Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Goof schreef:Stel je vragen eens aan je moeder. Zij is degene die zegt dat je kat hooggevoelig is, dan kan ze je ook vast uitleggen waarom ze dat zegt.
Sjolvir schreef:Hooggevoelig, wat een nonsens, lijkt me dat katten en honden gemiddeld genomen beter horen dan wij mensen en dus hoop lawaai irritant vinden. De een zal dat meer laten merken dan de ander.
Ruzie kan het dier op zich zelf betrekken, simpelweg omdat als hij op zijn kop krijgt mensen vaak stemverheffen en met deuren smijten etc. als mensen onderling ruzie hebben doen ze dat ook met stemverheffen dier zal dan niet denken oh, baas A en B hebben ruzie, dier zal denken.. chips.. ik heb vast wat heel erg fout gedaan.. maar wat? en zal wegkruipen.
Daar zit hem bij veel honden ook dat mensen zeggen zie je wel hij voelt zich schuldig hij heeft het gedaan, Noop... dier reageert gewoon op de houding en stemming van zijn mens waar hij al aan ziet dat er iets niet deugt, maar wat???
Dieren zijn veel beter in het observeren dan wij mensen, wij zijn daar eigenlijk gewoon slecht in.
Kortom hooggevoelig is in mijn ogen kwats, gewoon lompe mensen en ene dier zal daar meer op reageren dan het andere. Zaak van zijn mens om dan te zorgen dat dier niet over de rooie gaat omdat mensen bv onderling ruzie hebben of mens thuiskomt met pesthumeur.
xniieeenke schreef:Sjolvir schreef:Hooggevoelig, wat een nonsens, lijkt me dat katten en honden gemiddeld genomen beter horen dan wij mensen en dus hoop lawaai irritant vinden. De een zal dat meer laten merken dan de ander.
Ruzie kan het dier op zich zelf betrekken, simpelweg omdat als hij op zijn kop krijgt mensen vaak stemverheffen en met deuren smijten etc. als mensen onderling ruzie hebben doen ze dat ook met stemverheffen dier zal dan niet denken oh, baas A en B hebben ruzie, dier zal denken.. chips.. ik heb vast wat heel erg fout gedaan.. maar wat? en zal wegkruipen.
Daar zit hem bij veel honden ook dat mensen zeggen zie je wel hij voelt zich schuldig hij heeft het gedaan, Noop... dier reageert gewoon op de houding en stemming van zijn mens waar hij al aan ziet dat er iets niet deugt, maar wat???
Dieren zijn veel beter in het observeren dan wij mensen, wij zijn daar eigenlijk gewoon slecht in.
Kortom hooggevoelig is in mijn ogen kwats, gewoon lompe mensen en ene dier zal daar meer op reageren dan het andere. Zaak van zijn mens om dan te zorgen dat dier niet over de rooie gaat omdat mensen bv onderling ruzie hebben of mens thuiskomt met pesthumeur.
volgens mij moet jijgewoon niet reageren hier.
Hooggevoeligheid is iets wat bestaat, bij mensen heel veel en dieren iets minder.
Goof schreef:Dat lijkt me eigenlijk een hele doodgewone kat.
Katten, en overige dieren, voelen sowieso emoties aan en sfeer in huis. Katten zijn meesters in communicatie, dus dat doen ze ook allemaal met hun baasjes.
En ook alle dieren zijn, in meerdere of mindere mate, alert op de omgeving.
Ik zie echt niks bijzonders dat je kat hooggevoelig zou moeten maken, of al mijn katten in de afgelopen 36 jaar zouden dat ook moeten zijn geweest.
xniieeenke schreef:volgens mij moet jijgewoon niet reageren hier.
Hooggevoeligheid is iets wat bestaat, bij mensen heel veel en dieren iets minder.
xniieeenke schreef:Brainless schreef:En wat heeft jouw kat dan wel wat die andere katten niet hebben??
Ze is veel sneller overprikkeld dan andere dieren, net als hooggevoelige mensen hebben.
Te veel dingen tegelijk is niet mogelijk, ookal zijn het maar 2 wat veel katten wel kunnen handelen.
xniieeenke schreef:Zo zien we maar weer hooggevoeligheid is iets wat gewoon niet goed word gezien door veel mensen. Jammer, laat het maar weer zakken.
xniieeenke schreef:Brainless schreef:En wat heeft jouw kat dan wel wat die andere katten niet hebben??
Ze is veel sneller overprikkeld dan andere dieren, net als hooggevoelige mensen hebben.
Te veel dingen tegelijk is niet mogelijk, ookal zijn het maar 2 wat veel katten wel kunnen handelen.
xxxjanna schreef:Lijkt me ook wat overdreven. Alle katten die wij gehad hebben, hebben ook veel last van ruzies/ veel geluid/prikkels. Een kat die we nu hebben springt zelfs naar mensen toe als ze ruzie hebben, om vervolgens een poot in je gezicht te leggen. Erg lief, maar in mijn ogen absoluut niet 'hooggevoelig' te noemen.
Katten zijn gewoon erg gevoelig voor hun omgeving. Onze andere kat is dan weer heel erg schrikkerig, maar echt behoorlijk dom in de omgang met andere katten. Dus als een kat die schrikkerig is hooggevoelig is, zou die kat dat ook moeten zijn terwijl ze echt niets begrijpt van signalen van andere katten.
Ik vind het dan ook geen argument dat 'je dingen op internet kunt vinden en dat dus wel laat zien dat niet alle katten zo zijn'. Mensen verschillen, dieren verschillen. Heel simpel. Ieder beest reageert op zijn eigen manier, en niet tegen veel prikkels kunnen is gewoon iets heel normaals voor katten.
Je kijkt teveel met 'mensenogen' naar je katten. Als je je kat hooggevoelig noemt omdat die niet tegen veel prikkels kan en dat bij mensen ook een teken is van hooggevoeligheid, is dat geen argument. Dieren zijn nou eenmaal geen mensen.