Castreren of steriliseren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Horsenart95

Castreren of steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 19:48

Hey allemaal!
Ik heb even een vraagje aan de geneeskundigen onder ons.
Vandaag postte ik op Facebook dat mijn hondje gecastreerd is. Het is een teefje.
Wat ik op school geleerd heb is dat zowel mannetjes als vrouwtjes gecastreerd en gesteriliseerd kunnen worden. Steriliseren is het onderbreken van de zaad/eileiders en castreren is het verwijderen van het geslachtsdeel......toch?
Ik begin nou te twijfelen, omdat ik reacties kreeg zoals: 'Bij vrouwtjes heet het steriliseren en bij mannetjes castreren' en ' het woord castreren wordt alleen gebruikt bij veedieren en bij huisdieren heet het dus steriliseren'.
Wat is het nou? Heeft mijn opleiding het me fout aangeleerd?

NatasjavE

Re: Castreren of steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:50

Nee hoor. Volgens mij heb je gelijk. Ik heb het ook zo geleerd.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:50

Castreren is bij mannetjes het verwijderen van de ballen en bij vrouwtjes kan dat ook; dan worden baarmoeder en eierstokken verwijdert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:52

Je hebt gewoon gelijk hoor TS.

In de volksmond wordt castreren vaak voor mannetjes gebruikt en steriliseren voor vrouwtjes maar dat is gewoon fout.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:53

Jij hebt volledig gelijk!
Maar in de praktijk is het zo dat men vaak steriliseren gebruikt voor vrouwtjes en castreren voor mannetjes.
Voor de duidelijkheid kreeg ik tijdens mn studie (diergeneeskunde) te horen dat ze daarom maar liever de term 'neutraliseren' gebruiken, daar valt eigenlijk alles onder en krijg je geen onzinnige discussies met eigenaren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:53

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:55

Even uit nieuwsgierighied: een mannetjesdier zou dus ook gesteriliseerd kunnen worden door alleen de zaadleiders door te snijden en de balletjes te laten zitten?

Horsenart95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 19:56

MamaMiesje schreef:
Even uit nieuwsgierighied: een mannetjesdier zou dus ook gesteriliseerd kunnen worden door alleen de zaadleiders door te snijden en de balletjes te laten zitten?

precies! dat is wel wat ik geleerd heb:)

Horsenart95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 19:57

oh zwerte dat is een goeie inderdaad!

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:58

Je hebt gelijkt TS maar omdat het in de volksmond dus anders gebruikt wordt, noemen ze het bij de da ook zo. Maar wegsnijden/weghalen is castreren idd en afbinden steriliseren

Mamamiesje bij steriliseren snij je niet door maar bind je af :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:58

MamaMiesje schreef:

Ja dat is zo.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:59

AnnetteFlame schreef:
Je hebt gelijkt TS maar omdat het in de volksmond dus anders gebruikt wordt, noemen ze het bij de da ook zo. Maar wegsnijden/weghalen is castreren idd en afbinden steriliseren

Vroeger wel.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:59

ik heb deze discussie al zo vaak gehad. Zelfs met een dierenarts assistente die vol bleef houden dat teefjes alleen maar gesteriliseerd werden.
Ik heb haar gezegd dat ze haar stof nog maar eens na moest gaan kijken XD
Bij mijn dierenarts blijven ze ook sterilisatie zeggen, maar ik heb duidelijk gevraagd wat ze daaronder bedoelen en ze bedoelen dus gewoon castratie, maar weer een assistente die niet beter weet/ wil weten.

Horsenart95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 20:04

Arabella2000: Ja en daar komt ook een beetje de verwarring vandaan, dierenartsen en assistentes die het zelf verkeerd zeggen!

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:04

MamaMiesje schreef:
Castreren is bij mannetjes het verwijderen van de ballen en bij vrouwtjes kan dat ook; dan worden baarmoeder en eierstokken verwijdert.

Volgens mij dit dus, hoewel in de volksmond bij teven toch vaak over steriliseren gesproken wordt en bij reuen castreren...
ik heb onlangs zelf bij diverse praktijken navraag gedaan omtrent het castreren van mijn teef en alle praktijken gaven aan de baarmoeder slechts te verwijderen als deze 'onrustig' was en anders slechts de eierstokken. Daar hadden de artsen/assistenten het zelf over steriliseren ipv castreren :? Dus ik begon ook al te twijfelen of ik het dan al die jaren verkeerd begrepen heb :+

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:06

Deze discussie ga je altijd houden, maar je hebt gewoon gelijk. Ben zelf bijna klaar met mijn opleiding tot paraveterinair en je merkt het inderdaad dat bij veel mensen zo is vrouwtjes steriliseer je en mannetjes castreer je terwijl je eigenlijk altijd een vrouwtje ook castreert maar het zit er bij veel mensen zo in en je krijgt het er niet uit. Ga er zelf bij zulk soort mensen ook geen energie in steken.

