Hond half verlamd, ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hond half verlamd, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:57

De hond van mijn ouders, een puli (middenslag hongaarse herder) van bijna 8, is sinds gisteren verlamd aan de achterbenen. Het begon eigenlijk zondag al dat ze niet zo recht meer liep (met opgetrokken buik) en wat misselijk leek, en maandag-ochtend kon ze nog wel de slaapkamer van mn ouders binnen wandelen (begane grond) maar vanaf dat moment is ze gaan liggen en werken haar achterpoten niet meer. Wel kon ze nog kwispelen en is ze niet incontinent.
Gisterochtend zijn we gelijk bij de dierenarts geweest, waarbij doormiddel van een aantal röntgenfoto's een vernauwing in de rug op 2 plaatsen werd waargenomen. Een hernia dus. Prognose is eigenlijk erg slecht. We hebben nu voor een week lang pijnstillers meegekregen, en moeten haar uitlaten met een sjaal en zo veel mogelijk op dr poten zetten. Mocht er over een week nog niet aanzienlijk verbetering zijn dan zal ze ingeslapen gaan worden.
Gisteravond had ze al wel wat spierspanning in 1 van dr benen en ze heeft ook vandaag bij 1 van dr benen duidelijk gevoel. Op de andere poot reageert ze niet. Het kwispelen heb ik haar vandaag niet meer zien doen..
Uitlaten doen we in een kinderwagen-bak tot het korte gras, daar lopen we c.a. 15 tot 30 meter met haar mee al gaat dat vanuit haar niet van harte (logisch ook) en daarna is ze ook echt wel moe..

De hond plast en poept niet zelf, ze heeft zondagavond bij het uitlaten (toen ze dus nog liep) voor het laatst geplast, niet gepoept, en tot op heden ook nog niet weer geplast. Hiervoor gaan we aan het eind van de middag nog naar de dierenarts terug om haar te katheteriseren, en dan gaan we ook leren hoe we zelf haar blaas kunnen controleren en leegmaken.

Nu is mijn vraag eigenlijk, zijn er mensen die ervaringen hebben met zulk soort hernia's bij honden?
Hoelang wordt er gemiddeld voor herstel uitgetrokken?
Hoelang zal het kunnen duren voor ze weer zelf gaat plassen en of poepen?
Het lopen met de sjaal vind ik ook vrij lastig te bepalen hoe hoog dr achterhand getilt moet worden. Is dat dan zo hoog dat ze niet meer sleept met dr achterpoten of juist zo hoog dat de rug zo recht mogelijk is?

Zijn er nog andere dingen die we voor haar kunnen doen?

Kortom, alle ervaringen zowel positief als negatief zijn welkom! Evenals alle tips!

Wilawander

Re: Hond half verlamd, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:04

Als eerste zou ik er een goede fyshiotherapeut bij halen die kunnen best veel doen en verbeteren. Hiervoor moet zeker wel een aantal weken/maanden voor uitgetrokken worden. Verder rust en medicatie. Probeer de rug zo recht mogelijk te houden. Zou het zeker een kans geven. Verder zou ik traumeel bij gaan geven dat kan ook met alle mogelijke medicatie samen en is homeopathisch.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:07

Ik had hier nog geen hond met een hernia, wel zat andere problemen.
Als ik jou was zou ik eens contact opnemen met Ellen Martens van het Waterhof, of Dorit Aharon van kreupel dier...

Sterkte ermee!

