Help! Cavia valt af!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DanielleTL

Help! Cavia valt af!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 17:32

Ik hoop dat iemand me hier kan helpen, voordat ik meteen naar de dierenarts ga.
Mijn cavia Flynn is namelijk flink afgevallen. Ze is zo'n 4 maanden oud en al een tijdje bij mij.

8 dagen geleden woog ze 479 gram, en 2 dagen geleden woog ze 481 gram.
Ik vond het een beetje apart dat ze is 6 dagen maar 2 gram was aangekomen dus ik dacht ik hou het even in de gaten.
Maar nu heb ik haar net gewogen op 470 gram...
Ik merkte niet dat ze minder eet of andere veranderingen, al wou ze zonet nauwelijks een ertenvlokje van me aannemen terwijl ze daar normaal dol op is.
Weet iemand misschien wat dit zou kunnen zijn?
Ik ga haar vanaf nu elke dag wegen en als ze nog meer afvalt gaan we sowieso even naar de dierenarts.

Alvast bedankt!

Dimphyl

Re: Help! Cavia valt af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:37

Watvoor voedsel (groente fruit, hooi!! En brokjes) krijgt ze, zijn je andere cavia's wel op gewicht, hoe is haar vacht?

Het best is toch even langs de dierenarts want cavia's die afvallen is echt een slecht teken!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:41

Dat is sowieso behoorlijk licht voor een cavia van die leeftijd moet ik zeggen.
Cavia's die afvallen is altijd erg slecht. Al vind ik jouw fluctuaties nog wel meevallen hoor. Als die van mij net wat hebben gegeten kan het al 20 gram schelen.
Vind het nog niet alarmerend, al zou ik haar een stuk zwaarder sowieso willen zien. Wat voor ras is ze?

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 17:41

Dimphyl schreef:
Wat voor voedsel (groente fruit, hooi!! En brokjes) krijgt ze, zijn je andere cavia's wel op gewicht, hoe is haar vacht?

Het best is toch even langs de dierenarts want cavia's die afvallen is echt een slecht teken!

Ze krijgen 2x per dag groente, ik varieer een beetje met sla, tomaat, paprika, andijvie, komkommer, worteltjes en koriander. Ze krijgen brokjes van Hope Farm's cavia junior.
Ze zijn skinny cavia's dus een vacht hebben ze niet...
Haar vriendinnetje, Finte, is wel goed op gewicht en blijft mooi aankomen (ze zijn allebei nog jong).

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 17:43

Century schreef:
Dat is sowieso behoorlijk licht voor een cavia van die leeftijd moet ik zeggen.
Cavia's die afvallen is altijd erg slecht. Al vind ik jouw fluctuaties nog wel meevallen hoor. Als die van mij net wat hebben gegeten kan het al 20 gram schelen.
Vind het nog niet alarmerend, al zou ik haar een stuk zwaarder sowieso willen zien. Wat voor ras is ze?

Aan de hoeveelheid eten zou het haast niet kunnen liggen, ze krijgen elke dag genoeg verse groente en eten ook genoeg hooi.
Het is dat ze er verder nog prima uit ziet naar mijn mening, anders was ik voor de zekerheid al meteen naar de dierenarts gegaan...

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:45

Geen zorgen maken hoor. Ze kunnen op een dag erg schommelen in gewicht. Als je de ene keer op een ochtend en de andere keer op een avond weegt is het vaak ook verschillend.

(Ik heb wel eens een verschil van 30 gr in een dag gehad hier, en HIJ was niet zwanger :') )

Over dat ze licht is.. Heb zelf ook een skinny cavia van 550 gr (volwassen) sommige cavia's blijven klein. Als ze mager is is het wel zaak om er even naar te laten kijken.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:52

Zie net dat ik verkeerd las, dacht dat er een verschil van 100 gram tussen zat.

