[VOLG] FIP-poesje Winnie in haar forever home

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Catnip

[VOLG] FIP-poesje Winnie in haar forever home

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 16:23

Hallo!
Na het avontuur met succesvol geplaatste opvangkat Keizer ( http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=1864187 ), ging ik nietsvermoedend zijn adoptiecontract nog even binnenbrengen bij de stichting. Daar hebben ze een grote kattenkamer waar alle volwassen katten samen in opvang zitten. Ik ging natuurlijk even poesjes knuffelen! Er werd me nog gevraagd "wil je niet nog een keer voor ons opvangen?", en ik zei nog iets in de trant van "nu eigenlijk niet, ik ben momenteel druk bezig met mijn master te halen en zo..."

Jullie raden het al, ik stapte weer buiten met een reismand, een zak medicatie, én een nieuwe opvangpoes :Y) in mijn verdediging: ze keek me echt héél lief aan. En ze kon zich niet weren tussen de andere katten. En ze zit waarschijnlijk nog een hele tijd in opvang, aangezien ze FIV heeft. En bij mij kan ze in de tussentijd gelukkig zijn als volwaardige huispoes, aangezien mijn eigen drie meiden net zo'n onderdanige sukkeltjes zijn, past prima.
Mijn vriend was niet zo blij, maar hij weet dat het een risico is om me alleen naar een plek toe te laten gaan waar hulpbehoevende katten zitten :+

Ik stel voor, Winnie!
Afbeelding

Ze is blind aan haar aangetaste oogje. Volgens de DA van de stichting heeft ze er momenteel geen last van en mag het oogje blijven zitten als dat niet verandert.
Winnie is dus FIV-positief (kattenaids), en krijgt tweemaal daags Interferon. Ze is vreselijk lief en dankbaar, kijkt je aan alsof je het mooiste bent dat haar ooit is overkomen, en laat alles zonder morren toe. Er is voor haar niks mooiers dan lekker kroelen.

Ze is momenteel nog te mager en moet flink aankomen. Verder heb ik het idee dat ze nog ergens last van heeft, al kan ik er mijn vinger niet precies op leggen. Daarom ga ik morgen haar medisch dossier opvragen bij de DA van de stichting, en ga ik vervolgens met haar naar mijn eigen (uitzonderlijk kundige :D ) DA (natuurlijk allemaal in overleg met de stichting). Bij de stichting hadden ze ook het idee dat er iets niet in de haak was met haar, maar hun DA kon niets vinden.

Ik hoop dat ik haar leven mooier kan maken door haar een fijn plekje en veel liefde te bieden tot ze naar een definitief baasje mag. Ze is het meest zachtaardige meisje dat je je kunt voorstellen, ze verdient het zo om nog lang, gelukkig, en gezond te leven.
Met dit topic hoop ik enkele stigma's rond kattenaids te doorbreken. Zelfs een hoop dierenartsen lopen nog met allerlei mythes hierover in hun hoofd, en adviseren dan inslapen bij een positieve test!
Nee, het is geen doodvonnis. Ja, ze kunnen nog heel lang leven. Nee, mijn eigen katten gaan het niet krijgen, ook al eten ze uit dezelfde voerbak, gebruiken ze samen de kattenbak, of likken ze elkaar. Nee, het is niet besmettelijk voor mensen of andere diersoorten. Helaas bestaan er nog veel meer vooroordelen die niet kloppen, waardoor aidspositieve katjes geen thuis vinden of worden ingeslapen.

Als je vragen hebt over FIV, stel ze gerust :)

Winnie bedankt jullie voor de aandacht voor haar aandoening, en hoopt dat jullie met haar mee duimen dat ze zich snel beter voelt!
Laatst bijgewerkt door RianneH op 08-03-16 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 8-3 Titel aangepast

AnnemiekvM

Re: Aidspoesje Winnie in opvang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:38

Wat fijn dat ze bij jou mag.
Gaat ze uiteindelijk ook weer weg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:43

Wat een lief diertje zeg! Die oogjes zou ik inderdaad ook heel erg snel voor vallen <3

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:43

Ohhhh wat ontzettend lief van je om zo'n beestje met haar mankementen in huis te nemen! Wat een lief koppie heeft ze, succes met haar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:46

Wat een lieverd!
Heel veel succes met haar, ik ben benieuwd hoe ze op gaat knappen.
Misschien stomme vraag, maar hoe komt ze aan aids? Net als mensen? :o

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 16:52

Bedankt allemaal :D

AnnemiekvM, als ze weer helemaal lekker in haar vel zit kan ze idd geadopteerd worden. Maar ik zoek natuurlijk een héél lief baasje voor dit lieve meisje, ze mag lekker hier blijven zo lang het nodig is!