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:09

Gelukkig zijn jullie al naar de dierenarts geweest voor pijnstilling en gaan jullie ook vandaag weer terug omdat ze niet zelf meer kan plassen.
Heel eerlijk gezegd zal ik dan de dierenarts vragen of het nog nut heeft om catheters te plaatsen, is het nog hondwaardig als ze echt niet eens meer zelf haar behoefte kan doen? voor mij zou het in dat geval helaas wel afscheid nemen zijn maar daar zal je zelf over moeten beslissen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:10

Zou met de hond een afspraak maken bij Aharon! Zij is een orthomanuele dierenarts met verbluffende resultaten!
http://www.kreupeldier.nl/

Goof

Jeetje, de hond kan niet meer lopen, niet meer plassen en niet meer poepen. Aan de hand daarvan zou ik zeggen 'laat hem gaan'. Dit is geen leven voor een hond.
Ik heb echter helemaal geen ervaring met een hernia bij honden, geen idee dus of zoiets kan herstellen en hoe lang dat duurt. Vraag jezelf af of je dit de hond aan wil doen, ik zou hem laten gaan in ieder geval.

Wilawander

evelien_89 schreef:
Gelukkig zijn jullie al naar de dierenarts geweest voor pijnstilling en gaan jullie ook vandaag weer terug omdat ze niet zelf meer kan plassen.
Heel eerlijk gezegd zal ik dan de dierenarts vragen of het nog nut heeft om catheters te plaatsen, is het nog hondwaardig als ze echt niet eens meer zelf haar behoefte kan doen? voor mij zou het in dat geval helaas wel afscheid nemen zijn maar daar zal je zelf over moeten beslissen.

Dat hoeft niet van blijvende aard te zijn. Heb genoeg honden in de praktijk gezien die na een behandeling en tijd weer gewoon konden lopen en hond zijn. Normaal ben ik daar ook voor maar een hernia betekent echt niet het einde. Heb zelf ook hernia's en al eens niet meer kunnen lopen en kan ook weer gewoon mens zijn.
Laatst bijgewerkt door Wilawander op 23-02-16 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:11

Heb je ook een naam van een goede therapeut? Homeopathie geloven mijn ouders niet zo in, dat je met geurtjes en olies onder de neus de hond weer in de benen krijgt..
Ik heb er toevallig vandaag 1 gebeld, maar ik moet zeggen dat het mij ook te vaag in de oren klonk..

Dorit Aharon heb ik ook telefonisch contact mee gehad vandaag, maar dat is voor ons ruim 1,5 uur rijden dus dat willen we de hond niet aandoen in dit stadium van de verlamming. Mocht ze verbetering geven binnen nu en een week dan is herstel een stuk dichterbij dus dan is dat eventueel wel een optie. Ellen Martens ken ik nog niet, ga ik eens opzoeken!

De dierenarts geeft het zelf erg weinig kans. Deze vorm van een hernia is eigenlijk in 80-90% van de gevallen einde verhaal. Daarom geeft hij het ook een week de tijd om te verbeteren (dan is spierspanning in de benen ook al een enorme verbetering) en anders vind hij het geen hond-waardig bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:12

evelien_89 schreef:

Aan de ene kant is het natuurlijk goed dat ze niet incontinent is. De sluitspieren werken dus nog wel.
De vraag is alleen, plast en poept ze niet omdat ze het niet durft, omdat ze het niet voelt, of omdat ze die kracht niet meer kan zetten? Als ze wel incontinent wordt is het sowieso einde verhaal.

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:13

Ik heb niet precies dezelfde ervaring, maar hopelijk heb je er toch wat aan.

