Help de katten zijn kattenbakverslaafd..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Help de katten zijn kattenbakverslaafd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 16:08

Onze lieve poezels zijn erg dol op hun kattenbak en ook al kunnen ze altijd naar buiten ze vertikken het om daar hun behoefte te doen. Aangezien ik kattenbakken vieze onhygiënische dingen vind zou ik het graag anders zien. Maar als we de bak weghalen zoeken ze een plekje in huis om te piesen en poepen, erg smerig. Dus hebben we de bak voorlopig maar weer terug gezet.

Iemand en tip om ze toch los te weken van de bak?

Bij voorbaat dank!

minka

Re: Help de katten zijn kattenbakverslaafd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:11

Herkenbaar, ik heb hun favo bak niet al te goed schoon gemaakt en naar het tuinhuis verplaatst. Daar doen ze nu keurig hun behoefte. Na een tijdje wel weer een bak in de kattenkamer gezet die ze ook graag gebruiken, maar die in het tuinhuis is wel favoriet :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:16

tsja daarom heten het ook kattenbakken, speciaal voor katten om hun behoefte te doen zodat de buren en omgeving niet in de vieze stank en drollen zitten van andermans kat

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:20

Heb je daar niet over nagedacht toen je katten nam?
Als je t zo smerig vind, moet je geen katten in huis nemen.

Buiten dan, jouw katten horen hun behoefte bij jou te doen, niet bij anderen in de tuin.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:29

Serieus |o Ik vind het erg onhygiënisch als ik in de drollen van een kat zou grijpen als ik een tuin had %)
Hou je bakken goed schoon en je ruikt hem niet of ze moeten net een bruine jongen hebben neergelegd,maar jij ruikt ook niet naar rozen denk ik :P en ook mensen uitwerpselen zijn niet hygiënisch.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:31

zodra ze aanstalten maken om naar de kattenbak te gaan dan naar buiten zetten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:32

speurneusc schreef:
tsja daarom heten het ook kattenbakken, speciaal voor katten om hun behoefte te doen zodat de buren en omgeving niet in de vieze stank en drollen zitten van andermans kat

Nou inderdaad.
Bovendien is een kattenbak, als je deze gewoon bijhoudt, echt zo vies niet.
Beter dit dan straks bonje met je buren lijkt me.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:36

Hier doen er twee beide.. tuin en bak. En eentje trouw alles binnen (op de bak dus).
Kun je de kattenbak niet in de tuin zetten? Dat is misschien al een oplossing?

Overigens typ ik dit met de situatie bij mezelf thuis in mijn achterhoofd. Mijn tuin is overdekt met een net. Mijn katten doen het alleen in mijn tuin.. liever niet eigenlijk maargoed, mijn beesten mijn probleem. Ik schep de rommel regelmatig in de kliko.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:38

Wees blij dat ze lol hebben van hun kattenbak. Nog los van het feit dat het voor eventuele buren misschien niet gezellig is om tijdens het tuinieren in de souvenirs van poeslief te graaien (en voor jezelf ook niet) is het ook toch wel prettig om de ontlastingsgewoontes van je kat(ten) een beetje in de gaten te kunnen houden. Net als bij paarden kan het geen kwaad om zo nu en dan wat poep te 'lezen'.
Doordat de kat van mijn ouders destijds ineens urenlang op de bak zat te dralen konden ze weten dat ie iets mankeerde. Had 't arme ding in de conifeer van de buurtjes gehangen dan had ie onnodig geleden...

Vies en onhygiënisch is iets wat je zelf in de hand hebt. Zelf ben ik nogal fan van klonterkorrels en voor de stoere kater of poes die graag strooisel meeneemt zijn er met een grovere korrel. Als er wat in ligt kun je dat heel makkelijk er zo uitscheppen. Vegertje en afvalbakje ernaast en klaar. Af en toe bijvullen en de bak boenen en je kunt er bijna letterlijk uit eten.

En anders helpt een muntplant misschien? Mijn poezebeest doet het bij voorkeur weliswaar op de bak maar áls ze dan al eens safari-schijt doet ze dat netjes onder mijn muntplant...

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:40

Tuin zo inrichten dat ze er niet uit kunnen om de behoefte elders te doen dan in jullie tuin en dan de katten de mogelijkheid ontnemen om (overdag) naar binnen te kunnen. Dan moeten ze toch wel een keer...

