help dochter heeft cavia's gehad

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ameaks1

help dochter heeft cavia's gehad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 10:22

Help mijn dochter heeft 2 cavia's gehad voor der verjaardag. Hoe kan ik die het beste houden? Enz enz

Jildau

Re: help dochter heeft cavia's gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:23

Oh nee he.. Dan ben je echt niet helemaal in orde als je dat als verjaardagscadeau geeft. En de dieren zijn lekker de dupe van deze grappen.

Breng ze naar een opvang of zoek een ander goed huisje voor ze. Tenzij je bereid bent er de komende jaren goed voor te zorgen en nu heel goed in te lezen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:24

Even online kijken of je wat informatie kunt vinden? Bij een fokker of dierenwinkel om informatie vragen?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:24

In elk geval beginnen met de mensen die dit cadeau gedaan hebben uit je vriendenbestand te halen.
Levende dieren geen je niet zonder overleg aan een kind cadeau.

Heb je er een goed hok bij gekregen? En weet je zeker dat ze het zelfde geslacht zijn, of zit je straks ook nog met een nest?

Verder zijn cavia's niet heel complex om te houden, maar er zijn wel een aantal dingen waar je goed aan moet denken. Het belangrijkste daarvan is denk ik dat je onthoudt dat zij zelf geen Vitamine C kunnen aanmaken dus dat je dat in de voeding moet voorzien.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:25

Ik hoop dat ze er ook een kooi en voeding bij heeft gekregen?

Zo niet, wat basis benodigdheden:

- kooi
- eetbakje
- drinkfles of bakje, waar je zelf de voorkeur aangeeft (of je cavia's)
- bodembedekking (liever geen zaagsel, is erg stoffig, kijk bijvoorbeeld voor vlas)
- huisjes om zich in te verstoppen
- hooi
- vitamine C
- groente
- brokjes met toegevoegde vitamine C (ga niet voor de leuke gekleurde mix voeding, maar voor kwalitatieve saai gekleurde brokjes)

en een hele belangrijke:
geslacht controleren van die twee cavia's of laten doen door een deskundige en zo snel mogelijk!! Zal niet de eerste keer zijn dat het mis gaat en je binnen een paar weken met meer dan 2 cavia's zit.

En dan ga ik maar niks zeggen over het feit dat ze cadeau worden gedaan zonder vooraf toestemming van de ouders. :x

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:26

Wil je ze überhaupt houden?
Ik zou ze retourneren naar de grapjassen die ermee aan kwamen zetten.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:27

In een mandje voor de deur zetten bij degenen die ze cadeau gedaan hebben en ze er veel plezier/succes mee wensen. :D (kan natuurlijk niet omdat dochterlief dan waarschijnlijk over de rooie gaat. :P )

Ameaks1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 10:28

Kreeg er alleen speciaal voer voor cavia's bij. Gelukkig had ik nog een konijnenhok tralie van 120 ze zitten nu op vlas met veel hooi. Ben bereid om te leren en ze een goed huis te geven maar dit valt me rauw op mijn dak zeg maar

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:29

Pff wat een belachelijk cadeau zeg, wie doet nou zoiets :(

Een kooi van 1.20 is netjes :j Zitten ze nu binnen of buiten?
Cavia's hebben onbeperkt hooi nodig, beperkt brokjes (Science Selective is een goed merk) en elke dag vers voer zoals paprika, andijvie, komkommer, witlof, wortel, appel etc. voor de vitamine C, want dat kunnen ze niet zelf aanmaken. Ik geef zelf elke dag 4-5 verschillende groentes en fruit, standaard paprika, andijvie (die hebben het meest vitamine C) en komkommer, de rest wissel ik af zodat ze niet altijd hetzelfde eten.

Als bodembedekking heb ik nu hennepvezel maar daar zijn allerlei opties voor. En inderdaad 2 huisjes zodat ze allebei een eigen plekje hebben.

Dit is ook een fijne site: http://www.ikwilknaagdieren.nl/

Mocht je ze niet willen houden kun je kijken voor een opvang in de buurt, die zoeken dan een goed baasje. Kan ik me in zo'n geval helemaal voorstellen.. Mocht je in Brabant zitten weet ik wel een paar goede voor je :)

In een mandje dumpen vind ik een heel slecht idee, dan lijden alleen die beesten eronder.
Laatst bijgewerkt door melody7 op 16-02-16 10:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:30

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:32

Ameaks1 schreef:
Kreeg er alleen speciaal voer voor cavia's bij. Gelukkig had ik nog een konijnenhok tralie van 120 ze zitten nu op vlas met veel hooi. Ben bereid om te leren en ze een goed huis te geven maar dit valt me rauw op mijn dak zeg maar

En logisch dat het rauw op je dak valt. Ik zou dit ook zeker terug communiceren naar de "gevers", want dieren geef je niet cadeau zonder eerst te overleggen met de ouders. :n