Mijn hond heeft vorig jaar maart/april last gehad van een hernia in haar nek. Daarbij bleek toen ook dat ze Wobbler heeft wat het extra lastig maakte. Ze was de ene dag nog prima, de volgende ochtend was ze wat mat en dat werd gedurende de dag niet beter. 's Avonds heb ik besloten om naar mijn ouders te gaan zodat we de volgende dag naar onze vertrouwde DA konden gaan om haar te laten bekijken, ze was toen al niet meer zo stabiel met lopen (zwabberde en struikelde veel). Maar toen ik bij mijn ouders kwam (1-1.5 uur later) kwam de hond niet eens meer uit de auto. Met veel moeite hebben we haar eruit getild en toen bleek dat ze dus echt niet meer kon lopen (verlamming voorhand). Meteen DA gebeld, met spoed langsgegaan. Hij kwam al vrij snel uit op "waarschijnlijk hernia". Heeft toen iets ingespoten wat de zwelling moet verminderen en prednison voorgeschreven. Volgende dag was het iets verbeterd maar niet veel. Dag daarna zijn we voor een MRI gegaan waaruit dus bleek dat er inderdaad sprake was van een hernia, maar dat ze daarnaast Wobbler heeft. Had ze dat niet gehad, hadden we waarschijnlijk niks gemerkt van de hernia. Het heeft echt wel even geduurd voor ze weer helemaal normaal liep, maar ze knapte wel duidelijk op. Uiteindelijk zijn er heel veel dingen geweest die ze niet meer echt durfde, alsof ze het vertrouwen in haar lijf een beetje kwijt was (over een laag (20 cm) hekje springen/stappen bijvoorbeeld). Door veel dingetjes te oefenen en te zorgen dat ze alles wel kon kwam dat vertrouwen toen langzaam weer terug. Plassen en poepen is ze wel zelf blijven doen, maar ze had wel duidelijk moeite met haar balans houden, dus daar kan ik niets over zeggen.

Maar zelfs nu, bijna een jaar later, raakt ze nog snel haar balans kwijt als ze zich uitschudt in de regen.

Ik denk dat je dus even kan checken bij je DA dat hij ook iets tegen die zwelling gegeven heeft, en vooral nu niet teveel eisen van je hondje en lekker zo veel mogelijk op een aangename plek laten liggen. Ik merkte aan mijn hond echt dat ze van slag was en dat ze gewoon wilde liggen en niet teveel gefriemel aan haar lijf. In een later stadium kan je eventueel kijken of aquatherapie en/of fysiotherapie zoals Wilawander ook zegt (in overleg met je DA) iets is. Voor mijn hond gaat dat niet echt, ze heeft een bloedhekel aan zwemmen en water dat hoger is dan haar knieën. Ik zou geen orthomanueel therapeut erbij halen omdat ze het ook makkelijk kunnen verslechteren.

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je de rug recht wil houden, maar dat zou ik ook even checken bij de DA.

Sterkte en succes!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:13

Toch kan homeopathie een enorme verbetering geven in zulke gevallen. Wij hebben er in de praktijk goede ervaringen mee gemaakt. En als het zo slecht is waarom het dan geen kans geven? daar het gewoon samen kan met de normale medicatie. Wat heb je te verliezen? ook veel fysiotherapeuten zullen dit adviseren.

Waar woon je ivm een fyshio?

Elias93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:17

Hier hebben wij hetzelfde gehad met een van onze honden. Wij hebben er voor gekozen om hem te laten gaan.. beestje rende en kwispelde hele dagen en super vrolijk. En met 2 dagen kon hij niets meer. De toekomst zag er ook niet rooskleurig uit dus we vonden het onnodig om hem nog langer te laten lijden. Helaas..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:24

Operatie is overigens geen optie bij deze hond.
Wonen net buiten [plaatsnaam].

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:26

Weet een goede bij eibergen over de grens maar dat is wel een eindje uit zwolle.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:30

Dan gaat Ellen Martens helaas ook te ver weg zijn voor jullie, jammer, daar zit veel expertise.
Die zit in België, Velm bij Sint Truiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:33

Opzich is een einde rijden niet bij voorbaadt afgeschreven, maar ze valt om in de auto en is voor op schoot net wat aan de grote kant en dan is 1,5 uur natuurlijk wel erg lang rijden. Hopelijk heeft ze over een week wat meer stabiliteit in dr lijf dat dat een autoritje minder kwaad kan.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:34

hier een hond gehad met een acute hernia.
beestje was 4, kon niet plassen, wij drukten de blaas leeg. poepen ging wanneer het lichaam het nodig vond.
prednison en medicatie tegen de zwelling in de rug. Na 2 weken liep de hond weer. hij heeft 2 jaar lang op een onderhoudsdosering prednison gezeten. Als proef eens mee gestopt en hond bleef het doen.
vorig jaar (4,5 jaar later) toch weer een hernia aanval en na 3 dagen hebben we hem in laten slapen.