Maar het lijkt me logisch dat als jij de boel niet in huis wilt, jij anderen ook niet opzadelt met de uitwerpselen van je kat.
(en zoals al gezegd, weet je dit toch voordat je aan katten begint?)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:41

als je goed voer gebruikt, ruik je ze nauwelijks, alleen de eerste 10 seconde nadat de warme dampende bolus gedraaid wordt.. Een beetje kat schuift het meteen onder.. goede kwaliteit kattenbakkorrels zorgt ervoor dat de drol ook razendsnel indroogt..

heb hier 4 katten en 4 kattenbakken, waarvan er 3 populair zijn (hoezo katten +1, hier passen ze zelf katten -1 toe)..

iedere twee dagen zet ik ze op een rijtje voor de bank, open vuilniszak en schep ze in tien minuten schoon.. Zeer therapeutische bezigheid..

iedere anderhalf twee weken gaan ze helemaal leeg, als het gritt nog goed is, even tijdelijk in een vuilniszak. bak goed uitboenen met een oude vaatkwast.. oude doek erdoor om ze te drogen, doekje langs de buitenkant, grit er weer in.. beetje vers grit erbij en met een kleine 20 minuutjes zijn ze diep gereinigd.

Als ze niet van de bak willen, het beste ervan maken, goed voer + goed grit en ze zijn lang zo vies niet.

----
Jolie en gaby, weet jij hoe TS woont en waar haar kat zijn behoefte doet? Die van mij deed het onder de bosjes in het gemeenteplantsoen en heeeeeeel af en toe bij de buurvrouw als ze erg lui was.. Had met de buurvrouw een goede afspraak, zij gaf aan wanneer ze in de tuin bezig wilde.. En even daarvoor deed ik het onkruid voor haar wieden en alvast schoffelen en kon ik meteen het eventuele vuil van mijn kat opruimen, en dat van andere bezoekers.

vroeger woonde ik op een boerderij, de katten hadden daar 'dienst' als muizenvanger.. Geen idee waar mijn kat het toen deed, maar dat maakte ook geen klap uit, want tegenkomen deed je het nooit.. wij hadden zelfs geen kattenbak, want de katten kwamen er nooit op.. die kwamen binnen om een hapje te eten en een dutje te doen.

Pluizebol..

bij mijn kat merk je niets aan het kattenbak gebruik, maar puur aan haar algemene voorkomen dat ze niet meer geheel goed functioneert.. Dus dat je daarvoor een kattenbak moet hebben..
Als het pas opvalt dat er iets niet goed is door ellenlang gedraal in de bak, dan heb je al iets over het hoofd gezien in mijn ogen.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 19-02-16 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 16:41

De discussie over het wel of niet gevangen houden van katten is al 100x gevoerd. Doe me een plezier en ga lekker door in die topics daarover :wave:

Bedankt aan de mensen met wel nuttige tips!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:42

Dus je wilt dat je katten buiten hun behoeften doen? Nou, daar is de buurt lekker mee.
Laat ze het lekker op hun eigen kattenbak doen en wees blij dat je zulke fatsoenlijke en schone katten hebt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:44

Heb hier 2 bakken in een niet al te groot huis maar mensen die hier komen ruiken de bakken niet, kwestie van netjes schoon houden en goed grit.
Matje ervoor voor de uitloop. Vuilnis bakje ernaast met vuilniszak met luchtje eraan: poepjes en plasjes klonteren en dan zo in luierzakje 2 keer per dag; dichtknopen en hop in prullenbakje, alles hygiënisch fris en geen luchtjes.

Een kat poept nou eenmaal dat had je kunnen weten, en liever dat ie bij je thuis poept en de verantwoordelijkheid hebt ipv dat ie lekker bij de buren poept, nette katten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:44

Ik heb werkelijk nergens kunnen lezen dat ze het in de buurt doen.
Die aanname wordt alleen wel gelijk gemaakt. Wij weten toch niet of de tuin van ts katproof is?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:47

iedereen weeral aan het veroordelen.
wie zegt dat TS effectief dichte buren heeft?onze buren wonen op minstens 500m,dus onze katten gaan echt niet in de tuin van onze buren gaan poepen.
ook ik zie ze het liefst buiten gaan,maar helaas,ook hier blijven de bakken goed gebruikt.

niets mis mee toch met te willen dat ze buiten gaan?is nog zo makkelijk en proper in huis!