Amoj, helemaal geen stomme vraag hoor! Katten kunnen (inderdaad zoals mensen) het op drie manieren oplopen:
- seks
- bloeduitwisseling (denk aan vechten tot bloedens toe)
- moederpoes die het aan haar kittens overdraagt

Hoe Winnie het heeft opgelopen weten we niet. Ze liep al een tijdje te dolen toen ze werd opgevangen door de stichting. Haar leeftijd is ook onduidelijk, ik ga aan mijn DA vragen of hij een preciezere schatting kan maken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:08

Ik weet niet wat het is, maar ik voel me ontzettend tot haar aangetrokken. Ik hou van kneusjes met aparte ziektes denk ik. Zoals ik in het andere topic al zei zou ze hier prima passen.

En dan heet ze ook nog Winnie! Ik heb altijd gedacht, als ik een poes neem dan noem ik haar Winnie. Winnie de Poes. :D

Alleen financiëel zit het er niet in. Ik heb al een paard dat veel medicijnen nodig heeft.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:09

En ik kom hier ook volgen :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:22

Wat lief dat je haar hebt opgevangen TS! :)

Wil toch hier even graag reageren, omdat ik vaker van bepaalde asielen oproepen zie tot het adopteren van een aidspoesje... wil daar niet reageren om de katten hun adoptiekans niet te verkleinen, maar het moet me van het hart. Vier jaar geleden hebben wij een hele lieve aidskat geadopteerd. Bewust, we wilden graag een kat die binnen kon blijven en Huchie mocht door zijn aids niet naar buiten, de perfecte match! Ook zat hij al lang te wachten op een baasje.

Huchie was heel lief en we zijn blij dat we z'n baasje mochten zijn, maar hij was ook gewoon echt ziek... enorm veel dierenarts bezoeken, twijfels over interferon (best een duur medicijn) of niet, ... regelmatig bloedtesten om het aidsverloop op te volgen, medicatie voor steeds terugkerende tandontstekingen (eigen aan een aidskat). Uiteindelijk hebben we hem na een verblijf van 2 dagen bij de dierenkliniek moeten laten inslapen: aids, nierfalen en diabetes... z'n lijfje kon niet meer. Hij is maar 6 jaar oud geworden.

Huch zal ook gewoon dikke pech hebben gehad, maar hij was natuurlijk ook gewoon ziek door de aids en meer vatbaar voor vanalles. Ook heel doorsnee dingen worden moeilijker: we hebben tien kattenpensions moeten contacteren en pas de 11de wilde en kon een aidskat opvangen in de vakantie. Dat pension zat dan ook best ver weg van onze woonplaats. Allemaal geen erge zaken, maar vind dat dat toch ook meegegeven moet worden aan mogelijke adoptanten. Vaker controle, soms moeite met dingen zoals opvang vinden, en met wat pech een poesje dat vaak last heeft van kwaaltjes en ziektes.

Voor Huch vonden we het zo erg... hij had het verdiend om nog veel langer een warm mandje te hebben.. Hopelijk krijgt dit lieve meisje ook snel haar gouden plekje waar ze nog lang kan genieten!!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 17:33

LindyH, dat had ik nou ook! Er zaten meerdere katten daar, maar zij keek naar me en ik 'voelde' dat ik haar moest helpen. Wel goed van je dat je (aan jezelf) toegeeft dat een kat met veel medische kosten niet handig is voor jou.

Het is helaas wel zo, FIVjes kosten geld :D (zoals Solleke_Noah al aangeeft)
Interferon is erg duur, en als ze in de laatste 2 stadia van de ziekte zitten kosten ze heel wat aan antibiotica en dergelijke, want ze worden steeds gevoeliger voor infecties.
Morgen ook even met de DA bespreken wat ik nog voor haar kan doen qua randzaken (bv hoogcalorische voeding, homeopatische ondersteuning,...)

Ook hier welkom, fleurtjeuh!

Solleke_Noah, wat erg van jouw Huchie :( zo ziet deze ziekte er inderdaad uit in de latere stadia. Dat wil ik ook zeker niet ontkennen! Stadium 4 en 5 (= de laatste) zijn geen pretje.
Ik bedoel mijn woorden ook meer als "het kan nog heel lang duren voor ze zo ziek worden van FIV, dus gelijk inslapen bij de diagnose is onzin terwijl de kat mogelijk nog vele kwaliteitsvolle jaren voor zich heeft". Inderdaad wordt een aidspositieve kat op een bepaald moment heel erg ziek doordat de weerstand zodanig is aangetast dat elk onschuldig bacterietje en virusje vrij spel heeft, waar gezonde katten hier niet eens ziek van worden. Aids zelf doodt niet, de secundaire infecties doden uiteindelijk wel, helaas.
Geweldig dat jij Huchie toch nog een liefdevolle tijd hebt kunnen geven, ook al moet het heel zwaar voor jullie zijn geweest!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:39

Dankje :) het was echt een schat, een heel speciale kat (nogal een eigen willetje :)) ).

