Hulp voeradvies magere pup.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Hulp voeradvies magere pup.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 19:57

Ik hoop hier advies te krijgen voor mijn bijna 14 weken oude Argentijnse dog pup.

Om een lang verhaal zo kort mogelijk te houden;
Na speciaalvoer van de DA (Sanimed waar ze niet van aankwam en Hill's id waar ze vreselijk veel van moest poepen, ruim 8 keer er dag) vanwege een darminfectie waardoor ze dus absoluut niets in gewicht over had, zeg maar gerust zeer mager, heeft ze nadat ze beter was een tijdje Runner gehad samen met de Hill's. Het aantal keer poepen werd ietsje beter, maar hier ging ze ook nog eens vreselijk van winden...
Ik heb even met Renske in mijn handen gestaan, maar op advies van de dierenspeciaalzaak toch voor Prins diepvries gegaan.
Hier viel ze in korte tijd weer zo veel van af, ondanks de hoeveelheid die ze kreeg, dat ik ook maar voor haar ben overgestapt op Lotgering net als mijn andere honden.
De ontlasting is super, ze eet het zeer graag, maar ze krijgt nu 500 gram per dag. Ze komt aan, maar niet zichtbaar.
De weegschaal zegt dat ze groeit, maar als je naar haar kijkt zie je een magere pup, die net dat beetje extra mist.

Ik twijfel of ik haar dus meer moet gaan voeren of toch over moet gaan op iets anders?
Ik wil absoluut geen brok, maar bij Kvv of blik blijven.

Zelf ben ik nu op Zooplus aan het kijken en vergelijken, maar vind het maar erg moeilijk.
Mijn honden staan al járen op Lotgering, waar ik zeer tevreden over ben, maar twijfel nu dus wat te doen.

Wie heeft advies?
Laatst bijgewerkt door Ylana op 21-02-16 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Re: Hulp voeradvies magere pup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:00

Wat is het voor hond?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 20:10

Heb ik even bijgevoegd. Argentijnse dog.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:15

Wat moet een Argentijn van 15 weken wegen? Ik denk sowieso dat je wat te weinig voert.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 20:25

Mijn volwassen teef van 2 weegt nu 32 kg en ziet er echt super uit. Zij krijgt 800 gram per dag.
De pup zit nu net onder de 10 kilo.
Laatst bijgewerkt door Ylana op 21-02-16 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:29

Ik denk 500 gr voor een Argetijnse pup in de groei met al een achter stand dus echt te weinig krijgt.
Zou de hoeveelheid gaan opbouwen en dan niet in grotere porties maar wat vaker voeren.

Heb hier een zwitsere herder rui van 4 jaar die al geregeld als hij wat gedaan heeft op een kilo per dag staat anders hou ik hem gewoon niet op gewicht.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 20:31

Ze krijgt de 500 gram verdeeld over 4 keer per dag nu.

Hoeveel zou raadzaam zijn?

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:31

Wat is de reden dat je persé op vers wilt blijven? Mocht je je pup echt even net dat extra beetje vet willen geven waardoor deze niet meer te mager is zou ik er persoonlijk toch voor kiezen (tijdelijk) een goede brok te geven. Van vlees gebruiken honden vrijwel alles en komen ze nauwelijks tot niks aan. Hoe banketstaaf het ook klinkt maar de 'troep' in brokken zorgt wel voor wat vetopslag. Wellicht is het het overwegen waard?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:33

Hij weegt nu nog geen tien kilo, maar hij zou meer moeten wegen. Pups moeten met vlees 5-10% van hun lichaamsgewicht per dag hebben, dus ik denk dat je minstens naar 750 gram per dag moet.
Met vlees kun je ze prima op gewicht krijgen/houden. Pens is bijvoorbeeld erg goed als je er wat meer aan wilt hebben.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:34

Ik denk dat je rustig het dubbele kunt gaan voeren

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:36

Idd Diablo en van daar uit kijken of dat genoeg effect geeft of evt nog wat meer.
Ik heb altijd gevoerd op het oog...Als hij wat te zwaar werd gaf ik wat minder als hij meer deed en wat afviel kreeg hij meer.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 20:39

Ze staat nu nog niet zo heel lang op lotgering. Nu zo'n dag of 6.
We gaan de hoeveelheid nu omhoog gooien.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:41

Mooi ben benieuwd en succes.!