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:11

Ik ga eventjes mee volgen, precies hetzelfde 'probleem' hier. Twee jonge katten die van jongs af aan binnen gezeten hebben en dus niet beter weten. Nu het voorjaar eraan komt zouden we ze toch graag langzaam willen leren dat ze buiten hun behoefte moeten doen. Ook omdat ze straks 's nacht buiten kunnen. Tot nog toe zetten we overdag de kattenbak buiten zodat ze het verband met wc en naar buiten maken. maar wat doen ze nu, hun boodschap inhouden tot de bak naar binnen gehaald wordt :P

Opmerkingen over overlast en 'dat heb je nu eenmaal met katten' vind ik niet gepast. TS vraagt gewoon hoe ze het best aanpakt. Overigens hebben al onze naaste buren ook katten, niemand heeft ooit geklaagd.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:19

elenaMM77 schreef:
bij mijn kat merk je niets aan het kattenbak gebruik, maar puur aan haar algemene voorkomen dat ze niet meer geheel goed functioneert.. Dus dat je daarvoor een kattenbak moet hebben..
Als het pas opvalt dat er iets niet goed is door ellenlang gedraal in de bak, dan heb je al iets over het hoofd gezien in mijn ogen.

Ligt er natuurlijk ook maar net aan wat ze hebben, bovendien was je er met die specifieke kat niet bij dus kun je er ook niet over oordelen, net zo min als dat ik kan zien of TS ergens buiten woont of in een woonwijk (vandaar ook dat 'eventuele' buren). En net als bij paarden kijk je inderdaad naar meer dan alleen naar de drollen. Ik vind het gewoon een extra en makkelijk checkdingetje.

En terug on topic, als je, TS, je katten echt liever buiten laat schijten, hebben ze dan wel rustige plekjes waar ze op hun gemak kunnen zitten zonder dat ze gestoord worden? Daarnaast moet de grond ook wel fijn graafbaar zijn, zand vinden katten meestal wel erg gezellig, misschien een idee om een kattenzandbak te maken? En misschien breng je ze anders wel op ideeën door buiten op plaatsen waar dat wenselijk is kattengrit te strooien.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:26

Jij vindt de kattenbak onhygiënisch, maar het alternatief is dat ze bij je buren in de tuin schijten. Lekker sociaal, jij de katten, een ander de stront!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:33

Ruilen?
Wat wil ik onze 3 krengels graag uit onze tuin en in de kattenbak. Die van ons komen enkel in onze tuin en nu zijn 2 hoeken gevuld met stront. Gatver. En terug op de kattenbak blijkt nogal een uitdaging!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:34

Kun je de bak niet in de tuin of schuur zetten waar ze bij kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:36

Een alternatief dat de meeste katten gebruiken is de zandbak in de buurt. Ikzelf heb ook katten maar juist vanwege de las overlast die ze kunnen veroorzaken (ongewenst bezoekje bij de buren, wild poepen e.d.) houden wij ze binnen.

Mijn ouders wonen echter op een boerderij en die hebben de kattenbak ook de deur uit gedaan. Daar nog geen kattendrol in de tuin tegen gekomen, en in de bak eigenlijk ook nog niet, meestal pakken ze een stal om hun behoefte te doen haha!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:54

Oh geweldig dit soort topics. ;') Typisch gevalletjes ik heb wel dieren maar ik wil geen verantwoordelijkheid nemen.

Tsja TS dieren poepen nu eenmaal. Heb je dat niet geleerd op school? Je kan niet alleen de lusten hebben en niet de lasten. oliebol happens.

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:00

Cayenne schreef:
Dus je wilt dat je katten buiten hun behoeften doen? Nou, daar is de buurt lekker mee.
Laat ze het lekker op hun eigen kattenbak doen en wees blij dat je zulke fatsoenlijke en schone katten hebt.

Amen _/-\o_

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 18:42

troi schreef:
De discussie over het wel of niet gevangen houden van katten is al 100x gevoerd. Doe me een plezier en ga lekker door in die topics daarover :wave:

Bedankt aan de mensen met wel nuttige tips!

Het gedram wordt vrij irritant. Bij deze nogmaals het verzoek om ontopic te reageren :)