Zou iniedergeval even checken of het mogelijk is dat ze op de tocht zitten (neem aan van niet hoor +:)+ ) en even in de gaten houden wat het gewicht doet.

Denk dat het toeval is ivm wegen op andere tijden. Mocht ze écht afvallen (min. 50 gram verschil en idd niet net na het eten wegen) dan toch even langs de da.

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 17:52

Dimphyl schreef:
Zie net dat ik verkeerd las, dacht dat er een verschil van 100 gram tussen zat.

Zou iniedergeval even checken of het mogelijk is dat ze op de tocht zitten (neem aan van niet hoor +:)+ ) en even in de gaten houden wat het gewicht doet.

Denk dat het toeval is ivm wegen op andere tijden. Mocht ze écht afvallen (min. 50 gram verschil en idd niet net na het eten wegen) dan toch even langs de da.

Oke, ga ik doen!
Bedankt voor het advies!

Edit: Ze staan niet op de tocht en de kamer is lekker een beetje warm omdat het terrarium van mijn egeltje er ook staat :)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:58

Zolang ze zelf goed eten zal het meevallen.
Mijn skinny was ook ineens afgevallen, best veel.
Maar hij at goed en voelde altijd warm en ineens kwam hij weer aan.
Gewoon ff niet goed in het velletje gezeten :j blijven aparte soms!
Een harige was in enkele dagen enorm afgevallen en bleek niet goed te eten.
Onder narcose bijgewerkt en nu gaat het langzaam beter
Niet kunnen eten ...dan word het pas vervelend!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:12

Tandjes helemaal goed?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:29

finnens schreef:
Over dat ze licht is.. Heb zelf ook een skinny cavia van 550 gr (volwassen) sommige cavia's blijven klein. Als ze mager is is het wel zaak om er even naar te laten kijken.

Daarom vroeg ik het ras even, want dat verschilt nogal natuurlijk. Ik heb CH's, die wegen wel wat meer.
Ik zou haar gewoon in de gaten houden. Fluctuaties van 20 gram zijn niet zo alarmerend :)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:32

Of anders een foto van de cavia! Meestal zie je aan de houding, lijf en uitstraling van een nakie wel hou ze zich voelen.

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 18:33

Ess_Ramona schreef:
Tandjes helemaal goed?

Weet ik eigenlijk niet...
Ik zal straks even kijken!
Straks krijgen ze hun avondeten dus dan ga ik er even bij zitten en kijken of ze nog eet

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 18:34

LukieBradley schreef:
Of anders een foto van de cavia! Meestal zie je aan de houding, lijf en uitstraling van een nakie wel hou ze zich voelen.

Ik zal straks meteen even een foto maken! :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:36

4 maanden en 480 gram vind ik sowieso geen goed gewicht.

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 18:45

Tooske schreef:
4 maanden en 480 gram vind ik sowieso geen goed gewicht.

Waar zou dat aan kunnen liggen? Ze krijgen volgens mij genoeg te eten...

Ze hebben net hun avondeten gekregen, maar het was niet meteen aanvallen zoals normaal....
Flynn heeft uiteindelijk wel een stukje wortel gepakt en die is ze nu aan het eten

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:53

Er zijn wel richtlijnen maar de ene cavia is de andere natuurlijk niet.
Heb zelf 1 kleine gladhaar zeug van bijna anderhalf.
Bunkert als een grote met haar nakie vriendje mee en behaalt net de 800 gram.
Is gewoon klein van stuk.
Haar moeder haalt de kilo en ik heb ook een beer en een zeug van bijna 1500 gram dus het zegt niet altijd iets. Zolang ze goed eten en levendig zijn, niet mager of ziek dan zit het wel goed

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:59

Jonkies gaan weg met meestal 4 weken 300 gram. Dan vind ik het niet normaal dat 3 maanden later er maar 180 gram aan zit. Genoeg groen genoeg vitamine c en hooi? Tanden zouden het best kunnen zijn.