nu hij er niet meer is zien we veel verschil in de andere honden. hernia hondje is in die 4 jaar een blij hondje geweest en we konden makkelijk 3 uur gaan wandelen met hem. toch merken we nu dat hij wel erg wisselvallig as en de andere honden heeeeel veel rekening met hem hebben gehouden.

beter worden kan wel, maar de vraag is hoe lang je wacht op verbetering. de laatste keer was het bij ons duidelijk dat ook de hond er klaar mee was.

naam van de medicatie kan ik helaas niet meer op komen op het moment

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:40

Wilawander schreef:
evelien_89 schreef:

Dat hoeft niet van blijvende aard te zijn. Heb genoeg honden in de praktijk gezien die na een behandeling en tijd weer gewoon konden lopen en hond zijn. Normaal ben ik daar ook voor maar een hernia betekent echt niet het einde. Heb zelf ook hernia's en al eens niet meer kunnen lopen en kan ook weer gewoon mens zijn.

Het niet kunnen staan en lopen vind ik ook nog niet het belangrijkste maar ze moet wel echt op een manier haar ontlasting kwijt kunnen zodat ze niet zichzelf vergiftigd. dat kan dan idd door een catheter maar maak je daar dan de hond nog blij mee? daar gaat het mij om + dan moet er toch ook wel altijd iemand thuis zijn om voor de hond te zorgen anders komt ze ook niet zelf bij de drinkbak enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:40

Onze inmiddels overleden Berner. Vonden we op een dag ook verlamd achterthuis.

Dierenarts gaf ook hetzelfde advies. Of een operatie van 4000 euro waarbij de kans klein was dat het hielp.

Van een kennis kregen we informatie om met hem naar http://www.kreupeldier.nl te gaan. Dus andere dag hond ingeladen en daarheen gereden. Ze heeft wat gevoeld. En aantal ruggenwervels weer recht gezet.

Eerste 1.5 week zagen we weinig verbetering. Hadden bij kreupeldier een soort zak gekocht die om zijn kont ging met hengsels eraan. En zo konden we hem optillen.

Meerdere keren per dag zijn blaas legen. Wonden verzorgen. Want had enkele doorligplekken en schaafwonden. En ook meerdere keren hem op zijn andere kant leggen.

Na 1.5 week heb ik besloten om hem na het bos te tillen. Na hele nacht bij hem gezeten te hebben. Hij wou niet meer eten en drinken. Dus als afscheid wou ik nog 1 x met hem naar het bos toe.

Beste keus die ik ooit heb gemaakt. Want dag later begon hij weer te eten. En na een paar dagen liep hij weer zelfstandig. Wel heel wankelig natuurlijk. Alle spieren waren weg.

Hij is nooit helemaal meer 100% hersteld. Gevoel is ook nooit terug gekomen in 1 poot. Maar hij heeft nog 4 jaar een leuk leven gehad. En is toen helaas overleden aan een maagkanteling.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:45

Mijn eerste keuze zou ook Aharon zijn, die heeft veel ervaring met dit soort dingen, en zit dan nog het kortste bij. Geloof dat je bij een "gewone fysio" niet veel kan doen met een hond als die van TS.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:47

hoe kan het in godsnaam dat iemand van buitenaf een wervel recht zet zodat er geen vernauwing meer is terwijl een operatie bijna geen kans van slagen heeft???
begrijp me niet verkeerd het is geen aanval maar zou heeeel graag willen weten hoe ze dat doen gezien mijn hondje een beginnende hernia heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:49

Hoe hoog moest je hem tillen? Tilde je dan zo hoog dat de rug recht was of dat de achterpoten niet meer sleepten?

