ze KVV zouden gaan verkopen zouden ze daar ook op verdienen, is het dan ineens slecht geworden?

Imo zijn er meerdere redenen waarom veel dierenartsen er geen fan van zijn. Ten eerste een stukje gebrek aan kennis. Je krijgt weinig over voeding tijdens de opleiding en je zal toch moeten beslissen waar je prioriteiten liggen qua bijscholing. Ik begrijp best dat de meesten kiezen voor medische bijscholing ipv tijd te besteden aan verdiepen in voer. Helemaal omdat RC en hills prima brokken zijn en het daardoor niet echt noodzakelijk is, ze hebben tenslotte prima voer om te adviseren.

Ten tweede zien zij alle nadelen van dit voer beter dan wij zelf. Elk probleem wat door dit voer ontstaat zien zij natuurlijk in de praktijk. Daardoor hebben de meesten een zeer vertekent beeld van de realiteit, veel negatiever dan nodig. Maar die nadelen zijn er wel degelijk! Toevallig had ik er met mijn dierenarts laatst een discussie over. Hij is er dus ook geen fan van, maar laat mensen zelf kiezen. Mijn kat stond namelijk op KVV en het meest voorkomende probleem had ze dus last van: wormen. Ondanks goed ontwormen. Zij merken uit ervaring dat als je kvv voert, je maandelijks moet ontwormen om problemen te voorkomen. Dus als je praat over meer winst, zou KVV juist slimmer zijn want dan hebben ze winstmarge op het voer EN verkopen veeeeel meer ontworming.

Hij noemde nog een tweede kanttekening, waarvan ik eerlijk gezegd niet precies weet hoe waar dit is. Maar volgens hem is de productie ervan lang niet zo veilig als de bevestigde merken voer. Ook bij KVV heb je natuurlijk veel verschil tussen de merken, maar ze zien dus ook nogal eens bacteriele infecties vanwege het voer.

Vanwege de wormen en dat mn kat daar heeeeel gevoelig op is en ziek van word, ben ik weer overgegaan op blikvoer. KVV deed ze het verder super op, maar op ander voer ook. Elke maand ontworming erbij is ook chemische belasting en niet leuk voor de portomonnee dus ik stap er vanaf.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:25

KVV is een compleet vers voer, dus met alle benodigde vitaminen en mineralen toegevoegd.

Als je daarnaast afwisselt tussen diersoorten en af en toe een andere producent KVV pakt, hoe kan het dan mis gaan :)?

Dat het bij BARF makkelijker mis gaat snap ik, dat is een hele andere tak van sport.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 15:28

moi22 schreef:

Het is echt niet zo dat wij royal canin aanraden om eraan te verdienen. Het voer dat in winkels ligt is iets heel anders dan de veterinaire lijn die wij verkopen. Bij gezonde honden royal canin aanraden heeft dus financieel geen voordeel voor ons.

Natuurlijk is het zo dat wij aan voer verdienen maar dat is vooral bij zieke dieren met bijvoorbeeld een blaas of nier probleem.

Ik ben absoluut niet tegen kvv alleen zijn veel eigenaren hier half voorbereid mee bezig waardoor het regelmatig tot problemen lijdt zoals gebreksziektes en maag darm infecties.

Zeker bij huidallergieen e.d. kan een rauwvleesvoeding uitkomst bieden en raden wij het wel eens aan om te proberen. Het is alleen zo dat dit bij de ene patient uitkomst biedt terwijl de andere patient hier geen baat bij heeft en het juist weer goed doet op de hypoallergene brokken uit onze lijn.