Vind het gewoon belangrijk dat je als adoptant ook goed op de hoogte bent van dat laatste stadium. We dachten dat we dat wel wisten, maar als je kat na drie jaar ineens zo achteruit gaat en je hem uiteindelijk op nog relatief jonge leeftijd moet afgeven... niet leuk, ook al "wist je het", je bent enorm gehecht aan het beestje en dat hakt er wel in... we hebben ondertussen een ander poesje, ook uit het asiel, maar zijn dit keer niet meer voor een aids kat gegaan, omdat we toch wel geschrokken zijn van het ineens snelle ziekteverloop dat je gewoon niet meer kan tegen houden :(

De eerste jaren dat hij bij ons was, merkte je trouwens niets aan hem! Gewoon een hele normale kat, zelfs nogal mollig :P dus hij heeft gelukkig wel nog een paar mooie jaren gehad :)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 18:01

Een heel mooi maar ook verdrietig verhaal tegelijk :)

Dat laatste stadium is inderdaad erg moeilijk als liefhebbend baasje... maar zoals je zegt, daarvoor waren er hele mooie jaren waarin je niets merkte! Het is dus heel dubbel. Het is de afweging "als ik deze lieverd nu nog een liefdevolle en gelukkige tijd kan geven, geeft mij dat genoeg vreugde en kracht om daarna dat verdrietige laatste stadium aan te kunnen?"

Het is heel erg moeilijk. Ik weet ook niet of ik het zou kunnen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:51

Mag ik vragen hoe hoog de kosten van de medicijnen ongeveer zijn per maand, nu in de onderhoudsfase?

Van latere kosten als er allerlei dingen gaan opspelen kun je weinig zeggen neem ik aan. Dat heb je ook met 'gewone' oudere dieren.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 18:55

Dat weet ik eerlijk gezegd niet, ik heb zelf nooit Interferon gekocht, en wat Winnie nu krijgt gaat via de stichting. Ik weet alleen dat het een duur medicijn is.

Ik kan het morgen wel even vragen aan mijn DA :) (als ik het niet vergeet, ik wil zoveel bespreken dat ik eigenlijk een lijstje moet gaan maken :') )

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:27

Interferon is super duur, flesje virbagen kost bij ons in de praktijk €150..
Daar doe je natuurlijk wel meerdere keren mee, wordt op gewicht gedoseerd, maar je hebt wel meerdere flesjes per maand nodig.

Wat een lief poesje TS! Fijn dat je haar een tijdelijk huis biedt. Weten ze wat ze aan t aangetaste oog heeft en of ze er nog iets mee ziet?

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:33

Citaat:
kijkt je aan alsof je het mooiste bent dat haar ooit is overkomen

Ahw <3

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:35

WillemYntJee schreef:
Daar doe je natuurlijk wel meerdere keren mee, wordt op gewicht gedoseerd, maar je hebt wel meerdere flesjes per maand nodig.

Holy cow! Dat is echt heel veel.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:38

Super van je dat je haar een liefdevolle thuis aanbiedt ! _/-\o_
De stichting waar ik mijn ( ex ) - zwervertjes vandaan heb, hebben ook een aparte afdeling voor aidspatiëntjes...zijn vaak echt zo'n hele lieve poezen. <3

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:47

ik volg ook :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:15

Natuurlijk volg ik. :D
K vind haar prachtig en ik snap waarom je haar niet hebt laten zitten. Na het een en ander gelezen te hebben zal ik heel eerlijk zeggen dat ik er zelf niet voor zou kiezen. De geringe levensverwachting en de mogelijke lijdensweg zou ik op dit moment niet kunnen handelen. In mijn eigen normale doen zou ik me daar op kunnen instellen en gaan voor zo mooi en verwend mogelijk bestaan voor zo n katje

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:22

LindyH schreef:
WillemYntJee schreef:

Holy cow! Dat is echt heel veel.

Jeetje, meer dan 300 euro per maand! Dat kunnen maar weinig mensen opbrengen vrees ik. Dat maakt de adoptie voor zulke katjes wel heel erg lastig.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:43

T is en blijft natuurlijk een keus om t wel of niet te geven, denk dat t overgrote deel van de fiv katten t zonder prima doet. Wij gebruiken t amper in ieder geval.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 21:29

Zonder kan inderdaad ook :j
Maar interferon beschermt de nog intacte T-helpcellen (die zijn cruciaal voor het immuunsysteem), zodat de afbraak van de weerstand trager gaat.

Dus in een stadium waarin de kat nog een kwaliteitsvol leven heeft, zou ik absoluut voor interferon willen kiezen, zodat de duur van dat stadium langer is.
Zodra de kat in het laatste stadium zit heeft het geen zin meer.

Ik denk maar zo, bij een mens met HIV gaan ze ook tot het uiterste om zo lang mogelijk een kwaliteitsvol leven te geven, en katten verdienen niet minder! :)

Bedankt weer voor de fijne reacties!

Ik ga alles op alles zetten om dit meisje gelukkig en gezond te houden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:44

Zijn die kosten maandelijks echt zo enorm hoog?
Tja...een beestje wat echt nog zo lekker kan leven zou ik ook niet laten inslapen. Ik dacht dat t wel meeviel en toen weer niet na iets lezen, maar aan jouw houding erin merk ik toch dat het wel meevalt?

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:45

Ahhh :+:
Meer foto's? :D