Er is de hele dag iemand thuis bij de hond, ze kan zichzelf nog tot zitten opwerken en kan ook zittend op dr billen (achterpoten poten recht vooruit) rond bewegen. Dit kost dr echter wel veel moeite dus proberen wij te voorkomen door toch bij haar in de buurt te blijven. Dan heeft ze niet de neiging om ons te zoeken dus blijft ze rustig liggen of zitten. Zelf zorgt ze er ook wel voor dat ze steeds op de andere kant ligt.

Blaas leegdrukken gaan we straks ook leren, toch fijn om te lezen dat er meerderen dit zelf gedaan hebben. Poepen maken we ons inderdaad minder druk over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:38

cinniz123 schreef:
hoe kan het in godsnaam dat iemand van buitenaf een wervel recht zet zodat er geen vernauwing meer is terwijl een operatie bijna geen kans van slagen heeft???
begrijp me niet verkeerd het is geen aanval maar zou heeeel graag willen weten hoe ze dat doen gezien mijn hondje een beginnende hernia heeft.

Geen idee. Heb er niet voor geleerd. Volgens da had operatie weinig zin.

Aharon voelde dat er 2 wervels niet recht zaten. Deze heeft ze weer los gekraakt. Maar ook zei had gezegt dat er een kans was dat het niet meer goed kwam.

Maar dan waren we 600 euro kwijt geweest ipv 4000. Wat we toendertijd niet hadden liggen ivm scheiding van ouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:45

Shanna schreef:
Hoe hoog moest je hem tillen? Tilde je dan zo hoog dat de rug recht was of dat de achterpoten niet meer sleepten?

Er is de hele dag iemand thuis bij de hond, ze kan zichzelf nog tot zitten opwerken en kan ook zittend op dr billen (achterpoten poten recht vooruit) rond bewegen. Dit kost dr echter wel veel moeite dus proberen wij te voorkomen door toch bij haar in de buurt te blijven. Dan heeft ze niet de neiging om ons te zoeken dus blijft ze rustig liggen of zitten. Zelf zorgt ze er ook wel voor dat ze steeds op de andere kant ligt.

Blaas leegdrukken gaan we straks ook leren, toch fijn om te lezen dat er meerderen dit zelf gedaan hebben. Poepen maken we ons inderdaad minder druk over.

In het begin tilde we hem zo hoog dat zijn achterpoten niet meer over de grond sleepte. Aangezien hij totaal geen gevoel meer had. En zijn poten er dus gewoon slap bijhingen.
Toen hij weer kracht kreeg, ondersteunde we hem alleen.

Onze berner kon helemaal niks meer. Het heeft bij elkaar zo tussen de 4 en 6 weken geduurd. Daarna was het kwestie van kracht opbouwen.

Ontlasting kwam er vanzelf uit. En met de blaas leegdrukken, legde we hem op een kant neer. Flink wat handdoeken eronder. En na de tijd zijn vacht en huid goed schoonmaken.

Hij is nooit helemaal meer zindelijk geworden. Dus we lieten hem vaker uit dan de andere honden. Waardoor het af en toe nog misging in huis.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:47

Mijn ex zijn hond had het ook
ook een hernia en hij heeft hem bij de dierenkliniek in Best Noordbrabant laten opereren en het is daarna helemaal goed gekomen!
Laat dat arme dier aub niet zo langer lijden maak gewoon de keuze om het naar de kliniek te brengen en hem te fixen of slaap hem in

De Rashof, dr Rasenberg zo heet de dokter dier daarin is gespecialiseerd
DierenKliniek Den Heuvel in Best http://www.dierenkliniekdenheuvel.nl/?g ... 0wod3gcEmw
Telefoon:0499 374 205
Oirschotseweg 113A, 5684 NH Best