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:41

Als ze de lotgering goed eet, en de ontlasting is ook goed zoals je zegt, zou ik nu niet wéér gaan overstappen.
Ze heeft in korte tijd best veel verschillend gehad al.

Waarom 500 gram? Klinkt mij als vrij weinig in de oren.

Als ze toch al achterstand heeft, zou ik haar haast de hoeveelheid geven die ze zelf nog wil eten.
Al zou dat meer dan een kilo zijn...

Als ze te zwaar wordt of eten laat staan kun je altijd weer naar beneden bijstellen.

Edit, net voor mij geef je zelf al aan dat je meer gaat voeren.
Goed idee dus, wat mij betreft.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:45

Je moet als richtlijn niet het gewicht nemen dat de hond weegt maar dat de hond zou moeten wegen.

Ik gebruik graag de richtlijn van RC als ik het niet goed in kan schatten. Je voert ongeveer het dubbele van vlees als van brok: http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... oCbwDw_wcB

Dan kom je voor een hond van uiteindelijk 32-35kg uit op zo'n 375g brok met 4 maanden dus 750g kvv.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 20:49

Femke_Tweety schreef:
Als ze de lotgering goed eet, en de ontlasting is ook goed zoals je zegt, zou ik nu niet wéér gaan overstappen.
Ze heeft in korte tijd best veel verschillend gehad al.

Waarom 500 gram? Klinkt mij als vrij weinig in de oren.

Als ze toch al achterstand heeft, zou ik haar haast de hoeveelheid geven die ze zelf nog wil eten.
Al zou dat meer dan een kilo zijn...

Als ze te zwaar wordt of eten laat staan kun je altijd weer naar beneden bijstellen.

Edit, net voor mij geef je zelf al aan dat je meer gaat voeren.
Goed idee dus, wat mij betreft.

Overstappen was eigenlijk ook het laatste wat ik wilde. Juist vanwege het feit dat ze het kwa ontlasting en eten zo goed op doet.
De 500 gram is er wigenlijk uitgekomen vanwege het voeradvies van Lotgering zelf...
Deze adviseerd tot 4 maanden 4 tot 5% Dat kwam uit op 500 gram uitgaande van 5% ruim genomen toen dus. (Ze woog toen net 9 kg)
Ik was eigenlijk bang om teveel te voeren omdat dat naar zeggen ook weer absoluut niet goed zou zijn...
Maar een extra rol ligt al in de koelkast.

Ik zal de fokker eens berichten wat ze zou moeten wegen met 14 weken en van daaruitgaande gaan voeren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:02

ik zou ook meer gaan voeren,de puppen hier eten wel een kilo per dag als ze dat willen,eigenlijk voer ik naar wat ze op willen eten.. :) :)

maar wat leuk weer een dogo,blijft wel jouw ras he??heb je een foto??

oh en dogo is een kilo per week oud wat ze mogen wegen,dus als ze 14 weken is mag ze rond de 14 kilo wegen..

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 21:23

Blijft inderdaad mijn ras! :D

Afbeelding

Voor nu gaat ze voorlopig 1 kg per dag krijgen. Even kijken hoe ze het daar op doet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:28

<3 <3 ,heb je nu 2 argentijnen??

wat gaaf! blijft toch ook wel een klein beetje kriebelen hier hoor,vooral toen we bij de reu waren die nookie gedekt heeft 2 jaar geleden,phoe,die had ik zó willen hebben,wat een kanjer was dat :+: :+:

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 21:31

2 inderdaad. Zo verliefd!!! <3

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:38

:D heerlijk hoor,lekker genieten van de dames... :)) ,blijven echt prachtige honden... :)

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:15

Ik voerde mijn bouvierpup met 4 maanden 8-10%, dat betekende bij hem 750-850gr per dag. Dat had hij echt nodig, nooit dik geweest. Ik merk dat veel fabrikanten 5% adviseren voor pups, maag dat is 9 van de 10 keer echt veel te weinig.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 21:33

Ik kan melden dat de pup op dit moment enorm vooruit gegaan is!
Ze weegt inmiddels ruim 12 kilo en zit er super uit!
Bedankt voor alle adviezen!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:37

Wat een geweldige hond! Mag ik vragen waar ze vandaan komt?

Fijn dat het probleem al opgelost is. Ik ken verhalen van pups en jonge honden die 2 kg per dag aten, dus dan kun je nog even :D

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:47

Fijn dat je iets met de adviezen kon. En natuurlijk dat hij nu lekker groeit en er weer goed uitziet.