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 19:03

Tooske schreef:
Jonkies gaan weg met meestal 4 weken 300 gram. Dan vind ik het niet normaal dat 3 maanden later er maar 180 gram aan zit. Genoeg groen genoeg vitamine c en hooi? Tanden zouden het best kunnen zijn.

Hmm wat raar. Hoe kan ik zien of er iets mis is met de tanden? Dan zou het wel bij beide caafjes zijn aangezien ze tot nu toe ongeveer steeds het zelfde gewicht hadden.

Ze heeft net wel wat andijvie gegeten, haar lievelings, dus dat lijkt me goed

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:03

Krijgt ze ook voldoende hooi ?

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 19:06

WinSel schreef:
Krijgt ze ook voldoende hooi ?

Ze hebben altijd genoeg hooi ter beschikking, en zo te zien hebben ze er ook genoeg van gegeten vandaag. Maar ik weet natuurlijk niet of Flynn dat heeft gegeten of haar vriendinnetje...

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:06

LukieBradley schreef:
Zolang ze zelf goed eten zal het meevallen.
Mijn skinny was ook ineens afgevallen, best veel.
Maar hij at goed en voelde altijd warm en ineens kwam hij weer aan.
Gewoon ff niet goed in het velletje gezeten :j blijven aparte soms!
Een harige was in enkele dagen enorm afgevallen en bleek niet goed te eten.
Onder narcose bijgewerkt en nu gaat het langzaam beter
Niet kunnen eten ...dan word het pas vervelend!

bekend verhaal, zit je op cavia fb? :P

Ben het er niet mee eens dat je zo kunt zeggen dat het geen goed of ongezond gewicht is tooske. Als alles in verhouding goed is en de cavia niet mager is maar gewoon klein zul je die ook nooit zwaarder gaan krijgen. Ben zelf met mn caviaatje van 550 gr naar de da geweest en ook die zei dat sommige klein uitgevallen zijn en je daar weinig aan kunt doen. Heb wel eens vaker eentje gehad die gewoon nooit groot is geworden, maar wel oud. Het is misschien niet de standaard, maar kan wel.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:36

Hier zijn ze alle 22 ruim boven een kilo,

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:54

Jep dat ben ik :')
Wie ben jij :')

Die van jou kunnen allemaal wel boven de kilo zijn hoor. Maar ik heb een doos rotzooi fok gedumpt gekregen en van die familie heb ik er 6 en ze halen de kilo niet hoor.
Kleine slanke cavia's prima gezond.
Nou op mijn zieke na nu.
Het verschilt zo ontzettend erg.
Zoals ik al zei;, als ze er goed gevuld uitzien en goed eten is er geen probleem

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:06

LukieBradley schreef:
Jep dat ben ik :')
Wie ben jij :')

Die van jou kunnen allemaal wel boven de kilo zijn hoor. Maar ik heb een doos rotzooi fok gedumpt gekregen en van die familie heb ik er 6 en ze halen de kilo niet hoor.
Kleine slanke cavia's prima gezond.
Nou op mijn zieke na nu.
Het verschilt zo ontzettend erg.
Zoals ik al zei;, als ze er goed gevuld uitzien en goed eten is er geen probleem

Sofie, heb twee skinny's flappie en smurf.. ouders van baby bob die moet je vast en zeker wel eens voorbij hebben zien komen :')

Boven een kilo is het meest voorkomende, als ze minder wegen hoeven ze niet meteen ongezond te zijn. Heb al een aantal mini's gezond oud zien worden en nu ook een gezonde mini die mini baby's gekregen had. Kunnen nog zoveel vreten maar zullen geen grote worden.

Ts wil niet zeggen dat jouwe ook licht is omdat hij nooit zo groot zou worden, misschien is er wel meer aan de hand. Maar zou mij persoonlijk niet zo druk maken als hij er verder goed uit ziet en goed eet. En inderdaad blijven wegen want af blijven vallen is nooit goed