Misschien een idee om de kosten die je nu maakt aan basiskosten gelijk te declareren bij hen? Dan leren ze zo'n geintje misschien af O:)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:32

Mocht je besluiten ze te houden:

Cavia's passen niet in de meeste dierenwinkel kooien. Ze hebben een ruime kooi nodig en voor 2 cavia's zou ik toch wel minstens een kooi van 1.20 lang nemen. In die kooi hoort bodembedekking zoals zaagsel of hennepstrooisel / hemperade. Stro is geen goed idee want dit is veel te hard en kan in de ogen prikken. Daarnaast vinden ze een huisje of wilgentunnel erg leuk in de kooi, iets om onder te zitten.

Ze moeten altijd beschikking hebben over vers water, dit is handig om in een drinkflesje te doen omdat het in een bakje snel vies wordt. Je kunt ze onbeperkt brokjes geven, dit moeten brokjes zijn waar veel vitamine C in zit. Dus absoluut geen konijnenvoer of hamstervoer, echt caviavoer. Ze moeten ook altijd schoon hooi hebben om te eten. Elke dag een beetje groente zullen ze ook erg waarderen (andijvie, witlof, paprika). Kijk uit met koolsoorten want daar mogen ze niet te veel van hebben in verband met gasvorming.

De kooi moet regelmatig helemaal verschoont worden (sowieso wekelijks) en af en toe moeten de nageltjes van de cavia's geknipt worden. Mocht je verder nog vragen hebben, stel ze gerust! Maar mocht je het niet zien zitten, breng ze alsjeblieft naar een goed huisje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:33

Ameaks1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 10:34

Heb nu nog geen huisjes voor ze. Hoe oud mogen ze eigenlijk weg bij mama zijn denk ik een week of 5. Zover ik kan zien zijn ze van het zelfde geslacht dieren arts gebeld morgen even op controle. Net ze wat andijvie gegeven.

ssssuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:39

Ben wel benieuwd van wie je ze hebt gekregen? Familie? Vrienden?

Zou zo'n 'cadeau' niet echt waarderen eigenlijk :+

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:40

Vanaf 4 weken en 300 gram, hoeveel wegen ze?
Bij zeugjes heb je een soort van Y en bij mannetjes een i dit is een handig voorbeeld:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/56 ... 82095f.jpg

Tijdelijk een kartonnen doos als huisje kan ook, dan hebben ze vast iets om onder te zitten.

Super dat je op controle gaat, ze hebben het wel getroffen bij jou! Denk dat menig mens minder zorgvuldig met zo'n 'cadeau' omgaat..

Ameaks1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 10:40

Ze kreeg ook nog 50 euro om spullen te kopen maar dat lukt me vandaag niet. Heb dus

Konijnen tralie hok 120
Drink fles en voerbak
Speciaal cavia voer
Hooi
Vlas

Ze staan nu binnen in de woonkamer.
Is dit voor vandaag oké? Morgen de rest halen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:42

Ik denk ook dat ze het getroffen hebben bij je. :)

Dat is voor vandaag wel oke! Kunnen ze mooi even wennen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:42

Dat is genoeg voor vandaag ja :j

Welk voer heb je?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:44

Ze gaan met 4 weken en 300 gram gemiddeld weg hier. (ik fok ze al Jaren)
Beertjes zijn ook zo vroeg geslachtsrijp dus hopelijk zijn het geen beer en zeug :o

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:47

Ameaks1 schreef:
Ze kreeg ook nog 50 euro om spullen te kopen maar dat lukt me vandaag niet. Heb dus

Konijnen tralie hok 120
Drink fles en voerbak
Speciaal cavia voer
Hooi
Vlas

Ze staan nu binnen in de woonkamer.
Is dit voor vandaag oké? Morgen de rest halen.

Dit is prima om de eerste dagen door te komen. Hok is volgens mij groot genoeg.
Het is idd niet netjes om een kind, zomaar zonder met de ouders te overleggen, een dier te geven.

Ameaks1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 10:48

Ik ben gek op dieren vandaar dat ze het durfde te geven maar handig nee. In overleg was prettig geweest. Zijn zo te zien twee vrouwtjes

Ameaks1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 10:49

Voer is van de intratuin niet al te best denk ik morgen maar voor wat anders

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:51

Gemengd voer en goedkoop voer zou ik vermijden om er voor te zorgen dat ze genoeg vit C binnen krijgen
Wij geven selective

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:51

Gelukkig, 2 vrouwtjes die van jongs af aan bij elkaar zitten geeft zelden problemen :)

Als je over gaat op ander voer mix het dan eerst +/- een week met wat ze nu hebben (dus eerst een beetje nieuw en dan elke dag wat meer van het nieuwe voer en minder van het oude), dan is de overgang minder groot.