Leuk dat er hier een DA reageert, maakt het wat duidelijker.
ALs je zegt dat mensen half voorbereid beginnen aan KVV, wat bedoel je hier dan precies mee? Wat zijn bijvoorbeeld dingen waar je rekening mee moet houden?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:28

De dierenarts hier was er niet over te spreken. Eigenlijk om de zelfde reden als wat Moi hierboven zegt. Ze zien veel tekorten en ziekten door mensen die denken alles te weten en dat is wat ze vaak tegen staan.
Ik voer een combinatie van brok en vlees. Dit zodat de kans op tekorten wat kleiner is. In dit geval gaat het dan om katten. Die gewoon voor de lekker de sticks en wat brokjes van een merk als Whiskas of purina one oid als snoepjes krijgen.
Hier was de dierenarts dan ook over te spreken.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 15:30

Mizora schreef:
Ik vind wel dat je weinig kvv geeft. Voor brokken wordt aangeraden minimaal 75% van de ADH te geven ivm alle voedingsstoffen die erin zitten. Energique raadt 200g per 10kg hond aan en dus zou ik eerst proberen of hij met 150g ook afvalt.

Er zitten nadelen aan kvv's en vooral aan barf. Als het mis gaat zijn de problemen vaak veel groter dan mis gaan met brokken. Het gaat wel minder vaak mis maar de dierenartsen zien juist die gevallen. En als je een hond hebt moeten laten gaan omdat er stukken darm afgestorven zijn door samengeklonterd bot omdat de maag van de hond onvoldoende aangepast was op rauw voer, dan hakt dat er wel in bij de dierenarts. En zo zijn er meer problemen.

Bedankt! Ik twijfelde ook of het eventueel weinig zou zijn, maar ik dacht dat als ik de sperziebonen erbij gaf voor aanvulling, dat het dan wel oke zou zijn? Ik ga denk ik mee met jouw tip, om over te gaan op 150g. Dat is minder dan het aanbevolen, maar niet de helft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:35

Nogmaals, wordt hier KVV en BARF niet door elkaar gehaald?

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 15:39

Ik kwam dit op een barf forum tegen:

BARF is het zelf samenstellen van voeding. Er komt geen fabrikant aan te pas. Jij haalt vleesbot, vlees, orgaanvlees bij slager, poelier, slachthuis, etc. en daarmee stel je met bijv. groenten of extra's zelf het menu voor je hond samen. Je geeft de hoeveelheden en de percentages vleesbot, spiervlees, orgaanvlees, groentes, extra's zoals dat het beste past bij de individuele hond.

KVV is gemalen vlees, orgaanvlees en soms vleesbot. Soms ook een calcium supplement. Het is door een fabrikant zelf samengesteld, gemalen en in bakkies, worsten of burgertjes geperst/gedaan. Haaks barf is dus het merk KVV dat verwarring heeft geschept in het ooit eens zo duidelijke verhaal. Zij maken namelijk een soort van kant en klaar KVV dat ze BARF noemen. Maar, aangezien het gemalen is en het niet zelf samengesteld is, vind ik dat je van geen BARF kunt spreken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:41

moi22 schreef:

Zo is mijn ervaring ook als assistente. Mijn baas verkocht ook alleen de veterinaire lijn en ook alleen als het nodig was en adviseerde voor de gezonde hond ook gerust andere merken. Vers vaak niet om bovenstaande redenen. Genoeg ellende toch wel van gezien. Mijn baas zei altijd een goed voer is dat waar de hond het goed op doet.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:42

_San87_ schreef:

Ja, dat gebeurd overal en niet alleen hier. Ook de gebruikers halen het door elkaar.
Ik denk dat als het echt goed en kritisch toegepast zou worden, weinig dierenartsen er nog problemen mee zouden hebben. Maarja, het is een hard groeiende wereld en veel te veel mensen gebruiken het dus niet goed en al die problemen zien de dierenartsen weer.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 15:45

Zwerte schreef:
_San87_ schreef:

Ja, dat gebeurd overal en niet alleen hier. Ook de gebruikers halen het door elkaar.
Ik denk dat als het echt goed en kritisch toegepast zou worden, weinig dierenartsen er nog problemen mee zouden hebben. Maarja, het is een hard groeiende wereld en veel te veel mensen gebruiken het dus niet goed en al die problemen zien de dierenartsen weer.

Hoe gebruik je het niet goed? Want ik lees veel over mensen die het dan verkeerd zouden gebruiken en dat het dan verkeerd is. Wat ik vooral heb gelezen is dat het goed het belangrijk is een compleet maaltijd te nemen als je alleen dát geeft. En dan het goed is af te wisselen van diersoort.