Wat betreft verwijderen van eierstokken en baarmoeder is praktijk afhankelijk. Al doen ze bij de meeste alleen de eierstokken tenzij er sprake is van een baarmoederontsteking.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:08

AnnetteFlame schreef:

Bij mij anders niet :')

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:12

Om het nog leuker te maken: wat je precies doet hangt niet alleen af van de praktijk/arts, maar ook nog van de diersoort. Bij katten is het zelden nodig om de baarmoeder te verwijderen dus kies je de minder invasieve methode van alleen eierstokken verwijderen. Bij konijnen kan je beter het hele kippenhok eruit halen vanwege de grote kans op baarmoedertumoren.
Alles is mogelijk: afbinden, doorsnijden, verwijderen.... En in de praktijk valt het allemaal onder castratie/sterilisatie. Daarom gebruik ik zelf liever de medische termen want die zijn helder wat er precies wordt gedaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:13

MamaMiesje schreef:

Jep, een man (mens) ook. :) Mannen worden vrijwel altijd gesteriliseerd. :)

Mijn teefje is gecastreerd. :)

Horsenart95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 20:14

Ik krijg net een reactie: 'zodra je gaat snijden heet het sterilisatie. Castratie wordt met een tang gedaan". Waar haalt diegene dát dan vandaan?? Hij komt uit Belgie. Zou het daar anders aangeleerd worden?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:14

uitleg van mijn da:
bij de sterilisatie bij de teef worden de eierstokken weggehaald en de baarmoederhoorns. Dit omdat dit het stuk is dat kan gaan ontsteken. De rest blijft zitten.

Ik noem dit dus castratie.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:16

Je hebt volkomen gelijk.
Maar mannetje=castreren en vrouwtje=steriliseren zit zo muurvast vastgeroest in de volksmond dat het een onbegonnen discussie is. Dus ook dierenartsen praten over steriliseren als ze het over vrouwtjes hebben, simpelweg om de eeuwige discussie of ronduit geschokte reacties te vermijden. Indien mensen er expliciet naar vragen wordt wel uitgelegd wat er echt gebeurd.
Om een of andere reden vinden mensen castreren bij vrouwtjes schokkend.
Mijn eigen moeder werd daar helemaal kwaad om toen ik het eens probeerde uit te leggen. Castreren was pure mishandeling en moest verboden worden, met wat doorvragen bleek ze het te linken met vrouwelijke besnijdenis. Waarom weet ik niet maar heb het haar nooit uitgelegd gekregen.
En zo zijn er nog wel mensen die bijna een hartaanval krijgen als je het probeert uit te leggen.

Baarmoeder wordt bij vele praktijken inderdaad alleen maar verwijderd als daar een reden voor is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:18

Horsenart95 schreef:
Ik krijg net een reactie: 'zodra je gaat snijden heet het sterilisatie. Castratie wordt met een tang gedaan". Waar haalt diegene dát dan vandaan?? Hij komt uit Belgie. Zou het daar anders aangeleerd worden?

Nee, ik ben Belg, Hij of zij gaat waarschijnlijk uit van "ballen afknijpen" als zijnde castratie. Dat wordt dacht ik (vroeger iig) met een soort tang gedaan.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:18

Castreren is het weghalen van, steriliseren is het afbinden van.
Ondanks dat spreek ik op de praktijk ook bij mannelijke dieren over castreren en vrouwelijke dieren over steriliseren. Dit omdat veel mensen het niet weten en om onduidelijkheden te voorkomen. :)

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:19

nowylover schreef:
Wat betreft verwijderen van eierstokken en baarmoeder is praktijk afhankelijk. Al doen ze bij de meeste alleen de eierstokken tenzij er sprake is van een baarmoederontsteking.

Maar dan spreek je dus eigenlijk nog steeds van castratie en niet van sterilisatie toch?
Vond het wel typisch dat de DA zelf stug over sterilisatie bleef praten :o?